Kezdőlap Cégvilág Ahol az identitás és az Arany szóda erősebb mint a Coca Cola
No menu items!

Ahol az identitás és az Arany szóda erősebb mint a Coca Cola

Fotó: facebook/lagranfamiliarm

Kevés olyan ország van a világon, ahol a Coca-Cola nem a legnépszerűbb üdítőital. De Peruban ezt a pozíciót az Inca Kola – tölti be. Az a csaknem 100 éves ital, amely mélyen beágyazódott a nemzeti identitásba.

A sárga szóda – amely az ősi Inka Birodalom nagyságát és az arany iránti tiszteletét hivatott felidézni -, Joseph Robinson Lindley alkotása volt. A brit bevándorló 1910-ben az angliai Doncaster szénbányászvárosból Peruba indult, majd nem sokkal ezután italgyárat hozott létre a főváros, Lima munkásnegyedében – írja az Al Jazeera.

a lista vége

Kis tételben kezdett el szénsavas gyümölcsitalokat gyártani, majd fokozatosan bővítette a kínálatot. Amikor 1935-ben megalkották az Inca Kola-t, amelynek titkos receptje 13 gyógynövényből és aromából állt, mindössze egy évvel megelőzte a Coca-Cola érkezését az országba. Lindley felismerte, hogy az 1886-ban az Egyesült Államokban piacra lépett és Latin-Amerikában teret hódító üdítőital-óriás fenyegetést jelent, és az Inca Kola népszerűsítése érdekében befektetett az éppen bimbózó televíziós reklámiparba.

Az Inca Kola palackokat tartalmazó reklámkampányok homályos indián motívumokkal és olyan szlogenekkel, mint „az íz, amely egyesít minket”, vonzóvá tették Peru soknemzetiségű társadalmát – és az inka gyökereket.

Ez elősegítette a nemzeti büszkeség érzését – magyarázza Andres Macara-Chvili, a Perui Pápai Katolikus Egyetem marketingprofesszora. A “Inca Kola volt az egyik első olyan márka Peruban, amely a peruanidad érzéséhez kapcsolódott, vagyis ahhoz, hogy mit jelent peruiaknak lenni. Arról beszélt a peruiaknak, hogy mik vagyunk – sokszínűek” – mondja.

De nem csak az ital perui identitásra való vonzereje vagy egyedi íze (egyesek szerint rágógumi ízű, mások szerint kamillateához hasonló) növelte a márka ismertségét. A világháború zűrzavara közepette az Inka Kola egy másik okból is ismertté vált.

Coca-Cola and Inca Kola bottles sit side by side in a store refrigerator in Lima, Peru.
A Coca-Cola és az Inca Kola palackok egymás mellett helyezkednek el egy limai hűtőszekrényben [Neil Giardino/Al Jazeera]

Lehetőséget látni a háborús bojkottban

Az 1890-es évek végén Japán nagyjából 18 000 szerződéses munkást küldött Peruba. A legtöbben az ország bimbózó tengerparti cukor- és gyapotültetvényeire mentek. Érkezésükkor alacsony béreknek, kizsákmányoló munkabeosztásnak, valamint egészségtelen és túlzsúfolt életkörülményeknek voltak kitéve, ami halálos vérhas- és tífuszjárványokhoz vezetett. Mivel nem engedhették meg maguknak, hogy visszatérjenek Japánba, miután megkötötték négyéves szerződésüket, sok japán munkás Peruban maradt, és városi központokba költözött, ahol vállalkozásokat nyitottak, nevezetesen bodegákat vagy kis élelmiszerboltokat.

Mivel a perui bankoktól nem kaptak hitelt, ahogy közösségük száma és gazdasági helyzete nőtt, saját takarék- és hitelszövetkezeteket hoztak létre.

„A közösségük körében elkezdett pénz áramlani, és ezzel tőkét szereztek a kisvállalkozások megnyitásához” – magyarázza Alejandro Valdez Tamashiro, a perui japán migráció kutatója.

Az 1920-as és 1930-as években a japán közösség már félelmetes erejű kereskedőosztállyá nőtte ki magát, amivel viszont együtt járt az ellenségeskedés.

Az 1930-as évek közepére a japánellenes érzelmek kezdtek elharapódzni. A nacionalista politikusok és az idegengyűlölő média azzal vádolta a közösséget, hogy monopóliumot tart fenn a perui gazdaságban, a második világháborút megelőzően pedig a kémkedés is a vádak közé került.

A háború 1939-es kitörésekor Peru volt Latin-Amerika második legnagyobb japán közösségének otthona. A következő évben a közösség elleni faji indíttatású támadások és fosztogatások egy incidense legalább 10 halálos áldozatot követelt, hatmillió dolláros kárt okozott, és több mint 600 japán családnak okozott vagyonveszteséget.

Megjelenése óta az Inca Kola-t széles körben árulták a főként japán tulajdonú bodegákban. A háború kitörésével versenytársa, a Coca-Cola nemzetközi szinten hatalmas lendületet kapott. Az amerikai cég, amely évekig politikai kapcsolatokat használt fel a tengerentúli terjeszkedéshez, az amerikai külpolitika tényleges követe lett, és a demokrácia és a szabadság szimbólumaként fényezte imázsát.

Az üdítőital-óriás jövedelmező katonai szerződéseket kötött, amelyek garantálták, hogy az amerikai katonai támaszpontokon tárolt üdítőitalok 95 százaléka Coca-Cola-termék legyen, lényegében a kólát helyezve az amerikai háborús erőfeszítések középpontjába. A Coke szerepelt a háborús plakátokon, miközben a háborús fotósok megörökítették, amint a katonák az üvegpalackokból iszogatnak.

Visszatérve Peruba, az 1941-es Pearl Harbor elleni japán támadást követően a Coca-Cola leállította üdítőitalának forgalmazását a perui japán kereskedők számára, akiknek bodegái ekkorra már az amerikai szénsavas ital egyik fő árusító helyei közé tartoztak.

A Lindley család felismerte a lehetőséget az eladások fellendítésére, és – mivel belföldön már akkor is többet adtak el, mint a Coca-Cola – megduplázta a visszautasított közösség fő üdítőital-beszállítójának szerepét. Mivel a japán tulajdonú bodegák jelentős értékesítési hálózatot alakítottak ki Limában, az Inca Kola gyorsan lépett a Coca-Cola kivonulásával megüresedett polcokra. Ez a háborús váltás még erősebb lábra állította az Inca Colát a piacon, és megalapozta a japán-perui közösség és az Inca Kola márka közötti tartós hűségérzetet.

A háború alatt a közösséggel szembeni ellenségeskedés fokozódott. Az 1940-es évek elején az USA-val mélyen szövetséges perui kormány amerikai katonai támaszpontnak adott otthont a perui partok mentén, megszakította a diplomáciai kapcsolatokat Japánnal, bezáratta a japán intézményeket, és kormányzati deportálási programot indított a perui japánok ellen.

Ennek ellenére ma több mint 300 000 perui vallja magát japán felmenőjűnek, és a közösség lenyomata számos ágazatban látható, többek között az ország ázsiai-perui fúziós éttermeiben, ahol az Inca Kola az étlapok egyik főszereplője.

Workers deliver an Inca Kola machine to a business in Lima, Peru.
A munkások egy Inca Kola gépet szállítanak egy limai vállalkozásnak [Neil Giardino/Al Jazeera]

Háborúság az óriással – majd az erők egyesítése

Az Inca Kola évtizedekig szűk körben versenyzett a Coca-Cola-val. Az 1990-es évek végére azonban a vállalat eladósodott, miután évtizedekig próbálta megfékezni fő riválisát. A súlyos veszteségeket követően 1999-ben Lindleyék eladták cégük 50 százalékos részesedését a Coca-Colának 200 millió dollárért.

“Te voltál az az üdítőital, amelyik szemtől szembe ment ezzel a nemzetközi óriáscéggel, aztán eladtad. Akkoriban ez megbocsáthatatlan volt” – gondolkodik Macara-Chvili. “Ma már nem olyan hevesek ezek az érzések. Ez már a múlté.”

A Coca-Cola mégis, felismerve az üdítőital regionális értékét, lehetővé tette a Lindley Corporation számára, hogy a márka hazai tulajdonban maradjon, és megtartsa a palackozási és forgalmazási jogokat Peruban, ahol az Inca Kola továbbra is kötődik a helyi identitáshoz. Mivel a Coca-Cola nem tudta a márkát teljesen legyőzni, olyan üzletet keresett, amely lehetővé tette számára, hogy a piacot úgy szorítsa sarokba, hogy közben nem szorítja ki a helyi kedvencet.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az Otthon Start program kombinálható más otthonteremtési támogatással

Megjelent az Otthon Start program és a meglevő otthonteremtési támogatások összehangolását lehetővé tevő rendelet

Új zöld épület minősítés magyar részvétellel

Az elmúlt hetekben megjelent a világ vezető fenntarthatósági épületminősítési rendszerének legújabb verziója.

Hatéves rekord a lakóingatlanok iránti kereslet – a vevők közel 3/4-e hitelt is felvenne

Az ingatlan.com kutatása szerint a lakáskeresők 71 százaléka részben hitelből finanszírozná a lakásvásárlást, szemben a márciusi 52 százalékkal. Az eladó lakóingatlant keresők több mint fele fél éven belül tervezi a vásárlást.

Így változnak most a SZÉP kártya használat feltételei

Szeptember 1-től életbe lépnek a tavaly év végén bejelentett, digitális SZÉP kártyára vonatkozó szabályok, valamint emelkedik az adható juttatás éves keretösszege is.
Hirdetés

Hírek

Az Otthon Start program kombinálható más otthonteremtési támogatással

Megjelent az Otthon Start program és a meglevő otthonteremtési támogatások összehangolását lehetővé tevő rendelet

Hatéves rekord a lakóingatlanok iránti kereslet – a vevők közel 3/4-e hitelt is felvenne

Az ingatlan.com kutatása szerint a lakáskeresők 71 százaléka részben hitelből finanszírozná a lakásvásárlást, szemben a márciusi 52 százalékkal. Az eladó lakóingatlant keresők több mint fele fél éven belül tervezi a vásárlást.

Átadták a Kallós Zoltán Külhoni Magyarságért Díjat

Átadták a Kallós Zoltán Külhoni Magyarságért Díjat hétfőn az Országházban, az elismerést tíz személy és szervezet, köztük néptáncegyüttes, gyermeklap és közösségi tér vehette át idén.

Óriási az érdeklődés az Iskolában az Erdő Program őszi ütemére

Októbertől kezdődően 400 iskolában, mintegy 1200 ingyenes erdőpedagógiai foglalkozást tartanak országszerte a 6-14 éves korosztály számára. 

A kormány még csavart egy nagyot az Otthon Start lakáshitel feltételein

Megjelent hétfőn este a különböző lakás-, illetve családtámogatások összehangolásáról szóló rendelet a Magyar Közlönyben. Érintett a szeptemberben induló Otthon Start Program, a CSOK Plusz, a falusi CSOK, illetve a babaváró hitel is. A Bank360 szakértői összefoglalták a legfontosabb változásokat.

Szeptember 1-jén indul az Otthon Start fix 3 százalékos lakáshitel

A program keretében 25 évre 3 százalékos kamattámogatással legfeljebb 50 millió forintos hitel válik elérhetővé, 10 százalékos önrész mellett

Magyarország Legszebb Szőlőbirtoka – pályázat

A Közös Agrárpolitika Stratégiai Tervben idén csaknem 28 millió euró, a 2024-2027-es időszakra pedig összesen mintegy 112 millió euró forrás áll rendelkezésre.

Megjelent az Otthon Start Program és a meglevő otthonteremtési támogatások összehangolását lehetővé tevő rendelet

Megjelent a kormányrendelet, amely összehangolja az Otthon Start Program, a Csok Plusz és a Falusi Csok feltételeit, így ezekkel a lehetőségekkel akár együttesen, akár egymás után is élhetnek a családok
Hirdetés

Gazdaság

Az egészségpénztár is segítheti az iskolakezdést

A szolgáltatás mostantól az éven belül bármikor igényelhető, megszűnt az a szabály, hogy a vásárlási számlát csak a tanév kezdete előtt, illetve a vége után legfeljebb 15 nappal állíttathatták ki.

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.