Kezdőlap Menedzser Akadémia A vállalatok lelkiismerete. Nem „kirakat” a CSR
No menu items!

A vállalatok lelkiismerete. Nem „kirakat” a CSR

dr. Gonda György

Az elmúlt század közepe óta jelentős változáson ment keresztül a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának (VTF) elmélete, de elsősorban gyakorlata. A nemzetközileg ismert és használt rövidítés, a CSR (Corporate Social Responsibility) napjainkban már jóval többet jelent az adományozásnál és a szponzorálásnál, hiszen igen sokrétű, a céges stratégia részét szolgáló tevékenységről van szó. A CSR-nak vannak külső és belső irányai, vetületei. Többnyire a kifelé irányuló CSR a „sláger”, a belső CSR-ról viszonylag kevés szó esik. Pedig ez utóbbi talán fontosabb a nagy nyilvánosság előtt megjelenő CSR-nál.

A vállalatok társadalmi felelősségvállalását a cégek lelkiismeretének is szokták nevezni. Századunkban helyesebb CR-t említeni, ugyanis ez a tevékenység többek között kiterjed a környezetvédelemre, a társadalmi és a céges anomáliák csökkentésére, valamint a fenntartható fejlődésre is.

CSR-megközelítések

Az Európai Bizottság által 2012-ben kiadott Zöld Könyv szerint a „CSR olyan koncepció, amelyben a vállalatok önkéntesen integrálják a társadalmi és környezetvédelmi megfontolásokat üzleti tevékenységükbe és az érintettekkel – az úgynevezett stakeholderekkel – folytatott kapcsolataikba”. Az Európai Unió legfrissebb, 2015-2020-as CSR stratégiájának fókuszában az emberi jogok, az átláthatóság, valamint a fenntartható ellátási lánc állnak.

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, az OECD a felelősségteljes üzleti magatartást így határozza meg: „a multinacionális vállalatok pozitív hozzájárulása a gazdasági, környezeti és társadalmi fejlődéshez, valamint az előzőeknek a minimalizálása érdekében történő tevékenységek összessége”. Érdemes megjegyezni, hogy az OECD megfogalmazása minden profitorientált cégre vonatkoztatható.

A vállalati társadalmi felelősségvállalás definíciója magában foglalja a vállalat erkölcsi és etikai elkötelezettségét a munkavállalók, a környezet, a versenytársak, a gazdaság és más fontos területek iránt.

A társadalmi felelősségvállalás a következő részterületeket öleli fel: elszámoltathatóság, felelősségre vonás, átláthatóság, etikus magatartás, érintettek érdekeinek tiszteletben tartása, jogállamiság tiszteletben tartása, az emberi jogok tisztelete és a nemzetközi normák betartása. 

Társadalmi felelősségvállalás kifelé és befelé

Miért fontos a CSR a mai cégek számára? A vállalatoknak ma már elszámoltathatók nem csak a részvényeseik, hanem a társadalom egésze által is. A fogyasztók mindinkább tudatossá válnak, és elvárják, hogy a vállalatok egyre pozitívabb társadalmi és környezeti hatást fejtsenek ki. Egy vállalat hírneve, márkája és ügyfélkapcsolatai közvetlenül, jelentős mértékben függhetnek CSR-tevékenységeitől.

A társadalmi felelősségvállalás nem csak a vállalatok külső megítélését befolyásolja. A belső működés szempontjából is előnyökkel jár. A CSR-programok javíthatják a munkavállalói elkötelezettséget, csökkenthetik a fluktuációt és vonzóbbá tehetik a vállalatot a tehetséges munkaerő számára. Ezenkívül a fenntartható üzleti gyakorlatok gyakran költséghatékonyabbak, csökkentik a kockázatot és elősegítik az innovációt.

CSR-előnyök

A kifelé és a befelé irányuló CSR tevékenység számos előnnyel jár a cégek számára, ezek közül a legfontosabbak:

  • kedvezőbb márkakép: a társadalmi felelősségvállalást folytató vállalatok általában pozitívabb márkaképpel rendelkeznek a fogyasztók körében
  • megnövekedett ügyféllojalitás: a CSR-t folytató vállalatok ügyfelei általában hűségesebbek a márkához
  • megnövekedett munkaerőlojalitás: a CSR-t folytató cégek általában könnyebben találnak és meg tudják tartani a legjobb munkavállalókat
  • csökkent kockázat: a CSR-t folytató vállalatok általában kisebb kockázattal szembesülnek a környezeti vagy társadalmi problémák területén

Századunkban a CSR nem luxus, hanem szükségszerűség, szinte kötelező gyakorlat a vállalatok számára. A cégeknek nem csak a profitért, hanem az emberekért, a bolygóért, a környezetért, a fenntartható fejlődésért stb. is felelősséget kell vállalniuk. A CSR nem csak a vállalatok külső megítélését, hanem belső fejlődésüket, hosszú távú sikereiket is befolyásolja.

Első a belső

Ugyancsak századunk „terméke”, hogy a cégek számára a belső CSR legalább olyan fontos, mint a külső, ha nem fontosabb. A belső CSR alanyai, érintettei a tulajdonosok (részvényesek), a vezetők és az alkalmazottak. Számos felmérés, kutatás kimutatta, hogy a CSR programok erősítik a munkavállalók elkötelezettségét, motiváltságát, lojalitását, melyek jól érzékelhetőek mind a termelékenységi, mind a gazdasági mutatók javulásában. Nem tűnik túlzásnak azt állítani, hogy a legtöbb haszonra a vállalatok CSR programjaik „megtérülésében” a munkavállalók körében számíthatnak.

A Zöld Könyvben az Európai Bizottság felsorolja a kifelé és a befelé irányuló főbb CSR dimenziókat. A belső dimenzió része többek között a humánerőforrás menedzsment, a munkahelyi biztonság és egészség, a változásokhoz történő alkalmazkodás, a válsághelyzetek és a környezeti hatások pozitív kezelése. A munkaszervezés, a bérrendszer kialakítása, a vállalati résztulajdon szerzésének lehetősége is olyan kérdések, amelyek kapcsán a cégek kifejezhetik munkavállalóik megbecsülését.

Néhány példa az alkalmazottakra összpontosító CSR tevékenységre:

  • egészségmegóvás, sportolási lehetőségek biztosítása, egészséges életmód támogatása
  • rugalmas munkaidő, otthoni munkavégzés
  • családi és munkahelyi igények, lehetőségek összehangolása
  • életpálya modell
  • gondoskodó létszámleépítés
  • kismama programok

A belső CSR jótékony hatásai

A jól megválasztott és jól végrehajtott belső CSR programok nyomán növekszik a cégnél eltöltött évek száma, ugyancsak növekszik a dolgozók elkötelezettsége. Kevesebb a hiányzás megbetegedések miatt, jobb a munkahelyi közérzet, növekszik a produktivitás, nyugodtabb a magánéleti háttér, csökken a munkaerő- fluktuáció. A tapasztalatok szerint növekszik a költséghatékonyság és az innovációs hajlandóság, ugyanakkor csökkennek a kockázatok a jól „belőtt” belső CSR eredményeként. És a pozitív emberi és üzleti hatások sorát még hosszan lehet folytatni. Ma már egyértelmű, hogy a CSR nem egy PR-fogás – amelyet a vállalatok igyekeztek korábban kipipálni -, hanem egy tudatos stratégia része, amely egyértelműen versenyhelyzet javító és profitnövelő tényező.

Jó CSR-stratégia = pozitív hatások

A sikeres CSR-stratégia számos pozitív eredményt hozhat a vállalatok számára, például:

  • hitelesség: a vállalat hitelességét erősíti, és pozitív társadalmi képet alakít ki a cégről; ha hangsúlyozza azt, hogy felelős a társadalomért és a környezetért, s ez hatással van a partnereire, érdekelt ügyfeleire
  • versenyelőny: a CSR-orientált vállalatok vonzóbbak a fogyasztók, befektetők és a kompetens munkavállalók számára. A felelős vállalat programokat szervez, tevékenykedik, amelybe bevonhatók a munkavállalók
  • kockázatmenedzsment: a CSR-rendszer segít azonosítani és kezelni a vállalattal kapcsolatos társadalmi és környezeti kockázatokat
  • hosszú távú fenntarthatóság: az üzleti tevékenységet összhangba hozza a társadalmi és környezeti célokkal

Érdemes ismét hangsúlyozni, hogy a CSR szemléletmód egyik fontos eleme az, hogy a cégek munkavállalóik irányába is felelősséget vállalnak. Ezek a belső CSR elemek igencsak fontosak, hiszen azokat az embereket célozzák meg, akik nélkül a cégek nem létezhetnének. A vállalatok belső CSR intézkedéseinek nagy részét fontosnak ítélik meg a munkavállalók motivációs szempontból is, azonban vannak olyan motiváló elemek, melyek nem kézzelfoghatóak és mégis a motivációs sorrendben előkelőbb helyet foglalnak el, mint például a pénzbeli juttatás. Példaként lehet említeni a menedzsment etikus magatartását, a jó munkahelyi légkört, a korszerű munkaszervezést, a folyamatos kommunikációt a vezetés és a dolgozók között, valamint a nyelvi és szakmai továbbképzési lehetőségeket.

Egy korábbi felmérés szerint a magyar vállalatok elsősorban a belső CSR célokat részesítik előnyben, mivel ezek közvetlenebb és nagyobb hatással vannak a cég teljesítményére, hosszabb távú eredményességére, mint a vállalaton kívülre irányuló kezdeményezések. Az első három legfontosabb CSR cél a vállalat imázsának javítása, az alkalmazottak egészségmegőrzése és javítása, valamint a környezetbarát megoldások alkalmazása.

Hol a CSR helye?

Ma már a cégek idehaza és külföldön is mind nagyobb figyelmet fordítanak a CSR intézményi rendszerének a kiépítésére. Nagyobb vállalatoknál önálló CSR részlegek működnek, amelyek kezdeményezik, végrehajtják, ellenőrzik, mérik a társadalmi felelősségvállalási tevékenységet mind belső, mind pedig külső vonatkozásban. A közepes méretű és a kisebb vállalatoknál többnyire egy munkatárs foglalkozik a CSR tevékenységgel. Meglehetősen gyakori, hogy a társadalmi felelősségvállalási és a fenntarthatósági tevékenység a humánerőforrás, vagy a marketing, vagy a PR részleghez tartozik.

Érdemes megjegyezni, hogy sok vállalat a HR-re bízza a társadalmi felelősség vállalás menedzselését, de csak minimális anyagi forrást ad hozzá. Egy hazai felmérés szerint a vállalati HR-szakemberek által megvalósított CSR-programok többsége a munkáltatói márkaépítéshez és a csapatépítő tevékenységekhez kapcsolódik, ezeket az oktatás-képzés, az új munkavállalók integrálása, valamint a toborzás és a-kiválasztás területe követi. Ez a felmérés is azt bizonyítja, hogy a cégek többségénél ma már a munkavállalók számítanak a legfontosabb érdekcsoportoknak.

A már említett kutatás eredményei egyértelműen rávilágítottak arra, hogy a vállalati stratégiát támogató CSR tevékenység nem elsősorban pénz, sokkal inkább tudatos gondolkodás, tervezés és menedzsment kapacitás kérdése.

Mind a külső, mind pedig a belső CSR stratégia kidolgozása nagy figyelmet érdemlő feladat, hiszen a vállalat imázsa, versenyhelyzete, bevételeinek alakulása, s nem utolsó sorban a dolgozói elégedettség függ tőle. Az első lépés azoknak a társadalmi és környezeti kihívásoknak az azonosítása, amelyeket a cég a CSR-stratégiával kezelni kíván. Ezt követi a CSR-célok meghatározása. A harmadik lépés a cselekvési terv kidolgozása. Végül pedig a stratégia hatékonyságára vonatkozó mérési, értékelési módszereik rögzítése.

Kedvcsináló példák a világcégek világából

Végezetül néhány példa és kedvcsináló ismert világcégek külső és belső CSR gyakorlatából. A Google a dolgozói elégedettség és jólét mellett megkülönböztetett figyelmet fordít a faji és a nemek közötti egyenlőségre, a fizikailag hátrányos helyzetűek segítésére és a kisebbségekre. A Coca Cola a fenntarthatóságra fókuszál, ezen belül a klímára, a csomagolásra (a palackok 100 százaléka újra feldolgozható legyen), a vízminőség megőrzésére, valamint a termék-minőségre. A cég a tervek szerint 2030-ra 25 százalékkal csökkenti ökológiai lábnyomát. A Ford igen nagy összeget invesztál az elektromos járművek gyártásának bővítésébe. Emellett célul tűzte ki, hogy 2050-re eléri a karbon-semlegességet.

A Netflix 52 hetes fizetett szabadságot biztosít újgyermekes munkatársainak, beleértve azokat is, akik örökbefogadó szülők. (Összehasonlításul: a tech-cégek fizetett gyes átlaga 18 hét.) A Spotify 24 hét fizetett gyes-t biztosít dolgozóinak a gyerekek hároméves koráig bármikor egészben, vagy részletekben kivehetően. A Netflix és a Spotify a közösségi média felületein helyet biztosít a fenntarthatóság, a Pride-hónap, a kisebbségek megbecsülése és hasonló témáknak. A Pfizer többek között támogatja az oltóanyagokhoz való egyenlő hozzájutást, a migránsok és a válságövezetben élők egészségügyi ellátását, valamint a betegségmegelőzést.

Dr. Gonda György, CMC

vezetési tanácsadó

Certified Management Consultant

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Devizahiteles döntés: az MBH Bank is állást foglalt

Az alábbiakban küldjük az MBH Bank állásfoglalását

Már 5 milliárd forint értékben igényeltek kamatmentes forgóeszközhitelt a vállalkozások

Jelentős az érdeklődés a KKV Technológia Plusz Hitelprogramon belül elindított, keddtől elérhető kamatmentes forgóeszközhitelre, az első nap 5 milliárd forint értékben nyújtottak be igényt a hazai mikro- és kisvállalkozások.

Nagy siker a magyar-amerikai gazdasági együttműködés

A jelenlegi, igen kedvezőtlen nemzetközi környezet ellenére is óriási siker a magyar-amerikai gazdasági és beruházási együttműködés, amelyet az is nagyban segít, hogy új aranykor köszöntött be a két ország kapcsolataiban.

Májusban a bruttó átlagkereset 702 800 forint volt, 7,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

2025. májusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 702 800 forint, a nettó átlagkereset 483 000 forint volt. A bruttó átlagkereset 7,8, a nettó átlagkereset 7,7, a reálkereset pedig 3,2 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 4,4 százalékos növekedése mellett.
Hirdetés

Hírek

Devizahiteles döntés: az MBH Bank is állást foglalt

Az alábbiakban küldjük az MBH Bank állásfoglalását

Már 5 milliárd forint értékben igényeltek kamatmentes forgóeszközhitelt a vállalkozások

Jelentős az érdeklődés a KKV Technológia Plusz Hitelprogramon belül elindított, keddtől elérhető kamatmentes forgóeszközhitelre, az első nap 5 milliárd forint értékben nyújtottak be igényt a hazai mikro- és kisvállalkozások.

Nagy siker a magyar-amerikai gazdasági együttműködés

A jelenlegi, igen kedvezőtlen nemzetközi környezet ellenére is óriási siker a magyar-amerikai gazdasági és beruházási együttműködés, amelyet az is nagyban segít, hogy új aranykor köszöntött be a két ország kapcsolataiban.

Májusban a bruttó átlagkereset 702 800 forint volt, 7,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

2025. májusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 702 800 forint, a nettó átlagkereset 483 000 forint volt. A bruttó átlagkereset 7,8, a nettó átlagkereset 7,7, a reálkereset pedig 3,2 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 4,4 százalékos növekedése mellett.

Teljes készpénzmentesség jön a Forma-1 magyar futamán

A magyar alapítású Festipay biztosítja a készpénzmentes fizetést a Hungaroringen megrendezendő 40. Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A cég a vendéglátó egységek teljes területén több száz érintésmentes terminált üzemeltet, ahol bankkártyával, mobiltelefonnal vagy Festipay kártyával lehet fizetni. A rendszer már Bahreinben is sikerrel debütált.

A nyári szabadságolások után nő a felmondások száma a cégeknél

A nyári szabadságolások lecsengésével sok cégvezető szembesül azzal az évről évre visszatérő jelenséggel, hogy a pihenés után a munkatársak körében kezdetét veszi a felmondási hullám. A szakértő szerint mindez a cégvezetés minőségének és a vállalati struktúra hiányosságainak egy pontos indikátora. A tudatos cégépítéssel és a vezetői képességek fejlesztésével ugyanakkor megelőzhető a tömeges elvándorlás.

Új nyaralási lehetőség az UNITRAVEL károsult utasainak

Rendhagyó megoldással segíti a fizetésképtelenné vált UNITRAVEL Kft. érintett ügyfeleit a Colonnade Biztosító a nyári főszezon közepén. Az utasok két lehetőség közül választhatnak: továbbra is dönthetnek úgy, hogy kárigényüket a biztosítóhoz nyújtják be, vagy – az IBUSZ Utazási Irodák Kft. közreműködésével – az eredetileg lefoglalt útjukra mehetnek el. Az esetek döntő többségében ez megvalósítható, ahol pedig nem, ott a befizetett összeg értékében új utazást választhatnak az IBUSZ segítségével. Az a cél, hogy a régóta tervezett családi pihenés, nyári kikapcsolódás lehetősége ne vesszen el a kialakult helyzet ellenére sem.

Tarol a horvát tengerpart, de Olaszország is egyre népszerűbb

Júniusban még egy hajszállal Olaszország volt az első a legnépszerűbb úti célok listáján, júliusban viszont egyértelműen a horvát tengerpart vált a favorittá az utasbiztosítás szerződést kötők körében.
Hirdetés

Gazdaság

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,