Miközben a Tajvani-szoros fölött szünetel a rakétatűz, a globális kereskedelemre nézve egy új, tartós kockázat merült fel: a kínai állami média szerint a kulcsfontosságú hajózási útvonalon zajló hadgyakorlatok “rendszeres” eseménynek lesznek.
A Tajvan körüli gyakori kínai katonai tevékenység okozta tartós hajózási zavarok a szakértők szerint “új normális helyzetbe” kerülhetnek a kulcsfontosságú kereskedelmi útvonalon.
Kína a napokban egy új fehér könyvet is kiadott az önigazgatású szigettel való “újraegyesítésről“, amely konkrét figyelmeztetéseket intézett a “tajvani függetlenségi erőkhöz“, és részletezte az Egyesült Államok szerepét Kína e célt célzó erőfeszítéseinek ellensúlyozásában.
“Most egy minőségileg új helyzetbe léptünk, és a tajvani kérdés megoldása aktívan mozgásban van” – mondta Andy Mok, az államilag támogatott Kína és Globalizáció Központ vezető kutatója az Al Jazeerának. “Nem tudjuk, hogy milyen hosszúak és milyen nagyságrendűek lesznek a gyakorlatok. Egyesek szerint a blokád már megkezdődött” – tette hozzá.
Az eszkaláció veszélye komoly kihívást jelent a nemzetközi kereskedelem számára is.
A kínai hadgyakorlatok, amelyeket Nancy Pelosi, az amerikai képviselőház elnökének múlt heti, a szigetre tett látogatása váltott ki, megmutatták, hogy Peking képes hatalmas fennakadásokat okozni a globális kereskedelmi forgalomban, ha úgy dönt.
Idén már a világ konténerflottáinak mintegy fele és a tonnatartalom alapján a legnagyobb hajók közel 90 százaléka áthaladt a szoroson, amely megkönnyíti az áruforgalmat Kelet-Ázsia és a globális piacok között.
A hajózási adatok azt mutatták, hogy a hajók a héten nagyrészt visszaálltak a szoroson átvezető szokásos útvonalaikra. Ha azonban Kína katonai tevékenységei állandóan jelenlévő kockázattá válnak, az iparág vészhelyzeti terveket készíthet.
Peter Sand, a Xeneta hajózási hírszerző platform vezető elemzője szerint a szorost elkerülő alternatív útvonalak megtalálása jelentős drágulással járna.
“Az exportőrök a második legjobb lehetőséget kereshetik, ha a Tajvanon belüli szabad, zavartalan kereskedelem nehézzé válik” – mondta Sand az Al Jazeerának.
“A fuvarozók át fogják alakítani az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatási kínálatukat, néhányan nem fogják többé Tajvanra hívni a járatokat, mások pedig kisebb gyakorisággal fogják ezt megtenni” – fejtette ki.
“Ha a Tajvani-szoros áthaladhatatlani területté válik, minden útvonal meghosszabbodik, a tranzitidő megnő, és az árukat még tovább tart majd eljuttatni a fogyasztókhoz” – tette hozzá Sand. “A teherszállítási díjakra rövid távon lesz a legnagyobb hatással, mielőtt a térségben kialakul a kereskedelmi útvonalak új normális állapota” – mondta.
Deborah Elms, a szingapúri székhelyű Ázsiai Kereskedelmi Központ ügyvezető igazgatója szerint a cégek nem szívesen helyezik át a tevékenységüket, ha “rövid távú problémával” szembesülnek, mivel a szállítási útvonalak kialakítása sok időt és erőfeszítést igényel.
“A változás különösen nehéz kihívást jelentő gazdasági körülmények között” – mondta Elms az Al Jazeerának. “Ezért a cégek többnyire kivárnak, hogy tisztábban lássák, hogy mi lesz a következő lépés mélysége, hatóköre és időtartama” – emelte ki.