Kezdőlap Hírek Egyre több brit szeretne népszavazást a királyságról
No menu items!

Egyre több brit szeretne népszavazást a királyságról

A brit királyi család egy 2018-as felvételen. Forrás: Bigstock

Egy friss felmérés szerint egyre több brit szeretné népszavazás kiírását a királyság intézményének jövőjéről.

A legnagyobb brit közvélemény-kutató cég, a YouGov által 2605 felnőtt brit állampolgár bevonásával elvégzett reprezentatív vizsgálat szerint a referendumot pártolók továbbra is kisebbségben vannak, de arányuk jelentősen nőtt II. Erzsébet királynő halála és III. Károly király trónra lépése óta.

II. Erzsébet életének 97., uralkodásának 71. évében, tavaly szeptember 8-án hunyt el nyári rezidenciáján, a skóciai Balmoral kastélyában. Halálának pillanata óta elsőszülött fia, Károly volt trónörökös a brit uralkodó.

III. Károly és felesége, Kamilla koronázása szombaton lesz a londoni Westminster-apátságban 2200 meghívott vendég, köztük hozzávetőleg száz államfő jelenlétében.

A koronázási ceremónia elé időzített felmérés szerint országos átlagban a britek 31 százaléka szeretné, ha népszavazáson lehetne dönteni arról, hogy hazájának államformája továbbra is monarchia legyen-e. A válaszadók 52 százaléka szerint erre nincs szükség, 17 százalék nem adott egyértelmű választ.

A YouGov az eredmények csütörtöki ismertetéséhez fűzött kommentárjában kiemeli, hogy jóllehet a többség továbbra is ellenzi a királyság jövőjéről szóló referendum kiírását, a népszavazás híveinek aránya azonban tavaly szeptember óta 9 százalékponttal emelkedett.

A legfiatalabb, 18-24 év közötti felnőtt korosztályban ráadásul relatív többségben vannak azok, akik pártolnák a népszavazást erről a kérdésről: e csoportban 41 százalék mondta szükségesnek a királyság intézményéről szóló referendumot.

A korcsoport 26 százaléka nem kíván népszavazást a monarchiáról, viszont a fiatalok körében a legnagyobb, 32 százalék a bizonytalanok aránya is.

A referendum híveinek aránya az életkor emelkedésével jelentősen csökken: a 65 év felettiek mindössze 21 százaléka vélekedett úgy, hogy népszavazással kellene dönteni a monarchia sorsáról, 73 százalék viszont elvetette ezt a gondolatot. Ebben a korosztályban a legalacsonyabb, alig 6 százalék azoknak az aránya, akik nem tudnak dönteni ebben a kérdésben.

Éles a kontraszt a fő parlamenti pártok szavazói között is. A YouGov csütörtöki felmérése szerint a kormányzó Konzervatív Párt táborán belül csak 18 százalék támogatná, 73 százalék elvetné a népszavazás kiírását a monarchiáról.

A legnagyobb ellenzéki erő, a Munkáspárt szavazói közül ugyanakkor 41 százalék mondta azt, hogy szívesen venné, 45 százalék ellenezné a királyságról szóló referendumot.

A brit EU-tagságról 2016-ban rendezett – a kilépést pártolók szűk, 51,89 százalékos többségű győzelmével végződött – referendum résztvevői közül a Brexit-párti szavazók mindössze 26 százaléka szeretne, 65 százalékuk nem akar népszavazást a monarchiáról.

Azok közül, akik annak idején a bennmaradásra voksoltak, 34 százalék támogatja, 49 százalékuk ellen a népszavazást a királyság jövőjéről.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint

  A Nesté immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális...

Zömmel 10 millió forint alatt hirdették meg a használt autókat

A Használtautó.hu választékában az előző év azonos időszakához viszonyítva az elektromos meghajtású autók száma 34,3 százalékkal, míg az egyéb meghajtásúaké 13,6 százalékkal nőtt.

Minden negyedik reklám kifogásolgató – nyelvvédelmi szempontból

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 357 reklámot ellenőrzött a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok révén.

AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon

Mesterséges intelligencia alapú keresésekre való optimalizálást segítő új eszközt mutattak be. A BP Content Optimizer magyar nyelvű tartalmakat alakít át úgy, hogy azok megjelenhessenek generatív keresőmotorok – például a ChatGPT – válaszaiban. A közel tíz éve működő keresőoptimalizálási ügynökség szerint a kis- és középvállalkozások komoly hátrányba kerülhetnek, ha nem készülnek fel időben a változó keresési szokásokra. Az első verzióhoz korlátozott hozzáférést biztosítanak, hogy a visszajelzések alapján alakítsák ki a hazai gyakorlatot – közölte Szesztay Péter ügyvezető.
Hirdetés

Hírek

A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint

  A Nesté immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális...

Zömmel 10 millió forint alatt hirdették meg a használt autókat

A Használtautó.hu választékában az előző év azonos időszakához viszonyítva az elektromos meghajtású autók száma 34,3 százalékkal, míg az egyéb meghajtásúaké 13,6 százalékkal nőtt.

Minden negyedik reklám kifogásolgató – nyelvvédelmi szempontból

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 357 reklámot ellenőrzött a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok révén.

AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon

Mesterséges intelligencia alapú keresésekre való optimalizálást segítő új eszközt mutattak be. A BP Content Optimizer magyar nyelvű tartalmakat alakít át úgy, hogy azok megjelenhessenek generatív keresőmotorok – például a ChatGPT – válaszaiban. A közel tíz éve működő keresőoptimalizálási ügynökség szerint a kis- és középvállalkozások komoly hátrányba kerülhetnek, ha nem készülnek fel időben a változó keresési szokásokra. Az első verzióhoz korlátozott hozzáférést biztosítanak, hogy a visszajelzések alapján alakítsák ki a hazai gyakorlatot – közölte Szesztay Péter ügyvezető.

Hogyan kerülhető el a tanévkezdési stressz? Szakértői tippek

Nehéz újra beülni szeptemberben a tanterembe, hiszen a hosszú nyári szünet élménydús időszaka könnyen felülírhatja a diákok iskolai motivációját. A visszatérés egyes gyerekek számára izgalmas, másoknak azonban szorongással teli időszak az új tanév. Ez különösen igaz azokra a gyerekekre, akik új iskolában kezdenek, vagy akik tanulási nehézségekkel küzdenek. A legtöbb diáknál szerencsére az új iskolaév okozta aggodalmak hamar elmúlnak, ilyenkor a szorongás csupán átmeneti.

Dinnyekörkép-nehéz szezon, elkeseredett termelők

A hazai dinnyeszezon egy-két hét csúszással indult a szokatlanul hűvös és fényszegény májusi időjárás miatt, az első kötések jórészt ki is maradtak. A tavaszi időjárás, különösen az április 07-08-ai fagyok az ültetési terveket teljesen felborították, mert a március végén, április elején kiültetett palánták megfagytak.

Kirándulóvonat Mahócára – 2025. augusztus 23. szombat

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. 2025. augusztus 23-án, szombaton kirándulóvonatokat indít a menetrend szerinti vonatok által nem járt Mahócai szárnyvonalra.

Kombinált hitelek: az Otthon Startnál ez lesz a fő versenyszíntér

A bankok sorra vezetik be a kombinált hitelkonstrukciókat, amelyekben a CSOK Plusz mellé felvett piaci lakáshitel kedvezményes kamatozással érhető el
Hirdetés

Gazdaság

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...