Az amerikai Műanyag Megállapodás, a U.S. Plastic Pact, új 2.0 útitervet tett közzé, melynek keretében, az ellátási láncok átalakításával fogalmaz meg ambíciózus célokat a műanyag csomagolási hulladék felszámolására.
Az US Plastics Pact (amely a The Recycling Partnership és a WWF által alapított konzorcium, ami az Ellen MacArthur Alapítvány globális Plastics Pact hálózatának részeként jött létre) a közelmúltban tette közzé legújabb stratégiai tervét. Amelynek célja, hogy segítse a vállalatokat abban, hogy megváltoztassák a műanyag csomagolás tervezésének, felhasználásának és újrafelhasználásának módját. Az Útiterv 2.0 egy olyan megvalósítható terv, amelynek célja a műanyagok használatának átalakítása, és amely a körforgásos gazdaság megteremtésének gyakorlati lépéseire összpontosít, ahol a műanyag csomagolást újrafelhasználják, újrahasznosítják, komposztálják és a gazdaságban tartják, ahelyett, hogy az hulladékká válna. Ez az átfogó terv az eredeti, 2025-ig szóló ütemterv sikereire és tanulságaira épül, aktualizált és ambiciózus célokat tűzve ki a műanyaghulladék kezelésére és a teljes műanyag értékláncban történő rendszerszintű változásra.
Nagyot léptek a műanyaghulladék-csökkentésben
Már maga az eredeti, 2025-ig szóló ütemterv is ambíciózus kezdeményezés volt, amely az amerikai szövetségi stratégia hiányában azonnali cselekvésre ösztönzött. Eredményeként az elmúlt négy év során a U.S. Plastic Pact jelentős előrelépést ért el a műanyag körforgásban:
– A problémás anyagok csökkentése: a problémás és szükségtelen anyagok listájának létrehozásával a problémás vagy szükségtelen műanyagok felhasználása 14%-ról 8%-ra csökkent.
– Az újrahasznosíthatóság növelése: az újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható műanyag csomagolások mennyiségének 37%-ról 47,7%-ra történő növelése.
– Újrahasznosított tartalom: a csomagolásokban a fogyasztás utáni újrahasznosított vagy felelősségteljesen előállított bioalapú tartalom 7%-ról 9,4%-ra történő növelése.
2.0 ambiciózus célokkal
Mivel a szakemberek szerint ezekre az előrelépésekre építve a folyamatosan változó környezet megköveteli a vállalatoktól, hogy továbbra is feszegessék a határokat, az Útiterv 2.0 célja az, hogy továbbvigye az eredeti terv még nem teljesített célkitűzéseit, és új célokat vezessen be az amerikai műanyagpaktum-aktiválók tapasztalatai alapján:
– Újrahasználati innovációk: az elsődleges cél mostantól már az újrahasználat, amivel jelentősen csökkenteni lehet az egyszer használatos műanyagokat. A gyakorlati példák közé tartoznak a visszaváltható poharak a rendezvényeken, amelyek segítenek a hulladék csökkentésében.
– Körforgásos tervezés: minden műanyag csomagolást úgy terveznek és gyártanak, hogy az újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható legyen.
– A problémás műanyagok kiküszöbölése: 2030-ra a kibővített problémás és felesleges anyagok listáján szereplő összes terméket megszünteti, és így a szűz műanyagot 30%-kal csökkentik. Ez a megközelítés biztosítja, hogy csak az alapvető fontosságú műanyagokat állítsák elő és használják fel a fenntarthatóságot támogató módon.
– Hatékony újrahasznosítás: a terv célja, hogy a műanyag csomagolások 50%-át újrahasznosítsák, és létrehozzák az ehhez szükséges infrastruktúrát. Így a műanyag csomagolások átlagosan 30%-os újrahasznosított vagy felelősségteljesen előállított bioalapú tartalmat fognak elérni.
– Egészségügyi és közösségi hatás: a terv foglalkozik a műanyaggyártással és -használattal kapcsolatos társadalmi hatásokkal és egyenlőtlenségekkel is.
Emily Tipaldo, a U.S. Plastic Pact ügyvezető igazgatója kijelentette:
“A jelenlegi függőség a szűz műanyagtól fenntarthatatlan. Az Útiterv 2.0 célja, hogy kézzelfogható változást érjünk el azáltal, hogy megváltoztatjuk a műanyagok tervezésének, használatának és újrafelhasználásának módját. A hangsúly azokon a gyakorlatias, megvalósítható lépéseken van, amelyeket a vállalatok megtehetnek a körforgásos gazdasághoz való hozzájárulás érdekében. Az Útiterv 2.0 nem csupán folytatás, hanem evolúció. A kezdeti célkitűzéseink szándékosan ambiciózusak voltak, hogy gyors változásokat indítsanak el. Az Útiterv 2.0-val a megtanultakat és a sikereket a következő szintre emeljük, az innovatív megoldásokra összpontosítva és a szélesebb körű hatásokkal foglalkozva.”
Meichl Frida