Kezdőlap Autó Egymilliárd dollárt gyűjtött az önvezető startup
No menu items!

Egymilliárd dollárt gyűjtött az önvezető startup

A Wayve, az autonóm járművekhez fejlesztett mesterséges intelligencia-rendszereket gyártó londoni cég kedden bejelentette, hogy 1 milliárd dollárt gyűjtött, ami egy európai startup cégtől szembeötlő összeg, és jól mutatja a befektetők optimizmusát az M.I. azon képességével kapcsolatban, hogy átformálhatja az iparágakat.

A SoftBank, az Uber és más technológiai cégek mögött álló japán konglomerátum volt a fő befektető, a Microsoft és az Nvidia mellett. A Wayve korábbi befektetői közé tartozik Yann LeCun, a Meta vezető M.I. kutatója. A Wayve, amely korábban mintegy 300 millió dollárt gyűjtött – számolt be a New York Times.

A Wayve társalapítója 2017-ben Alex Kendall, a Cambridge-i Egyetem számítógépes látással és robotikával foglalkozó doktorandusza volt. Az OpenAI, a Google és az Anthropic által fejlesztett, emberhez hasonló szöveget és képeket létrehozó generatív M.I. modellekkel ellentétben a Wayve által készített úgynevezett megtestesült M.I. rendszerek fizikai tárgyak agyaként szolgálnak, legyenek azok autók, robotok vagy gyártórendszerek. Az A.I. lehetővé teszi, hogy a gép valós idejű döntéseket hozzon önállóan.

„Az A.I.-ben rejlő teljes potenciált akkor tudjuk kiaknázni, ha a fizikai világban olyan gépekkel rendelkezünk, amelyekben megbízhatunk” – mondta Alex Kendall.

Az autonóm vezetésre összpontosító vállalatok rázós időszak elé néznek. A technológia megalkotása drága és nehézkes, és a szabályozó hatóságok intenzív ellenőrzésével néznek szembe. A Cruise, a General Motors önvezető leányvállalata tavaly biztonsági és jogi aggályok miatt kivonta a forgalomból a vezető nélküli autóit. Az Apple nemrég hagyott fel önvezető autós törekvéseivel többéves fejlesztés után.

A mintegy 300 alkalmazottat foglalkoztató Wayve 2018 óta teszteli technológiáját brit utakon, és hamarosan máshol is terjeszkedni fog. A szoftver kihasználja a kamerák, érzékelők és más modern autós technológiák előnyeit, hogy lássa a különböző vezetési környezeteket és reagáljon rájuk. A városon vagy településen való navigálás közben gyűjtött adatokat visszatáplálják a mesterséges intelligencia rendszerbe, hogy segítsék az autók tanulását.

A megközelítés eltér más autonóm járműfejlesztőktől, például a Google anyavállalatához, az Alphabethez tartozó Waymótól. A Wayve technológiája nem támaszkodik olyan nagy felbontású térképekre vagy lidar-érzékelőkre, azaz a távolságmérésre és a tárgyak észlelésére használt lézeres eszközre. A Tesla az elmúlt években a Wayve-hoz hasonló megközelítést alkalmazott.

A Wayve olyan szoftvert fejleszt, amely közérthetően elmagyarázza, hogy egy autó miért hozott egy bizonyos vezetési döntést – például miért állt meg hirtelen vagy lassított le -, ami az átláthatóság egy olyan rétege, amely segít megnyerni a szabályozó hatóságokat.

A Wayve által felvett összeg a közelmúlt legnagyobb start-up befektetései közé tartozik Európában, amely azonban a kockázati tőke és a technológiai finanszírozás terén történelmileg elmarad az Egyesült Államoktól. Decemberben a Mistral, egy francia mesterséges intelligencia fejlesztő 385 millió eurót, azaz mintegy 415 millió dollárt gyűjtött össze.

„Hihetetlenül büszke vagyok arra, hogy Nagy-Britannia az otthona az olyan úttörőknek, mint a Wayve, akik az önvezető autók következő generációs M.I. modelljeinek kifejlesztése során úttörő munkát végeznek” – mondta ezzel kapcsolatban Rishi Sunak brit miniszterelnök egy nyilatkozatban.

Az új-zélandi származású Kendall elmondta, hogy a SoftBank és mások befektetése lehetővé teszi a vállalat számára, hogy kutatásait teljes értékű kereskedelmi termékké alakítsa át. A Wayve több nagy autógyártóval is tárgyalásokat folytat annak érdekében, hogy szoftverét megvásárolható autókban helyezzék el, de nem kívánta megnevezni őket.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Vállalati e-autó program: több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást

Gyors ütemben halad a támogatások odaítélése is: már mintegy hétezer vállalkozás tudhatja nyertesnek magát.

Indul az új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampány

Megkezdődött a 2025-ös kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, amelynek keretében az idősebb, 2010 előtt vásárolt, még ugyanannál az üzembentartónál lévő autók tulajdonosai válthatnak biztosítót vagy köthetnek új szerződést.

Kevesebb új lakás, több építési engedély 2025 I-III. negyedévében

2025 I-III. negyedévében 7490 új lakás épült, 14 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A kiadott építési engedélyek és egyszerű bejelentések alapján építendő lakások száma 19 947 volt, 37 százalékkal több, mint 2024 azonos időszakában.

Czomba Sándor: stabil a foglalkoztatási helyzet

A nehézségek ellenére a foglalkoztatás helyzete stabil, közel 4 millió 700 ezer ember dolgozik. A legfrissebb adatok alapján relatíve alacsony, 4,5 százalékos a munkanélküliség aránya - mondta Czomba Sándor kedden az M1 aktuális csatorna műsorában.
Hirdetés

Hírek

Vállalati e-autó program: több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást

Gyors ütemben halad a támogatások odaítélése is: már mintegy hétezer vállalkozás tudhatja nyertesnek magát.

Az év első kilenc hónapjában éves szinten csaknem 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt

Az év első kilenc hónapjában országosan és éves összevetésben csaknem 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt; a budapesti 25 százalékos erősödéshez képest a vármegyeszékhelyeken 65, a községekben pedig 93 százalékos élénkülés látható - közölte saját adatai alapján az ingatlan.com.

Stabilan egy százalék alatt az önkéntes nyugdíjpénztárak költsége

Az önkéntes nyugdíjpénztárak tavalyi - vagyonra vetített - díjterhelési mutatója 0,68 százalékra csökkent, változatlan befektetési és minimálisan apadó működési költségrészekkel, a jövőben várható terheket modellező 30 éves teljes költségmutató átlaga 0,93 százalék lett, így a pénztárak továbbra is az egyik legolcsóbb nyugdíj-előtakarékossági lehetőséget ajánlják ügyfeleiknek.

Nyár után emelkedett a nyaralók ára

A nyaralók ára egy év alatt kevésbé emelkedett, mint...

A KSH adatok alapján ha 6,6 évig semmire nem költünk meglehet a lakás

Tavaly országosan 6,6 évnyi keresetből lehetett venni egy átlagos lakást, Budapesten ez 8,7 év volt.

Megszületett Magyarország első mesterséges intelligencia törvénye

A kormány egy egykapus rendszert alakított ki, így a vállalkozások adminisztratív terhei nem növekednek, miközben a felhasználók biztonsága továbbra is garantált marad.

Messze van a bankkártyák kiszorításától, de erősödik a qvik

A piaci várakozások szerint a következő hónapokban megjelenhet az első nagy kiskereskedelmi lánc is, ahol a pénztáraknál qvik-fizetés is választható lesz.

Hirdetési rekord az ingatlanpiacon

Az Otthon Start Programnak megfelelő ingatlanok iránt októberben 23 százalékkal csökkent az érdeklődés szeptemberhez képest, míg a nem támogatott ingatlanoknál csak 4 százalékos volt a visszaesés.
Hirdetés

Gazdaság

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...