Kezdőlap Mozaik A napfényes jövő helyett így állt a földbe a svájci napelemgyártó
No menu items!

A napfényes jövő helyett így állt a földbe a svájci napelemgyártó

Fotó: meyerburger.com

A svájci Meyer Burger, amely egykor a napelemes ipar egyik legnagyobb reménységeként ragyogott, mára a csőd szélére sodródott. A cég, amely prémium európai napelemgyártóként kívánta meghódítani a globális piacot, 15 év alatt 1,5 milliárd svájci frank veszteséget halmozott fel, és a legfrissebb hírek szerint legnagyobb ügyfele, a New York-i székhelyű Desri is felmondta a szerződését.

Mi vezetett a Meyer Burger hanyatlásához, és milyen tanulságokat vonhatunk le a történetből? A a svájci Handelszeitung bemutatta a svájci solaróriás bukásának legfontosabb okait és azok hátterét.

1. Túlzott függőség a legnagyobb ügyféltől

A Meyer Burger egyik legnagyobb hibája az volt, hogy túlságosan függött egyetlen nagy ügyfelétől, a Desri-től, amely a cég legfontosabb megrendelőjeként jelentős bevételt biztosított. Amikor a Desri váratlanul felmondta a szerződést, a cég pénzügyi helyzete drámaian megromlott. A Handelszeitung szerint a Meyer Burger vezetése jelenleg is elemzi a helyzetet, de a kündigung (szerződésfelmondás) olyan súlyos csapás, hogy az akár a cég végleges megszűnését is eredményezheti. A vállalat közleménye szerint a folyamatban lévő pénzügyi restrukturálási kísérletek is veszélybe kerültek, ami gyakorlatilag a működés ellehetetlenülését vetíti előre. Ez az eset rávilágít arra, hogy a túlzott függőség egyetlen ügyféltől kiszolgáltatottá teheti még a legnagyobb cégeket is.

2. Sorozatos veszteségek és gyenge pénzügyi stratégia

A Meyer Burger már hosszú ideje küzdött pénzügyi nehézségekkel. A Handelszeitung beszámolója szerint a cég 2019-ben a hetedik egymást követő évét zárta veszteséggel, miközben az árbevétel és a megrendelések száma is csökkent. A 15 év alatt felhalmozódott 1,5 milliárd svájci frank veszteség jól mutatja, hogy a cég képtelen volt nyereséges működést elérni, annak ellenére, hogy technológiai vezető szerepet töltött be a napelemes iparban. A pénzügyi nehézségeket súlyosbította, hogy a cég 2022-ben 250 millió svájci frankos tőkeemelést tervezett a gyártási kapacitás növelésére, ám ez sem hozta meg a várt fordulatot. A nem megfelelő pénzügyi stratégia és a veszteségek folyamatos halmozódása aláásta a cég hosszú távú fenntarthatóságát.

3. Versenytársak és az ázsiai piac dominanciája

A globális napelemes piacot az ázsiai gyártók, különösen a kínai cégek uralják, amelyek alacsonyabb költségekkel és hatalmas gyártási kapacitással dolgoznak. A Meyer Burger hiába rendelkezett technológiai előnnyel – például a Heterojunction (HJT) és a tandemsolarcella-technológiák terén –, nem tudta felvenni a versenyt az olcsóbb ázsiai alternatívákkal. A cég prémiumtermék-stratégiája, amely az európai piacokra és a magas minőségre épített, nem bizonyult elég vonzónak a költségérzékeny vásárlók körében. Az európai gyártók, köztük a Meyer Burger, hátrányba kerültek a kínai dömpingárakkal és a támogatott gyártási rendszerekkel szemben, ami jelentősen hozzájárult a cég piaci részesedésének csökkenéséhez.

4. Stratégiai hibák és elhibázott döntések

A Meyer Burger története tele van elhibázott stratégiai döntésekkel. Az egyik legnagyobb hibának az bizonyult, hogy a cég nem használta ki saját technológiai előnyeit saját gyártási kapacitás kiépítésére. 2018-ban a legnagyobb részvényes, a Sentis, már sürgette a céget, hogy építsen saját gyártósorokat ahelyett, hogy technológiáit más cégeknek adja el. Ehelyett a Meyer Burger 2019-ben eladta wafergyártó üzletágát az amerikai PSS-nek 50 millió svájci frankért, ami bár rövid távú bevételt hozott, hosszú távon csökkentette a cég piaci versenyképességét. Emellett a cég vezetése nem tudott hatékonyan alkalmazkodni a gyorsan változó piaci körülményekhez, például a globális ellátási láncok zavaraihoz és a nyersanyagárak emelkedéséhez.

5. A németországi üzem kudarca és az amerikai kaland

A Meyer Burger próbált új piacokra lépni, hogy csökkentse függőségét az európai piactól. A cég Németországban, Freibergben működő modulgyára azonban nem hozta a várt eredményeket, és 2024-ben bejelentették annak bezárását. Ezzel párhuzamosan a cég vezetője, Gunter Erfurt, egy radikális lépést fontolgatott: a gyártósorok leszerelését és az Egyesült Államokba történő áthelyezését. Ez a lépés azonban túl kockázatosnak és költségesnek bizonyult, ráadásul a Desri szerződésfelmondása végleg ellehetetlenítette az amerikai terjeszkedést. A német üzem bezárása és az amerikai tervek kudarca tovább mélyítette a cég válságát.

6. Subvenciók hiánya és politikai akadályok

A Meyer Burger sikere részben az európai és svájci állami támogatásoktól függött, ám ezek elmaradása súlyos csapást mért a cégre. Németországban például az FDP (Német Szabaddemokrata Párt) ellenállása miatt nem sikerült állami támogatást szerezni a freibergi üzem fenntartására, ami a gyár bezárásához vezetett. Az európai piacokon a támogatási rendszerek hiánya és a politikai döntéshozatal lassúsága miatt a Meyer Burger nem tudta ellensúlyozni az ázsiai versenytársak előnyeit, ami tovább rontotta a cég helyzetét.

Tanulságok és a jövő

A Meyer Burger története intő példa arra, hogy a technológiai vezető szerep önmagában nem elég a sikerhez. A cég bukása rávilágít arra, hogy a globális piacon való versenyképességhez elengedhetetlen a diverzifikált ügyfélkör, a hatékony pénzügyi stratégia és a rugalmas alkalmazkodás a piaci változásokhoz. A Meyer Burger esete azt is megmutatja, hogy az európai napelemes iparág nehézségei nemcsak egyetlen cég problémáját tükrözik, hanem az egész kontinens kihívásait a globális versenyben.

Bár a cég jelenleg a fizetésképtelenség ellenére is próbálja fenntartani németországi üzemét, a kilátások nem biztatóak. A Meyer Burger sorsa most attól függ, hogy sikerül-e új befektetőket találni vagy a megmaradt eszközöket értékesíteni. Egy azonban biztos: a svájci napelemes ipar egykori csillaga, amely a fenntartható jövő ígéretét hordozta, most nehéz időket él.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Tovább terjeszkedik Pesten a Mamaison

Tovább erősít a magyar piacon a CPI Hotels. Közép-Európa...

Északra és délre: új Wizz Air járatok indulnak

A Wizz Air mától négy új városba is repül...

A Budapest Kártya a BKK hatáskörébe került

A Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében a korábban a Budapest Brand hatáskörébe tartozó Budapest Kártya kiadásával, fejlesztésével és menedzselésével összefüggő feladatokat 2025. július 1-jétől a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) látja el

Változik az MVM Next e-számla-értesítők megjelenése – a sárga a jó

Változik az MVM Next e-számla-értesítők megjelenése, a villany- és gázszámlákat bemutató értesítők színes fejlécén és az aláírásnál sárga színű MVM-logó jelenik meg
Hirdetés

Hírek

A Budapest Kártya a BKK hatáskörébe került

A Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében a korábban a Budapest Brand hatáskörébe tartozó Budapest Kártya kiadásával, fejlesztésével és menedzselésével összefüggő feladatokat 2025. július 1-jétől a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) látja el

Változik az MVM Next e-számla-értesítők megjelenése – a sárga a jó

Változik az MVM Next e-számla-értesítők megjelenése, a villany- és gázszámlákat bemutató értesítők színes fejlécén és az aláírásnál sárga színű MVM-logó jelenik meg

Egyre jövedelmezőbb a szolgáltatóknak az 5G-n érkező otthoni internet

A jelentés megállapítja: bár Közép-Európában lassabban terjed az 5G, Magyarországon egyre nagyobb szerepet játszik az autóipari fejlesztésekben és más ipari felhasználási területeken is.

Az éghajlatváltozás az élelmezésbiztonság egyik legnagyobb kockázata

Hazánk vízgazdálkodási stratégiával, valamint a precíziós öntözéstechnológiák támogatásával csökkenti az aszályok és a kiszámíthatatlan időjárás okozta kihívásokat

Nagy közúti forgalomra figyelmeztetnek július 4-én, 5-én és 6-án  Zágráb városában és környékén

Zágráb nagyobb forgalomra számít a közelgő zenei rendezvény miatt – alternatív útvonalakat javasolnak a gördülékeny közlekedés érdekében.

Diákhitel Központ: marad a kamatstop

Továbbra is kamatstoppal védi a kormány a 2024. december 31-ig megkötött diákhitel-szerződéseket, így a tavaly év végéig felvett szabad felhasználású diákhitelekre 2025 második félévében is 7,99 százalékos kamatszint vonatkozik.

Okosmérők segítik a zöld átállást az MVM-nél

Az MVM Démász és az MVM Émász sikeresen pályázott az "Okosmérés elterjesztése" felhívásra, a támogatott projekttel 2025 júniusig összesen 89 103 darab okosmérőt telepítettek az ellátási területükön.

Lesznek még nádtetős házak? Visszatérhet a magyar vidék kedvence

Újra feltűnhetnek a klasszikus nádtetős épületek a magyar vidéken, miután a tradicionális építőanyag egy forradalmi technológiával párosítva már biztonságosan alkalmazható. Évtizedeken át a rendkívüli tűzveszély jelentette a legnagyobb visszatartó erőt a nádtetők felhasználásában.
Hirdetés

Gazdaság

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,

Többlettel zárt a központi költségvetés májusban

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe.

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg