Hirdetés
Kezdőlap Gazdaság „A tévének van jövője - A könyvkiadás él és virul”
No menu items!

„A tévének van jövője – A könyvkiadás él és virul”

A magyar RTL helyzete nem túl rózsás noha, a világban működő RTL-csoport  tavaly rekordnyereséget hozott a többségi tulajdonos Bertelsmann konszernnek. Thomas Rabe egy éve vette át a legnagyobb német médiaholding és egyúttal legfontosabb leányvállalat az RTL vezetését. A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) nagyinterjút készített a holdingvezetővel.

„A tévének van jövője!”

Thomas Rabe

A beszélgetés első része a televíziózás és az RTL-csoport körül forgott, amelyben a Bertelsmann-csoportnak 75 százalékos részesedése van. A tévés, rádiós multi luxemburgi székhelyű, 1931-ben alapították, 10 európai országban 12 ezer embert foglalkoztat, sok helyen, így Magyarországon is piacvezető.

Rabe számokkal igazolta, hogy a hagyományos tévének is van jövője: 6,5 milliárd euró éves bevétel, a tavaly legsikeresebb 3 németországi műsor 10 milliós nézőszáma. Szerinte a fiatalokat sem veszítették el. Bizonyítékul a német RTL műsorainak több, mint 31 millió Facebook-lájkolóját és a streaming kínálatuk növekvő letöltési számait hozta. „Az RTL rendkívül nyereséges, ezért növelni akarjuk tulajdoni hányadunkat.

Ismét többet akarnak invesztálni a hagyományos csatornákba. A digitális készülékeknek köszönhetően már utóbbiakon is megoldható lesz a személyre szabott reklám. „A szomszéd tehát mást fog látni, mint én. Ez újra növelni fogja a tévé attraktivitását a hirdetők körében.” Még több saját készítésű műsort, országra szabott film- és dokusorozatot, valóság- és talkshow-t, valamint sportközvetítést ígér. Ugyanis Németország 10 legnépszerűbb műsorfolyamába 2019-ben kivétel nélkül ezek kerültek be.

„Nagy igény van a hazaira”

Az RTL a műsorok netes megosztásában, tehát a streamingben is országokra szabott tartalommal akarják felvenni a versenyt a kaliforniai világcégek, a Netflix és az Amazon Prime ajánlatával. Az ország specifikus tartalomkészítésben különösen a három legfontosabb piacukra, a németre a franciára és a hollandra fognak koncentrálni. Rabe különösen nagy potenciált lát a sportközvetítésekben. Németországban 2019-ben a három legnézettebb adás focimeccs-közvetítés volt.

Egy 2016-os slide a Bertelsmann egyik vezetőjének előadásából

A filmben, a könyvben és a zenében is nagy az igény a regionalitásra. A fogyasztók több hazai énekest és a közelükben játszódó filmeket, regényeket akarnak.” Rabe felmérésekre hivatkozik, amelyek szerint a médiafogyasztók több streaming-szolgáltatónál is hajlandók előfizetni. „Ezek közül legalább egyet aszerint fognak kiválasztani, mennyire regionális a tartalom. A célunk, hogy ebben ránk essen a választás.”

„A könyvkiadás él és virul!”

A Bertelsmann 1835-ban könyvkiadóként alakult. 47 leányvállalatával a németországi könyvpiac legnagyobb szereplője. „Akinek halálhírét keltik, sokáig él. Így van ez az irodalommal is.” Az 54 éves menedzser ismét számokat magyarázza az FAZ-nek, miért hisz a terület jövőjében: 2019-ben 80 millió euróval több volt a nyereség, 15 ezerre nőtt a kiadott címek száma és bővült az eladott könyveké is, Amerikában és a milliárdos népességű Kínában és Indiában kétszámjegyű a bővülés, a gyerek- és ifjúsági köteteknél a legnagyobb a növekedés.

Ezen a területen is tovább akarnak növekedni. Bővítenék a tavaly szerzett 35 százalékos részesedésüket a világ legnagyobb könyvkiadójában, az amerikai Random House-ban. Az 1927-ben alapított, 3 milliárd dolláros éves árbevételű, 6 ezer embert foglalkoztató New York-i székhelyű cégnek több, mint 3000 leányvállalata van. 2019-ben olyan sikerkönyveik voltak, mint a világszerte 15 millió példányban elkelt Michelle Obama autobiográfia.

Természetesen jelen vannak a digitális könyvpiacon is, de Rabe meggyőződése, hogy „a könyv elsősorban kézzelfogható termék marad”. Szerinte ezt igazolja, hogy a nagyívű növekedési prognózisok ellenére a legfontosabb e-book piacon, Amerikában évek óta 20 százalék körül stagnál az elektronikus könyvek aránya.

„A sajtópiac helyzete nehéz”

A printsajtó az egyetlen terület, ahol Rabe nehézségekről számol be. Ezt mutatja, hogy tavaly több újságukat és magazinjukat is eladták, valamint 25 százalékos költségcsökkentést hajtottak végre. Az RTL-csoport adóinak és a magazinoknak a szorosabb együttműködése, elsősorban nagyobb mértékű tartalomcseréje valószínűleg további költségcsökkentéssel és leépítésekkel járn a Bertelsmann print érdekeltségeinél.

Az üzletág mind a két zászlóshajója komoly gondokkal küzd. Az egyre bulvárosodó közéleti hetilap, a ’Stern’ példányszáma 2000 óta 60 százalékkal csökkent és lekerült a közvélemény kutatások alapján évente összeállított legbefolyásosabb német sajtóterméke ötös listájáról. A ’Gala’ című női hetilapból 40 százalékkal fogy kevesebb, mint 20 éve.

„A nyomtatott sajtó helyzet a legnehezebb. A könyv, a zene és a tévé is jobban alkalmazkodott a digitális világ kihívásaihoz” – mondja Rabe, aki ennek ellenére nem írja le a szektort. Invesztíciót tervez a print és az online kiadványoknál is.

„Nem szégyen az előttünk lévőktől tanulni”

A konszernvezető az FAZ kérdésre megerősítette, hogy a Bertelsmann-csoport menedzsmentje ’tanulmányi kiránduláson’ járt a Szilikon-völgyben. „Nem irigykedtünk. Megbeszéléseken, workshop-okon, személyes benyomásokon keresztül tanulni akartunk a digitális média nagyágyúitól.” A Google-el és a Microsoft-al együttműködést is terveznek.

Ezzel összefüggésben jegyzi meg Rabe, hogy „bár a Bertelsmann érdekeltségébe tartozó klasszikus médiatermékek jobb helyzetben vannak, mint sokan gondolják, a jövő mégis a digitális világé.” 2011-ben a bevétel 30, tavaly már 50 százaléka származott az online üzletből.

Egyenlőtlen versenyfeltételek

Az együttműködés ellenére a német konszern elsősorban vetélytársként tekint az amerikaikra. Rabe szerint mindent megtesznek a versenyképességük megőrzése érdekében, de a jogszabályi környezet megnehezíti a dolgukat. Egyenlőtlennek tartja a versenyfeltételeket.

A német versenyhivatal akadályozta meg a vásárlást

A tévézés mélyreható liberalizációját sürgeti. Számos megkötésről és egy olyan jogszabályi környezetről beszél, amely még az analóg időkből származik. „Ezek miatt a YouTube, a Netflix és társaik méltánytalan versenyelőnyöket élveznek.”

A kartellszabályok lazítását is elengedhetetlennek tartja. „Másképp néhány év múlva nem lesz esélyünk a Szilikon-völgy gigászaival szemben”. Nem titkolja, hogy továbbra is érdekli őket a ProSiebenSat.1, a második legnagyobb magántulajdonú német tévékonszern. A 13 országban, 2013-ig a TV2-ön keresztül Magyarországon jelenlévő társaság felvásárlását 2005-ben a német versenyhivatal akadályozta meg.

„Nálunk is zöld fordulat zajlik”

Németországban immár médiakonszern vezetőjével sem készülhet interjú a nélkül, hogy a környezetvédelem ne kerülne szóba. „Nem alaptalan a kérdés. Számunkra is fontos a téma.” Rabe ennek igazolásaként elmondja, hogy a jelenlegi évi 1 millió tonnás CO2-lábnyomukat 2025-re felére fogják csökkenteni. A másik 50 százalékot pedig a világpiacon vásárolt kvótákkal fogják kiegyenlíteni. „Ezzel 5 éven belül klímasemleges lesz a Bertelsmann-konszern tevékenysége.”

A magyar RTL helyzete nem túl rózsás

„A bevételek csökkentek, a költségek emelkedtek” – indokolta az M-RTL Zrt. a 2018-ban felhalmozódott 3,8 milliárd forintos veszteségét. A megelőző évben még 35 milliárd forintos bevétel mellett 8 millió euró nyereséget értek el.

A nézettséget illetően számháború zajlik az éveken át piacvezető RTL és a TV2 között. A teljes népesség körében, az egész napot figyelembe véve a TV2 nézettebb (11-10%). A két csoport összes adóját figyelembe véve nagyobb a különbség (24-21%).

Viszont a TV2 nézőinek átlagéletkora magasabb. Ezért a – kereskedelmi szempontból legfontosabbnak tartott – 14-49-es korcsoportban az RTL-csatornák a nézettebbek (28, 24%). A képet azonban jelentősen beárnyékolja, hogy 1 év alatt 12-ről 4 százalékra olvadt a különbség! A 14-49-es korosztályban a főműsor időben is az RTL vezet (13-11%), de előny az idősávban még jobban olvadt az egy évvel korábbihoz képest (17-9%). Öröm az ürömben az RTL számára, hogy a ’Híradó’ továbbra is jóval kedveltebb, mint a ’Tények’.

A hagyományos tévé jövője Magyarországon biztosabbnak látszik, mint a németeknél. Továbbra is messze a legtöbbet fogyasztott médiatermék. A magyarok napi 293 percet töltenek a tévé előtt. Az átlagot a Nielsen mérései alapján az 50 felettiek húzzák fel. Napi 405 percen, tehát közel 7 órán, majdnem egy teljes munkanapon át ülnek a készülékeik előtt!

Hirdetés
Újdonságok a 2025-ös adócsomagban! Új kihívások, megoldások a fizetésképtelenség és követeléskezelés terén - szakmai konferencia Budapest november 18.

Ismerje meg a 2025-ös adójogszabályok újdonságait. Például azt, hogy utólag hogyan csökkenthető az adóalap és milyen változások jönnek a társasági adó, valamint a számvitel terén. Ismerje meg a fizetésképtelenséghez és a követeléskezeléshez kötődő új szabályokat és megoldásokat.
Ne hagyja ki a lehetőséget, hogy a legjobb szakértőktől, első kézből értesüljön a téma aktualitásairól.

Időpont: 2024 november 18.
Helyszín: CONTINENTAL HOTEL BUDAPEST**** Budapest, Dohány u. 42-44, 1074
Információ: https://azuzletkonferenciakozpont.hu/fizeteskeptelenseg-es-koveteleskezeles-uj-fejezet-kezdodik-konferencia/
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A könyvelők árat emelnek és a mesterséges intelligencia felé fordulnak 

November 10-e a könyvelők világnapja, a Számlázz.hu pedig immáron második alkalommal kérdezi meg a hazai gazdasági élet nélkülözhetetlen szereplőit arról, hogyan érzik magukat. 

MNB zöld pénzügyi díjat nyert az Allianz

Az elmúlt időszakban egyre többen tapasztalhatták a saját bőrükön is, hogy a klímaváltozás milyen jelentős hatással van mind az egyénekre, mind a vállalkozásokra.

Megszületett a Magyar-Kínai Befektetői Kerekasztal 

Fotó:FreepikA magyar és kínai együttműködések hatékony és sikeres megvalósítása...

A vállalkozások életútját követő új számlacsomagokkal jelent meg az OTP Bank

Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank mikro- és kisvállalkozói...
Hirdetés

Hírek

Devizapiac – Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az euró jegyzése hét órakor 408,10 forintra gyengült az előző esti 408,27 forintról

Vegyesen alakult a forint árfolyama szerda reggel

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,0810 dollárról 1,0814 dollárra változott.

Jöhet Hollywood! – Új filmstúdiók várják a bécsi filmipar felvirágzását

Az üzemeltetők 2025-re változatos osztrák, nemzetközi és akár hollywoodi játékfilmekre, sorozatok gazdag kínálatára számítanak.

Vegyesen mozgott a forint árfolyama

Az eurót hétfőn reggel 404,15 forinton jegyezték a péntek esti 404,09 forint után.

Alig változott csütörtök reggelre a forint árfolyama

Alig változott csütörtök reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

15 milliárdos pénzügyi oktatási program indul

A 16-21 éves korosztály ingyenesen férhet hozzá számos, hasznos pénzügyi tudást biztosító anyaghoz.. Minden magyar előtt nyitott a pénzügyi tanulás lehetősége! Sőt a 16-21 éves fiatalok most ingyenes oktatást kapnak.

Szerda reggelre erősödött a forint árfolyama

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,1160 dollárról 1,1158 dollárra változott.

Felébredt a forint

Erősödött a forint kedd reggel a főbb devizákkal szemben...

Gazdaság

Megszületett a döntés: így változik majd az ÁFA az Európai Unióban

2024. november 5-én az Európai Unió Gazdasági és Pénzügyi Tanácsának (ECOFIN) miniszterei a soros magyar elnökség alatt elfogadták az úgynevezett „VAT in the Digital...

Történelmi csúcson a bitcoin

A bitcoin eddigi történelmi csúcsa 73 ezer 777 dollár volt, ezt idén március 14-én érte el.

Hát ezt is megértük! Már dolláros nyugdíjra is spórolhatunk

Ehhez persze be kellett fektetni az eurót és a dollárt is, amit egyre többen megtesznek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint.

A járvány óta nem kényszerültek ennyi drága folyószámlahitelre a magyarok

Az első kilenc havi adatok alapján az idén rekordot dönthet a lakáshitelpiac.