Az új évtől nem közlekedhetnek a legszennyezőbb gépkocsik Spanyolország és Belgium legnagyobb városaiban. Barcelonában Európa egyik legnagyobb korlátozott gépjárműforgalmú övezete jött létre.
Barcelonából csaknem teljesen kitiltották a Spanyolországban 2006 előtt forgalomba helyezett dízelautókat és a 2000 előtt üzembe helyezett benzines gépkocsikat. Ezek munkanapokon, hétfőtől péntekig 7 és 20 óra között nem hajthatnak be az 1,6 millió lakosú katalán városba, és a tilalom megsértésért legalább 100 euró büntetést szabnak ki rájuk. Ugyanakkor évente 10 alkalommal – 10 napra – ezek a gépjárművek is behajtási engedélyt igényelhetnek.
A Spanyolországon kívül regisztrált – vagyis külföldi rendszámú -, régebbi gyártmányú autók az önkormányzattól kérhetnek behajtási engedélyt a tiltott övezetbe, ennek hiányában őket is legalább 100 euró bírsággal sújtják. 2021-től a furgonok, a kamionok és a buszok régi évjárataira is kiterjesztik a behajtási tilalmat.
A polgármesteri hivatal szerint a csütörtökön életbe lépett behajtási tilalom
50 ezer gépkocsit érint, és 15 százalékkal csökkenti a nitrogén-dioxid-kibocsátást a katalán fővárosban.
Az EFE spanyol hírügynökség szerint Barcelonában Európa egyik legnagyobb – 95 négyzetkilométeres – korlátozott gépjárműforgalmú övezete jött létre.
Barcelonában már 2002 óta meghaladja a légszennyezettség a nemzetközi egészségügyi határértékeket, egy önkormányzati jelentés szerint 2010 és 2017 között évi átlagban 424 ember halálát okozta a szennyezett levegő.
Spanyolország fővárosban, Madridban tovább szigorítottak a történelmi városközpontban már egy éve érvényben lévő behajtási korlátozásokon, és kiterjesztették a tiltott övezet határait, ugyanakkor az még mindig jóval kisebb a barcelonainál.
Az új évtől nem közlekedhetnek öregebb dízelüzemű gépkocsik Belgium legnagyobb városaiban. Brüsszelbe legfeljebb Euro-4-es környezetvédelmi besorolású dízelautók hajthatnak be, Antwerpenbe és Gentbe még ezek is csak díjfizetés ellenében és korlátott időtartamra. A benzin- és gázüzemi autók csak akkor hajthatnak be a három belga nagyvárosba, ha legalább az Euro-2-es normát teljesítik. A belga autóklub szerint a behajtási tilalom a dízelautók 17 százalékát érinti.
A fővárosban, Brüsszelben a jogszabály betartását automatikusan ellenőrzik a térfigyelő kamerák.