Kezdőlap Világgazdaság Egyiptom építkezik - a külföldi konszernek profitálnak 
No menu items!

Egyiptom építkezik – a külföldi konszernek profitálnak 

Az egyiptomi kormány középtávon 1800 kilométer vasúti infrastruktúrát akar kiépíteni. Kép forrása: Siemens

Egyiptom a fáraók óta nem látott építési lázban ég: nagysebességű vasútvonalak, utak és erőművek, új főváros. A megbízatásokért külföldi cégek versenyeznek. A németek és a kínaiak a legsikeresebbek. 

„Gördülő Szuezi-csatorna”

A világ egyik legnagyobb konténerhajója, az Ever Given márciusi balesete után hat napig állt a forgalom a Szuezi-csatornán. Több száz hajó torlódott fel a világ legforgalmasabb víziútjánál és világszerte zavarok voltak a termelési láncokban. A jövőben ilyen esetekben lesz alternatív áruszállítási útvonal a Vörös- és a Földközi-tenger között: Egyiptom első nagysebességű vasútvonala.  

A 4,5 milliárd eurós beruházás megvalósítására egy Siemens vezette konzorcium kapott megbízást. A müncheni világcég építi Egyiptom első villamosított, nagysebességű vasútvonalát. A sínek 660 kilométeren keresztül fogják összekötni a Vörös-tenger partján fekvő kikötőváros, Ajn-Szuhnát a Földközi-tenger-i metropolisszal, Alexandriával. „Gördülő Szuezi-csatorna” – mutatta be a projektet a Siemens igazgatótanácsának elnöke, Roland Busch a kairói sajtótájékoztatón.bA várakozások szerint a víziút forgalmának 15 százaléka fog áttevődni a sínekre.

A Siemens az elektronikus irányítási rendszert mellett a nagysebességű- és a regionális közlekedést lebonyolító vonatokat, a teherszállítókat húzó mozdonyokat is szállítja, valamint 15 évre megbízást kapott a szerelvények és a vasútipálya elektronikájának karbantartására.

Minden politika

Az első vonatok 2023-ra, a pálya átadását pedig 2027-re ígérik. Ez azonban csak a kezdet. Az egyiptomi kormány középtávon 1800 kilométer vasúti infrastruktúrát akar kiépíteni. Ennek legfontosabb része a Kairót az ország két legfontosabb turisztikai központjával, Luxorral és Hurgadával összekötő vonal lenne. Ennek is a Siemens lesz a fő kivitelezője. Busch várakozásai szerint még az idén szerződést fognak aláírni.  

Roland Busch

Az igazgatótanácsá elnöke a sajtótájékoztató köszönetet mondott a német kormánynak, „mindenek előtt Angela Merkelnek, akinek a hathatós támogatása nélkül nem szerezhettük volna meg a hatalmas megbízást”. A jövedelmező üzletért egy kínai állami holding és a francia Alstom is versenyben volt. A franciákat vigasztalhatja, hogy a közlekedési infrastruktúra kivitelezésében a világszinten a legnagyobbak közé tartozó Alstom nyerte el a kairói metró kiépítésének jogát.

A politikai támogatás fontosságát mutatja és a helyi viszonyokat érzékelteti, hogy a Siemensnek gyakorlatilag csak azért kellett az Arab Contarctors bevonásával projekttársaságot alapítania, hogy az egyiptomi infrastruktúraépítő cég foglalkozzon a hatósági engedélyek beszerzésével, a helyszíni munkaerőtoborzással és munkaszervezéssel. A Siemens amennyit csak lehet, Németországban építi meg. A tervek szerint a teljes megbízási érték 50 százalékát. A mozdonyok és vasúti kocsik mellett az irányító infrastruktúra egységeit és készen szállítja Egyipotomba.

Minden pénz a fejlesztésekre megy

Az egyiptomi kormány komoly gazdasági- és népszerűségnövekedést remél a méregdrága vasútfejlesztéstől. Az előbbit, mert a következő években 15 ezer, közvetlen és a helyi beszállítókon keresztül még egyszer ennyi új munkahellyel számol. Az utóbbit, mert jelentősen meg fogja könnyíteni a 30 milliós Kairó és az új főváros közötti közlekedést.  

Kamel El-Wazir

Az új vonal integrálni fogja az ország vérkeringésébe az elmaradott, távoli régiókat és az új adminisztratív fővárost” – fejezte ki reményeit Kamel El-Wazir közlekedési miniszter a sajtótájékoztatón. Legalább ilyen fontosnak tartja, hogy attraktívabba fogja tenni Egyiptomot a turizmus számára, akik az ország egyik legfontosabb devizaforrását jelentik. 

A fejlesztésre valóban égető szükség van. A (vasúti) infrastruktúra nagy része még a brit gyarmati időkben épült ki és ennek megfelelően elöregedett. Ráadásául rosszul is van karbantartva, ami az utóbbi években több, sok halálos áldozatot követelő balesethez vezetett. Ezért a kormány már 2014-ben 10 milliárd eurós programot fogadott el az infrastruktúra modernizálására. Ennek csak egy része a Siemens által elnyert fejlesztés.  

A németek mindenhol ott vannak

A világszerte közel 300 ezer embert foglalkoztató Siemens az elmúlt években több jelentős külföldi megamegrendelést is bezsebelt. 2017-ben 93 szerelvényt szállított a londoni metróba 1,6 milliárd euró értékben. Azóta német szerelvények bonyolítják le a 74 kilométeres, 53 megállóból álló Piccadilly Line forgalmát. Észak-Amerika legnagyobb vasúttársaságától, az Amtraktól pedig idén kapott megrendelést 70 vasúti szerelvény szállítására 3,4 milliárd euró értékben.  

Mernek nagyot álmodni

Az esz-Szíszi-kormány által 2015-ben bejelentett megaprojekt keretében Kairótól 50 kilométerre keletre egy új fővárosnak kellene épülnie. A tervek szerint 8,5 millióan fognak élni a homokból kinővő 725 négyzetkilométeres városban.

Abdel Fattah esz-Szíszi 2014 óta vezeti elnökként Egyiptomot

Az elképzelések grandiózusok: elnöki palota, amely nyolcszorosa lenne a Fehér Háznak, egy repülőtér, amely nagyobb lenne Európa legnagyobbjánál, a londoni Heathrow-nál, Afrika legmagasabb minaretje, a New York-i Central Park területénél kétszer nagyobb “városi oázis”, 40 ezer hotelszobás turisztikai kapacitás, 663 kórház, 1250 mecset és templom, valamint 2000 oktatási intézmény, közöttük egy technológiai és innovációs park, 210 kilométer közút és egy gázerőmű.

Az első, infrastrukturális rész megvalósítására 2016-ban két kínai állami vállalat kapott megbízást 35 milliárd euró értékben. A megvalósítás lassan halad. Eddig semmi sem készült el határidőre. A parlamentnek például 2019-ben kellett volna átköltöznie, de még csak az alapozásnál tartanak. Valóban elkészült viszont Közel-Kelet legnagyobb keresztény templomát és a világ második legnagyobb mecsete. 

A projekt fontosságát érzékelteti, hogy a kivitelezés kezdete óta minden évben erre megy el a legtöbb pénz az egyiptomi költségvetésből.

Petrus Szabolcs  

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Jó minőségű dinnyével indul a magyar dinnyeszezon

A tavalyihoz képest a dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökkent, ami azt jelenti, hogy a dinnyetermesztők ki tudják elégíteni a hazai igényeket és exportálni is tudnak

Felülettisztító drónok szállták meg a Müpát

Környezetbarát, magyar fejlesztésű drónnal tisztították meg a Müpa homlokzatát. A drón 30 méteres magasságig, 200 bar nyomású vízsugárral dolgozik, teljesen vegyszermentesen, megfelelve a légügyi előírásoknak.

A kormány meghosszabbítja a kamatstopot 

A kormány folyamatosan azon dolgozik, hogy megvédje a magyar családokat és hosszútávon biztosítsa számukra a kiszámítható, fenntartható lakhatást.

Felgyorsulhat a gépjárművek honosítási eljárása

A jövőben valamennyi, a közlekedési hatóság által engedélyezett vizsgaállomáson lehet honosítási eljárást végezni, ráadásul minden járműkategóriában, amelyre az adott vizsgahely engedéllyel és eszközökkel rendelkezik.
Hirdetés

Hírek

A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad

 A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat arra, hogy leküzdjék az időről időre megjelenő gazdasági és egyéb kihívásokat.

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

A szülők is használhatják a KRÉTA idegen nyelvi felkészítő modulját

A lehetőség a webes felületen már csütörtökön elérhető, míg a mobilalkalmazásban egy frissítés után hétfőtől.

Bécs is versenyben az európai MI-Gigagyárért

Bécs hivatalosan is pályázik az Európai Unió által tervezett öt MI-Gigagyár egyikének otthont adni, hogy a kontinens mesterséges intelligencia-központjává váljon az adatvédelem, fenntarthatóság és digitális humanizmus elvei mentén.

MVM és Mol – Megérkezett az első közös kőolajszállítmány Omišalj kikötőjébe

Megérkezett az első közös azeri kőolajszállítmány az MVM-csoport és a Mol-csoport együttműködésének eredményeként a horvátországi Omišalj kikötőjébe

11 balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében

Egyelőre 11 balatoni állomáson indul el az a Nyugat-Európából ellesett gyakorlat, amelynek lényege, hogy a peronokat szektorokra osztották, ezeket táblák jelzik a peron mellett, és mindenhol elhelyeztek egy ábrát, ahol mindenki leolvashatja, hogy a vonatában az a kocsi, amivel ő utazik, melyik szektornál áll meg

Budapest strandol – indul a nyár a főváros fürdőiben

Megérkezett a nyár, kezdődik a vakáció – a budapesti fürdők és strandok felkészültek a szezonra, a fürdőzési lehetőségek mellett pedig ez évben is különféle programokkal várják a vendégeket.

Mire fordítsuk az emelkedő családi adókedvezményt?

Július 1-jétől jelentős változás lép életbe a magyar adórendszerben: emelkedik a családi adókedvezmény mértéke, ami további támogatást jelent a magyar családok számára. A szakértő szerint a gyermekek számától függően havonta akár több tízezer forinttal is nőhet a szabadon elkölthető jövedelem.
Hirdetés

Gazdaság

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,

Többlettel zárt a központi költségvetés májusban

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe.

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg