Kezdőlap Cégvilág A Wizz Air minden jóra rárepül
No menu items!

A Wizz Air minden jóra rárepül

Miközben Debrecenben megduplázza kapacitását, Angliában – a Brexitre is felkészülve – Wizz Air UK néven alapított brit légitársaságot a Wizz Air. Igazolva azt is, hogy ma már nem a nagyobb hal eszi meg a kisebbet, hanem a gyorsabb a lassúbbat.

Az elmúlt időszakban sorra jöttek azok az események, amelyek a Wizz Air terjeszkedését, növekedését segítik. Kérdés persze, mekkora a kockázat akkor, ha egy légitársaság egy másik, csődbe ment légicég romjain építkezik. Ezzel kapcsolatban egy sajtóeseményen Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója Az Üzlet és Az Utazó kérdéseire válaszolva rögtön leszögezte: ez az építkezés esetükben más alapokról és más felépítménnyel történik, mint amit például a csődjével a Wizz angliai piaci térnyerését megteremtő Monarch Airlines képviselt. Meg nyilván ahhoz képest is más lesz, mint amit a Wizz Air bécsi járatnyitását lehetővé tévő Air Berlin – és a hozzá tartozó Fly Niki -, produkált, amely szintén tavaly ment csődbe.

Az internet mindent megváltoztatott

A tavaly befuccsolt Monarch Airlines egyébként annak ellenére nem volt kis szereplő, hogy a magyar utasok nem sokat hallottak róla. Évi több mint hatmillió utasával az ötödik legnagyobb brit légitársaság volt. Az 1968-ban alapított, több mint 2000 alkalmazottat foglalkoztató cég 40 célállomásának többsége a britek által kedvelt földközi-tengeri üdülőhely volt, ahová a London második legjelentősebb légikikötőjének számító Gatwickből és a fapadosok által kedvelt Lutonból, illetve Manchesterből, Birminghamből és Leeds-Bradfordből indultak gépei. Az utazási irodát is üzemeltető vállalkozás azonban 2016-ra már 100 millió forintnál is több (291 millió font) veszteséget szenvedett el, és így fordult rá 2017-re, miközben főként a rövid távú járatok piacán kialakult vérre menő árverseny, illetve a font gyengülése miatti áremelkedés is betett az üzletmenetnek.

– Véleményem szerint a Monarch csőd tanulsága az, hogy a hagyományos üzleti gondolkodás már nem működik.

Európa megindult egy olyan pályán, ahol a nem hatékony, drága infrastruktúrát igénylő megoldások mind a légitársaságok, mind pedig a légitársaságokhoz kapcsolódó üzletek, tehát például az utazási irodák vonatkozásában nem fenntartható.

Tehát megváltozott a világ. Hozzátette: Az internet elterjedésével jelentős technológiai fejlődés következett be, miközben az új generációs légitársaságok sokkal hatékonyabban tudják megszervezni a légitársasági operációjukat. Ezért a hagyományos üzleti formák egyszerűen elveszítették a versenyképességüket. A Monarch esetében ráadásul egy vertikálisan integrálódott üzletről volt szó, ahol a légitársaság mellett egy utazási iroda is üzemelt – emelte ki. Hangsúlyozva, hogy ezek a modellek egyre inkább kezdenek legyengülni.

- Szerintem több kudarc várható ezen a fronton a jövőben Európában – mondta Váradi József. - Nem hiszem, hogy a Monarch volt az utolsó légitársaság, ami befejezte a pályafutását. Azt hiszem, ebből többet fogunk látni.

Ez nyilván a mi számunkra lehetőséget teremt arra, hogy ebben az úgy nevezett konszolidációs folyamatban mi is szerepet tudjunk vállalni. Ez az egyik oka annak, hogy létrehoztuk a WizzAir UK-t. A másik oka nyilván az, hogy a Brexit kapcsán helyzetbe tudjuk hozni magunkat, és úgy gondolom, hogy ezt a platformot a további konszolidáció esetében is használni szeretnénk. Nem csak az Egyesült Királyságban, hanem szerintem még lehetnek lehetőségeink más európai országokban. Akár Közép-Kelet Európában, vagy adott esetben Nyugat-Európában. Tehát körülbelül ugyanerről beszélünk akkor is, amikor megjelentünk a bécsi piacon a bécsi bázissal. Mert az a lehetőség is egy konszolidációs folyamat eredményeként nyílt meg előttünk azzal, hogy megállt az Air Berlin és a Fly Niki, ami egy űrt teremtet, és ebbe az űrbe próbáltunk bevonulni.

Debreceni dobbantás

Arra a kérdésre, hogy miközben a Wizz Air a második gépével nemcsak megduplázza debreceni bázisát, hanem 2018 decemberétől hét új járatot is indít – Barcelona, Palma de Mallorca, Basel, Doncaster/Sheffield, Dortmund, Lárnaka, Málta –, amelyek közül nem mind slágerállomás, a vezérigazgató a következőt mondta: nyilván végeztünk piacfelméréseket minden olyan adattal kapcsolatban, ami elérhető a számunkra vagy látható. Ugyanakkor szerintem, ma már – így, öt év távlatában -, vannak empirikus megfigyeléseink is. Tehát látjuk azt, hogy mondjuk egy budapesti piac mérete hogyan arányos Debrecen vonatkozásában. Tehát mekkora piac kell Budapesten ahhoz, hogy ha ennek levesszük bizonyos százalékát, akkor nagyjából már tudjuk, hogy mi lehet Debrecen vonatkozásában az, ami életképes lehet légitársasági szempontból.

Majd hozzátette: a cél az, hogy a debreceni hálózatot is deverzifikálják, földrajzilag is változatossá tegyék és így a nyugati célállomások mellett kelet felé is erőteljesebben repüljenek, amire jó példa a sikeres tel-avivi és a moszkvai járat is. De azt is célul tűzték, hogy a kiutazások számának növelése mellett az utazások céljai tekintetében is minél nagyobb változatosságot érjenek el. Vagyis a diákok és a külföldi munkavállalók mellett más rétegeket is el akarnak érni, illetve a beutazó turizmus növelésére is jelentős hangsúlyt fektetnek, ami ráadásul a helyi turisztikai infrastruktúrafejlesztéshez is hozzájárulhat. Ennek kapcsán pedig Debrecen önkormányzatával is együttműködnek, mert a légitársaság céljai abszolút egybevágnak a város, valamint a régió fejlődéséhez szükséges tervekkel.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Óriásbábokkal hangolunk a Székesfehérvári Királyi Napokra

Székesfehérvár belvárosa idén nyáron ismét megelevenedik: folytatódik a népszerű Királyok a belvárosban eseménysorozat, amely a Székesfehérvári Királyi Napok előprogramjaként varázslatos élményekkel tölti meg a júliusi szombati napokat.

Ingyenesen letölthető a NAV ePénztárgép és NAV eNyugta alkalmazása

Zsebünkben a pénztárgép, ingyenesen letölthető a NAV ePénztárgép és NAV eNyugta alkalmazása.

Az OTP húzta a budapesti piacot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 735,06 pontos, 0,75 százalékos emelkedéssel, 98 186,74 ponton zárt szerdán.

Megint módosul az EU-s klímarendelet

Az Európai Bizottság ma javaslatot tett az európai klímarendelet...
Hirdetés

Hírek

Óriásbábokkal hangolunk a Székesfehérvári Királyi Napokra

Székesfehérvár belvárosa idén nyáron ismét megelevenedik: folytatódik a népszerű Királyok a belvárosban eseménysorozat, amely a Székesfehérvári Királyi Napok előprogramjaként varázslatos élményekkel tölti meg a júliusi szombati napokat.

Ingyenesen letölthető a NAV ePénztárgép és NAV eNyugta alkalmazása

Zsebünkben a pénztárgép, ingyenesen letölthető a NAV ePénztárgép és NAV eNyugta alkalmazása.

Az OTP húzta a budapesti piacot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 735,06 pontos, 0,75 százalékos emelkedéssel, 98 186,74 ponton zárt szerdán.

Megint módosul az EU-s klímarendelet

Az Európai Bizottság ma javaslatot tett az európai klímarendelet...

Warning! Csúszik az online számlás határidő

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal bizonyos hibákkal szemben szigorúbban lép...

Megújul páratlan természeti kincsünk, a Kis-Balaton

A természeti örökségünk egyik ikonikus helyszínén, a Kis-Balatonon, 341 millió forint értékű természetvédelmi fejlesztés veszi kezdetét. A projektnek köszönhetően közel 1365 hektárnyi területen javul majd az élőhelyek állapota és a természeti értékek megőrzésének feltételei

Július 6-ig lehet jelentkezni a Kőrösi Csoma Sándor és a Petőfi Sándor Programokra

Július 6-ig, vasárnapig lehet jelentkezni a diaszpóra magyarságát segítő Kőrösi Csoma Sándor Programra és a Kárpát-medencei szórványmagyarságot támogató Petőfi Sándor Programra

Megnyílt az első PRÍMA élelmiszer-outlet üzlet

Megnyílt az első PRÍMA élelmiszer-outlet üzlet Magyarországon, ahol a vásárlók akár 70 százalék kedvezménnyel juthatnak hozzá a termékekhez
Hirdetés

Gazdaság

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,

Többlettel zárt a központi költségvetés májusban

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe.

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg