A vártnál nagyobb bevételt és nyereséget ért el a Tesla az első negyedévben. A teljesítményt a rekordnagyságú kiszállítások, az erőteljes kínai kereslet, a bitcoin értékesítés és a környezetvédelmi kreditek egyaránt támogatták.
A hétfői tőzsdezárás után közzétett gyorsjelentés szerint a márciussal zárult három hónapban a Tesla 10 milliárd 389 millió dollár bevételre tett szert, 74 százalékkal többre az egy évvel korábbinál. Elemzők alacsonyabb, 10,29 milliárd dolláros bevételre számítottak.
A vállalat rekordszámú járművet gyártott és szállított ki az első negyedévben, az autók értékesítéséből származó bevétele 75 százalékkal, 5 milliárd 132 millió dollárra nőtt. Éves összevetésben a termelés 76 százalékkal, 180 338 darabra emelkedett, míg a kiszállított járművek száma 109 százalékkal, 184 877-re ugrott. A Model S és a Model X típusok értékesítési átlagára 13 százalékkal csökkent az új modellek érkezése előtt.
Az autógyártást globálisan sújtó chiphiányt a Tesla részben úgy oldotta meg, hogy rendkívül gyorsan átállt új mikrovezérlőkre.
A Tesla arra számít, hogy idén több mint 50 százalékkal növeli a gyárás volumenét. Texasi és berlini gyárában a tervek szerint idén elindul a termelés és a kiszállítás.
Az amerikai számviteli szabvány (GAAP) szerint számolva a részvényesekre jutó nettó nyereség 438 millió dollár volt, részvényenként 39 cent az első negyedévben. Egy évvel korábban 16 millió dollárra rúgott a profit, ami részvényenként 2 centet jelentett.
Az egyszeri tételek nélkül kalkulált (non-GAAP) nyereség 1 milliárd 52 millió dollárt tett ki az idei első negyedévben, ami 363 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 227 millió dollárt. A részvényarányos nyereség 23 centről 93 centre nőtt.
A New York-i tőzsdére közel 11 éve bevezetett Tesla a hetedik egymást követő negyedévről mutatott ki nyereséget. Ebben azt is szerepet játszott, hogy a zéró kibocsátású autói után járó környezetvédelmi kreditek értékesítéséből 518 millió dollár bevételhez jutott az első negyedévben. Emellett a Tesla 10 százalékkal csökkentette a februárban másfél milliárd dollárért vásárolt bitcoin állományát, az ebből származó 272 millió dolláros bevétel jelentős része, 101 millió dollár tiszta haszon volt.
Csökkentette viszont a nyereséget egy 299 millió dolláros tétel, amely az alapító-vezérigazgató Elon Musknak járó javadalmazás része.
Elon Musk, aki nem fizetést kap, hanem a vállalat eredményeitől függő javadalmazásban részesül, együttesen 11 milliárd dollár értékű juttatásra vált jogosulttá. Musk egyebek között 8,4 millió részvényt vásárolhat 70 dolláros áron, ami több mint 90 százalékkal kevesebb a jelenlegi tőzsdei árfolyamnál.
A Tesla adó- és kamatfizetés, illetve értékcsökkenési leírás előtti eredménye (EBITDA) kiigazításokkal számolva 1,84 milliárd dollárra rúgott január-márciusban, 94 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 951 millió dollárt.
A negyedévet a Tesla 17,14 milliárd dollár likvid forrással zárta, szemben az előző negyedév végi 19,38 milliárd, illetve az egy évvel korábbi 8,08 milliárd dollárral.
A hétfői tőzsdei zárást követően közzétett eredménybeszámoló hatására a Tesla árfolyama esett az elektronikus kereskedésben. Kedden nyitás előtt hat órával 2,49 százalékos mínuszban, 719,85 dolláron állt az árfolyam.
“Több környezetvédelmi kredit, alacsonyabb adók és bitcoin értékesítés javította a pénzügyi eredményeket. Ha ezeket nem tekintjük, messze elmaradt a várakozásoktól” – mondta Craig Irwin, a Roth Capital Partners magánbefektetési bank elemzője.
A szélesebb autóiparra jellemző csökkenéssel ellentétben a Teslát nem rengette meg a koronavírus-járvány és a világgazdaság recessziója, stabil értékesítés mellett nyereséges negyedéveket zárt, aminek köszönhetően tavaly több mint nyolcszorosára emelkedett az árfolyama. Piaci tőkeértéke meghaladja a 700 milliárd dollárt, amivel messze a világ legértékesebb autógyártó vállalata. A sorban következő japán Toyota, amely a Teslánál összehasonlíthatatlanul több járművet gyárt és értékesít, “csak” 250 milliárd dollárt ér.