Az MNB rendeletben határozta meg, hogy a bankoknak mennyi bankjegykiadó automatát (ATM) kell üzemeltetniük. Az érintett pénzintézeteknek a bankkártyaszámuktól függően legalább 169-et, a legnagyobb bankoknak pedig tízszer ennyit. A jegybank feltételhez köti a bankfióki pénztárak bezárását is – írja a Bank360.hu.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnökének új rendelete területi és forgalmi feltételek alapján arra kötelezi a hazai hitelintézeteket, hogy meghatározott számú bankjegykiadó automatát üzemeltessenek. A rendelet minden hitelintézetre vonatkozik, amely a fogyasztók részére fizetési számlát vezet és a piaci részesedése a készpénzfelvételi kártyák tekintetében – az MNB statisztikája alapján – meghaladja az egy százalékot.
Annak a banknak, amelynek a betéti fizetési kártyáinak száma és a hitelkártyáinak 50 százaléka összesen legfeljebb 600 ezer darab, országosan legalább 169 ATM-et kell működtetnie. A legnagyobb hitelintézeteknek, amelyek egyenként több mint 2,4 millió bankkártyát bocsátottak ki a fenti számítás alapján, legalább 1686 automatát kell üzemeltetniük. Ebből fővárosi kerületenként minimum 12 darabnak, vármegye székhelyenként 15, a vármegye egyéb településein pedig legalább összesen 60 ATM-nek kell lennie az MNB rendelete szerint.
A 600 ezer és 1,2 millió bankkártya közötti hitelintézeteknek a vármegyeszékhelyen kívüli városok legalább 65 százalékában kell automatát üzemeltetni, az ennél több kártyát kibocsátotóknak pedig a 80 százalékában.
A bankoknak kötelező bővíteniük az ATM-hálózatukat, ha a jelenleg működő automatáik száma nem éri el a rendeletben meghatározott minimális számokat. A bankok át is helyezhetnek automatákat a településtípusok közötti megoszlást figyelembe véve.
A hitelintézeteknek kötelező vizsgálni a területi feltételek után azt is, hogy az ATM-hálózatuk megfelel-e az MNB forgalmi feltételeinek. A készpénz felvételére alkalmas automatára, illetve a befizetési funkcióval rendelkező automatára eső éves átlagos készpénzfelvételi vagy befizetési forgalom nem haladhatja meg az MNB által megállapított referenciaértéket. A referenciaértékekről háromévente tájékoztatják majd a hitelintézeteket.
Nem zárhatnak be csak úgy pénztárakat
A rendelet szerint egy bank kizárólag abban az esetben dönthet a fióki pénztárának megszüntetéséről, működésének korlátozásáról, ha az adott pénztár forgalma – legalább a megelőző 24 hónapban – trendszerűen, folyamatosan csökken, illetve a pénztári készpénzes fizetések egy olyan szűk ügyfélcsoportra korlátozódnak, amely a készpénzes automaták használatára zökkenőmentesen átterelhető.
Amennyiben a hitelintézet egy fiókjában megszünteti a pénztárat, köteles legalább két ki- és befizetést biztosító automatával bővíteni a hálózatát. Ezek közül egyet az adott pénztár nélküli fiókban, a másikat az adott településen vagy fővárosi kerületben infrastrukturális és szolgáltatási csomópontban kell elhelyezni. A fióki pénztár megszüntetéséről a hitelintézetnek legalább a bezárás előtt 3 hónappal tájékoztatni kell az ügyfeleit a fiókban és az internetes honlapján – írja Bank360.hu.
Online segítség is kell
Az a bank, amely a fiókhálózata legalább 30 százalékában pénztármentes fiókot működtető hitelintézet – karácsony és újév kivételével – minden naptári napon legalább 7 és 22 óra között telefonon, illetve videochaten közvetlenül elérhető, ügyfeleket támogató szolgáltatást köteles biztosítani a készpénzes automaták használatához.