Kezdőlap Turizmus Az afrikai légitársaságok felszállópályán
No menu items!

Az afrikai légitársaságok felszállópályán

Új konkurenciája támad az EU légitársaságainak. Egyre több afrikai ország alapít nemzeti légiközlekedési céget. Több desztinációja számosságában és minőségében is elsősorban az európaiakkal száll versenybe.

A múlt árnyai

Az ugandai Entebbe reptere a világ legszebb fekvésű légikikötői közé tartozik: ahogy a repülő kiemelkedik az őserdő fái közül, majd kört ír le az egyedülálló szépségű Viktória-tó felett, aligha van utazó, aki ne az ablakhoz tapadva csodálná a tájat.

Ugandai panoráma az Entebbe repülőtérről, felszállás közben

Akinek szerencséje van, a szigetek és halászhajók mellett krokodilokat is láthat. A repülőtérnek mégis rossz a híre. Nem tudta lemosni magáról egy terrorakció emléket. 43 évvel ezelőtt itt landolt a palesztin géprablók parancsára az Air France gépe. A túszokat izraeli katonák filmbe illő akcióval szabadították ki és menekítettek a túszejtőket támogató Idi Amin diktatúrájából Izraelbe.

 

Géprablások és szerencsétlenségek sora miatt évtizedekig rossz volt az afrikai légitársaságok és reptetek híre. Volt olyan ország, ahol a ’80-as években szerencsének mondta magát az utazó, ha egy évtizedes korú, de elnyűhetetlen hírében álló Antonov géppel emelkedett a levegőbe. A botkormány pedig egy leszerelt orosz pilóta tartotta a kezében, aki csak félig volt berúgva.

A jelen gondjai

Nincs még egy kontinens, ahol a légiközlekedés az elmúlt húsz évben annyit fejlődött volna, mint Afrikában. Aktualitásukat vesztették egy kenyai miniszter a ’90-es évek elején legendássá vált szavai: „Mielőtt helyet foglalok egy afrikai társaság repülőjén, mindig meggyőződöm róla, hogy van pilóta a vezetőfülkében.” Az elmúlt években a fekete kontinensen nem csak a légitársaságok és a desztinációk, a repülőiskolák is szaporodnak. Igény van rájuk, mert egyre több afrikai repül rendszeresen.

Az afrikai országok a ’60-as években lezajlott függetlenedése után évtizedekig csak európai, első sorban párizsi átszállással lehetett csak a kontinens nyugati feléről a keletire repülőn eljutni! Hiányoztak a helyi légitársaságok. Napjainkban már a túl sok társaság és a folyamatosan bővülő hálózatuk jelenti a legnagyobb problémát. Az elmúlt 5 évben kis híján 20 afrikai ország alapít nemzeti légiközlekedési vállalatot. Sokszor minden gazdasági racionalitás nélkül.

Elrettentő példa Ruanda.

A gyorsan növekvő népességű országban a közúti infrastruktúra bővítése egyre kevésbé tud lépest tartani a lakosság igényével. Az ország vezetése ennek ellenére egy állami légiközlekedési vállalat gazdaságilag teljesen abszurd alapításába öli a kevés adóbevételét. Két ok áll a háttérben: az autoriter államfő egója és a korrupció. A légitársaság a kormányközeli oligarchák kifizetőhelye.

Nem jobb a helyzet Kenyában sem, ahol a frissen alapított légitársaság első menetrend szerinti útján a fővárosból, Entebbéből a szomszédos Kenya fővárosába, Nairobiba írd és mond, 8 utas ült az egyébként is kicsi, 80 fős gépen. Csoda lett volna, ha többen vannak. A társaság egy nappal az indulás előtt nyitotta meg az irodáját és kezdte meg a jegyek online értékesítését is. Várhatóan ennél is rosszabb lesz a helyzet Dél-Szudánban, a világ egyik legkorrektebb, polgárháború sújtotta országában, amelynek vezetése szintén légitársaság alapítását tervezi.

Siker sztorik

A legsikeresebb afrikai légitársaság gépe

A sok probléma ellenére az afrikai légiközlekedés sokkal jobb, mint a híre. Ebben nagy a szerepet kap az Ethiopien Airlines. A kontinens legsikeresebb és legtöbb nyereséget termelő légitársaságának. Ma már 100 város szerepel a cég célállomásai között a világ minden pontján. A nemzetközi utazóközönség is tudja, hogy az Ethiopien Airlines gépei megbízhatók és a fedélzeti ellátás jó. A társaság hírének a márciusi szerencsétlenség sem ártott tartósan. Egyértelmű, hogy a járatuk lezuhanása sokkal inkább a gépgyártó Boeing, mint a légitársaság hibája. A növekedés töretlen. Az Ethiopien Airlines elérni látszik a célját, Dubai helyett Addis Abeba válik Ázsia légiközlekedési kapujává.

Új cafeteria és HR megoldások a versenyképesség növeléséhez

Konferencia 2025. január 24. Budapest Helyszín: CONTINENTAL HOTEL BUDAPEST**** (Cím: 1074 Budapest, Dohány u. 42-44)

2025 januártól új fejezet nyílt a Cafeteriában. Jelentősen bővült a kedvezményes adózású béren kívüli, valamint az adómentes juttatások köre. A NAV, a PwC, valamint a téma legjobb szakembereinek előadásai megmutatják, hogy egy új Cafeteria stratégiával hogyan növelheti a munkavállalók elkötelezettségét és cége versenyképességét. Tartson velünk! További információ és jelentkezés: https://azuzletkonferenciakozpont.hu/uj-fejezet-nyilik-a-cafeteria-rendszerben-szakmai-konferencia/

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Kiemelkedő érdeklődés az újabb nemzetközi kötvény iránt

Kiemelt volt a befektetői érdeklődés az MBH Bank Nyrt. újabb nemzetközi, MREL-képes kötvénye iránt 2025. január 21-én. Összesen 1,6 milliárd eurót meghaladó ajánlat érkezett be a befektetőktől, ami az induláskor megfogalmazott minimum célhoz képest több mint háromszoros túljegyzést jelent.

Új polgári repülőteret alakítanak ki Miskolcon

A Miskolc City Airport megkapta a létesítési engedélyt az új, polgári célú, speciális repülőtér kialakítására Miskolcon.

Új digitális fejlesztési programot indítanak a kkv-k versenyképességének növelése érdekében

A kormány 2 milliárd forintból új munkaerő-piaci programot indít a vállalkozások digitális infrastruktúrájának fejlesztése érdekében. A támogatással növekedhet a hazai kkv-k versenyképessége, piaci részesedése, munkavállalók képzettségi szintje, emellett új munkavállalók felvétele is megvalósulhat.

A nyerscukor világpiaci ára 2021 óta a legalacsonyabb szintre esett

A nyerscukor tőzsdei jegyzése 2021 nyara óta a legalacsonyabb szintre esett az indiai export várható újraindulására és a kedvező brazil termésre vonatkozó várakozások miatt.

Hírek

Gyengült a forint szerda reggel

Az euró 1,0425 euróról 1,0416 euróra gyengült.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél, 0,2 százalékkal az euró, 0,8 százalékkal a dollár és 0,4 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült péntek reggelre a forint

Péntek reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a hétfői kezdésnél mindhárom devizával szemben, 0,5 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 0,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama csütörtök reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtökön reggel a szerda esti szintekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.

Erősödött a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0263 dollár után 1,0272 dolláron áll péntek reggel.

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggel

Az eurót 1,0364 dolláron jegyezték kedden reggel a hajnali 1,0354 dollár után.

Devizapiac – Minimálisan gyengült a forint hétfő reggel

Minimálisan gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.

Vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is?

Évente átlagosan közel 35 ezer forintba kerül egy bankszámla fenntartása egy lakossági ügyfélnek, pedig vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is - írja a Privátbankár.huEgy magyar...

Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén

Az elmúlt 25 év legnagyobb magyarországi nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtotta végre a Gránit Bank - mondta Hegedüs Éva, a Gránit Bank Nyrt. alapító tulajdonosa,...