Kezdőlap Mozaik A konténerhajók drágítják a gázolajat? Két év múlva a szegények autója lesz...
No menu items!

A konténerhajók drágítják a gázolajat? Két év múlva a szegények autója lesz a dízelkocsi?

A dízelautók tekintélyét  aláásta, hogy a környezetszennyezési botrány miatt több városban az öreg dízelek kitiltásáról döntöttek, másutt is gondolkodnak hasonlón. A végső csapás készülődik: 2020-tól drasztikus áremelkedést hozhat, hogy a személy-, és áruszállító óceánjárók a gépkocsiknál használt dízelmeghajtásra állhatnak át.

Németország több nagyvárosának központjából kitiltják az öreg dízel autókat, egy apró londoni negyed, Hackney and Islington önkormányzata – súlyos bírságot emlegetve -, odáig ment, hogy létrehozza az első ultra alacsony emissziós zónát. Reggel 7 és 10, illetve este 16 és 17 óra között gyakorlatilag semmilyen hagyományos meghajtású jármű nem teheti be a „lábát”  a negyedbe, csak az elektromos és a hidrogén meghajtású, illetve a legújabb hibrid autók hajthatnak be az e-kerékpárok mellett.

Miközben a nyugati városokban érezhetően csökken az új és különösen a használt dízel autók iránti kereslet, Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj és gázipari elemzője szerint az igazi sokk 2020-ban éri a dízel tulajdonosokat és még odáig is eljuthatunk, hogy a várható áresés következtében a dízel lesz a szegény ember autója.

Gyakori látvány a világ nagy kikötőiben a nagy étvágyú hatalmas konténerszállító hajó

De miről is van szó tulajdonképpen? Az International Maritim Organization (IMO) határozata értelmében 50 százalékkal csökkenteni kell a hajók széndioxid kibocsátását, ami azt hozza magával, hogy a tengeri személyszállító és a cargo hajók nem használhatják a manapság elterjedt, rendkívül környezetszennyező, magas kén tartalmú nehéz olajat. Mindez jó eséllyel a nyersolaj és a hagyományos dízel irányába viszi a keresletet, ami a szakember szerint Magyarországon is, önmagában akár literenkénti több, mint 30 forintos áremelkedést hozhat literenként a benzinkutakon.

Pletser Tamás: a kéntartalom csökkentése drágulást hoz

Mindemellett a fejlődő piacokon tapasztalható dinamikus ipari növekedés is a dízel iránti keresletet erősíti, hiszen dízel kell a fuvarozáshoz, az áruszállításhoz, az infrastrukturális beruházásokhoz, a mezőgazdasághoz és a repüléshez is. És csak Kínában, egyedül a repülés évente 15 százalékkal növekszik.

A környezetterhelés 2020-tól kötelező csökkentését az indokolja, hogy kizárólag a szállítmányozáshoz és a turizmushoz kötődő hajózás a világ éves CO2 kibocsátásának közel 2-3 százalékáért felelős, amit ha egy országként kezelnénk, akkor a hetedik legnagyobb környezetszennyező országként jegyezhetnénk.

Ezt a témát elemezte a Guardian cikke is, amely a világ legnagyobb luxus óceánjárója, az utasokat és a személyzetet egybevetve közel 9000 ember szállítására képes Harmony of the Seas  kapcsán írta, hogy ez a tengeri óriás naponta 363 ezer, erősen környezetszennyező dízel olajat fogyaszt.

A monstrum óceánjáró, a Harmony of the Seas

A tengeri monstrumok dízel iránt megnövekvő keresletén a  közeljövőben még az sem változtat, hogy egyre többen kísérleteznek a cseppfolyós földgázra, vagyis az LNG-re (liquefied natural gas) való átállásra. Jelentkezett már a világ első LNG meghajtású luxus óceánjárója, közben a cargo óriás Hapag-Lloyd két kísérleti projektet indít, amivel a kén-dioxid kibocsátás 2020-as csökkentési követelményeihez akar alkalmazkodni. Ennek keretében két teherhajón is kipufogógáz tisztító rendszert (EGCS) tesztelnek, míg egy harmadikon az LNG meghajtást tesztelik. Igaz a társaság 2019 év végéig nem tervezi az új rendszerek bevezetését, de beszédes adat, hogy már most 17 olyan hajójuk van, ami akár az LNG-vel is képes lenni kihajózni.

A másik oldalon pedig a világon már több nagy kikötő is felkészült az LNG-s hajók fogadására. Igaz az átállás lassan megy, de egyre többen állnak át az új üzemanyagra, hiszen az igény egyértelmű: eddig már 120 db LNG-s hajó van a tengereken és 130-ra van megrendelés. A legtöbb LNG-s hajó fogadására alkalmas kikötő jelenleg Európában (főleg északon) van, de Délkelet-Ázsiában és az USA-ban és Japánban is nagyon igyekeznek.

Pletser Tamás szerint azonban, miközben az új techhnológia egyértelműen megváltoztathatja a hosszútávú jövőképet, az óceánjárók két év múlva várható üzemanyag átállása, a fejlődő piacokon tapasztalható üzemanyag igény miatt 2020-tól egyértelműen a dízel árának akár tíz százalékos emelkedésére is számítani lehet.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A McDonald’s negyedéves nyeresége és bevétele is felülmúlta az elemzői várakozásokat

A McDonald's amerikai gyorsétteremlánc az elemzők által vártnál magasabb bevétellel és nyereséggel zárta a június 30-án végződött második negyedévet.

Elsőként telepített a hálózatra középfeszültségű soros feszültségszabályozót az E.ON

Háromszázhúsz millió forint értékű beruházással telepített Magyarországon elsőként középfeszültségű soros feszültségszabályozót az E.ON Hungária Csoport Letenye térségében

Fennmaradásuk érdekében szükséges az erdők ökológiai vízpótlása

Elkezdődött az igények felmérése, szeptembertől pedig érdemi lépések várhatók az erdők ökológiai vízpótlásában

Júniusban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,0 százalékkal haladta meg

2025. júniusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt 3,0 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit
Hirdetés

Hírek

A McDonald’s negyedéves nyeresége és bevétele is felülmúlta az elemzői várakozásokat

A McDonald's amerikai gyorsétteremlánc az elemzők által vártnál magasabb bevétellel és nyereséggel zárta a június 30-án végződött második negyedévet.

Elsőként telepített a hálózatra középfeszültségű soros feszültségszabályozót az E.ON

Háromszázhúsz millió forint értékű beruházással telepített Magyarországon elsőként középfeszültségű soros feszültségszabályozót az E.ON Hungária Csoport Letenye térségében

Fennmaradásuk érdekében szükséges az erdők ökológiai vízpótlása

Elkezdődött az igények felmérése, szeptembertől pedig érdemi lépések várhatók az erdők ökológiai vízpótlásában

Júniusban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,0 százalékkal haladta meg

2025. júniusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt 3,0 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit

Újabb vizsgálatot indított a GVH a Booking.com ellen

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Booking.com B.V ellen.

A várakozásoknak megfelelő bevételnövekedést ért el a Richter

A Richter Gedeon Nyrt. konszolidált árbevétele az első fél évben 465,5 milliárd forint lett, 10,9 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál -

Autóvásárlás: a személyi kölcsön vagy a lízing éri meg jobban?

Az elmúlt években az autók ára sokat kúszott felfelé, önerőből egyre nehezebb saját gépjárművet venni, ha olyat szeretnénk választani, ami fiatalabb az átlagnál és évekkel később is gond nélkül szolgál majd bennünket.

Már hatályos: nagy bajba kerülhetnek a feketén foglalkoztatók

Július elején élesedtek azok az új szabályok, amelyek a be nem jelentett munkavállalókat foglalkoztató cégekre vonatkoznak.
Hirdetés

Gazdaság

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...