Az Opelt is magába foglaló Peugeot-Citroën konszernnek (PSA) jobban megy, mint a Daimlernek, a Mercedes tulajdonosának. Mi az, amit tudnak Párizsban, Stuttgartban viszont nem? Ez a kérdés foglalkoztat egyre több német lapot. Íme a válaszok.
Az egyiknek sikerül, a másiknak nem
Amit talán senki sem gondolt volna: Az Opel, a két évtizeden keresztül veszteséges , a nemzetközi összehasonlításban kicsinek számító, az alsó és középső szegmensre specializálódott gyártó jobb eladási adatokat és nagyobb nyereséget képes felmutatni, mint a világ egyik legjobb nevű gyártója, a Mercedes. Az érdem a francia PSA-menedzsmenté, amely 2017 óta irányítja az Opelt. A Mercedes úgy tűnik, hiába küzd, hogy ne legyen az autóiparban zajló forradalmi változások nagy vesztese.
2018-ban, húsz év után először lett nyereséges az Opel. A francia tulajdonos, a PSA vezetése az idei első félévben tovább javuló számokat tett közzé, 700 millió euró profitot ért el. A francia gyártó vezetője, Carlos Tavares nem titkolja büszkeségét: „Sikerült, amit a szakemberek többsége lehetetlennek tartott, szanáltuk az Opelt.” Az elsősorban alsó és alsó-közép kategóriában erős Peugeot-Citroënt a jelek szerint jobban birkózik az autóipart fenekestől felforgató kihívásokkal, mint a Daimler, melynek története 1883-ig nyúlik vissza.
Stuttgartban kevésbé mutatós számokat prezentáltak, mint Párizsban. A személyautók eladásából származó bevétel 3 százalékkal csökkent. Ez, és a dízelbotrány, a hibás légzsákok miatti visszahívások, a szállítási nehézségek Amerikában összesen 1,2 milliárd euró veszteséget okozott.
A kishaszongépjárműveknél még nagyobb a mínusz. Ennek ellenére az év végére minimális nyereséggel számolnak. Minden 100 euró bevétel után 3 maradna a konszernnél a tervek szerint. Még ez is csak sovány, 3 százalékos hozamot jelentene. Az egyetlen vigasz, hogy a nagy konkurenciánál, a BMW-nél sem jobbak a számok.
Az Opel főhadiszállásán, Rüsselsheimban 38 milliárd euró bevételt és 3 milliárd nyereséget jelentettek. Ezzel a gyártó már most teljesítette a francia anyavállat által a 2017-es felvásárláskor 2026-ig kitűzött eredménycélt.
Gyengélkedő piacok + Brexit
Pedig a körülmények a PSA konszern számára sem kedvezőbbek, mint a Mercedesnek: a legfontosabb piac, Kína gyengélkedik. A konszern a világ legnépesebb országában veszteséges volt. A franciáknak hagyományosan fontos Iránban politikai turbulenciák nehezítik az értékesítést. A brit gyárak helyzete a Brexit miatt bizonytalan. Párizsban már bejelentették, hogy rendezetlen Brexit esetén Dél-Európába viszik a sikermodell, az Astra gyártását.
További nehézség, hogy az EU CO2 előírásai különösen az alsó és a középkategóriában komoly technikai kihívásokat jelentenek. Mindezek miatt, a nyereség ellenére is, a francia konszern teljes bevétele 13 százalékkal csökkent, az Opelé 0,7 százalékkal. Az eladások a prémium kategóriára specializálódott Mercedesnek szintén csökkentek a két legfontosabb piacán, az USA-ban és Kínában. A bevétel világviszonylatban 3 százalékkal esett vissza.
Másságok és különbségek, azonosságokkal
A PSA tömegeknek gyártja az autókat, így technológiailag nem kell feltétlenül az élen lennie. A prémiumautókban utazó Daimlertől mindig a legújabb és legjobbat várják a vásárlók. A kutatás-fejlesztés sokmilliárdos költsége szükségszerűen csökkenti a nyereséget. Azonban az e-mobilitás kihívása a PSA-t ugyan úgy érinti, mint a Daimlert.
A franciáknál annak ellenére, hogy az autók átlagos eladási árát növelni tudták, első számú szabály a spórolás. A 2014 óta a cégcsoportot vezető lisszaboni születésű Tavares a hatékonyságnövelés és kiadáscsökkentés megszállottja.
A gyártás, a fejlesztés és a beszállítói hálózat optimalizálásával, valamint 3700 munkahely leépítésével – csak az Opelnél – nyereségessé tudta tenni a 2000-es évek elején még a csőd szélén táncoló Peugeot-t és Citroënt, valamint az évtizedeken keresztül veszteséges Opelt is. Utóbbinak nagy segítség volt, hogy francia know-how-t használhatja. Az új SUV, az Opel Crossland X például a Peugeot 2008 alapjaira épül.
A Daimlernek a konkurenciával kellett kooperálnia, ha érdemi megtakarítást akart elérni a fejlesztés, a kutatás -fejlesztésben. Erre van példa a jövő mobilitásának kihívása területén. A carsharing és a navigációs app fejlesztésében együttműködnek a BMW-vel. Az idén május óta a Daimler igazgatótanácsa élén álló Ola Källenius a modellpaletta frissítését tervezi. A svéd menedzser be akar törni a Mercedessel a középkategóriába. Részleteket novemberre ígér.
A piac már sok hasonló, nagy bejelentést hallott Stuttgartban, amelyet aztán gyakran nem követtek tettek. Ezzel szemben Párizsban az utóbbi években végre is hajtották, amit eltökéltek. Ennek is nagy szerepe lehet a mostani sikerben.