Kezdőlap Autó Egymilliárd dollárt gyűjtött az önvezető startup
No menu items!

Egymilliárd dollárt gyűjtött az önvezető startup

A Wayve, az autonóm járművekhez fejlesztett mesterséges intelligencia-rendszereket gyártó londoni cég kedden bejelentette, hogy 1 milliárd dollárt gyűjtött, ami egy európai startup cégtől szembeötlő összeg, és jól mutatja a befektetők optimizmusát az M.I. azon képességével kapcsolatban, hogy átformálhatja az iparágakat.

A SoftBank, az Uber és más technológiai cégek mögött álló japán konglomerátum volt a fő befektető, a Microsoft és az Nvidia mellett. A Wayve korábbi befektetői közé tartozik Yann LeCun, a Meta vezető M.I. kutatója. A Wayve, amely korábban mintegy 300 millió dollárt gyűjtött – számolt be a New York Times.

A Wayve társalapítója 2017-ben Alex Kendall, a Cambridge-i Egyetem számítógépes látással és robotikával foglalkozó doktorandusza volt. Az OpenAI, a Google és az Anthropic által fejlesztett, emberhez hasonló szöveget és képeket létrehozó generatív M.I. modellekkel ellentétben a Wayve által készített úgynevezett megtestesült M.I. rendszerek fizikai tárgyak agyaként szolgálnak, legyenek azok autók, robotok vagy gyártórendszerek. Az A.I. lehetővé teszi, hogy a gép valós idejű döntéseket hozzon önállóan.

„Az A.I.-ben rejlő teljes potenciált akkor tudjuk kiaknázni, ha a fizikai világban olyan gépekkel rendelkezünk, amelyekben megbízhatunk” – mondta Alex Kendall.

Az autonóm vezetésre összpontosító vállalatok rázós időszak elé néznek. A technológia megalkotása drága és nehézkes, és a szabályozó hatóságok intenzív ellenőrzésével néznek szembe. A Cruise, a General Motors önvezető leányvállalata tavaly biztonsági és jogi aggályok miatt kivonta a forgalomból a vezető nélküli autóit. Az Apple nemrég hagyott fel önvezető autós törekvéseivel többéves fejlesztés után.

A mintegy 300 alkalmazottat foglalkoztató Wayve 2018 óta teszteli technológiáját brit utakon, és hamarosan máshol is terjeszkedni fog. A szoftver kihasználja a kamerák, érzékelők és más modern autós technológiák előnyeit, hogy lássa a különböző vezetési környezeteket és reagáljon rájuk. A városon vagy településen való navigálás közben gyűjtött adatokat visszatáplálják a mesterséges intelligencia rendszerbe, hogy segítsék az autók tanulását.

A megközelítés eltér más autonóm járműfejlesztőktől, például a Google anyavállalatához, az Alphabethez tartozó Waymótól. A Wayve technológiája nem támaszkodik olyan nagy felbontású térképekre vagy lidar-érzékelőkre, azaz a távolságmérésre és a tárgyak észlelésére használt lézeres eszközre. A Tesla az elmúlt években a Wayve-hoz hasonló megközelítést alkalmazott.

A Wayve olyan szoftvert fejleszt, amely közérthetően elmagyarázza, hogy egy autó miért hozott egy bizonyos vezetési döntést – például miért állt meg hirtelen vagy lassított le -, ami az átláthatóság egy olyan rétege, amely segít megnyerni a szabályozó hatóságokat.

A Wayve által felvett összeg a közelmúlt legnagyobb start-up befektetései közé tartozik Európában, amely azonban a kockázati tőke és a technológiai finanszírozás terén történelmileg elmarad az Egyesült Államoktól. Decemberben a Mistral, egy francia mesterséges intelligencia fejlesztő 385 millió eurót, azaz mintegy 415 millió dollárt gyűjtött össze.

„Hihetetlenül büszke vagyok arra, hogy Nagy-Britannia az otthona az olyan úttörőknek, mint a Wayve, akik az önvezető autók következő generációs M.I. modelljeinek kifejlesztése során úttörő munkát végeznek” – mondta ezzel kapcsolatban Rishi Sunak brit miniszterelnök egy nyilatkozatban.

Az új-zélandi származású Kendall elmondta, hogy a SoftBank és mások befektetése lehetővé teszi a vállalat számára, hogy kutatásait teljes értékű kereskedelmi termékké alakítsa át. A Wayve több nagy autógyártóval is tárgyalásokat folytat annak érdekében, hogy szoftverét megvásárolható autókban helyezzék el, de nem kívánta megnevezni őket.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.