Kezdőlap A német kapcsolat Budapest Airport: a válságálló repülőtér 70 milliárdos fejlesztéssel
No menu items!

Budapest Airport: a válságálló repülőtér 70 milliárdos fejlesztéssel

Akinek lehetősége nyílt arra, hogy a nyári utazási enyhítéseket kihasználva repülőútra induljon, az láthatta azt is, hogy a légiforgalom kezd magára találni, és újra egyre több helyre utazhatunk repülővel Budapestről is. A régi fordulatszám teljes visszatérésére ugyan még néhány hónapot várni kell, de addig is, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője több tíz milliárdnyi forintot invesztált a repülőtéri terek megújításába, sőt, új beruházások megvalósításába is.

Mivel egy ország gazdasági versenyképességéhez a központi légi és áruforgalmi szerepet betöltő, kontinenseket összekötő nemzetközi repülőtérre is szükség van, a német AviAlliance többségi tulajdonában álló Budapest Airport annak ellenére nem állította le a korábban eltervezett fejlesztéseket, hogy a covid járvány egyik legnagyobb vesztese a légiipar volt.

A számok nyelvén ez azt jelenti, hogy miközben 2020 tavaszán a világ kereskedelmi légiflottáinak kétharmada a földre kényszerült, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma 95 százalékkal alacsonyabb volt a csúcsesztendőnek számító 2019. évinél.

A repülőteret üzemeltető Budapest Airport mégis válságállónak mondhatja magát, mert az egykoron a forgalmának legnagyobb részét adó Malév csődje, majd a 2008-as globális gazdasági válsághoz kötődő visszaesés után most a covid járvány okozta krízishelyzet sem ingatta meg a társaságot. Ami azért is fontos, mert a repülőtér, 250 partnervállalatával együtt több mint 50 000 háztartás megélhetéséhez járul hozzá jelenleg, akik közül sokan a repülőtér közvetlen környezetében élő lakosok.

A Budapest Airportnak jelentősebb állami segítség és a szolgáltatásaikhoz kapcsolódó áremelés nélkül, a 2019-es év nyereségét teljes egészében a válságkezelésre visszaforgatva stabil maradt. Ráadásul annak ellenére, hogy 2020-ban, a covid járvány közepén közel 40 milliárd forintos veszteséget szenvedett el a társaság, 28 milliárd forintot mégis a korábban eltervezett beruházások megvalósítására fordított. Ez a tendencia 2021 első felében is folytatódott, és megérte: a budapesti légikikötő és üzemeltetője immáron nyolcadik alkalommal nyerte el a régió legjobb repülőtere elismerést a szakma meghatározó szereplőjének számító Skytrax közönségszavazata alapján.

Az utasmóló központi csarnoka

Azzal, hogy a 2019-ben elindított nagyszabású fejlesztéssorozat idén is folytatódott és folytatódik, az elmúlt két és fél évben elvégzett beruházások értéke már elérte a 200 millió eurót, átszámítva 70 milliárd forintot. Egyetlen, korábban tervezett fejlesztés sem maradt vagy marad el, legfeljebb a tervezetthez képest más ütemezéssel készül el. Ennek szellemében a Budapest Airportnál, a szükségből erényt kovácsolva olyan előrehozott fejlesztésekre is sor került már – például a gurulóutak felújítására, vagy az utasforgalmi téren belüli fejlesztésekre -, amelyeket a csúcsidőszakban megszokott utasforgalom mellett csak kompromisszumok árán lehetett volna elvégezni.

A repülőtér nemzetközi gyűjtő-elosztó szerepét erősítve készült el az utasok kiszolgálását javító új 1. móló és a magyar gazdaság globális kereskedelmi pozícióit is erősítő cargo forgalom szempontjából meghatározó BUD Cargo City is. A 2A Terminálhoz kapcsolódó, 33 millió euróból megvalósult 1. móló több ezer négyzetméterrel növeli meg a terminál kapacitását, kényelmes várakozást biztosítva az utasok számára. A móló tágas terei egyidejűleg akár 5000 utas befogadására alkalmasak, a váróterületeken pedig 2500 ülőhely biztosítja a kényelmes várakozást az utasok számára.

A BUD Cargo City légi teheráru-kezelő központ átadása pedig a Budapest Airport és a magyar gazdaság régiós iparági vezető szerepéhez járulhat hozzá azzal, hogy évi akár 250 000 tonnára is nőhet a repülőtér éves légiáru-kezelő kapacitása. A magyar vállalatok nemzetközi tevékenységéhez is hozzájárulva a fejlesztésekre azért is szükség volt, mert miközben a járványhelyzetben az utasforgalom visszaesett, a teherszállítás árumennyisége korábban nem látott módon növekedett. A járvány magával hozta ugyanis az e-kereskedelem erősödését, nem beszélve arról, hogy a légiáruszállítás gyorsasága és biztonsága elsődleges szempont a Magyarországon működő cégek számára is.

Mindezek után nem véletlen, hogy miközben a légiipari szakemberek többsége szerint a globális légiközlekedés teljesítménye 2023-24-re érheti el a 2019-es szintet, a Budapest Airport szakemberei kedvezőbb jövőképpel számolnak. Az utasösszetétel és a légitársasági összetétel is segíthet abban, hogy a járvány előtti forgalom akár már korábban visszatérjen, de persze mindez a járvány alakulásától és az átoltottság mértékétől is függ. Az biztos, hogy a nyár meghozta a fellendülést: a korábbi célállomások 80%-a újra elérhető Budapestről, közel 120 desztináció közül választhatnak a repülni vágyók.

A légiforgalom visszarendeződése persze nemcsak a repülőtér számára fontos, hiszen a kontinentális és különösen a kontinensek közötti légiforgalom helyreállása a magyar turisztikai szektor talpra állását elősegítve a teljes magyar gazdaság teljesítményének javulásához is erőteljesen hozzájárulhat.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Érdemes egyszerre több banknál is elindítani az Otthon Start hitelkérelmet?

Akár milliókat hozhat a párhuzamos hiteligénylés

Gazdálkodás drónnal és tablettel: átalakul az aranykalászos gazdaképzés

A mezőgazdaság szó hallatán sokak fejében azonnal a szántás-vetés, a kétkezi fizikai munka képe jelenik meg. Pedig a modern gazdálkodás ma már messze nem erről szól.

Akkor érdemes szakértőhöz fordulni, ha gyorsan kell eladni vagy megvásárolni egy ingatlant

A magyarok 29 százaléka szerint leginkább akkor érdemes szakértőhöz fordulni, ha gyorsan kell eladni vagy megvásárolni egy ingatlant, ha bizonytalanok az eladási vagy vásárlási folyamat lépéseiben, illetve ha a tartózkodási helytől távol lévő ingatlan szerepel az ügyletben.

Bekövetkeztek a 2025-ös költségvetési tervezés véleményezése során jelzett kockázatok

A Költségvetési Tanács (KT) szerint bekövetkeztek az általa a 2025-ös költségvetési tervezés véleményezése során jelzett kockázatok - állapította meg a 2025. évi központi költségvetésről szóló 2024. évi XC. törvény első félévi végrehajtásáról készített véleményében a testület.
Hirdetés

Hírek

Érdemes egyszerre több banknál is elindítani az Otthon Start hitelkérelmet?

Akár milliókat hozhat a párhuzamos hiteligénylés

Akkor érdemes szakértőhöz fordulni, ha gyorsan kell eladni vagy megvásárolni egy ingatlant

A magyarok 29 százaléka szerint leginkább akkor érdemes szakértőhöz fordulni, ha gyorsan kell eladni vagy megvásárolni egy ingatlant, ha bizonytalanok az eladási vagy vásárlási folyamat lépéseiben, illetve ha a tartózkodási helytől távol lévő ingatlan szerepel az ügyletben.

Bekövetkeztek a 2025-ös költségvetési tervezés véleményezése során jelzett kockázatok

A Költségvetési Tanács (KT) szerint bekövetkeztek az általa a 2025-ös költségvetési tervezés véleményezése során jelzett kockázatok - állapította meg a 2025. évi központi költségvetésről szóló 2024. évi XC. törvény első félévi végrehajtásáról készített véleményében a testület.

Drasztikus átalakítás jöhet a magyar családi cégeknél

Cégstruktúra mint versenyelőny: Hogyan segíti a tudatos vállalati struktúra a növekedést és a kockázatkezelést?

Tökéletes Halloween Pécsen – egész napos boszorkányos kaland a Zsolnay Negyedben!

A pécsi Zsolnay Negyed idén is hátborzongató, ugyanakkor varázslatos kalandokkal várja a látogatókat október 31-én, Halloween napján.

Magyarországon 13 szálláshely kapott Michelin Kulcs elismerést

Magyarországon 13 szálláshely kapott Michelin Key (Kulcs) elismerést, amely a hotelek kiválóságának mérésére szolgál - közölte a Michelin csoport.

Felkészült a fűtési szezonra az MVM

Az MVM a téli hónapokban is szavatolja a lakosság számára a biztonságos energiaellátást; a földgáztárolókban elegendő készlet áll rendelkezésre, és a társaság a tavaszi-nyári időszakban folyamatos hálózatfejlesztésekkel készült a szezonra.

Vegyesen nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön. Londonban a FTSE index 0,37 százalékkal gyengült, míg a frankfurti DAX index 0,10 százalékkal, a CAC-40 index pedig 0,09 százalékkal erősödött a kereskedés kezdetén.
Hirdetés

Gazdaság

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.