Kezdőlap Fókuszban A SPAR a különleges akcióban és fenntarthatósági startégiában hisz. Interjú az ügyvezetővel.
No menu items!

A SPAR a különleges akcióban és fenntarthatósági startégiában hisz. Interjú az ügyvezetővel.

Heiszler Gabriella

A fenntarthatóság nem csupán környezetvédelmi, hanem gazdasági kérdés is – különösen egy olyan piaci környezetben, ahol a kereskedelmi szereplők egyre nagyobb költségnyomás alatt működnek – vallja Heiszler Gabriella a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. elnök – ügyvezető igazgatója. Aki szerint a magyar piacon különösen fontos, hogy egy élelmiszerlánc egyedi akciókkal is felhívja magára a figyelmet.

 

– Az olyan turbulens gazdasági időszakban, mint a mostani, gyakran háttérbe szorul a fenntarthatóság kérdése. Miként áll ehhez a SPAR, amely az elsők között kötelezte el magát a téma mellett?

– A fenntarthatóság fogalmát azért szeretem, mert számunkra nem csupán környezeti, hanem üzleti értelemben is releváns. Ami, bár sokan hajlamosak elfelejteni, a mai gazdasági környezetben különösen fontos. Ha például a kereskedelemről beszélünk, az energiaárak drasztikus emelkedése valóban komoly kihívás, hiszen megnöveli a költségeket. Ugyanakkor arra is ösztönöz, hogy még hatékonyabban működjünk: legyen energiatakarékos világítás, napelem, korszerű fűtés- és hűtésrendszer az üzleteinkben. Ezek nemcsak a környezet, hanem a gazdaságosság szempontjából is előnyösek.

Ugyanez igaz a logisztikára: az útdíjak és az üzemanyagárak emelkedése rákényszerít, hogy folyamatosan vizsgáljuk és optimalizáljuk a flottánk működését. A fenntarthatóságnak három fő területe van a mi szektorunkban: az épületek és berendezések működése, az áruszállítás, valamint az ellátási lánc. Ez utóbbi különösen fontos, hiszen nagyban támaszkodunk beszállítóinkra – és a szabályozási környezet itt is egyre szigorúbb. De nemcsak a jogszabályok miatt figyelünk oda minderre: a költségnyomás is egyre inkább abba az irányba terel bennünket, hogy fenntarthatóbb módon működjünk.

– A közéletben egyre gyakrabban hallani azt, hogy ha egy ekkora kereskedelmi lánc veszteséges, miért nem adják el a tulajdonosok, miért működik mégis tovább?

– Azért, mert hisznek abban, hogy egyszer újra nyereségesek leszünk. Én magam is rendszeresen megkérdezem a tulajdonostól, hogy miként látja a helyzetet. És ilyenkor megnézi a számainkat – a különadók és az extraprofitadó nélkül (miközben nem realizálunk extraprofitot) –, és azt mondja: a magyarországi leányvállalat a leghatékonyabb az összes közül. Reménykedik benne – és mi is –, hogy egyszer ezeknek a rendkívüli szabályozásoknak vége lesz.

– Nemrégiben megjelent egy olyan értelmezés is, miszerint épp azért sújtják jelentős adóterhekkel a kereskedelmi szektort, mert ez fejlődött a legnagyobb ütemben a hatékonyság terén…

– Valóban egyértelmű a fejlődés, de fontos látni, hogy a kereskedelmen belül is vannak hatékonysági szakadékok. Egy diszkontmodell például egészen más hatékonysági szinten működik, mint a hazai versenytársak többsége és így valójában három nagy csoportba sorolható a hazai kereskedelem a hatékonyság szempontjából. A növekedés mögött pedig több tényező áll. Az egyik az, hogy rengeteg kisbolt bezárt az elmúlt időszakban – és az a forgalom valahova átvándorol. Mi úgy látjuk, hogy ez a forgalom a modern kereskedelem irányába mozdul el. Ez alatt azt a kilenc láncot értjük, amelyek közül hat nemzetközi és három magyar tulajdonú, és amelyek országos láncként működnek. Ezzel szemben a hagyományos, márkátlan kisboltok száma folyamatosan csökken. Másfelől a vásárlói igények is változnak. Az emberek egyre inkább keresik a kényelmet, a rendezett, tiszta, jól szervezett üzletkörnyezetet – és ez szintén a láncok felé tereli a forgalmat.

– A foglalkoztatottak révén hány családnak nyújt megélhetést a SPAR?

– Jelenleg mintegy 13 ezer saját alkalmazottunk van, és nagyságrendileg további négyezer ember dolgozik a franchise rendszerben működő üzletekben. Vagyis közel 17 ezer család megélhetéséhez járulunk hozzá közvetlenül – ami hatalmas felelősség.

– A kívülálló számára úgy tűnhet, hogy az üzemanyagtöltő állomásokon működő franchise üzletek gyors terjedésének különösen jót tett, amikor a vasárnapi boltzár idején – Ausztriához hasonlóan, ahol szombat délutántól minden bezár -, alternatív vásárlási lehetőséget kínáltak…

– Nem a franchise üzletek elterjedését segítette ez, hanem az üzemanyagtöltőállomásokon működő üzleteink elterjedését. Mire nálunk a vasárnapi boltzár életbe lépett, nekünk már három-négy hónapja működtek SPAR üzleteink az üzemanyagtöltő állomásokon. Így inkább azt mondanám, hogy ez a szabályozás felgyorsította a folyamatot, és valóban elősegítette az ilyen típusú együttműködések hazai megerősödését. Ugyanakkor érdekesség, de Ausztriában pont az ellenkező fejlődés ment végbe: ott a franchise hálózatból fejlődtek ki a benzinkutaknál működő saját üzletek és így van az, hogy a szomszédban a mai napig a SPAR üzletek fele franchise rendszerben üzemel. Ezt az arányt mi mostanra értük el. A forgalmat tekintve még nem hozzuk ugyanazt az eredményt – ott a forgalom körülbelül negyede származik a franchise üzletekből – de jó irányba haladunk.

– Milyen kapcsolatot ápolnak a magyar termelőkkel, akikkel már a közös termékfejlesztés sem ritka?

– Úgy gondolom, kiegyensúlyozott, stabil kapcsolatban vagyunk a magyar termelőkkel. A SPAR Magyarország az egyik legnagyobb felvevője a hazai élelmiszeripari termékeknek. Ráadásul nemcsak beszállítóként tekintünk rájuk, hanem valódi partnerként. Teljesen megszokott, hogy együtt dolgozunk új ötleteken, közös termékfejlesztéseken. Az együttműködésre jó példa a saját húsüzemünk is, amely az egyik legnagyobb felvevője a mohácsi vágóhídnak. Ez is jól mutatja, mennyire mély az együttműködésünk.

 

– Mennyiben változtak a fogyasztói szokások az utóbbi időszakban?

– A magyar piac rendkívül akcióérzékeny – ez nem változott. Az viszont bíztatóan új fejlemény, hogy a vásárlók újra keresik a márkatermékeket, az úgynevezett brandtermékeket. Ez bizonyos szempontból egy trendforduló, hiszen az elmúlt években inkább az olcsóbb, sajátmárkás termékek felé tolódott a fogyasztás.

– Pedig azt gondolhatnánk, hogy egy kereskedelmi láncnak éppen az a jó, ha a saját márkás termékeit vásárolják.

– Ez a diszkontokra igaz. Nálunk más a helyzet. A márkázott termékek jelentősége azért meghatározó, mert a SPAR-nál sokkal szélesebb a brandválaszték és ezért az ilyen termékek értékesítési volumene rendkívül fontos. Ugyanakkor a vásárlóink is szeretik, hogy választani tudnak, hogy többféle, jól ismert termék között dönthetnek.

– Bár a kormányzat is ösztönzi az akciózást, a kereskedelmi láncok már tradícionálisan is éltek ezzel a forgalomélénkítő megoldással. A SPAR-nál viszont nemcsak hagyományos akciókkal találkozni, hanem olyan 20%-os kuponokkal is, amelyek szinte bármilyen teljes árú termékre érvényesíthetők. Mi áll e mögött a stratégia mögött?

– Alapvetően kétféle kuponnal dolgozunk. Vannak klasszikus kedvezményes kuponjaink, és van a Joker kupon, amelynél a vásárló döntheti el, hogy mire szeretné felhasználni. Ez nálunk egy régi, de bevált marketingötlet, amely a mai napig jól működik. A kuponok a vásárlók árérzékenységére adott válaszaink: sokak számára kifejezetten fontosak, és ezáltal is növelni tudjuk az akciós lehetőségek számát. Emellett továbbra is vallom, hogy a jelenlegi magyar gazdasági környezetben kulcsfontosságú, hogy a vásárló mindenhol találkozzon az akcióval – a postaládájában, az e-mail fiókjában, az applikációjában – mert ez mára már a mindennapok vásárlási szokásainak része lett.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Panettone: a világsztár olasz karácsonyi kuglóf legendája és valósága

December ma már nemcsak Olaszországban a Panettone hónapja. Az...

Tarolnak az egészségpénztárak

Az idei év első kilenc hónapjában 80 ezer új belépőt regisztráltak az egészségpénztárak, majdnem annyit, mint 2024-ben összesen.

Most a vevőnek áll a zászló

Novemberben az eladó lakóingatlanok iránti telefonos érdeklődések száma meghaladta a 260 ezret. Havi szinten 7 százalékos ez csökkenést jelent októberhez képest, éves összevetésben pedig 15 százalékos mérséklődést jelent a lakáspiac keresleti oldalán.

Advent Óbudán: indul a főváros egyik legkedvesebb karácsonyi vására

November 28. és december 23. között rendezik meg az Advent Óbudán 2025 karácsonyi vásárt, amely a Fő téren és a Szentlélek téren kínál ingyenes családi programokat, koncerteket, jégpályát és kézműves vásárt.
Hirdetés

Hírek

Tarolnak az egészségpénztárak

Az idei év első kilenc hónapjában 80 ezer új belépőt regisztráltak az egészségpénztárak, majdnem annyit, mint 2024-ben összesen.

Most a vevőnek áll a zászló

Novemberben az eladó lakóingatlanok iránti telefonos érdeklődések száma meghaladta a 260 ezret. Havi szinten 7 százalékos ez csökkenést jelent októberhez képest, éves összevetésben pedig 15 százalékos mérséklődést jelent a lakáspiac keresleti oldalán.

Advent Óbudán: indul a főváros egyik legkedvesebb karácsonyi vására

November 28. és december 23. között rendezik meg az Advent Óbudán 2025 karácsonyi vásárt, amely a Fő téren és a Szentlélek téren kínál ingyenes családi programokat, koncerteket, jégpályát és kézműves vásárt.

Erősíti pozícióját a német ingatlanpiacon a BÉT-re készülő cég

A tőzsdei bevezetés előtt álló magyar cég portfóliója már eléri a több mint 10.000 négyzetmétert.

NAV: elindult a karácsonyi ellenőrzéssorozat

Érdemes követni a NAV Adótraffipax-rovatát, ahol előre jelzi a hivatal, hol és milyen típusú ellenőrzések várhatóak a közeljövőben.

Tavaszra légibázist tervez Tel-Avivba a Wizz Air

Az elképzelések szerint a légitársaság tíz új repülőgépet telepít Izraelbe és négyezer munkahelyet hoz létre. A döntés átformálhatja az izraeli légiközlekedési piacot.

Nemzetközi szinten is kiemelkedően eredményes a tojásfogyasztást népszerűsítő EU-s multiprogram –

A program célja az volt, hogy növelje a fogyasztók ismereteit az Európai Termelési Modell (ETM) alapján előállított tojásokról, amelyek egyszerre képviselik a minőséget, az állatjólétet, a nyomonkövethetőséget és a környezeti felelősséget.

Adventi fények három közeli városban

Van egy ország a közelben, ami december közeledtével különös...
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.