Néhány évvel ezelőtt még csak a sakkban volt elképzelhető, ami most egy videojátékban megtörtént: a mesterséges intelligencia legyőzte az embert.
A Sony olyan mesterséges intelligencia-szoftvert fejlesztett ki, amely a Gran Turismo Sport nevű videojátékban legyőzte a legjobb hús-vér versenyzőket is. A szórakoztató elektronikai óriás egy sajtótájékoztatón hozta nyilvánosságra a nem mindennapi diadalról szóló Nature-cikket.
Kenichiro Yoshida, a Sony vezérigazgatója a Fortune beszámolója szerint elmondta, hogy ez volt a vállalat 2020-ban létrehozott mesterséges intelligencia (MI) kutatócsoportjának első nagyobb projektje. A Gran Turismo Sophy névre keresztelt “autóversenyzőt” a Sony videojáték-stúdiója, a Gran Turismo franchise-t kiadó Polyphony Digital segítségével fejlesztették ki – tette hozzá.
Michael Spranger, a Sony MI operatív igazgatója a részletekről szólva elmondta, hogy a vállalat két versenyt rendezett az MI és a világ négy legjobb hús-vér Gran Turismo Sport játékosa között. A 2021 júliusában rendezett első versenyen az emberi videojátékosok elsöprő fölénnyel győzték le a Sony mesterséges intelligencia szoftverét, de
a második, októberben rendezett versenyen a mesterséges intelligencia eltaposta az embereket.
A Nature című szaklapban a tanulmány szerzői leírják, hogy az általuk kifejlesztett MI képes volt olyan összetett mutatványokra, mint például a kanyarokban való előzési technikák, amelyek a többi jármű által okozott légáramlatot használták fel arra, hogy “megzavarják az őket követő autót, blokkoljanak és vészhelyzeti manővereket hajtsanak végre“.
A Sony a projektben a mély megerősítéses tanulási technikáját használta, amelyben a számítógépek próbálgatással és hiba útján tanulnak, így kiképezve az MI-t a versenyautó-vezetés minden fortélyára. A Google DeepMind és az OpenAI kutatói ezt a technikát már használták nagy teljesítményű mesterséges intelligencia rendszerek létrehozására, amelyek legyőzték az emberi játékosokat olyan társasjátékokban, mint a Go, illetve olyan számítógépes stratégiai játékokban, mint a Dota 2.
Ezek a közelmúltbeli győzelmek jelentős előrelépést jelentenek az MI-ben az IBM Deep Blue rendszere után, amely 1997-ben legyőzte Garri Kaszparov világbajnokot sakkban.
Spranger szerint ugyanakkor össze sem hasonlítható a Sony videojátékos MI-je más hasonló rendszerekkel, mondván, hogy az áttörést jelent a versenyzés egyedi kihívásai miatt. Ezek közé tartozik az ellenfelek reakcióinak gyors előrejelzése, miközben figyelembe kell venni az autók közötti “összetett aerodinamikai kölcsönhatásokat“.
Ez a nem mindennapi eredmény jól mutatja az MI folyamatos fejlődését, és azt, hogy az olyan vállalatok, mint például a Google és a Facebook ezeket az előrelépéseket a technikai tudásuk jeleként hirdetik. Arra is rávilágít, hogy a videojáték-gyártók miként vizsgálják, hogyan lehet az MI-t még valósághűbb videojátékok létrehozására használni.
A Sony vezetői homályosan fogalmaztak az MI játékokban való felhasználására vonatkozó konkrét tervekről, de elmondták, hogy a technológia kulcsfontosságú lesz a vállalat jövője szempontjából.
“Alig várjuk, hogy lássuk, mi vár ránk a mesterséges intelligencia és az interaktív szórakoztatás világának összekapcsolásával” – mondta Spranger.
Boruzs Álmos