Kezdőlap Autó Betilthatják az elektromos mutatós dizájn megoldását
No menu items!

Betilthatják az elektromos mutatós dizájn megoldását

Betiltanák a behúzható ajtófogantyúkat kínai hatóságok, állítja egy jelentés. Ezzel egy különleges formatervezési megoldással lehetnek szegényebbek az elektromos kocsik.

Az elektromos autók elterjedésével vált mind népszerűbbé az autóiparban egy látványos formatervezési trükk: a kilincsek nem lógnak ki a kocsi oldalából, hanem belesimulnak oda, csak érintésre, gombnyomásra emelkednek ki, majd húzódnak vissza. Így teljesen sima lehet a kocsik oldala.

Csakhogy friss hírek szerint a kínai szabályozó hatóságok a teljesen a behúzható, rejtett autóajtó-fogantyúk teljes körű betiltását tervezik biztonsági kockázatokra és funkcionális hiányosságokra hivatkozva. Még folynak a tárgyalások, de állítólag a félig behúzható – és persze a hagyományos – ajtófogantyúkat nem érintené a tiltás.

A jelenlegi javaslat a teljesen behúzható fogantyúk közvetlen betiltását javasolja, egyéves átmeneti időszakkal. A végrehajtás várhatóan 2027 júliusában kezdődik, ami azt jelenti, hogy az ezen időpont után Kínában értékesített új járművek már nem rendelkezhetnek majd ilyen kialakítással. A tárgyalások kiterjednek a nem szabványos körülmények, például baleseti helyzetek esetén alkalmazandó automatikus nyitási mechanizmusokra is.

Bár futurisztikus esztétikájuk és aerodinamikai előnyeik miatt dicsérik az rejtett kilincseket, gyakorlati hasznosságukat és biztonságukat egyre inkább megkérdőjelezik. A mérnökök számításai szerint a rejtett kilincsek légellenállási együttható-csökkenése minimális, körülbelül 0,6 kWh-ás megtakarítást jelent 100 kilométerenként. Ez pedig kevesebb lehet, mint a kilincseket mozgató motorok és a mechanikus szerkezetek által okozott 7-8 kilogrammos többletsúly miatti plusz energiaigény.

A hatóságok legfontosabb érve a kritikus biztonsági meghibásodás veszélye. Áramkimaradás vagy tűz esetén az elektromos ajtófogantyúk (külső és belső egyaránt) működésképtelenné válhatnak, ami súlyosan akadályozza a mentési munkálatokat és az utasok menekülését. 2024-ben Changchunban egy „fagyott ajtó” incidens során egy NEV utasai a fagyott fogantyúmotor miatt rekedtek bent, és így elszalasztották a kritikus mentési időt.

A 2024-es guangdongi esős évszakban több elektromos ajtófogantyúval felszerelt járműnél rövidzárlat következett be, ami megakadályozta az ajtók kinyitását, és az utasok kénytelenek voltak betörni az ablakokat, hogy kiszabadulhassanak.

A Kínai Biztosítási Autóipari Biztonsági Index (C-IASI) ütközési tesztjei kimutatták, hogy az elektronikus ajtófogantyúval felszerelt járművek oldalirányú ütközések esetén csak 67%-os ajtónyitási sikerrátát értek el, ami éles kontrasztot jelent a mechanikus fogantyúk 98%-os sikerrátájával. Egy felmérés szerint 2024-ben 132%-kal nőtt az előző évhez képest a rejtett ajtófogantyúk által megcsípett gyermekek ujjaival kapcsolatos panaszok száma, amelyek között csonttörésekkel járó súlyos esetek is voltak.

Egyes autógyártók már óvatosabb megközelítést alkalmaznak. A Volkswagen például következetesen a félig behúzható ajtófogantyúkat választotta, egyensúlyt teremtve az esztétika, a praktikum és a biztonság között. Az Audi új generációs A5L és Q6L e-tron modelljei félig behúzható ajtófogantyúkkal rendelkeznek, beépített mikrokapcsolókkal. Ütközés esetén egy piros húzózsinór automatikusan kinyílik, amely mechanikus fogantyúként szolgál a mentők számára.

Wei Jianjun, a Great Wall Motor elnöke nyilvánosan bírálta a rejtett ajtófogantyúkat, kijelentve, hogy „hozzájárulásuk a légellenállás csökkentéséhez elhanyagolható”, valamint „nehéz, rosszul zárnak, zajosak és elektromos árammal működnek, ami biztonsági kockázatot jelent”.

Nemzetközi szinten is reagálnak a szabályozó szervek. Az Európai Új Autó Értékelési Program (Euro NCAP) bejelentette, hogy 2026-tól azok a járművek, amelyek kritikus funkciókat, mint például irányjelzőket, vészjelzőket, kürtöket, ablaktörlőket és segélyhívókat integrálnak fizikai vezérlők nélküli érintőképernyőkbe, nem érhetik el az ötcsillagos biztonsági besorolást.

Kocsis Erika

Az írás testvérlapunk, Az Utazó felületén jelent meg

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

KSH: 3,9 milliárd euró volt a szolgáltatás-külkereskedelmi többlet a harmadik negyedévben

A teljes szolgáltatásexportból az üzleti szolgáltatások aránya 38 százalékot (az idetartozó egyéb üzleti szolgáltatásoké 19 százalékot) tett ki, de jelentős volt még a turizmus 29 és a szállítási szolgáltatások 24 százalékos részesedése is.

SMS-csalók élnek vissza a Magyar Nemzeti Bank nevével

Azt javasolják, hogy aki válaszolt hasonló üzenetre, és megadta személyes banki azonosítóit, azonnal vegye fel a kapcsolatot számlavezető hitelintézetével.

Panettone: a világsztár olasz karácsonyi kuglóf legendája és valósága

December ma már nemcsak Olaszországban a Panettone hónapja. Az...

Tarolnak az egészségpénztárak

Az idei év első kilenc hónapjában 80 ezer új belépőt regisztráltak az egészségpénztárak, majdnem annyit, mint 2024-ben összesen.
Hirdetés

Hírek

KSH: 3,9 milliárd euró volt a szolgáltatás-külkereskedelmi többlet a harmadik negyedévben

A teljes szolgáltatásexportból az üzleti szolgáltatások aránya 38 százalékot (az idetartozó egyéb üzleti szolgáltatásoké 19 százalékot) tett ki, de jelentős volt még a turizmus 29 és a szállítási szolgáltatások 24 százalékos részesedése is.

SMS-csalók élnek vissza a Magyar Nemzeti Bank nevével

Azt javasolják, hogy aki válaszolt hasonló üzenetre, és megadta személyes banki azonosítóit, azonnal vegye fel a kapcsolatot számlavezető hitelintézetével.

Tarolnak az egészségpénztárak

Az idei év első kilenc hónapjában 80 ezer új belépőt regisztráltak az egészségpénztárak, majdnem annyit, mint 2024-ben összesen.

Most a vevőnek áll a zászló

Novemberben az eladó lakóingatlanok iránti telefonos érdeklődések száma meghaladta a 260 ezret. Havi szinten 7 százalékos ez csökkenést jelent októberhez képest, éves összevetésben pedig 15 százalékos mérséklődést jelent a lakáspiac keresleti oldalán.

Advent Óbudán: indul a főváros egyik legkedvesebb karácsonyi vására

November 28. és december 23. között rendezik meg az Advent Óbudán 2025 karácsonyi vásárt, amely a Fő téren és a Szentlélek téren kínál ingyenes családi programokat, koncerteket, jégpályát és kézműves vásárt.

Erősíti pozícióját a német ingatlanpiacon a BÉT-re készülő cég

A tőzsdei bevezetés előtt álló magyar cég portfóliója már eléri a több mint 10.000 négyzetmétert.

NAV: elindult a karácsonyi ellenőrzéssorozat

Érdemes követni a NAV Adótraffipax-rovatát, ahol előre jelzi a hivatal, hol és milyen típusú ellenőrzések várhatóak a közeljövőben.

Tavaszra légibázist tervez Tel-Avivba a Wizz Air

Az elképzelések szerint a légitársaság tíz új repülőgépet telepít Izraelbe és négyezer munkahelyet hoz létre. A döntés átformálhatja az izraeli légiközlekedési piacot.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.