Kezdőlap Gazdaság „A tévének van jövője - A könyvkiadás él és virul”
No menu items!

„A tévének van jövője – A könyvkiadás él és virul”

A magyar RTL helyzete nem túl rózsás noha, a világban működő RTL-csoport  tavaly rekordnyereséget hozott a többségi tulajdonos Bertelsmann konszernnek. Thomas Rabe egy éve vette át a legnagyobb német médiaholding és egyúttal legfontosabb leányvállalat az RTL vezetését. A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) nagyinterjút készített a holdingvezetővel.

„A tévének van jövője!”

Thomas Rabe

A beszélgetés első része a televíziózás és az RTL-csoport körül forgott, amelyben a Bertelsmann-csoportnak 75 százalékos részesedése van. A tévés, rádiós multi luxemburgi székhelyű, 1931-ben alapították, 10 európai országban 12 ezer embert foglalkoztat, sok helyen, így Magyarországon is piacvezető.

Rabe számokkal igazolta, hogy a hagyományos tévének is van jövője: 6,5 milliárd euró éves bevétel, a tavaly legsikeresebb 3 németországi műsor 10 milliós nézőszáma. Szerinte a fiatalokat sem veszítették el. Bizonyítékul a német RTL műsorainak több, mint 31 millió Facebook-lájkolóját és a streaming kínálatuk növekvő letöltési számait hozta. „Az RTL rendkívül nyereséges, ezért növelni akarjuk tulajdoni hányadunkat.

Ismét többet akarnak invesztálni a hagyományos csatornákba. A digitális készülékeknek köszönhetően már utóbbiakon is megoldható lesz a személyre szabott reklám. „A szomszéd tehát mást fog látni, mint én. Ez újra növelni fogja a tévé attraktivitását a hirdetők körében.” Még több saját készítésű műsort, országra szabott film- és dokusorozatot, valóság- és talkshow-t, valamint sportközvetítést ígér. Ugyanis Németország 10 legnépszerűbb műsorfolyamába 2019-ben kivétel nélkül ezek kerültek be.

„Nagy igény van a hazaira”

Az RTL a műsorok netes megosztásában, tehát a streamingben is országokra szabott tartalommal akarják felvenni a versenyt a kaliforniai világcégek, a Netflix és az Amazon Prime ajánlatával. Az ország specifikus tartalomkészítésben különösen a három legfontosabb piacukra, a németre a franciára és a hollandra fognak koncentrálni. Rabe különösen nagy potenciált lát a sportközvetítésekben. Németországban 2019-ben a három legnézettebb adás focimeccs-közvetítés volt.

Egy 2016-os slide a Bertelsmann egyik vezetőjének előadásából

A filmben, a könyvben és a zenében is nagy az igény a regionalitásra. A fogyasztók több hazai énekest és a közelükben játszódó filmeket, regényeket akarnak.” Rabe felmérésekre hivatkozik, amelyek szerint a médiafogyasztók több streaming-szolgáltatónál is hajlandók előfizetni. „Ezek közül legalább egyet aszerint fognak kiválasztani, mennyire regionális a tartalom. A célunk, hogy ebben ránk essen a választás.”

„A könyvkiadás él és virul!”

A Bertelsmann 1835-ban könyvkiadóként alakult. 47 leányvállalatával a németországi könyvpiac legnagyobb szereplője. „Akinek halálhírét keltik, sokáig él. Így van ez az irodalommal is.” Az 54 éves menedzser ismét számokat magyarázza az FAZ-nek, miért hisz a terület jövőjében: 2019-ben 80 millió euróval több volt a nyereség, 15 ezerre nőtt a kiadott címek száma és bővült az eladott könyveké is, Amerikában és a milliárdos népességű Kínában és Indiában kétszámjegyű a bővülés, a gyerek- és ifjúsági köteteknél a legnagyobb a növekedés.

Ezen a területen is tovább akarnak növekedni. Bővítenék a tavaly szerzett 35 százalékos részesedésüket a világ legnagyobb könyvkiadójában, az amerikai Random House-ban. Az 1927-ben alapított, 3 milliárd dolláros éves árbevételű, 6 ezer embert foglalkoztató New York-i székhelyű cégnek több, mint 3000 leányvállalata van. 2019-ben olyan sikerkönyveik voltak, mint a világszerte 15 millió példányban elkelt Michelle Obama autobiográfia.

Természetesen jelen vannak a digitális könyvpiacon is, de Rabe meggyőződése, hogy „a könyv elsősorban kézzelfogható termék marad”. Szerinte ezt igazolja, hogy a nagyívű növekedési prognózisok ellenére a legfontosabb e-book piacon, Amerikában évek óta 20 százalék körül stagnál az elektronikus könyvek aránya.

„A sajtópiac helyzete nehéz”

A printsajtó az egyetlen terület, ahol Rabe nehézségekről számol be. Ezt mutatja, hogy tavaly több újságukat és magazinjukat is eladták, valamint 25 százalékos költségcsökkentést hajtottak végre. Az RTL-csoport adóinak és a magazinoknak a szorosabb együttműködése, elsősorban nagyobb mértékű tartalomcseréje valószínűleg további költségcsökkentéssel és leépítésekkel járn a Bertelsmann print érdekeltségeinél.

Az üzletág mind a két zászlóshajója komoly gondokkal küzd. Az egyre bulvárosodó közéleti hetilap, a ’Stern’ példányszáma 2000 óta 60 százalékkal csökkent és lekerült a közvélemény kutatások alapján évente összeállított legbefolyásosabb német sajtóterméke ötös listájáról. A ’Gala’ című női hetilapból 40 százalékkal fogy kevesebb, mint 20 éve.

„A nyomtatott sajtó helyzet a legnehezebb. A könyv, a zene és a tévé is jobban alkalmazkodott a digitális világ kihívásaihoz” – mondja Rabe, aki ennek ellenére nem írja le a szektort. Invesztíciót tervez a print és az online kiadványoknál is.

„Nem szégyen az előttünk lévőktől tanulni”

A konszernvezető az FAZ kérdésre megerősítette, hogy a Bertelsmann-csoport menedzsmentje ’tanulmányi kiránduláson’ járt a Szilikon-völgyben. „Nem irigykedtünk. Megbeszéléseken, workshop-okon, személyes benyomásokon keresztül tanulni akartunk a digitális média nagyágyúitól.” A Google-el és a Microsoft-al együttműködést is terveznek.

Ezzel összefüggésben jegyzi meg Rabe, hogy „bár a Bertelsmann érdekeltségébe tartozó klasszikus médiatermékek jobb helyzetben vannak, mint sokan gondolják, a jövő mégis a digitális világé.” 2011-ben a bevétel 30, tavaly már 50 százaléka származott az online üzletből.

Egyenlőtlen versenyfeltételek

Az együttműködés ellenére a német konszern elsősorban vetélytársként tekint az amerikaikra. Rabe szerint mindent megtesznek a versenyképességük megőrzése érdekében, de a jogszabályi környezet megnehezíti a dolgukat. Egyenlőtlennek tartja a versenyfeltételeket.

A német versenyhivatal akadályozta meg a vásárlást

A tévézés mélyreható liberalizációját sürgeti. Számos megkötésről és egy olyan jogszabályi környezetről beszél, amely még az analóg időkből származik. „Ezek miatt a YouTube, a Netflix és társaik méltánytalan versenyelőnyöket élveznek.”

A kartellszabályok lazítását is elengedhetetlennek tartja. „Másképp néhány év múlva nem lesz esélyünk a Szilikon-völgy gigászaival szemben”. Nem titkolja, hogy továbbra is érdekli őket a ProSiebenSat.1, a második legnagyobb magántulajdonú német tévékonszern. A 13 országban, 2013-ig a TV2-ön keresztül Magyarországon jelenlévő társaság felvásárlását 2005-ben a német versenyhivatal akadályozta meg.

„Nálunk is zöld fordulat zajlik”

Németországban immár médiakonszern vezetőjével sem készülhet interjú a nélkül, hogy a környezetvédelem ne kerülne szóba. „Nem alaptalan a kérdés. Számunkra is fontos a téma.” Rabe ennek igazolásaként elmondja, hogy a jelenlegi évi 1 millió tonnás CO2-lábnyomukat 2025-re felére fogják csökkenteni. A másik 50 százalékot pedig a világpiacon vásárolt kvótákkal fogják kiegyenlíteni. „Ezzel 5 éven belül klímasemleges lesz a Bertelsmann-konszern tevékenysége.”

A magyar RTL helyzete nem túl rózsás

„A bevételek csökkentek, a költségek emelkedtek” – indokolta az M-RTL Zrt. a 2018-ban felhalmozódott 3,8 milliárd forintos veszteségét. A megelőző évben még 35 milliárd forintos bevétel mellett 8 millió euró nyereséget értek el.

A nézettséget illetően számháború zajlik az éveken át piacvezető RTL és a TV2 között. A teljes népesség körében, az egész napot figyelembe véve a TV2 nézettebb (11-10%). A két csoport összes adóját figyelembe véve nagyobb a különbség (24-21%).

Viszont a TV2 nézőinek átlagéletkora magasabb. Ezért a – kereskedelmi szempontból legfontosabbnak tartott – 14-49-es korcsoportban az RTL-csatornák a nézettebbek (28, 24%). A képet azonban jelentősen beárnyékolja, hogy 1 év alatt 12-ről 4 százalékra olvadt a különbség! A 14-49-es korosztályban a főműsor időben is az RTL vezet (13-11%), de előny az idősávban még jobban olvadt az egy évvel korábbihoz képest (17-9%). Öröm az ürömben az RTL számára, hogy a ’Híradó’ továbbra is jóval kedveltebb, mint a ’Tények’.

A hagyományos tévé jövője Magyarországon biztosabbnak látszik, mint a németeknél. Továbbra is messze a legtöbbet fogyasztott médiatermék. A magyarok napi 293 percet töltenek a tévé előtt. Az átlagot a Nielsen mérései alapján az 50 felettiek húzzák fel. Napi 405 percen, tehát közel 7 órán, majdnem egy teljes munkanapon át ülnek a készülékeik előtt!

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Óriási vízmennyiség tűnik el az elavult megoldások miatt

A magyarországi ivóvízhálózatok műszaki állapota tehát komoly kihívás elé állítja az ágazatot.

NKFH: több mint 15 millió forint kártalanítás járt a légiutasoknak

Az eljárások eredményeként 38 750 euró, azaz hozzávetőlegesen 15,5 millió forint kártalanítást ítéltek meg az utasoknak.

BÉT – Kisebb csökkenéssel indulhat a kereskedés a tőzsdén az elemző szerint

A BÉT részvényindexe, a BUX 450,18 pontos, 0,42 százalékos emelkedéssel, 107 705,75 ponton zárt hétfőn.

Nincs megállás: egyre olcsóbbak a személyi kölcsönök

A folyamatos csökkenést viszont most már elsősorban az okozza, hogy az alacsonyabb hitelösszeg-sávoknál is egyre lejjebb nyomják a kamatokat a pénzintézetek.
Hirdetés

Hírek

Óriási vízmennyiség tűnik el az elavult megoldások miatt

A magyarországi ivóvízhálózatok műszaki állapota tehát komoly kihívás elé állítja az ágazatot.

NKFH: több mint 15 millió forint kártalanítás járt a légiutasoknak

Az eljárások eredményeként 38 750 euró, azaz hozzávetőlegesen 15,5 millió forint kártalanítást ítéltek meg az utasoknak.

Nincs megállás: egyre olcsóbbak a személyi kölcsönök

A folyamatos csökkenést viszont most már elsősorban az okozza, hogy az alacsonyabb hitelösszeg-sávoknál is egyre lejjebb nyomják a kamatokat a pénzintézetek.

Magyarország étele® 2026 program – A jövő mesterei és a népmesék ízei egy színpadon

Az Étrend – Magyar Konyhafőnökök Egyesülete a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, a Szolnoki Szakképzési Centrummal, a Debreceni Egyetemmel és a Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkárságával közösen hirdeti meg a 2026-os Magyarország étele szakácsversenyt, a Szakma Ifjú Mestere tanulóversenyt, valamint az „Egyszer volt, hol nem volt…” rajzpályázatot.

Így vált az amerikai gazdaság a mesterséges intelligencia rabjává

Fotó:Freepik A mesterséges intelligencia (MI) beruházások oly mértékben hajtják az...

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

60-70 ezer kgfb-szerződést is lecserélhetnek az érintett autósok

Az érintett, váltani szándékozó autósokat, hogy fokozottan ügyeljenek a határidő betartására, mivel akinek a felmondása nem érkezik be határidőn belül a biztosítójához, automatikusan a következő egy évre megállapított új díjon viszi tovább a jelenlegi kötelező biztosítását.

BÉT- Emelkedés várható a tőzsdén az elemző szerint

A kedvező nemzetközi befektetői hangulat miatt a pozitív tartományban indulhat a kereskedés.

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.