A német államtól vár segítségét a túléléshez Németország és egyben Európa legnagyobb turisztikai konszernje. A TUI az utazási irodák közül szinte elsőként minden útját törölte, a tengerjáró hajói a kikötőkben maradnak, szállodái többségét pedig bezárja.
Mentőöv vagy összeomlás
A korona-vírust megállatása érdekében Európa szerte meghozott korlátozó intézkedések első közvetlen gazdasági áldozata az idegenforgalom. Európa legnagyobbja 1600 iroda, 400 szálloda, 18 tengerjáró hajó és 150 chartergép tulajdonosa, a TUI szinte teljes tevékenységét felfüggesztette.
Az elnök, Fritz Joussen már a múlt héten bejelentett, hogy csökkentik a kapacitásaikat, a tengerjáróik hazatérnek Ázsiából, és hogy a 70 ezer embert foglalkoztató konszernnél tárgyalások a munkavállalói érdekképviseletekkel a rövidített munka bevezetéséről, a fizetéscsökkentésről és az elbocsátásokról.
A cégvezetés hétfőn jóval tovább ment. A hannoveri központban tájékoztatták a sajtót, hogy állami garanciát és tevékenysége újbóli beindításáig közvetlen anyagi segítséget kértek a berlini kormánytól. Az újraindítás időpontjáról nem bocsátkoztak spekulációba. Abban azonban biztosak, hogy erre április vége előtt nem kerül sor.
Egy óriás esett térdre
A TUI tavaly 18,9 milliárdos forgalom mellett 532 millió euró nyereséget ért el. Hannoverben elmondták, hogy jelenleg 1,4 milliárd eurós vagyonnal rendelkezik. Márciusban normál körülmények között már nagyban foglalják a nyári utakat. A vírus okozta bizonytalanság miatt azonban a cégnek hetek óta nincs bevétele.
A bizonytalanságra tekintettel a TUI visszavonta a néhány hete a 2020-as üzleti évre vonatkozó prognózisát és nem adott ki újat. Pedig Hannoverben nagy várakozásokkal tekintettek az idei évre. Nem csak a cégvezetés, a szakértők is a TUI-t tartották a Thomas Cook, illetve a Neckermann tavalyi csődje legnagyobb nyertesének. Félmillió új utassal számoltak csak a legnagyobb európai, a német piacon. A várakozásokat megerősítették a januárban rekordot döntő előfoglalások. 17 százalékkal haladták meg az előző évi szintet. Most ezek részvételi díjainak a lemondások miatt visszafizetései komoly megterhelést jelent a konszernnek. Ezt valamelyest a lemondás helyetti átfoglalás lehetőségének attraktívvá tételével próbálják csökkenteni a cégnél.
Nincs hová utazni
A TUI-t az európai kormányok döntései kész tények elé állították: Spanyolországban korlátozták a szabad mozgást, a török kormány a hétvége óta nem engedi be több európai ország polgárait, köztük a németeket se, Athénban pedig elrendelték, hogy a hoteleknek május 1-ég zárva kell maradniuk. Ezzel kiesett a TUI három legfontosabb piaca. A téli szezonban legfontosabb desztináció, a Dominikai Köztársaság kormánya megtiltotta az euróapaiak beutazását. Így a karibi szigetet is ki kellett venni a kínálatból.
Egyiptom és a Zöldfoki-szigetek tartozik azon a kevés államok közé, amelyek a megszokott rendben fogadják a turistákat. Kellemetlen meglepetések azonban bárhol érhetik az utazókat. Tunéziában egyik pillanatról a másikra döntött úgy a kormány, hogy minden utasnak 14 napig karanténban kell maradnia. Ehhez annak ellenére ragaszkodnak, hogy a német Külügyminisztérium rögtön felajánlotta, repülővel azonnal hazaszállítja az országban tartózkodó németeket.
A TUI óceánjárókat üzemeltető leányvállalata, az Aida alternatív útvonalakkal akarta legalább részben fenntartani az üzleti tevékenységét. Miután azonban alig talált olyan kikötőt a világon, amely hajlandó lenne európai turistahajókat fogadni, a hétvégén kénytelen volt törölni valamennyi útját.
„Ezt 48 órája még nem tudtam volna elképzelni”
A TUI fő tevékenysége jelenleg a külföldön tartózkodó utasok hazaszállításnak megszervezése. Ebben a berlini Külügyminisztérium is aktívan közreműködik. Sokszor nem csak a külföldi hatóságokat kell meggyőzni, hogy karantén nélkül engedjék hazarepülni a nyaralókat. Vannak üdülők, akik nem akarják megszakítani a nyaralásukat. „Gyanútlanul feküdtek a tengerparton; nem tudják elhinni, mi történt Európában az elmúlt 2-3 napban” – mondta Európa negyedik, szintén német utazási irodája, az FTI vezetője, Dietmar Gunz. A 40 éve az idegenforgalomban tevékenykedő Gunz a Spiegelnek adott interjúban elmondta, 48 órája maga sem tudta volna a jelenlegi helyzetet elképzelni.
A TUI bejelentése után lépéskényszerbe kerültek a piacvezetőhöz hasonlóan kilátástalan helyzetben lévő többi iroda is. Többségük honlapján jelenleg alig tesz említést a vírusról. Továbbra is, nem ritkán 60-70 százalékos előfoglalási kedvezménnyel, nyári útjaikat kínálják.
Elsőként az FTI követte a TUI példáját. Az 1983-ban alapított, eddig nyereségesen működő cég már idézett vezetője a müncheni központban bejelentette, hogy állami segítség nélkül napokon belül csődbe mennek.
A magyar piac is halott
Egyelőre a magyar a magyar irodák többsége is csak visszafogottan reagál. A piacvezető IBUSZ 40 százalékos kedvezménnyel kínál nyári utakat. A koron vírussal kapcsolatban arról tájékoztat a cég honlapja, hogy az olyan célállomásra induló utak, amelyek nem szerepelnek a Külügyminisztérium ’utazásra nem javasolt’ országokat felsoroló listáján, csak az általános feltételekkel mondhatók le. E szerint az utazás megelőző 30. napig 10 százalék bánatpénz levonása után jár vissza a részvételi díj. Az IBUSZ azonban átfoglalás esetén az új útba a már befizetett részvételi díjat 100 százalékban beszámítja.
Jogilag megkönnyíti a magyar irodák helyzetét, hogy a Külügyminisztérium listája március 10. óta alig frissült. Azon a korona-vírussal összefüggésben csak Kína Hupej tartománya szerepel ’nem javasolt’ úti célként. Igaz, nincs ez másképp a német külügyminisztérium, az Auswärtiges Amt honlapján sem.