Sokan még nem ocsúdtak fel a megdöbbenésből, hogy a 2019-es adótörvény módosítások milyen mértékben szüntetik meg a munkáltatói juttatások kedvezményeit.
A HR szakemberek gőzerővel keresik a kivezető utat, miként tudják menteni az évek alatt kialakított juttatási rendszerüket. A cégek nagy része egyértelműen elutasítja a cafeteria keretek munkabéresítését, mert ezeket az összegek nem a munkájuk ellenértékeként akarják adni a dolgozóiknak.
A juttatások célja sokféle lehet, a prioritásokat alapvetően befolyásolja a cég területi elhelyezkedése, tevékenysége, munkavállalói kor és nem szerinti összetétele, jövedelmi szintje.
A huszonéves budapesti informatikus fiatalembernek lényeges, hogy a munkahelye kényelmes és modern legyen, korlátlan kávé fogyasztással, változatos élményszerű juttatásokkal, a vidéki településen élő több gyermekes édesanyának viszont az a fontos, hogy a gyermekei iskoláztatásához, vagy akár egészségügyi ellátásához kapjon munkáltatói támogatást.
A munkáltató célja a munkavállaló megtartása, ezért olyan juttatási csomagot igyekszik kialakítani, amelyben mindenki megtalálja a számára értékeset. Így érthetően nem szeretne rákényszeríteni dolgozóira egy egységcsomagot.
Mivel számolhatunk 2019-re?
Az adójogszabályok jövőre sem tiltják, hogy a munkáltató szinte bármilyen juttatást adjon, így adhatja továbbra is az eddigieket, kitalálhat újakat, megkérdezheti a dolgozókat, hogy mit szeretnének.
Néhány kivételtől eltekintve – ilyen többek között a SZÉP kártya -, azt viszont nem teheti meg, hogy csak ő fizet adót. A juttatások többsége után – és ebbe a cégnél alkalmazott minden juttatást bele kell érteni, nem csak a cafeteriát! – a dolgozónak is adóznia kell, amit a munkáltató nem tud átvállalni. A gyakorlatban így a munkáltató az egyik kezével odaadja a juttatást, a másikkal pedig a bérből levonja az adót. Ez nyilvánvalóan a munkavállalók nemtetszését váltaná ki, mint ahogy az is, ha készpénzesítve adná oda az eddigi juttatási értéket, hiszen az jóval kevesebb lenne.
Kiindulva a 2018-as munkáltatói juttatások összetételéből, ugyanezen juttatási formák esetén 2019-ben a dolgozóknál a nettó érték átlagosan 30 százalékkal csökkenne. Ha ellenben a cég kivezeti a cafeteriát, akkor a rendelkezésre álló keretnek pénzben az 55 százalékát kapja a dolgozó.
Döntési kényszer a vállalatvezetésnél
A vállalatok vezetői és HR szakemberei komoly dilemma előtt állnak.
A megszüntetés hatásai
Ha felszámolják a választható juttatási rendszert (cafeteria), egy későbbi esetleges újraindítás sokkal bonyolultabb és költségesebb. Minden juttatást teljesen felszámolni amúgy sem igazán életszerű, hiszen a dolgozók várják a nőnapi virágot vagy a mikuláscsomagot. Az is kérdéses, hogy például a készpénzes megváltással milyen hosszabb távú vagy egyéb irányú kötelezettséget vállal a cég, amiből nem tud visszalépni egy esetleges nehezebb gazdasági helyzetben sem. Arról nem is beszélve, hogy az esetenként közel 50 százalékos értékcsökkenést, amit egy adómentes juttatás készpénzesítése jelent, tudja-e kompenzálni?
Megtartani okosan
Ha úgy dönt a cég, hogy megtartja a cafeteria rendszert, akkor is plusz forrást igényel az értékállóság biztosítása. A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben kevesen engedhetik meg maguknak, hogy a munkavállalók nettó jövedelme csökkenjen, különösen úgy, hogy a juttatások adóterhe miatt legyen kevesebb a fizetés. Ezért a többlet pénzügyi keret előteremtésén túl, olyan megoldást érdemes alkalmazni, amely a juttatásoktól függetlenül biztosítja a munkabér érintetlenségét. Amennyiben erre nincs kellő pénzügyi fedezet, komoly hangsúlyt kell fektetni a tájékoztatásra és a várható elégedetlenség kezelésére.
A kommunikáció minden esetben létfontosságú lesz, hiszen a következő hónapokban a munkáltatók megítélését, employer brand-jét jelentősen befolyásolhatja, hogy milyen kiutat találnak a cafeteria labirintusból, munkavállalóik elismerését vagy elégedetlenségét vívják ki a helyzet kezelésével?
Természetesen még mindkét fél bizakodik az őszi adócsomag pozitív irányú módosításaiban. A hírek szerint a szakszervezetek és a kormány, valamint a munkáltatók között zajló bértárgyalásokon is fókuszban van ez a kérdés.
A témakörben a döntéshez információkat kaphat a CAFETERIA az employer branding tükrében 2019 című konferenciánkon. További információk: http://uzletikonferencia.com
Király Ágnes
okleveles adószakértő, juttatási szakértő
Top Cafeteria