Hirdetés
Kezdőlap Hírek Boeing 737 MAX: kapzsiság és stratégiai hiba vezetett a tragédiához
No menu items!

Boeing 737 MAX: kapzsiság és stratégiai hiba vezetett a tragédiához

A Lion Air 610-es járata 2018. október 29-én zuhant le, 189 emberrel a fedélzetén. Kép forrása: Netflix

A Netflix Downfall: The Case Against Boeing című sorozata azt kutatja, hogy mi okozta valójában a Boeing repülőgépek lezuhanását. A széria azt sugallja, hogy a vállalati kapzsiság éppúgy hibás volt, mint a mechanikai hiba.

A magyarul a Zuhanás: A Boeing-ügy címet viselő filmsorozat már az első perceiben a lényegre tér. Átlagos embereket látunk, akik egy reptéren haladnak át, majd elhelyezkednek az üléseikben. Eközben megszólal egy hang a hangosbemondón, amint meglehetősen vészjóslóan azt mondja: “A legtöbb ember kényelmesen érzi magát a repülés közben“. Ezzel Rory Kennedy rendező rögtön meg is határozza a történet tétjét. Az emberek nap mint nap repülnek, és több szabályozó hatóságba, repülőgépgyártóba és légitársaságba vetik bizalmukat. Elvárjuk, hogy ezek a hivatalos szervek épségben eljuttassák az utasokat oda, ahová kell. De mi van akkor, ha a színfalak mögött évekig tartó költségcsökkentésről és titkos megállapodásokról lehull a lepel és kiderül, hogy minden, amit a légi közlekedés biztonságáról feltételezünk, téves?

Az AV Club cikke szerint a Downfall igazi krimiként épül fel, elsősorban arra összpontosítva, hogy mi történt 2018-ban és 2019-ben, amikor alig több mint négy hónap különbséggel több száz ember halt meg két repülőgép-szerencsétlenségben: a Lion Air 610-es járatán és az Ethiopian Airlines 302-es járatán. Az egyik járat Délkelet-Ázsiából, a másik Kelet-Afrikából indult, de mindkét baleset alig néhány perccel a felszállás után történt, és mindkettő a Boeing 737 MAX-ot érintette – egy régebbi Boeing utasszállító új változatát, amelyet nemrég terveztek át az üzemanyag-hatékonyság javítása érdekében. A balesetek nyomán a Boeing összes 737 MAX repülőgépét ideiglenesen világszerte repülési tilalom alá helyezték, amíg az alapos vizsgálat le nem zárul. A kezdeti felvetések után, amelyek szerint a légitársaságok vagy a pilóták hibáztak, a nyomozók végül egy automatizált repülésstabilizáló rendszerre fogták a problémát, amely helytelenül aktiválódott, így a repülőgépek orrát lefelé nyomta, és akadályozta a pilótákat a magasság visszanyerésére irányuló erőfeszítéseikben.

Kennedy a Downfallt nagyjából harmadokra osztja, a sorozat első része nagyrészt a balesetekre adott pánikszerű kezdeti reakciókra összpontosít. Sok éve nem történt ilyen mértékű baleset, és a végső felelősök – valamint a sajtó és a közvélemény – azonnal azt feltételezték, hogy valami szerencsétlen és megismételhetetlen dolog történt. Az LNI610 és az ET302 számú járatok esetében az utasok és a személyzet családjai a “gondolom, ez is csak egy olyan tragédia volt, amely csak egyszer fordul elő a millióból” felfogás szerint válaszokat és igazságot kerestek. A Downfall harmadik részében Kennedy a családok történeteivel zárja le a kört, amikor az amerikai kongresszus és a bíróságok elé állítják a Boeing néhány vezetőjét.

A Downfall felvételeiben ugyanakkor nincs semmi különösebben feltűnő. Kennedy nagymértékben támaszkodik archív híradófelvételekre és új interjúkra, amelyeket animációs jelenetek és megrendezett újrajátszások egészítenek ki, amelyek megpróbálják érzékeltetni, mi vezetett a tragédiákhoz. Mivel a Boeing Kennedy stábjának inkább írásbeli nyilatkozatokat adott, mint kamerás interjúkat, a történetből hiányoznak azok a bennfentes részletek, amelyek teljesebbé tehették volna a filmet. Néhány korábbi Boeing-alkalmazott és légiközlekedési szakértő (köztük a hős pilóta, Chesley “Sully” Sullenberger) viszont hasznos meglátásokkal szolgál.

A Downfall ezzel együtt hatásos. Kennedy és interjúalanyai a balesetek és utóhatásaik történetének bemutatása után egy kicsit visszalépnek, és elkezdik feltárni a Boeing történetét. Ez egy ismerős történet egy családi alapítású cégről, amely valaha szerves része volt szülővárosának, Seattle-nek, mielőtt a változó vállalati kultúra szétszórta az alkalmazottakat, és megszakított néhány mélyebb kapcsolatot a termék és a gyártók között. A sorozat szerint, ahogy a vállalat üzleti oldala egyre kevésbé hallgatott a mérnökökre és a közvetlen munkatársakra, és ehelyett a személyzet leépítésének és a költségek csökkentésének módjait kereste, az olyan aggodalmak, mint a “potenciális halálesetek” egyre absztraktabbá váltak, és könnyebben leegyszerűsíthetővé váltak egy táblázatban szereplő számokra.

Kennedy végül azt sugallja, hogy bár a Boeing hírneve továbbra is komoly súlyt képvisel az iparágban és a kormányzatnál, a vállalat már régen nem tartja magát a minőség és a biztonság eredeti eszményeihez. Legjobb esetben a Downfall nem is annyira “a Boeing elleni ügy”, mint inkább egy olyan gazdasági rendszer elleni ügy, amelyben a részvények árának növelése érdekében a részvényesek számára bármit megtesznek. Ez egy elrettentő példa arra, hogy mi történik, ha a vállalatok a nevüket kezdik eladni ahelyett, hogy az általuk képviselt termékeket és szolgáltatásokat árulnák.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
Újdonságok a 2025-ös adócsomagban! Új kihívások, megoldások a fizetésképtelenség és követeléskezelés terén - szakmai konferencia Budapest november 18.

Ismerje meg a 2025-ös adójogszabályok újdonságait. Például azt, hogy utólag hogyan csökkenthető az adóalap és milyen változások jönnek a társasági adó, valamint a számvitel terén. Ismerje meg a fizetésképtelenséghez és a követeléskezeléshez kötődő új szabályokat és megoldásokat.
Ne hagyja ki a lehetőséget, hogy a legjobb szakértőktől, első kézből értesüljön a téma aktualitásairól.

Időpont: 2024 november 18.
Helyszín: CONTINENTAL HOTEL BUDAPEST**** Budapest, Dohány u. 42-44, 1074
Információ: https://azuzletkonferenciakozpont.hu/fizeteskeptelenseg-es-koveteleskezeles-uj-fejezet-kezdodik-konferencia/
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A vállalkozások életútját követő új számlacsomagokkal jelent meg az OTP Bank

Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank mikro- és kisvállalkozói...

Bogdán Krisztina az ING Bank új magyarországi vezérigazgatója

Bogdán Krisztina az ING Bank új vezérigazgatója Magyarországon. A...

A magyarországi importőri tevékenységet vásárolja ki az MG gyártója

A megállapodás értelmében a Duna Motors Disztribúció Kft. 2024. december 31-éig látja el az MG márka importőri tevékenységét Magyarországon.

Új fákról mesél a bécsi erdő

A rendezvényen idén különböző természetközeli játékok és vetélkedők, mint például a szénabála mászás, gumicsizmadobó verseny, illetve kézműves foglalkozások várják a gyerekeket és a lelkes felnőtteket.
Hirdetés

Hírek

Devizapiac – Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az euró jegyzése hét órakor 408,10 forintra gyengült az előző esti 408,27 forintról

Vegyesen alakult a forint árfolyama szerda reggel

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,0810 dollárról 1,0814 dollárra változott.

Jöhet Hollywood! – Új filmstúdiók várják a bécsi filmipar felvirágzását

Az üzemeltetők 2025-re változatos osztrák, nemzetközi és akár hollywoodi játékfilmekre, sorozatok gazdag kínálatára számítanak.

Vegyesen mozgott a forint árfolyama

Az eurót hétfőn reggel 404,15 forinton jegyezték a péntek esti 404,09 forint után.

Alig változott csütörtök reggelre a forint árfolyama

Alig változott csütörtök reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

15 milliárdos pénzügyi oktatási program indul

A 16-21 éves korosztály ingyenesen férhet hozzá számos, hasznos pénzügyi tudást biztosító anyaghoz.. Minden magyar előtt nyitott a pénzügyi tanulás lehetősége! Sőt a 16-21 éves fiatalok most ingyenes oktatást kapnak.

Szerda reggelre erősödött a forint árfolyama

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,1160 dollárról 1,1158 dollárra változott.

Felébredt a forint

Erősödött a forint kedd reggel a főbb devizákkal szemben...

Gazdaság

Megszületett a döntés: így változik majd az ÁFA az Európai Unióban

2024. november 5-én az Európai Unió Gazdasági és Pénzügyi Tanácsának (ECOFIN) miniszterei a soros magyar elnökség alatt elfogadták az úgynevezett „VAT in the Digital...

Történelmi csúcson a bitcoin

A bitcoin eddigi történelmi csúcsa 73 ezer 777 dollár volt, ezt idén március 14-én érte el.

Hát ezt is megértük! Már dolláros nyugdíjra is spórolhatunk

Ehhez persze be kellett fektetni az eurót és a dollárt is, amit egyre többen megtesznek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint.

A járvány óta nem kényszerültek ennyi drága folyószámlahitelre a magyarok

Az első kilenc havi adatok alapján az idén rekordot dönthet a lakáshitelpiac.