Kezdőlap Turizmus Az afrikai légitársaságok felszállópályán
No menu items!

Az afrikai légitársaságok felszállópályán

Új konkurenciája támad az EU légitársaságainak. Egyre több afrikai ország alapít nemzeti légiközlekedési céget. Több desztinációja számosságában és minőségében is elsősorban az európaiakkal száll versenybe.

A múlt árnyai

Az ugandai Entebbe reptere a világ legszebb fekvésű légikikötői közé tartozik: ahogy a repülő kiemelkedik az őserdő fái közül, majd kört ír le az egyedülálló szépségű Viktória-tó felett, aligha van utazó, aki ne az ablakhoz tapadva csodálná a tájat.

Ugandai panoráma az Entebbe repülőtérről, felszállás közben

Akinek szerencséje van, a szigetek és halászhajók mellett krokodilokat is láthat. A repülőtérnek mégis rossz a híre. Nem tudta lemosni magáról egy terrorakció emléket. 43 évvel ezelőtt itt landolt a palesztin géprablók parancsára az Air France gépe. A túszokat izraeli katonák filmbe illő akcióval szabadították ki és menekítettek a túszejtőket támogató Idi Amin diktatúrájából Izraelbe.

 

Géprablások és szerencsétlenségek sora miatt évtizedekig rossz volt az afrikai légitársaságok és reptetek híre. Volt olyan ország, ahol a ’80-as években szerencsének mondta magát az utazó, ha egy évtizedes korú, de elnyűhetetlen hírében álló Antonov géppel emelkedett a levegőbe. A botkormány pedig egy leszerelt orosz pilóta tartotta a kezében, aki csak félig volt berúgva.

A jelen gondjai

Nincs még egy kontinens, ahol a légiközlekedés az elmúlt húsz évben annyit fejlődött volna, mint Afrikában. Aktualitásukat vesztették egy kenyai miniszter a ’90-es évek elején legendássá vált szavai: „Mielőtt helyet foglalok egy afrikai társaság repülőjén, mindig meggyőződöm róla, hogy van pilóta a vezetőfülkében.” Az elmúlt években a fekete kontinensen nem csak a légitársaságok és a desztinációk, a repülőiskolák is szaporodnak. Igény van rájuk, mert egyre több afrikai repül rendszeresen.

Az afrikai országok a ’60-as években lezajlott függetlenedése után évtizedekig csak európai, első sorban párizsi átszállással lehetett csak a kontinens nyugati feléről a keletire repülőn eljutni! Hiányoztak a helyi légitársaságok. Napjainkban már a túl sok társaság és a folyamatosan bővülő hálózatuk jelenti a legnagyobb problémát. Az elmúlt 5 évben kis híján 20 afrikai ország alapít nemzeti légiközlekedési vállalatot. Sokszor minden gazdasági racionalitás nélkül.

Elrettentő példa Ruanda.

A gyorsan növekvő népességű országban a közúti infrastruktúra bővítése egyre kevésbé tud lépest tartani a lakosság igényével. Az ország vezetése ennek ellenére egy állami légiközlekedési vállalat gazdaságilag teljesen abszurd alapításába öli a kevés adóbevételét. Két ok áll a háttérben: az autoriter államfő egója és a korrupció. A légitársaság a kormányközeli oligarchák kifizetőhelye.

Nem jobb a helyzet Kenyában sem, ahol a frissen alapított légitársaság első menetrend szerinti útján a fővárosból, Entebbéből a szomszédos Kenya fővárosába, Nairobiba írd és mond, 8 utas ült az egyébként is kicsi, 80 fős gépen. Csoda lett volna, ha többen vannak. A társaság egy nappal az indulás előtt nyitotta meg az irodáját és kezdte meg a jegyek online értékesítését is. Várhatóan ennél is rosszabb lesz a helyzet Dél-Szudánban, a világ egyik legkorrektebb, polgárháború sújtotta országában, amelynek vezetése szintén légitársaság alapítását tervezi.

Siker sztorik

A legsikeresebb afrikai légitársaság gépe

A sok probléma ellenére az afrikai légiközlekedés sokkal jobb, mint a híre. Ebben nagy a szerepet kap az Ethiopien Airlines. A kontinens legsikeresebb és legtöbb nyereséget termelő légitársaságának. Ma már 100 város szerepel a cég célállomásai között a világ minden pontján. A nemzetközi utazóközönség is tudja, hogy az Ethiopien Airlines gépei megbízhatók és a fedélzeti ellátás jó. A társaság hírének a márciusi szerencsétlenség sem ártott tartósan. Egyértelmű, hogy a járatuk lezuhanása sokkal inkább a gépgyártó Boeing, mint a légitársaság hibája. A növekedés töretlen. Az Ethiopien Airlines elérni látszik a célját, Dubai helyett Addis Abeba válik Ázsia légiközlekedési kapujává.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nem fizet osztalékot az AutoWallis és a PannErgy

Az éves közgyűlés határozata alapján nem fizet osztalékot az AutoWallis, az erre fordítható összeg eredménytartalékba kerül a társaság növekedési stratégiájának támogatása érdekében

Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója

Az OTP történelmének legsikeresebb évét zárta 2024-ben, a bank kiemelkedő jövedelmezőséget ért el, tőkehelyzete rendkívül stabil, a régióban piacvezető

Az MNB megtiltotta egy magánszemélynek, hogy jogosulatlan betétet gyűjtsön a fogyasztóktól

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ideiglenes intézkedésként, vizsgálatának lezárásáig...

A 2026-os költségvetés tervezete a Költségvetési Tanácsnál

Csütörtökön a kormány átadta a 2026-os költségvetés tervezetét a Költségvetési Tanácsnak.
Hirdetés

Hírek

Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója

Az OTP történelmének legsikeresebb évét zárta 2024-ben, a bank kiemelkedő jövedelmezőséget ért el, tőkehelyzete rendkívül stabil, a régióban piacvezető

Tanulsz? Lakást kapsz! Bécsben

Bécs városa 2025. május 1-jétől új lakhatási akciót indít a felsőoktatásban tanuló diákok számára, aminek keretében akár 1.000 önkormányzati lakás válik elérhetővé számukra.

Új ökoturisztikai központ lesz a Nagyszéksós-tónál

Kiemelkedő ökoturisztikai beruházás kezdődik a Nagyszéksós-tónál 1,4 milliárd forintos uniós támogatással.

Zebrák a falvakban

Kihirdeti kedden a kormány az utcák és járdák felújítására szóló pályázatát a falusi önkormányzatok számára.

450 ittas sofőr ellen intézkedtek húsvétkor

A húsvéti ünnepek négy napja alatt 450 ittas járművezetőt szűrtek ki a forgalomból a rendőrök.

Újfajta visszaváltó automata jelent meg Magyarországon

Mostantól fesztiválokon és tömegrendezvényeken is könnyen visszaválthatjuk a palackokat, dobozokat, üvegeket.

Deviza – Erősödött a forint jegyzése

Erősödött a forint árfolyama kedd reggel a főbb devizákkal szemben a hétfő esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

IMF: Világgazdasági recesszió nem lesz, de rugalmasabb világgazdaság jöhet a vámháborúk miatt

A világgazdaság továbbra is szilárd lábakon áll – legalábbis...
Hirdetés

Gazdaság

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.