Kezdőlap Mozaik Erre számítson ha a pesti Primarkba megy 
No menu items!

Erre számítson ha a pesti Primarkba megy 

A bukaresti áruház megnyitása 2023 decemberében Fotó:primark.com

Van aki úgy érzi, a Primark május 28.-i, magyarországi nyitása olyan érzés, mint amikor a gyerekként kért biciklit, csak évekkel később, már szinte felnőttként kapjuk meg. Mindenesetre az tény, hogy a Primark, miután a környező nyugati és keleti szomszédainkat ellátta az üzleteivel, végre Magyarországon is megjelenik. De mit érdemes tudni a fast fashion szegmens együk üdvöskéjéről? 

A Forbes egy korábbi írásában a Primark töretlen sikerét elemezve arról írt, hogy miközben a konkurensek visszaesnek, vagy bezárnak a Primark sikerének fontos eleme, hogy a cég ismeri a saját DNS-ét és külsőleg és belsőleg is ragaszkodik ahhoz, ahogyan értéket teremtenek a vásárlóik számára. Ennek vezérfonala, hogy a Primark alacsony árakat kínál. Tehát egyértelműen az árral versenyeznek. De nem csak az árról van szó. Az alacsony árat az üzleteikben található divatcikkek elsöprően nagy számával kombinálják. A legvégső sorban a gyerek a cukorkaboltban érzést adják, azt, hogy Ó, Istenem, megvehetem mindezt, és még marad is pénzem. Ez az értéktételük, és ezért sikeresek.

A Primark azért képes ilyen meggyőzően megteremteni ezt az élményt, mert minden, amit csinál, pontosan e köré az értéktétel köré van igazítva, ami megfelel egy adott vásárlói szegmens igényeinek és vágyainak, és ami megkülönbözteti őket a versenytársaiktól. Belsőleg pedig azért van jól összehangolva, mert a Primark minden művelete – beszerzés, készletgazdálkodás, üzlettervezés stb. – csak arra irányul, hogy megteremtse ezt a „gyerek a cukorkaboltban” élményt.

Amit a Primarktól tanulhatunk, az a DNS-ünk ismeretének és a hozzá való ragaszkodásnak az ereje. Sok más vállalatnak, a kiskereskedelemben és máshol is, nehézséget okoz ez. Nem tudják pontosan, hogy milyen értéket teremtenek a vásárlóik számára, és ennek következtében hiányzik a fókusz és az összehangoltság – összegez a Forbes.

A sztori kezdete

A Primark alapításának története 1969-ig vezethető vissza, amikor Arthur Ryan ír vállalkozó „Penneys” néven megalapította az első Primark üzletet a dublini Mary Street-en, Írországban. Az üzlet kiváló bevásárlóhelyen helyezkedett el, és forradalmi koncepciót vezetett be a kiskereskedelemben: divatos ruhákat kínált megfizethető áron. Ez az újszerű megközelítés gyorsan figyelmet keltett, és megalapozta a Primark gyors terjeszkedését és későbbi globális sikerét.

A „Penneys” elnevezés abból az elképzelésből eredt – a font váltópénzét jelentő penny-bő is kiindulva -, hogy minőségi termékeket kínálnak olyan áron, amely a filléres vásárlóknak is tetszik. Az áruház kezdetben arra összpontosított, hogy a legújabb divattrendeket a versenytársakénál lényegesen alacsonyabb áron kínálja, így a stílusos ruházat szélesebb rétegek számára is elérhetővé vált.

A stratégia rendkívül népszerűnek bizonyult, ami további Penneys-üzletek megnyitásához vezetett Írország-szerte. A márka kínálata visszhangra talált a fogyasztók körében, akik megfizethető és divatos ruházati lehetőségeket kerestek. Néhány éven belül a Penneys szilárdan megalapozta magát Írország vezető divatáru-kiskereskedőjeként, hűséges vásárlói bázist vonzott, és elismerést szerzett a kivételes ár-érték arányának köszönhetően.

Az 1970-es években a Primark stratégiai lépést tett, hogy Írország határain túlra terjeszkedjen, és belépett az Egyesült Királyság piacára. Az első brit üzletet 1973-ban nyitották meg Derbyben, és a márka gyorsan elnyerte a brit fogyasztók tetszését. A terjeszkedés folyamatos ütemben folytatódott, és az Egyesült Királyság nagyvárosaiban újabb és újabb üzletek nyíltak.

Az 1980-as évekre a Primark jól ismert, utcai divatáru-kiskereskedővé vált, és sikere további nemzetközi terjeszkedésre késztette. A márka 2006-ban Spanyolországba is betört, és Madridban nyitotta meg első üzletét. A spanyol vásárlók pozitív visszajelzései arra ösztönözték a Primarkot, hogy új piacokat fedezzen fel Európa-szerte. A következő években a Primark jelentős jelenlétet alakított ki olyan országokban, mint Portugália, Franciaország, Németország, Olaszország és Hollandia.

A 2010-es évekkel jött az Európán kívüli terjeszkedés, a márka megvetette a lábát az Egyesült Államokban, 2015-ben a Massachusetts állambeli Bostonban debütált. Az amerikai piac fogékonynak bizonyult a Primark kínálatára, ami a következő években több üzlet megnyitásához vezetett országszerte.

Napjainkban a Primark tovább növeli globális jelenlétét, és Európa, Észak-Amerika különböző országaiban, sőt, még a Közel-Keleten is vannak üzletei. A márka hírneve, hogy megfizethető, stílusos és divatos ruhákat kínál, továbbra is töretlen, így a divat iránt elkötelezett fogyasztók számára az egyik legmegfelelőbb célpont, akik értéket keresnek anélkül, hogy kompromisszumot kötnének a stílusban.

Nem véletlen, hogy a dublini központú cég, amit 1969-ben Arthur Ryan alapított,  mára a világ egyik legnagyobb ruházati kiskereskedőjévé vált: több mint 400 üzlete van 15 országban, többek között az Egyesült Királyságban, Írországban, Spanyolországban, Portugáliában, Németországban, Hollandiában, Belgiumban, Franciaországban, Olaszországban, Ausztriában, Lengyelországban, Szlovákiában, Csehországban, Romániában és az Egyesült Államokban.

A Thebrandhopper szerint a Primarkot a legújabb, kifutóról inspirált stílusok megfizethető áron történő kínálata különbözteti meg a versenytársaitól. A márka széles termékkínálata minden évszakra való ruházatot felölel, a stílusos hétköznapi viselettől kezdve a strandruházaton és az aktív ruházaton át a formális öltözékig. Divatkollekciói mellett számos kiegészítőt, lábbelit, szépségápolási terméket és háztartási cikket kínál a különböző életmódbeli igényekhez alkalmazkodva. Az alacsony árrés titka pedig abból ered, hogy nagy tételben szerzi be az árut és miközben az alacsony költségű országokból vásárol, és alacsonyan tartja az üzemelési költségeit.

Kocsis Erika

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Bécs Európa digitális jövőjét építi

A SEMIC 2025 konferencián Koppenhágában a város nyerte el az Európai Bizottság Public Sector Tech Watch Best Cases Awardját, ahol olyan megoldásokat díjaznak, amik közszolgáltatások javítása és a belső folyamatok fejlesztése által megkönnyítik az adott város polgárai számára az ügyintézést.

Idén két budapesti kerületben és Miskolcon lehetett eladni a leggyorsabban ingatlant

A Duna House adatai szerint idén Budapesten a IX. és X. kerületben keltek el a leggyorsabban a lakások, 55 illetve 63 nap alatt, míg a vidéki nagyvárosok közül Miskolcon volt a leggyorsabb az értékesítés, 86 napos átlagos értékesítési idővel.

6,2 százalékkal bővült a mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke idén

2025-ben a mezőgazdaság kibocsátása 4,4 ezer milliárd forint felett alakult, ez 6,2 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A bővüléshez a teljes termelési árszínvonal 10 százalékos, továbbá az állattenyésztés volumenének 2,5 százalékos emelkedése járult hozzá.

SH: októberben az előző év azonos időszakához mérten 2,7 százalékkal mérséklődött, az előző hónaphoz képest 0,5 százalékkal bővült az ipari termelés

A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 0,5 százalékkal nagyobb volt a 2025. szeptemberinél
Hirdetés

Hírek

Bécs Európa digitális jövőjét építi

A SEMIC 2025 konferencián Koppenhágában a város nyerte el az Európai Bizottság Public Sector Tech Watch Best Cases Awardját, ahol olyan megoldásokat díjaznak, amik közszolgáltatások javítása és a belső folyamatok fejlesztése által megkönnyítik az adott város polgárai számára az ügyintézést.

Idén két budapesti kerületben és Miskolcon lehetett eladni a leggyorsabban ingatlant

A Duna House adatai szerint idén Budapesten a IX. és X. kerületben keltek el a leggyorsabban a lakások, 55 illetve 63 nap alatt, míg a vidéki nagyvárosok közül Miskolcon volt a leggyorsabb az értékesítés, 86 napos átlagos értékesítési idővel.

6,2 százalékkal bővült a mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke idén

2025-ben a mezőgazdaság kibocsátása 4,4 ezer milliárd forint felett alakult, ez 6,2 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A bővüléshez a teljes termelési árszínvonal 10 százalékos, továbbá az állattenyésztés volumenének 2,5 százalékos emelkedése járult hozzá.

SH: októberben az előző év azonos időszakához mérten 2,7 százalékkal mérséklődött, az előző hónaphoz képest 0,5 százalékkal bővült az ipari termelés

A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 0,5 százalékkal nagyobb volt a 2025. szeptemberinél

Orbán Viktor: a minimálbér 11, a garantált bérminimum 7 százalékkal nő

65 ezer betöltetlen álláshely van Magyarországon, és jövőre 35 ezer engedélyt fognak kiadni vendégmunkásoknak.

A cégek többsége emeli a fizetéseket jövőre egy felmérést szerint

Az előző évekhez hasonlóan a Magyarországon működő cégek többsége 2026-ban is emeli a fizetéseket.

Közel 8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése adótartozás miatt

Csaknem 8 ezer katás vállalkozót érinthet a kataalanyiság megszűnése, mivel nettó 100 ezer forintot elérő adótartozásuk van, az érintetteknek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a napokban figyelmeztető levelet küld.

A megítélt támogatások 70 százalékát már kifizették a Napenergia Plusz Programban

A modern napelemes rendszerek telepítését ösztönző pályázaton az elutalt összegek meghaladták a 60 milliárd forintot. Több mint 21 ezer család összesen mintegy 86 milliárd, egyenként több mint 4 millió forintos támogatással csökkentheti áramszámláit saját eszközzel zöldenergiát termelve és tárolva
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.