Kezdőlap Világgazdaság Egyiptom építkezik - a külföldi konszernek profitálnak 
No menu items!

Egyiptom építkezik – a külföldi konszernek profitálnak 

Az egyiptomi kormány középtávon 1800 kilométer vasúti infrastruktúrát akar kiépíteni. Kép forrása: Siemens

Egyiptom a fáraók óta nem látott építési lázban ég: nagysebességű vasútvonalak, utak és erőművek, új főváros. A megbízatásokért külföldi cégek versenyeznek. A németek és a kínaiak a legsikeresebbek. 

„Gördülő Szuezi-csatorna”

A világ egyik legnagyobb konténerhajója, az Ever Given márciusi balesete után hat napig állt a forgalom a Szuezi-csatornán. Több száz hajó torlódott fel a világ legforgalmasabb víziútjánál és világszerte zavarok voltak a termelési láncokban. A jövőben ilyen esetekben lesz alternatív áruszállítási útvonal a Vörös- és a Földközi-tenger között: Egyiptom első nagysebességű vasútvonala.  

A 4,5 milliárd eurós beruházás megvalósítására egy Siemens vezette konzorcium kapott megbízást. A müncheni világcég építi Egyiptom első villamosított, nagysebességű vasútvonalát. A sínek 660 kilométeren keresztül fogják összekötni a Vörös-tenger partján fekvő kikötőváros, Ajn-Szuhnát a Földközi-tenger-i metropolisszal, Alexandriával. „Gördülő Szuezi-csatorna” – mutatta be a projektet a Siemens igazgatótanácsának elnöke, Roland Busch a kairói sajtótájékoztatón.bA várakozások szerint a víziút forgalmának 15 százaléka fog áttevődni a sínekre.

A Siemens az elektronikus irányítási rendszert mellett a nagysebességű- és a regionális közlekedést lebonyolító vonatokat, a teherszállítókat húzó mozdonyokat is szállítja, valamint 15 évre megbízást kapott a szerelvények és a vasútipálya elektronikájának karbantartására.

Minden politika

Az első vonatok 2023-ra, a pálya átadását pedig 2027-re ígérik. Ez azonban csak a kezdet. Az egyiptomi kormány középtávon 1800 kilométer vasúti infrastruktúrát akar kiépíteni. Ennek legfontosabb része a Kairót az ország két legfontosabb turisztikai központjával, Luxorral és Hurgadával összekötő vonal lenne. Ennek is a Siemens lesz a fő kivitelezője. Busch várakozásai szerint még az idén szerződést fognak aláírni.  

Roland Busch

Az igazgatótanácsá elnöke a sajtótájékoztató köszönetet mondott a német kormánynak, „mindenek előtt Angela Merkelnek, akinek a hathatós támogatása nélkül nem szerezhettük volna meg a hatalmas megbízást”. A jövedelmező üzletért egy kínai állami holding és a francia Alstom is versenyben volt. A franciákat vigasztalhatja, hogy a közlekedési infrastruktúra kivitelezésében a világszinten a legnagyobbak közé tartozó Alstom nyerte el a kairói metró kiépítésének jogát.

A politikai támogatás fontosságát mutatja és a helyi viszonyokat érzékelteti, hogy a Siemensnek gyakorlatilag csak azért kellett az Arab Contarctors bevonásával projekttársaságot alapítania, hogy az egyiptomi infrastruktúraépítő cég foglalkozzon a hatósági engedélyek beszerzésével, a helyszíni munkaerőtoborzással és munkaszervezéssel. A Siemens amennyit csak lehet, Németországban építi meg. A tervek szerint a teljes megbízási érték 50 százalékát. A mozdonyok és vasúti kocsik mellett az irányító infrastruktúra egységeit és készen szállítja Egyipotomba.

Minden pénz a fejlesztésekre megy

Az egyiptomi kormány komoly gazdasági- és népszerűségnövekedést remél a méregdrága vasútfejlesztéstől. Az előbbit, mert a következő években 15 ezer, közvetlen és a helyi beszállítókon keresztül még egyszer ennyi új munkahellyel számol. Az utóbbit, mert jelentősen meg fogja könnyíteni a 30 milliós Kairó és az új főváros közötti közlekedést.  

Kamel El-Wazir

Az új vonal integrálni fogja az ország vérkeringésébe az elmaradott, távoli régiókat és az új adminisztratív fővárost” – fejezte ki reményeit Kamel El-Wazir közlekedési miniszter a sajtótájékoztatón. Legalább ilyen fontosnak tartja, hogy attraktívabba fogja tenni Egyiptomot a turizmus számára, akik az ország egyik legfontosabb devizaforrását jelentik. 

A fejlesztésre valóban égető szükség van. A (vasúti) infrastruktúra nagy része még a brit gyarmati időkben épült ki és ennek megfelelően elöregedett. Ráadásául rosszul is van karbantartva, ami az utóbbi években több, sok halálos áldozatot követelő balesethez vezetett. Ezért a kormány már 2014-ben 10 milliárd eurós programot fogadott el az infrastruktúra modernizálására. Ennek csak egy része a Siemens által elnyert fejlesztés.  

A németek mindenhol ott vannak

A világszerte közel 300 ezer embert foglalkoztató Siemens az elmúlt években több jelentős külföldi megamegrendelést is bezsebelt. 2017-ben 93 szerelvényt szállított a londoni metróba 1,6 milliárd euró értékben. Azóta német szerelvények bonyolítják le a 74 kilométeres, 53 megállóból álló Piccadilly Line forgalmát. Észak-Amerika legnagyobb vasúttársaságától, az Amtraktól pedig idén kapott megrendelést 70 vasúti szerelvény szállítására 3,4 milliárd euró értékben.  

Mernek nagyot álmodni

Az esz-Szíszi-kormány által 2015-ben bejelentett megaprojekt keretében Kairótól 50 kilométerre keletre egy új fővárosnak kellene épülnie. A tervek szerint 8,5 millióan fognak élni a homokból kinővő 725 négyzetkilométeres városban.

Abdel Fattah esz-Szíszi 2014 óta vezeti elnökként Egyiptomot

Az elképzelések grandiózusok: elnöki palota, amely nyolcszorosa lenne a Fehér Háznak, egy repülőtér, amely nagyobb lenne Európa legnagyobbjánál, a londoni Heathrow-nál, Afrika legmagasabb minaretje, a New York-i Central Park területénél kétszer nagyobb “városi oázis”, 40 ezer hotelszobás turisztikai kapacitás, 663 kórház, 1250 mecset és templom, valamint 2000 oktatási intézmény, közöttük egy technológiai és innovációs park, 210 kilométer közút és egy gázerőmű.

Az első, infrastrukturális rész megvalósítására 2016-ban két kínai állami vállalat kapott megbízást 35 milliárd euró értékben. A megvalósítás lassan halad. Eddig semmi sem készült el határidőre. A parlamentnek például 2019-ben kellett volna átköltöznie, de még csak az alapozásnál tartanak. Valóban elkészült viszont Közel-Kelet legnagyobb keresztény templomát és a világ második legnagyobb mecsete. 

A projekt fontosságát érzékelteti, hogy a kivitelezés kezdete óta minden évben erre megy el a legtöbb pénz az egyiptomi költségvetésből.

Petrus Szabolcs  

Új cafeteria és HR megoldások a versenyképesség növeléséhez

Konferencia 2025. január 24. Budapest Helyszín: CONTINENTAL HOTEL BUDAPEST**** (Cím: 1074 Budapest, Dohány u. 42-44)

2025 januártól új fejezet nyílt a Cafeteriában. Jelentősen bővült a kedvezményes adózású béren kívüli, valamint az adómentes juttatások köre. A NAV, a PwC, valamint a téma legjobb szakembereinek előadásai megmutatják, hogy egy új Cafeteria stratégiával hogyan növelheti a munkavállalók elkötelezettségét és cége versenyképességét. Tartson velünk! További információ és jelentkezés: https://azuzletkonferenciakozpont.hu/uj-fejezet-nyilik-a-cafeteria-rendszerben-szakmai-konferencia/

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

100 termékre bővülhet az online árfigyelőben megfigyelt termékek köre

Az élelmiszerárak alakulása kiemelten fontos a családok számára, ezért a kormányzat a jövőben is határozottan fellép a megfizethető alapvető élelmiszerek érdekében.

NGM: csökkent az államháztartás GDP-arányos hiánya 2024-ben

A 2024-es költségvetés a háborús helyzetben is garantálta az ország, a magyar családok és a nyugdíjasok védelmét. A 2024-es évben a kormány a nehéz külső körülmények ellenére is következetesen kiállt a magyar gazdaságpolitika eredményeinek megőrzése mellett, a költségvetés biztosította a honvédelmi, rezsivédelmi, családpolitikai és a nyugdíjak értékét megőrző forrásokat. Mindezeken túl a kormány jelentős mértékben javította az egyensúlyi mutatókat, a 2023. évi 6,7 százalékról érdemben csökkent a GDP-arányos hiány a tavalyi évben.

Kiemelkedő érdeklődés az újabb nemzetközi kötvény iránt

Kiemelt volt a befektetői érdeklődés az MBH Bank Nyrt. újabb nemzetközi, MREL-képes kötvénye iránt 2025. január 21-én. Összesen 1,6 milliárd eurót meghaladó ajánlat érkezett be a befektetőktől, ami az induláskor megfogalmazott minimum célhoz képest több mint háromszoros túljegyzést jelent.

Új polgári repülőteret alakítanak ki Miskolcon

A Miskolc City Airport megkapta a létesítési engedélyt az új, polgári célú, speciális repülőtér kialakítására Miskolcon.

Hírek

Gyengült a forint szerda reggel

Az euró 1,0425 euróról 1,0416 euróra gyengült.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél, 0,2 százalékkal az euró, 0,8 százalékkal a dollár és 0,4 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült péntek reggelre a forint

Péntek reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a hétfői kezdésnél mindhárom devizával szemben, 0,5 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 0,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama csütörtök reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtökön reggel a szerda esti szintekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.

Erősödött a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0263 dollár után 1,0272 dolláron áll péntek reggel.

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggel

Az eurót 1,0364 dolláron jegyezték kedden reggel a hajnali 1,0354 dollár után.

Devizapiac – Minimálisan gyengült a forint hétfő reggel

Minimálisan gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.

Vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is?

Évente átlagosan közel 35 ezer forintba kerül egy bankszámla fenntartása egy lakossági ügyfélnek, pedig vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is - írja a Privátbankár.huEgy magyar...

Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén

Az elmúlt 25 év legnagyobb magyarországi nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtotta végre a Gránit Bank - mondta Hegedüs Éva, a Gránit Bank Nyrt. alapító tulajdonosa,...