Kezdőlap Cégvilág A Wizz Air minden jóra rárepül
No menu items!

A Wizz Air minden jóra rárepül

Miközben Debrecenben megduplázza kapacitását, Angliában – a Brexitre is felkészülve – Wizz Air UK néven alapított brit légitársaságot a Wizz Air. Igazolva azt is, hogy ma már nem a nagyobb hal eszi meg a kisebbet, hanem a gyorsabb a lassúbbat.

Az elmúlt időszakban sorra jöttek azok az események, amelyek a Wizz Air terjeszkedését, növekedését segítik. Kérdés persze, mekkora a kockázat akkor, ha egy légitársaság egy másik, csődbe ment légicég romjain építkezik. Ezzel kapcsolatban egy sajtóeseményen Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója Az Üzlet és Az Utazó kérdéseire válaszolva rögtön leszögezte: ez az építkezés esetükben más alapokról és más felépítménnyel történik, mint amit például a csődjével a Wizz angliai piaci térnyerését megteremtő Monarch Airlines képviselt. Meg nyilván ahhoz képest is más lesz, mint amit a Wizz Air bécsi járatnyitását lehetővé tévő Air Berlin – és a hozzá tartozó Fly Niki -, produkált, amely szintén tavaly ment csődbe.

Az internet mindent megváltoztatott

A tavaly befuccsolt Monarch Airlines egyébként annak ellenére nem volt kis szereplő, hogy a magyar utasok nem sokat hallottak róla. Évi több mint hatmillió utasával az ötödik legnagyobb brit légitársaság volt. Az 1968-ban alapított, több mint 2000 alkalmazottat foglalkoztató cég 40 célállomásának többsége a britek által kedvelt földközi-tengeri üdülőhely volt, ahová a London második legjelentősebb légikikötőjének számító Gatwickből és a fapadosok által kedvelt Lutonból, illetve Manchesterből, Birminghamből és Leeds-Bradfordből indultak gépei. Az utazási irodát is üzemeltető vállalkozás azonban 2016-ra már 100 millió forintnál is több (291 millió font) veszteséget szenvedett el, és így fordult rá 2017-re, miközben főként a rövid távú járatok piacán kialakult vérre menő árverseny, illetve a font gyengülése miatti áremelkedés is betett az üzletmenetnek.

– Véleményem szerint a Monarch csőd tanulsága az, hogy a hagyományos üzleti gondolkodás már nem működik.

Európa megindult egy olyan pályán, ahol a nem hatékony, drága infrastruktúrát igénylő megoldások mind a légitársaságok, mind pedig a légitársaságokhoz kapcsolódó üzletek, tehát például az utazási irodák vonatkozásában nem fenntartható.

Tehát megváltozott a világ. Hozzátette: Az internet elterjedésével jelentős technológiai fejlődés következett be, miközben az új generációs légitársaságok sokkal hatékonyabban tudják megszervezni a légitársasági operációjukat. Ezért a hagyományos üzleti formák egyszerűen elveszítették a versenyképességüket. A Monarch esetében ráadásul egy vertikálisan integrálódott üzletről volt szó, ahol a légitársaság mellett egy utazási iroda is üzemelt – emelte ki. Hangsúlyozva, hogy ezek a modellek egyre inkább kezdenek legyengülni.

- Szerintem több kudarc várható ezen a fronton a jövőben Európában – mondta Váradi József. - Nem hiszem, hogy a Monarch volt az utolsó légitársaság, ami befejezte a pályafutását. Azt hiszem, ebből többet fogunk látni.

Ez nyilván a mi számunkra lehetőséget teremt arra, hogy ebben az úgy nevezett konszolidációs folyamatban mi is szerepet tudjunk vállalni. Ez az egyik oka annak, hogy létrehoztuk a WizzAir UK-t. A másik oka nyilván az, hogy a Brexit kapcsán helyzetbe tudjuk hozni magunkat, és úgy gondolom, hogy ezt a platformot a további konszolidáció esetében is használni szeretnénk. Nem csak az Egyesült Királyságban, hanem szerintem még lehetnek lehetőségeink más európai országokban. Akár Közép-Kelet Európában, vagy adott esetben Nyugat-Európában. Tehát körülbelül ugyanerről beszélünk akkor is, amikor megjelentünk a bécsi piacon a bécsi bázissal. Mert az a lehetőség is egy konszolidációs folyamat eredményeként nyílt meg előttünk azzal, hogy megállt az Air Berlin és a Fly Niki, ami egy űrt teremtet, és ebbe az űrbe próbáltunk bevonulni.

Debreceni dobbantás

Arra a kérdésre, hogy miközben a Wizz Air a második gépével nemcsak megduplázza debreceni bázisát, hanem 2018 decemberétől hét új járatot is indít – Barcelona, Palma de Mallorca, Basel, Doncaster/Sheffield, Dortmund, Lárnaka, Málta –, amelyek közül nem mind slágerállomás, a vezérigazgató a következőt mondta: nyilván végeztünk piacfelméréseket minden olyan adattal kapcsolatban, ami elérhető a számunkra vagy látható. Ugyanakkor szerintem, ma már – így, öt év távlatában -, vannak empirikus megfigyeléseink is. Tehát látjuk azt, hogy mondjuk egy budapesti piac mérete hogyan arányos Debrecen vonatkozásában. Tehát mekkora piac kell Budapesten ahhoz, hogy ha ennek levesszük bizonyos százalékát, akkor nagyjából már tudjuk, hogy mi lehet Debrecen vonatkozásában az, ami életképes lehet légitársasági szempontból.

Majd hozzátette: a cél az, hogy a debreceni hálózatot is deverzifikálják, földrajzilag is változatossá tegyék és így a nyugati célállomások mellett kelet felé is erőteljesebben repüljenek, amire jó példa a sikeres tel-avivi és a moszkvai járat is. De azt is célul tűzték, hogy a kiutazások számának növelése mellett az utazások céljai tekintetében is minél nagyobb változatosságot érjenek el. Vagyis a diákok és a külföldi munkavállalók mellett más rétegeket is el akarnak érni, illetve a beutazó turizmus növelésére is jelentős hangsúlyt fektetnek, ami ráadásul a helyi turisztikai infrastruktúrafejlesztéshez is hozzájárulhat. Ennek kapcsán pedig Debrecen önkormányzatával is együttműködnek, mert a légitársaság céljai abszolút egybevágnak a város, valamint a régió fejlődéséhez szükséges tervekkel.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A hűvösebb észak felé fordulnak a nyaralók: Skandinávia az új nyári úti cél

Az elmúlt évek mediterrán hőhullámai és a klímaváltozás hatására egyre több európai utazó a hűvösebb északi desztinációk, ezen belül is főleg a skandináv térség felé fordul a nyári hónapokban. A "coolcation" (hűsítő nyaralás) 2025 egyik legmeghatározóbb utazási trendjévé vált, egyre többen keresik a kellemes hőmérsékletű pihenőhelyeket a tikkasztó meleg elől menekülve.

Vidéken aktívabbak az ingatlanvásárlók

Az ingatlanvásárlók a főváros és Pest vármegye mellett azokban a vármegyékben aktívabbak, ahol óriásberuházások történtek, és már minden negyedik nyaralót kereső budapesti a Duna-menti településeket részesíti előnyben.

A Microsoft hétfőtől megszünteti a Skype-ot

A Microsoft korábbi bejelentésének megfelelően hétfőtől megszűnik a Skype, az internetalapú telefon- és videoszolgáltatás. A cég honlapján közzétett hírlevél szerint a Microsoft a Teams-et fejleszti tovább.

Mi legyen az állampapír-pénzzel, ha nem akar kockáztatni?

Jellemzően kockázatos befektetésekbe kerültek a PMÁP-ból kivett megtakarítások. Az elmúlt hetek tőzsdei turbulenciái láttán viszont sokan kereshetnek biztonságosabb helyet a pénzüknek.
Hirdetés

Hírek

A hűvösebb észak felé fordulnak a nyaralók: Skandinávia az új nyári úti cél

Az elmúlt évek mediterrán hőhullámai és a klímaváltozás hatására egyre több európai utazó a hűvösebb északi desztinációk, ezen belül is főleg a skandináv térség felé fordul a nyári hónapokban. A "coolcation" (hűsítő nyaralás) 2025 egyik legmeghatározóbb utazási trendjévé vált, egyre többen keresik a kellemes hőmérsékletű pihenőhelyeket a tikkasztó meleg elől menekülve.

Vidéken aktívabbak az ingatlanvásárlók

Az ingatlanvásárlók a főváros és Pest vármegye mellett azokban a vármegyékben aktívabbak, ahol óriásberuházások történtek, és már minden negyedik nyaralót kereső budapesti a Duna-menti településeket részesíti előnyben.

A Microsoft hétfőtől megszünteti a Skype-ot

A Microsoft korábbi bejelentésének megfelelően hétfőtől megszűnik a Skype, az internetalapú telefon- és videoszolgáltatás. A cég honlapján közzétett hírlevél szerint a Microsoft a Teams-et fejleszti tovább.

Mi legyen az állampapír-pénzzel, ha nem akar kockáztatni?

Jellemzően kockázatos befektetésekbe kerültek a PMÁP-ból kivett megtakarítások. Az elmúlt hetek tőzsdei turbulenciái láttán viszont sokan kereshetnek biztonságosabb helyet a pénzüknek.

Wagner Tibor: a megapixel világcsúcsok után új szegmenssel támad a Xiaomi

Több mint öt év után új korszak kezdődik a hazai telekom piac meghatározó személyisége, Wagner Tibor karrierjében. A Xiaomi magyarországi piacának felépítője és country managere vezető üzleti tanácsadóként folytatja a munkát a kínai cégnél.

Balogh Szabolcs: Szintet lép a hazai e-mobilitás a töltéseket tekintve is

Az MVM Mobiliti elektromos töltőhálózatának fejlődése nemcsak, hogy lépést tart a hazai villanyautók számának növekedésével, hanem az e-autók szélesebb körű elterjedéséhez igazodva, a Mobiliti   tovább bővíti hálózatát az új helyszínek és a töltők kapacitásának tekintetében is

Megerősítette Magyarország államadósság-besorolását a Scope Ratings

A berlini Scope Ratings megerősítette Magyarország "BBB" besorolását, továbbá a hitelminősítő megerősítette a korábbi stabil kilátást is, továbbra is befektetésre ajánlott kategóriában tartják nyilván Magyarországot.

Káosz Spanyolországban és Portugáliában: áram nélkül maradtak a nagyvárosok

Nagy kiterjedésű áramkimaradás sújtja Spanyolország és Portugália jelentős részeit, beleértve a fővárosokat, Madridot és Lisszabont is.
Hirdetés

Gazdaság

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.