Kezdőlap Autó Egymilliárd dollárt gyűjtött az önvezető startup
No menu items!

Egymilliárd dollárt gyűjtött az önvezető startup

A Wayve, az autonóm járművekhez fejlesztett mesterséges intelligencia-rendszereket gyártó londoni cég kedden bejelentette, hogy 1 milliárd dollárt gyűjtött, ami egy európai startup cégtől szembeötlő összeg, és jól mutatja a befektetők optimizmusát az M.I. azon képességével kapcsolatban, hogy átformálhatja az iparágakat.

A SoftBank, az Uber és más technológiai cégek mögött álló japán konglomerátum volt a fő befektető, a Microsoft és az Nvidia mellett. A Wayve korábbi befektetői közé tartozik Yann LeCun, a Meta vezető M.I. kutatója. A Wayve, amely korábban mintegy 300 millió dollárt gyűjtött – számolt be a New York Times.

A Wayve társalapítója 2017-ben Alex Kendall, a Cambridge-i Egyetem számítógépes látással és robotikával foglalkozó doktorandusza volt. Az OpenAI, a Google és az Anthropic által fejlesztett, emberhez hasonló szöveget és képeket létrehozó generatív M.I. modellekkel ellentétben a Wayve által készített úgynevezett megtestesült M.I. rendszerek fizikai tárgyak agyaként szolgálnak, legyenek azok autók, robotok vagy gyártórendszerek. Az A.I. lehetővé teszi, hogy a gép valós idejű döntéseket hozzon önállóan.

„Az A.I.-ben rejlő teljes potenciált akkor tudjuk kiaknázni, ha a fizikai világban olyan gépekkel rendelkezünk, amelyekben megbízhatunk” – mondta Alex Kendall.

Az autonóm vezetésre összpontosító vállalatok rázós időszak elé néznek. A technológia megalkotása drága és nehézkes, és a szabályozó hatóságok intenzív ellenőrzésével néznek szembe. A Cruise, a General Motors önvezető leányvállalata tavaly biztonsági és jogi aggályok miatt kivonta a forgalomból a vezető nélküli autóit. Az Apple nemrég hagyott fel önvezető autós törekvéseivel többéves fejlesztés után.

A mintegy 300 alkalmazottat foglalkoztató Wayve 2018 óta teszteli technológiáját brit utakon, és hamarosan máshol is terjeszkedni fog. A szoftver kihasználja a kamerák, érzékelők és más modern autós technológiák előnyeit, hogy lássa a különböző vezetési környezeteket és reagáljon rájuk. A városon vagy településen való navigálás közben gyűjtött adatokat visszatáplálják a mesterséges intelligencia rendszerbe, hogy segítsék az autók tanulását.

A megközelítés eltér más autonóm járműfejlesztőktől, például a Google anyavállalatához, az Alphabethez tartozó Waymótól. A Wayve technológiája nem támaszkodik olyan nagy felbontású térképekre vagy lidar-érzékelőkre, azaz a távolságmérésre és a tárgyak észlelésére használt lézeres eszközre. A Tesla az elmúlt években a Wayve-hoz hasonló megközelítést alkalmazott.

A Wayve olyan szoftvert fejleszt, amely közérthetően elmagyarázza, hogy egy autó miért hozott egy bizonyos vezetési döntést – például miért állt meg hirtelen vagy lassított le -, ami az átláthatóság egy olyan rétege, amely segít megnyerni a szabályozó hatóságokat.

A Wayve által felvett összeg a közelmúlt legnagyobb start-up befektetései közé tartozik Európában, amely azonban a kockázati tőke és a technológiai finanszírozás terén történelmileg elmarad az Egyesült Államoktól. Decemberben a Mistral, egy francia mesterséges intelligencia fejlesztő 385 millió eurót, azaz mintegy 415 millió dollárt gyűjtött össze.

„Hihetetlenül büszke vagyok arra, hogy Nagy-Britannia az otthona az olyan úttörőknek, mint a Wayve, akik az önvezető autók következő generációs M.I. modelljeinek kifejlesztése során úttörő munkát végeznek” – mondta ezzel kapcsolatban Rishi Sunak brit miniszterelnök egy nyilatkozatban.

Az új-zélandi származású Kendall elmondta, hogy a SoftBank és mások befektetése lehetővé teszi a vállalat számára, hogy kutatásait teljes értékű kereskedelmi termékké alakítsa át. A Wayve több nagy autógyártóval is tárgyalásokat folytat annak érdekében, hogy szoftverét megvásárolható autókban helyezzék el, de nem kívánta megnevezni őket.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az Air China tavasztól naponta indít járatot Budapest és Peking között

Budapest és Peking között az Air China jelenleg heti négyszer közlekedik, de most az a döntés született, hogy jövő tavasztól napi rendszerességűvé teszik a járatot.

Stratégiai partnerség a rugalmasabb csomagátvételért

A GLS Hungary csomaglogisztikai szolgáltató több mint 2000 futárból, 88 depóból, egy központi csomagszortírozó üzemből és több mint 3500 átadópontból álló hálózatával Magyarország teljes területén elérhető.

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul

A nyilvános cégadatok szerint 2024-ben a cégcsoport árbevétele 305 milliárd forint, korrigált adózott eredménye közel 40 milliárd forint vol.

December közepétől jön az éves ország- és vármegyebérlet

A bérletek körét a mentrendváltástól újabb megoldással bővítik, december közepétől váltható lesz az éves ország- és vármegyebérlet is, így nem kell havonta az új bérlet vásárlására figyelni
Hirdetés

Hírek

Stratégiai partnerség a rugalmasabb csomagátvételért

A GLS Hungary csomaglogisztikai szolgáltató több mint 2000 futárból, 88 depóból, egy központi csomagszortírozó üzemből és több mint 3500 átadópontból álló hálózatával Magyarország teljes területén elérhető.

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul

A nyilvános cégadatok szerint 2024-ben a cégcsoport árbevétele 305 milliárd forint, korrigált adózott eredménye közel 40 milliárd forint vol.

December közepétől jön az éves ország- és vármegyebérlet

A bérletek körét a mentrendváltástól újabb megoldással bővítik, december közepétől váltható lesz az éves ország- és vármegyebérlet is, így nem kell havonta az új bérlet vásárlására figyelni

Újra árverésre kerül Salgótarján üresen álló híres szállodatornya

A toronyépület 84 szobás hotelként működött, ma viszont szinte szerkezetkész állapotban várja új tulajdonosát. Az árverés 270 millió forintos kikiáltási árról indul, ami négyzetméterre vetítve mindössze 75 ezer forintot jelent.

Fenntartható módon készülnek a bécsiek a karácsonyra

A 48er-Tandler a beérkező adományokat értékesíti, vagy adott esetben jótékonysági szervezeteknek adja.

Újabb 10 százalékkal emelkedik a szakképzésben oktatók bére 2026 január 1-jével

2020 óta ez az ötödik béremelés, 30 százalékkal kezdődött, majd folytatódott 15 százalékkal, 32 százalékkal, 21 százalékkal, most pedig újabb 10 százalékos béremelés lesz, vagyis 2010 óta két és félszeresre emelkednek a bérek.

Megtartotta vezető importőri pozícióját a Porsche Hungaria az idén

Az Audi, Cupra, SEAT, Skoda, Volkswagen és VW-haszonjárművek modelljeiből az idén 29 500-at adtak el Magyarországon, ez ötszázalékos bővülés a 2024. évihez képest.

BKK: szombattól indul a Pesterzsébet és a belváros közötti kapcsolatot biztosító az új 223E buszjárat

A fejlesztés részeként a BKK új buszsávot alakított ki a Boráros tér és a Bakáts utca között.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.