Kezdőlap Világgazdaság Egyiptom építkezik - a külföldi konszernek profitálnak 
No menu items!

Egyiptom építkezik – a külföldi konszernek profitálnak 

Az egyiptomi kormány középtávon 1800 kilométer vasúti infrastruktúrát akar kiépíteni. Kép forrása: Siemens

Egyiptom a fáraók óta nem látott építési lázban ég: nagysebességű vasútvonalak, utak és erőművek, új főváros. A megbízatásokért külföldi cégek versenyeznek. A németek és a kínaiak a legsikeresebbek. 

„Gördülő Szuezi-csatorna”

A világ egyik legnagyobb konténerhajója, az Ever Given márciusi balesete után hat napig állt a forgalom a Szuezi-csatornán. Több száz hajó torlódott fel a világ legforgalmasabb víziútjánál és világszerte zavarok voltak a termelési láncokban. A jövőben ilyen esetekben lesz alternatív áruszállítási útvonal a Vörös- és a Földközi-tenger között: Egyiptom első nagysebességű vasútvonala.  

A 4,5 milliárd eurós beruházás megvalósítására egy Siemens vezette konzorcium kapott megbízást. A müncheni világcég építi Egyiptom első villamosított, nagysebességű vasútvonalát. A sínek 660 kilométeren keresztül fogják összekötni a Vörös-tenger partján fekvő kikötőváros, Ajn-Szuhnát a Földközi-tenger-i metropolisszal, Alexandriával. „Gördülő Szuezi-csatorna” – mutatta be a projektet a Siemens igazgatótanácsának elnöke, Roland Busch a kairói sajtótájékoztatón.bA várakozások szerint a víziút forgalmának 15 százaléka fog áttevődni a sínekre.

A Siemens az elektronikus irányítási rendszert mellett a nagysebességű- és a regionális közlekedést lebonyolító vonatokat, a teherszállítókat húzó mozdonyokat is szállítja, valamint 15 évre megbízást kapott a szerelvények és a vasútipálya elektronikájának karbantartására.

Minden politika

Az első vonatok 2023-ra, a pálya átadását pedig 2027-re ígérik. Ez azonban csak a kezdet. Az egyiptomi kormány középtávon 1800 kilométer vasúti infrastruktúrát akar kiépíteni. Ennek legfontosabb része a Kairót az ország két legfontosabb turisztikai központjával, Luxorral és Hurgadával összekötő vonal lenne. Ennek is a Siemens lesz a fő kivitelezője. Busch várakozásai szerint még az idén szerződést fognak aláírni.  

Roland Busch

Az igazgatótanácsá elnöke a sajtótájékoztató köszönetet mondott a német kormánynak, „mindenek előtt Angela Merkelnek, akinek a hathatós támogatása nélkül nem szerezhettük volna meg a hatalmas megbízást”. A jövedelmező üzletért egy kínai állami holding és a francia Alstom is versenyben volt. A franciákat vigasztalhatja, hogy a közlekedési infrastruktúra kivitelezésében a világszinten a legnagyobbak közé tartozó Alstom nyerte el a kairói metró kiépítésének jogát.

A politikai támogatás fontosságát mutatja és a helyi viszonyokat érzékelteti, hogy a Siemensnek gyakorlatilag csak azért kellett az Arab Contarctors bevonásával projekttársaságot alapítania, hogy az egyiptomi infrastruktúraépítő cég foglalkozzon a hatósági engedélyek beszerzésével, a helyszíni munkaerőtoborzással és munkaszervezéssel. A Siemens amennyit csak lehet, Németországban építi meg. A tervek szerint a teljes megbízási érték 50 százalékát. A mozdonyok és vasúti kocsik mellett az irányító infrastruktúra egységeit és készen szállítja Egyipotomba.

Minden pénz a fejlesztésekre megy

Az egyiptomi kormány komoly gazdasági- és népszerűségnövekedést remél a méregdrága vasútfejlesztéstől. Az előbbit, mert a következő években 15 ezer, közvetlen és a helyi beszállítókon keresztül még egyszer ennyi új munkahellyel számol. Az utóbbit, mert jelentősen meg fogja könnyíteni a 30 milliós Kairó és az új főváros közötti közlekedést.  

Kamel El-Wazir

Az új vonal integrálni fogja az ország vérkeringésébe az elmaradott, távoli régiókat és az új adminisztratív fővárost” – fejezte ki reményeit Kamel El-Wazir közlekedési miniszter a sajtótájékoztatón. Legalább ilyen fontosnak tartja, hogy attraktívabba fogja tenni Egyiptomot a turizmus számára, akik az ország egyik legfontosabb devizaforrását jelentik. 

A fejlesztésre valóban égető szükség van. A (vasúti) infrastruktúra nagy része még a brit gyarmati időkben épült ki és ennek megfelelően elöregedett. Ráadásául rosszul is van karbantartva, ami az utóbbi években több, sok halálos áldozatot követelő balesethez vezetett. Ezért a kormány már 2014-ben 10 milliárd eurós programot fogadott el az infrastruktúra modernizálására. Ennek csak egy része a Siemens által elnyert fejlesztés.  

A németek mindenhol ott vannak

A világszerte közel 300 ezer embert foglalkoztató Siemens az elmúlt években több jelentős külföldi megamegrendelést is bezsebelt. 2017-ben 93 szerelvényt szállított a londoni metróba 1,6 milliárd euró értékben. Azóta német szerelvények bonyolítják le a 74 kilométeres, 53 megállóból álló Piccadilly Line forgalmát. Észak-Amerika legnagyobb vasúttársaságától, az Amtraktól pedig idén kapott megrendelést 70 vasúti szerelvény szállítására 3,4 milliárd euró értékben.  

Mernek nagyot álmodni

Az esz-Szíszi-kormány által 2015-ben bejelentett megaprojekt keretében Kairótól 50 kilométerre keletre egy új fővárosnak kellene épülnie. A tervek szerint 8,5 millióan fognak élni a homokból kinővő 725 négyzetkilométeres városban.

Abdel Fattah esz-Szíszi 2014 óta vezeti elnökként Egyiptomot

Az elképzelések grandiózusok: elnöki palota, amely nyolcszorosa lenne a Fehér Háznak, egy repülőtér, amely nagyobb lenne Európa legnagyobbjánál, a londoni Heathrow-nál, Afrika legmagasabb minaretje, a New York-i Central Park területénél kétszer nagyobb “városi oázis”, 40 ezer hotelszobás turisztikai kapacitás, 663 kórház, 1250 mecset és templom, valamint 2000 oktatási intézmény, közöttük egy technológiai és innovációs park, 210 kilométer közút és egy gázerőmű.

Az első, infrastrukturális rész megvalósítására 2016-ban két kínai állami vállalat kapott megbízást 35 milliárd euró értékben. A megvalósítás lassan halad. Eddig semmi sem készült el határidőre. A parlamentnek például 2019-ben kellett volna átköltöznie, de még csak az alapozásnál tartanak. Valóban elkészült viszont Közel-Kelet legnagyobb keresztény templomát és a világ második legnagyobb mecsete. 

A projekt fontosságát érzékelteti, hogy a kivitelezés kezdete óta minden évben erre megy el a legtöbb pénz az egyiptomi költségvetésből.

Petrus Szabolcs  

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.