Kezdőlap Világgazdaság Az erősebb kínai katonai jelenlét a globális kereskedelmet is megnehezítheti a Tajvani-szorosban
No menu items!

Az erősebb kínai katonai jelenlét a globális kereskedelmet is megnehezítheti a Tajvani-szorosban

Az eszkaláció veszélye komoly kihívást jelent a nemzetközi kereskedelem számára is. Illusztráció: Bigstock

Miközben a Tajvani-szoros fölött szünetel a rakétatűz, a globális kereskedelemre nézve egy új, tartós kockázat merült fel: a kínai állami média szerint a kulcsfontosságú hajózási útvonalon zajló hadgyakorlatok “rendszeres” eseménynek lesznek.

A Tajvan körüli gyakori kínai katonai tevékenység okozta tartós hajózási zavarok a szakértők szerint “új normális helyzetbe” kerülhetnek a kulcsfontosságú kereskedelmi útvonalon.

Kína a napokban egy új fehér könyvet is kiadott az önigazgatású szigettel való “újraegyesítésről“, amely konkrét figyelmeztetéseket intézett a “tajvani függetlenségi erőkhöz“, és részletezte az Egyesült Államok szerepét Kína e célt célzó erőfeszítéseinek ellensúlyozásában.

Most egy minőségileg új helyzetbe léptünk, és a tajvani kérdés megoldása aktívan mozgásban van” – mondta Andy Mok, az államilag támogatott Kína és Globalizáció Központ vezető kutatója az Al Jazeerának. “Nem tudjuk, hogy milyen hosszúak és milyen nagyságrendűek lesznek a gyakorlatok. Egyesek szerint a blokád már megkezdődött” – tette hozzá.

Az eszkaláció veszélye komoly kihívást jelent a nemzetközi kereskedelem számára is.

A kínai hadgyakorlatok, amelyeket Nancy Pelosi, az amerikai képviselőház elnökének múlt heti, a szigetre tett látogatása váltott ki, megmutatták, hogy Peking képes hatalmas fennakadásokat okozni a globális kereskedelmi forgalomban, ha úgy dönt.

Idén már a világ konténerflottáinak mintegy fele és a tonnatartalom alapján a legnagyobb hajók közel 90 százaléka áthaladt a szoroson, amely megkönnyíti az áruforgalmat Kelet-Ázsia és a globális piacok között.

A hajózási adatok azt mutatták, hogy a hajók a héten nagyrészt visszaálltak a szoroson átvezető szokásos útvonalaikra. Ha azonban Kína katonai tevékenységei állandóan jelenlévő kockázattá válnak, az iparág vészhelyzeti terveket készíthet.

Peter Sand, a Xeneta hajózási hírszerző platform vezető elemzője szerint a szorost elkerülő alternatív útvonalak megtalálása jelentős drágulással járna.

Az exportőrök a második legjobb lehetőséget kereshetik, ha a Tajvanon belüli szabad, zavartalan kereskedelem nehézzé válik” – mondta Sand az Al Jazeerának.

A fuvarozók át fogják alakítani az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatási kínálatukat, néhányan nem fogják többé Tajvanra hívni a járatokat, mások pedig kisebb gyakorisággal fogják ezt megtenni” – fejtette ki.

Ha a Tajvani-szoros áthaladhatatlani területté válik, minden útvonal meghosszabbodik, a tranzitidő megnő, és az árukat még tovább tart majd eljuttatni a fogyasztókhoz” – tette hozzá Sand. “A teherszállítási díjakra rövid távon lesz a legnagyobb hatással, mielőtt a térségben kialakul a kereskedelmi útvonalak új normális állapota” – mondta.

Deborah Elms, a szingapúri székhelyű Ázsiai Kereskedelmi Központ ügyvezető igazgatója szerint a cégek nem szívesen helyezik át a tevékenységüket, ha “rövid távú problémával” szembesülnek, mivel a szállítási útvonalak kialakítása sok időt és erőfeszítést igényel.

A változás különösen nehéz kihívást jelentő gazdasági körülmények között” – mondta Elms az Al Jazeerának. “Ezért a cégek többnyire kivárnak, hogy tisztábban lássák, hogy mi lesz a következő lépés mélysége, hatóköre és időtartama” – emelte ki.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.