Kezdőlap Turizmus Az afrikai légitársaságok felszállópályán
No menu items!

Az afrikai légitársaságok felszállópályán

Új konkurenciája támad az EU légitársaságainak. Egyre több afrikai ország alapít nemzeti légiközlekedési céget. Több desztinációja számosságában és minőségében is elsősorban az európaiakkal száll versenybe.

A múlt árnyai

Az ugandai Entebbe reptere a világ legszebb fekvésű légikikötői közé tartozik: ahogy a repülő kiemelkedik az őserdő fái közül, majd kört ír le az egyedülálló szépségű Viktória-tó felett, aligha van utazó, aki ne az ablakhoz tapadva csodálná a tájat.

Ugandai panoráma az Entebbe repülőtérről, felszállás közben

Akinek szerencséje van, a szigetek és halászhajók mellett krokodilokat is láthat. A repülőtérnek mégis rossz a híre. Nem tudta lemosni magáról egy terrorakció emléket. 43 évvel ezelőtt itt landolt a palesztin géprablók parancsára az Air France gépe. A túszokat izraeli katonák filmbe illő akcióval szabadították ki és menekítettek a túszejtőket támogató Idi Amin diktatúrájából Izraelbe.

 

Géprablások és szerencsétlenségek sora miatt évtizedekig rossz volt az afrikai légitársaságok és reptetek híre. Volt olyan ország, ahol a ’80-as években szerencsének mondta magát az utazó, ha egy évtizedes korú, de elnyűhetetlen hírében álló Antonov géppel emelkedett a levegőbe. A botkormány pedig egy leszerelt orosz pilóta tartotta a kezében, aki csak félig volt berúgva.

A jelen gondjai

Nincs még egy kontinens, ahol a légiközlekedés az elmúlt húsz évben annyit fejlődött volna, mint Afrikában. Aktualitásukat vesztették egy kenyai miniszter a ’90-es évek elején legendássá vált szavai: „Mielőtt helyet foglalok egy afrikai társaság repülőjén, mindig meggyőződöm róla, hogy van pilóta a vezetőfülkében.” Az elmúlt években a fekete kontinensen nem csak a légitársaságok és a desztinációk, a repülőiskolák is szaporodnak. Igény van rájuk, mert egyre több afrikai repül rendszeresen.

Az afrikai országok a ’60-as években lezajlott függetlenedése után évtizedekig csak európai, első sorban párizsi átszállással lehetett csak a kontinens nyugati feléről a keletire repülőn eljutni! Hiányoztak a helyi légitársaságok. Napjainkban már a túl sok társaság és a folyamatosan bővülő hálózatuk jelenti a legnagyobb problémát. Az elmúlt 5 évben kis híján 20 afrikai ország alapít nemzeti légiközlekedési vállalatot. Sokszor minden gazdasági racionalitás nélkül.

Elrettentő példa Ruanda.

A gyorsan növekvő népességű országban a közúti infrastruktúra bővítése egyre kevésbé tud lépest tartani a lakosság igényével. Az ország vezetése ennek ellenére egy állami légiközlekedési vállalat gazdaságilag teljesen abszurd alapításába öli a kevés adóbevételét. Két ok áll a háttérben: az autoriter államfő egója és a korrupció. A légitársaság a kormányközeli oligarchák kifizetőhelye.

Nem jobb a helyzet Kenyában sem, ahol a frissen alapított légitársaság első menetrend szerinti útján a fővárosból, Entebbéből a szomszédos Kenya fővárosába, Nairobiba írd és mond, 8 utas ült az egyébként is kicsi, 80 fős gépen. Csoda lett volna, ha többen vannak. A társaság egy nappal az indulás előtt nyitotta meg az irodáját és kezdte meg a jegyek online értékesítését is. Várhatóan ennél is rosszabb lesz a helyzet Dél-Szudánban, a világ egyik legkorrektebb, polgárháború sújtotta országában, amelynek vezetése szintén légitársaság alapítását tervezi.

Siker sztorik

A legsikeresebb afrikai légitársaság gépe

A sok probléma ellenére az afrikai légiközlekedés sokkal jobb, mint a híre. Ebben nagy a szerepet kap az Ethiopien Airlines. A kontinens legsikeresebb és legtöbb nyereséget termelő légitársaságának. Ma már 100 város szerepel a cég célállomásai között a világ minden pontján. A nemzetközi utazóközönség is tudja, hogy az Ethiopien Airlines gépei megbízhatók és a fedélzeti ellátás jó. A társaság hírének a márciusi szerencsétlenség sem ártott tartósan. Egyértelmű, hogy a járatuk lezuhanása sokkal inkább a gépgyártó Boeing, mint a légitársaság hibája. A növekedés töretlen. Az Ethiopien Airlines elérni látszik a célját, Dubai helyett Addis Abeba válik Ázsia légiközlekedési kapujává.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.

Az utasbiztonságot és az átláthatóságot növelő módosítások a taxirendeletben

Módosította a taxirendeletet szerdán a Fővárosi Közgyűlés, amely az átláthatóságot és az utasbiztonságot növelő szabályozást is elfogadott.

A melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a HCEMM kutatói

A bőr pigmentet termelő sejtjeiből kiinduló rosszindulatú bőrdaganat, a melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a Magyar Molekuláris Medicina Kiválósági Központ (HCEMM) kutatói.

0,1 százalékkal kevesebb új autót adtak el az első nyolc hónapban

Az Európai Unióban éves összevetésben 0,1 százalékkal, 7 millió 169 ezerre csökkent az eladott új autók száma az első nyolc hónapban, a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése 12,6 százalékról 15,8 százalékra nőtt.
Hirdetés

Hírek

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.

Az utasbiztonságot és az átláthatóságot növelő módosítások a taxirendeletben

Módosította a taxirendeletet szerdán a Fővárosi Közgyűlés, amely az átláthatóságot és az utasbiztonságot növelő szabályozást is elfogadott.

A melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a HCEMM kutatói

A bőr pigmentet termelő sejtjeiből kiinduló rosszindulatú bőrdaganat, a melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a Magyar Molekuláris Medicina Kiválósági Központ (HCEMM) kutatói.

0,1 százalékkal kevesebb új autót adtak el az első nyolc hónapban

Az Európai Unióban éves összevetésben 0,1 százalékkal, 7 millió 169 ezerre csökkent az eladott új autók száma az első nyolc hónapban, a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése 12,6 százalékról 15,8 százalékra nőtt.

Szeptember 30-ig kérhető vissza a 2024-es, külföldön megfizetett áfa

A jogosult hazai vállalkozások szeptember 30-ig igényelhetik vissza a külföldön megfizetett áfát; a határidő jogvesztő, a kérelmeknek eddig az időpontig be kell érkezniük a NAV-hoz. Aki elmulasztja, az már nem kaphatja vissza az áfát 2024-es számlái után, késedelmét pedig igazolási kérelemmel sem mentheti ki.

Devizapiac – Gyengült a forint csütörtök reggelre

Gyengült kissé a forint csütörtök reggelre az előző délutáni jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.

Kétmilliárd forintos támogatási program indul a vállalkozói környezet fejlesztése érdekében

Támogatási program indul a hazai vállalkozói környezet fejlesztése, a vállalkozói tudás bővítése érdekében,

A Jane Goodall Intézet Idén ősszel is gyűjti a használt mobiltelefonokat

Gyűjtőpontot bárki létrehozhat a munkahelyén, ahol dolgozik, az iskolában, ahol tanul. Ehhez csak fel kell venni a kapcsolatot a Jane Goodall Intézettel.
Hirdetés

Gazdaság

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...