A Wayve, az autonóm járművekhez fejlesztett mesterséges intelligencia-rendszereket gyártó londoni cég kedden bejelentette, hogy 1 milliárd dollárt gyűjtött, ami egy európai startup cégtől szembeötlő összeg, és jól mutatja a befektetők optimizmusát az M.I. azon képességével kapcsolatban, hogy átformálhatja az iparágakat.
A SoftBank, az Uber és más technológiai cégek mögött álló japán konglomerátum volt a fő befektető, a Microsoft és az Nvidia mellett. A Wayve korábbi befektetői közé tartozik Yann LeCun, a Meta vezető M.I. kutatója. A Wayve, amely korábban mintegy 300 millió dollárt gyűjtött – számolt be a New York Times.
A Wayve társalapítója 2017-ben Alex Kendall, a Cambridge-i Egyetem számítógépes látással és robotikával foglalkozó doktorandusza volt. Az OpenAI, a Google és az Anthropic által fejlesztett, emberhez hasonló szöveget és képeket létrehozó generatív M.I. modellekkel ellentétben a Wayve által készített úgynevezett megtestesült M.I. rendszerek fizikai tárgyak agyaként szolgálnak, legyenek azok autók, robotok vagy gyártórendszerek. Az A.I. lehetővé teszi, hogy a gép valós idejű döntéseket hozzon önállóan.
„Az A.I.-ben rejlő teljes potenciált akkor tudjuk kiaknázni, ha a fizikai világban olyan gépekkel rendelkezünk, amelyekben megbízhatunk” – mondta Alex Kendall.
Az autonóm vezetésre összpontosító vállalatok rázós időszak elé néznek. A technológia megalkotása drága és nehézkes, és a szabályozó hatóságok intenzív ellenőrzésével néznek szembe. A Cruise, a General Motors önvezető leányvállalata tavaly biztonsági és jogi aggályok miatt kivonta a forgalomból a vezető nélküli autóit. Az Apple nemrég hagyott fel önvezető autós törekvéseivel többéves fejlesztés után.
A mintegy 300 alkalmazottat foglalkoztató Wayve 2018 óta teszteli technológiáját brit utakon, és hamarosan máshol is terjeszkedni fog. A szoftver kihasználja a kamerák, érzékelők és más modern autós technológiák előnyeit, hogy lássa a különböző vezetési környezeteket és reagáljon rájuk. A városon vagy településen való navigálás közben gyűjtött adatokat visszatáplálják a mesterséges intelligencia rendszerbe, hogy segítsék az autók tanulását.
A megközelítés eltér más autonóm járműfejlesztőktől, például a Google anyavállalatához, az Alphabethez tartozó Waymótól. A Wayve technológiája nem támaszkodik olyan nagy felbontású térképekre vagy lidar-érzékelőkre, azaz a távolságmérésre és a tárgyak észlelésére használt lézeres eszközre. A Tesla az elmúlt években a Wayve-hoz hasonló megközelítést alkalmazott.
A Wayve olyan szoftvert fejleszt, amely közérthetően elmagyarázza, hogy egy autó miért hozott egy bizonyos vezetési döntést – például miért állt meg hirtelen vagy lassított le -, ami az átláthatóság egy olyan rétege, amely segít megnyerni a szabályozó hatóságokat.
A Wayve által felvett összeg a közelmúlt legnagyobb start-up befektetései közé tartozik Európában, amely azonban a kockázati tőke és a technológiai finanszírozás terén történelmileg elmarad az Egyesült Államoktól. Decemberben a Mistral, egy francia mesterséges intelligencia fejlesztő 385 millió eurót, azaz mintegy 415 millió dollárt gyűjtött össze.
„Hihetetlenül büszke vagyok arra, hogy Nagy-Britannia az otthona az olyan úttörőknek, mint a Wayve, akik az önvezető autók következő generációs M.I. modelljeinek kifejlesztése során úttörő munkát végeznek” – mondta ezzel kapcsolatban Rishi Sunak brit miniszterelnök egy nyilatkozatban.
Az új-zélandi származású Kendall elmondta, hogy a SoftBank és mások befektetése lehetővé teszi a vállalat számára, hogy kutatásait teljes értékű kereskedelmi termékké alakítsa át. A Wayve több nagy autógyártóval is tárgyalásokat folytat annak érdekében, hogy szoftverét megvásárolható autókban helyezzék el, de nem kívánta megnevezni őket.
Érsek M. Zoltán