Kezdőlap Autó Egységben az erő: meglepően jól teljesít a Fiat-Chrysler-Peugeot-Citroën csoport
No menu items!

Egységben az erő: meglepően jól teljesít a Fiat-Chrysler-Peugeot-Citroën csoport

A Dodge, a Stellantis csoport tagjaként, a jelentések szerint teljesen elektromos autón dolgozik Kép/Forrás/electrive.com/

A holdig javított a 2021-es nyereségkilátásain. A tervezettnél kevesebb autó eladásával, de több profittal számolnak – jelentette be a Stellantis cégcsoportot vezető Carlos Tavares. Ismertette az e-koncepciójukat is. Számos új elektromos modell bevezetését tervezik.

Rózsás kilátások

A Peugeot-Citroën (PSA) és Fiat-Chrysler (FCA) egyesülése óta a Stellantis nevet viselő holding 2021 eddig eltelt időszakában túlteljesítette az időarányos nyereségcélt. A korábban prognosztizált 5,5 százalék helyett az év végéig várhatóan a 7,5 százalékos lesz a profit.

A pénzpiaci elemzők és az autóipari szakemberek is fontos jelnek tartják a vártnál jobb számokat. Az idei lesz ugyanis januárban egyesült világmárkák, a Chrysler, a Fiat, a Peugeot és a Citroën első közös üzleti éve.

Az újautó árak emelkedésének és az egyesülés következtében elért költségcsökkentésnek köszönhetően a Stellantis annak ellenére teljesítette túl az időarányos profitcélt, hogy a terveznél kevesebb járművet értékesített.

Nagyobb, mint gondolnánk

A Stellantis 14 márkájához tartozik többek között az Alfa Romeo, a Chrysler, a Citroën, a Dodge, a Fiat, a Lancia, a Maserati, az Opel, valamint angol megfelelője, a Vauxhall, továbbá a Peugeot és a Jeep is. Az olasz-amerikai-francia cégcsoport tavaly 8 millió értékesített járművel a világ negyedik legnagyobb autókonszernje volt és 170 milliárd euró bevételt ért el.

A PSA és az FCA az után kötött egyesülési megállapodást 2019-ben, hogy az olasz-amerikai konszern sikertelen tárgyalásokat folytatott a Renaulttal. A frigy csak 2021 januárjában realizálódott: az EU elhúzódó kartell eljárása miatt, és mert vita volt az egyesülés utáni konszern igazgatótanácsi helyeinek elosztása körül. Végül a FCA 5, a PSA pedig 6 posztot kapott, amelyeket a két cég részvényesei által külön-külön kiválasztott személyek töltenek be. Az igazgatótanácsnak mellettük tagja lett John Elkann, az FCA és Carlos Tavares, a PSA vezetője. A 62 éves portugál nemzetiségű Tavares, aki 32 évig a Renault vezetőségében volt, 2014 óta a PSA elnöke és megkapta a fúzió után létrejött Stellantis konszern vezetői székét is.

E-offenzíva kétszámjegyű nyereséggel

A Tavares által ismertetett e-koncepció szerint a Stellantis 2025-ig 30 milliárd eurót fog költeni a járműszoftverek és a villanyautók fejlesztésre. Előbbi az önvezető autók várható felfutása, utóbbi az egyre szigorodó klímaelőírások miatt fontos. Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen friss bejelentése szerint az EU-ban 2035-től csak alternatív meghajtású új autók kaphatnak forgalmi engedélyt.

A konszern prognózisa szerint a 14 márka közös fejlesztésének köszönhetően a Stellantis beruházásainak 30 százalékkal lesz magasabb a megtérülési rátája az autóipari átlagnál. Tavares szerint az egyesülés évi 5 milliárd euró megtakarítást jelent. Így realisztikusnak tartja a 2026-ra kitűzött cél elérését, miszerint a bevétel kétszámjegyű része lesz nyereség.

A jelentős megtakarítás elsősorban abból adódik, hogy a jövőt jelentő elektroautóknál 4 közös platformra fog épülni a Stellantis 14 márkájának valamennyi modellje. A konszern műszaki vezetője, Harald Wester elmondása szerint a finisben van az új platformok kifejlesztése a kis, a közepes és a nagy modellek, valamint a pick-up-ok számára. Ezek mellett készül egy közös elektro-platform a cégcsoport tehergépjárműveihez is. Wester ígérete szerint az elektroautóik egy töltéssel 500-800 kilométer megtételére lesznek képesek, ami 20 perces gyorstöltéssel további 350 kilométerrel növelhető lesz.

Minden márka kiveszi a részét

Tavares szavával élve, az ’elektro-invázió’ motorja az Opel lesz. A cégcsoport német márkája 2028-tól Európában csak villanyautókat fog árulni. Ezzel párhuzamosan Kínában is fontos szereplője akar lenni az elektro-szegmensnek. Nagy kihívás tekintettel arra, hogy az Opel jelenleg szinte egyáltalán nincs jelen az USA után a világ második legnagyobb autópiacán.

A sikeres Corsa-E alapján készülnek Kínába

Az áttörésben központi szerepet szánnak az Opel új, a kínai piacra fejlesztett elektro-modelljének, a ’Manta E’-nek. Jó jel, legalábbis az európai terveket illetően, hogy a ’Corsa-E’ már az összes eladott Corsa 20 százalékát teszi ki.

A Peugeot számára is nagyratörő célokat tartalmaz a Stellantis e-koncepciója: az értékesített autóknak már 2023-ban 85 százalékban elektromosnak kellene lenniük, 2025-ben pedig a 100 százalék a cél Európában!

A Fiatnál lassabb lesz a váltás. Az olasz márkának csak akkor kellene teljes egészében az elektro-modellekre áttérnie, ha már nem lesz szignifikáns különbség az elektro és a hagyományos meghajtású modellek ára között.

Összességében Európában 2030-ban a bevételei 70 százalékát elektromos autók értékesítéséből akarja elérni a Stellantis. Az USA-ban, ahol nagy a pick-up-ok és SUV-k részesedése, csak 40 százalék a cél a következő évtized elejére.

Petrus Szabolcs

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.