Aki három évvel ezelőtt vett egy Model 3-at a Teslától, az gyakorlatilag ugyanannyiért adhatja tovább. Most egy elemzés kimutatta: a jövőben valószínűleg sok használt e-autó értéke nyomás alá kerül.
A használt e-járművek értéke az elmúlt években gyakran stabilabb volt, mint a benzines és dízelautóké. Erre a következtetésre jutott a duisburgi székhelyű Center Automotive Research (CAR), amely összehasonlította a 30 legkelendőbb belsőégésű autó értékcsökkenését a 15 legnépszerűbb elektromos autó értékcsökkenésével Németországban.
Aki például 2020 nyarán vásárolt a Teslától egy Model 3-at alapkivitelben, az körülbelül három évvel később gyakorlatilag eredeti áron adhatja el a használt autót. Ugyanez vonatkozik a Volkswagen Up! kisautójára is.
Egy hatás azonban különösen torzítja az eredményeket: tavaly év végéig az e-autó vásárlói 6000 eurós állami környezetvédelmi bónuszt kaptak. Most ez 4500 euró, 2024-ben pedig 3000 euróra csökken a prémium. Ha nem vesszük figyelembe az öko-bónuszt, az e-autók értékcsökkenése az elmúlt években átlagosan 32 százalékos volt – magasabb, mint a belsőégésű autóké (29 százalék).
Ez az e-mobilitás gyors technológiai fejlődésének köszönhető, amely gyorsan öregíti az elődmodelleket. Emellett a piacon lévő elektromos autók száma is jelentősen megnőtt, és ennek megfelelően a következő években várhatóan nagyszámú jármű kerül a használtautó-piacra.
Ferdinand Dudenhöffer, a CAR igazgatója arra számít, hogy mindez a jövőben negatív hatással lesz az e-járművek értékének alakulására – kivételekkel: “Az olyan erős elektromos márkák, mint a Tesla vagy a Porsche, a keményebb verseny ellenére viszonylag stabilan fognak értékben fejlődni” – jósolja.
Az e-autók még mindig ritkaságnak számítanak a használtautó-piacon, ahol nemrég még csak 1,1 százalékos volt a részesedésük. Ezzel szemben az elektromos autók már az új autók 15 százalékát teszik ki. A vitathatatlan piacvezető a Tesla Model Y modellje.