Kezdőlap Fókuszban A SPAR a különleges akcióban és fenntarthatósági startégiában hisz. Interjú az ügyvezetővel.
No menu items!

A SPAR a különleges akcióban és fenntarthatósági startégiában hisz. Interjú az ügyvezetővel.

Heiszler Gabriella

A fenntarthatóság nem csupán környezetvédelmi, hanem gazdasági kérdés is – különösen egy olyan piaci környezetben, ahol a kereskedelmi szereplők egyre nagyobb költségnyomás alatt működnek – vallja Heiszler Gabriella a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. elnök – ügyvezető igazgatója. Aki szerint a magyar piacon különösen fontos, hogy egy élelmiszerlánc egyedi akciókkal is felhívja magára a figyelmet.

 

– Az olyan turbulens gazdasági időszakban, mint a mostani, gyakran háttérbe szorul a fenntarthatóság kérdése. Miként áll ehhez a SPAR, amely az elsők között kötelezte el magát a téma mellett?

– A fenntarthatóság fogalmát azért szeretem, mert számunkra nem csupán környezeti, hanem üzleti értelemben is releváns. Ami, bár sokan hajlamosak elfelejteni, a mai gazdasági környezetben különösen fontos. Ha például a kereskedelemről beszélünk, az energiaárak drasztikus emelkedése valóban komoly kihívás, hiszen megnöveli a költségeket. Ugyanakkor arra is ösztönöz, hogy még hatékonyabban működjünk: legyen energiatakarékos világítás, napelem, korszerű fűtés- és hűtésrendszer az üzleteinkben. Ezek nemcsak a környezet, hanem a gazdaságosság szempontjából is előnyösek.

Ugyanez igaz a logisztikára: az útdíjak és az üzemanyagárak emelkedése rákényszerít, hogy folyamatosan vizsgáljuk és optimalizáljuk a flottánk működését. A fenntarthatóságnak három fő területe van a mi szektorunkban: az épületek és berendezések működése, az áruszállítás, valamint az ellátási lánc. Ez utóbbi különösen fontos, hiszen nagyban támaszkodunk beszállítóinkra – és a szabályozási környezet itt is egyre szigorúbb. De nemcsak a jogszabályok miatt figyelünk oda minderre: a költségnyomás is egyre inkább abba az irányba terel bennünket, hogy fenntarthatóbb módon működjünk.

– A közéletben egyre gyakrabban hallani azt, hogy ha egy ekkora kereskedelmi lánc veszteséges, miért nem adják el a tulajdonosok, miért működik mégis tovább?

– Azért, mert hisznek abban, hogy egyszer újra nyereségesek leszünk. Én magam is rendszeresen megkérdezem a tulajdonostól, hogy miként látja a helyzetet. És ilyenkor megnézi a számainkat – a különadók és az extraprofitadó nélkül (miközben nem realizálunk extraprofitot) –, és azt mondja: a magyarországi leányvállalat a leghatékonyabb az összes közül. Reménykedik benne – és mi is –, hogy egyszer ezeknek a rendkívüli szabályozásoknak vége lesz.

– Nemrégiben megjelent egy olyan értelmezés is, miszerint épp azért sújtják jelentős adóterhekkel a kereskedelmi szektort, mert ez fejlődött a legnagyobb ütemben a hatékonyság terén…

– Valóban egyértelmű a fejlődés, de fontos látni, hogy a kereskedelmen belül is vannak hatékonysági szakadékok. Egy diszkontmodell például egészen más hatékonysági szinten működik, mint a hazai versenytársak többsége és így valójában három nagy csoportba sorolható a hazai kereskedelem a hatékonyság szempontjából. A növekedés mögött pedig több tényező áll. Az egyik az, hogy rengeteg kisbolt bezárt az elmúlt időszakban – és az a forgalom valahova átvándorol. Mi úgy látjuk, hogy ez a forgalom a modern kereskedelem irányába mozdul el. Ez alatt azt a kilenc láncot értjük, amelyek közül hat nemzetközi és három magyar tulajdonú, és amelyek országos láncként működnek. Ezzel szemben a hagyományos, márkátlan kisboltok száma folyamatosan csökken. Másfelől a vásárlói igények is változnak. Az emberek egyre inkább keresik a kényelmet, a rendezett, tiszta, jól szervezett üzletkörnyezetet – és ez szintén a láncok felé tereli a forgalmat.

– A foglalkoztatottak révén hány családnak nyújt megélhetést a SPAR?

– Jelenleg mintegy 13 ezer saját alkalmazottunk van, és nagyságrendileg további négyezer ember dolgozik a franchise rendszerben működő üzletekben. Vagyis közel 17 ezer család megélhetéséhez járulunk hozzá közvetlenül – ami hatalmas felelősség.

– A kívülálló számára úgy tűnhet, hogy az üzemanyagtöltő állomásokon működő franchise üzletek gyors terjedésének különösen jót tett, amikor a vasárnapi boltzár idején – Ausztriához hasonlóan, ahol szombat délutántól minden bezár -, alternatív vásárlási lehetőséget kínáltak…

– Nem a franchise üzletek elterjedését segítette ez, hanem az üzemanyagtöltőállomásokon működő üzleteink elterjedését. Mire nálunk a vasárnapi boltzár életbe lépett, nekünk már három-négy hónapja működtek SPAR üzleteink az üzemanyagtöltő állomásokon. Így inkább azt mondanám, hogy ez a szabályozás felgyorsította a folyamatot, és valóban elősegítette az ilyen típusú együttműködések hazai megerősödését. Ugyanakkor érdekesség, de Ausztriában pont az ellenkező fejlődés ment végbe: ott a franchise hálózatból fejlődtek ki a benzinkutaknál működő saját üzletek és így van az, hogy a szomszédban a mai napig a SPAR üzletek fele franchise rendszerben üzemel. Ezt az arányt mi mostanra értük el. A forgalmat tekintve még nem hozzuk ugyanazt az eredményt – ott a forgalom körülbelül negyede származik a franchise üzletekből – de jó irányba haladunk.

– Milyen kapcsolatot ápolnak a magyar termelőkkel, akikkel már a közös termékfejlesztés sem ritka?

– Úgy gondolom, kiegyensúlyozott, stabil kapcsolatban vagyunk a magyar termelőkkel. A SPAR Magyarország az egyik legnagyobb felvevője a hazai élelmiszeripari termékeknek. Ráadásul nemcsak beszállítóként tekintünk rájuk, hanem valódi partnerként. Teljesen megszokott, hogy együtt dolgozunk új ötleteken, közös termékfejlesztéseken. Az együttműködésre jó példa a saját húsüzemünk is, amely az egyik legnagyobb felvevője a mohácsi vágóhídnak. Ez is jól mutatja, mennyire mély az együttműködésünk.

 

– Mennyiben változtak a fogyasztói szokások az utóbbi időszakban?

– A magyar piac rendkívül akcióérzékeny – ez nem változott. Az viszont bíztatóan új fejlemény, hogy a vásárlók újra keresik a márkatermékeket, az úgynevezett brandtermékeket. Ez bizonyos szempontból egy trendforduló, hiszen az elmúlt években inkább az olcsóbb, sajátmárkás termékek felé tolódott a fogyasztás.

– Pedig azt gondolhatnánk, hogy egy kereskedelmi láncnak éppen az a jó, ha a saját márkás termékeit vásárolják.

– Ez a diszkontokra igaz. Nálunk más a helyzet. A márkázott termékek jelentősége azért meghatározó, mert a SPAR-nál sokkal szélesebb a brandválaszték és ezért az ilyen termékek értékesítési volumene rendkívül fontos. Ugyanakkor a vásárlóink is szeretik, hogy választani tudnak, hogy többféle, jól ismert termék között dönthetnek.

– Bár a kormányzat is ösztönzi az akciózást, a kereskedelmi láncok már tradícionálisan is éltek ezzel a forgalomélénkítő megoldással. A SPAR-nál viszont nemcsak hagyományos akciókkal találkozni, hanem olyan 20%-os kuponokkal is, amelyek szinte bármilyen teljes árú termékre érvényesíthetők. Mi áll e mögött a stratégia mögött?

– Alapvetően kétféle kuponnal dolgozunk. Vannak klasszikus kedvezményes kuponjaink, és van a Joker kupon, amelynél a vásárló döntheti el, hogy mire szeretné felhasználni. Ez nálunk egy régi, de bevált marketingötlet, amely a mai napig jól működik. A kuponok a vásárlók árérzékenységére adott válaszaink: sokak számára kifejezetten fontosak, és ezáltal is növelni tudjuk az akciós lehetőségek számát. Emellett továbbra is vallom, hogy a jelenlegi magyar gazdasági környezetben kulcsfontosságú, hogy a vásárló mindenhol találkozzon az akcióval – a postaládájában, az e-mail fiókjában, az applikációjában – mert ez mára már a mindennapok vásárlási szokásainak része lett.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Vállalatoknak üzleti lehetőséget is hozhatnak az új uniós fenntarthatósági követelmények

Az Európai Unió 2026-tól fokozatosan hatályba lépő új előírásai a csomagolási és csomagolási hulladékról (PPWR) új üzleti lehetőségeket is teremtenek a kötelezettségek mellett az érintett cégek számára, amennyiben fel tudnak készülni a szigorú fenntarthatósági követelményekre.

Alacsonyabb forgalom mellett minimális mértékben csökkent a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest alig változott: 13,25 ponttal, 0,01 százalékkal csökkenve 107 306,66 ponton fejezte be a hetet.

Szijjártó Péter: Magyarország korlátlan időre kapta a szankciók alóli mentességet

Magyarország korlátlan időre kapta a mentességet a szankciók alól, erről állapodott meg a magyar miniszterelnök és az amerikai elnök

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program, amelynek célja, hogy minden külhoni gazdálkodó megkapja a lehetőséget a továbblépéshez, s ezáltal az otthon maradáshoz.
Hirdetés

Hírek

Szijjártó Péter: Magyarország korlátlan időre kapta a szankciók alóli mentességet

Magyarország korlátlan időre kapta a mentességet a szankciók alól, erről állapodott meg a magyar miniszterelnök és az amerikai elnök

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program

Partium északi részét is elérte a határon túli gazdaságfejlesztési program, amelynek célja, hogy minden külhoni gazdálkodó megkapja a lehetőséget a továbblépéshez, s ezáltal az otthon maradáshoz.

Minden szállítás szankciós mentességet kap a Barátság és a Török Áramlat vezetékeken keresztül

Az Egyesült Államok kormánya mentességet ad az orosz energetikai szektort célzó szankciók alól Magyarország vonatkozásában mindennemű szállításra a Barátság kőolajvezetéken és a Török Áramlat földgázvezetéken keresztül.

Eső után köpönyeg: balesetek után keressük a biztosítást

A nagyobb nyilvánosságot kapó balesetek után megugorhat az igény a biztosítások iránt, ezt tükrözik az internetes kereséseink is.

Otthon Start Program két hónap után: így látják a bankok a kölcsön jövőjét

A Bank360 által megkérdezett bankok mindegyike továbbra is jelentős érdeklődésről számolt be az Otthon Start Programmal kapcsolatban, jóllehet néhány hitelintézet érzékel némi visszaesést a szeptember eleji rohamhoz képest. Az elutasított ügyletek aránya mindenhol minimális, már a hitelkérelem benyújtása előtti tájékoztatás során sikerül kiszűrni a problémás eseteket.

Számos módon támogatja az Agárminisztérium a generációváltást a mezőgazdaságban

Olyan szabályozási és támogatási rendszer szolgálja az agráriumban a generációváltást, ami biztosítja a megújulás mellett a versenyképesség fenntartását is. A jelenlegi agrártámogatási ciklusban összesen 79 milliárd forint keretösszeggel a fiatal gazdákat, 10 milliárd forinttal pedig a gazdaságátadási együttműködéseket segítjük.

Szeptemberben néhány százan juthattak el a szerződéskötésig

Az egyes bankok által megosztott adatok alapján a Bank360 úgy számol, nagyjából 35,25 millió forint körül mozoghat az Otthon Start Program keretén belül felvett lakáshitelek átlagos hitelösszege, amely jelentősen meghaladja az összes lakáshitelre számított, 20 millió forintot megközelítő átlagösszeget.

Nem módosította alapkamatát a Bank of England

A teljes kosárra számolt infláció idei növekedését az energiaárakban jelentkező bázishatások és egyedi tényezők okozták, és ez nem vezetett másodlagos inflációs nyomás kialakulásához
Hirdetés

Gazdaság

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...