Kezdőlap Világgazdaság Európa - zöld fordulat vagy 'zöld álom'? Az ipar inkább kivár
No menu items!

Európa – zöld fordulat vagy ‘zöld álom’? Az ipar inkább kivár

A ’green deal’ 2050-re a CO2 mentes európai gazdaságot jelentené. Egy német autóipari menedzser elárulja, mit tesz, illetve mit és miért nem tesz Európa legnagyobb gazdaságának legfontosabb ágazata a célért.

A többség kivár

A ’zöld fordulat’ sikere az gazdasági szereplők, elsősorban az ipari vállalatok közreműködése nélkül elképzelhetetlen. A legtöbb cég ugyan maga is elfogadott célkitűzéseket, de a gyakorlatban alig tesz a zöldebb termelésért. Az autógyártókra vonatkozó szigorú károsanyagkibocsátási előírásokkal szemben Brüsszel még nem rótt konkrét kötelezettségeket más gazdasági szereplőkre a ’green deal’ megvalósítása érdekében.

„Kivárjuk, hogy az általános célokat követni fogják-e konkrét, ránk is vonatkozó, számonkérhető előírások” – mondja egy német autóipari beszállító középvezetője. Tapasztalata szerint napjainkban csak azok a cégek tesznek a zöldebb jövőért, amelyek a beruházásaikból PR-tőkét tudnak kovácsolni.

Újrahasznosítás, de nem a környezet védelme érdekében

Európa legnagyobb gazdasága Németország, ahol az autóipar messze a legfontosabb iparág: 2019-ben 436 milliárd eurót termeltek és 833 ezer embernek adtak munkát. Ezért az európai ’green deal’ szempontjából döntő, mit tesznek a német autógyártók a zöldebb gazdaságért. Az autók károsanyagkibocsátására évek óta szigorú előírások vonatkoznak. A ’green deal’ által elfektetett cél viszont a termelés CO2 semlegessé tétele lenne. Erre vonatkozóan még nincsenek konkrét előírások.

Zöld álomautó Kép/Forrás/Capem

A német autóipari beszállító menedzsere ennek ellenére egyre erősödő nyomást érez az gépjárműgyártók részéről.

„Komoly előny a megrendelésekért folytatott versenyben, ha viszonylag magas újrahasznosítási arányt tudunk felmutatni a beszállított termékeink gyártása során.”

E mögött azonban nem az autóipari vállalatok vezetőinek növekvő felelősségérzetét látja. „El akarják érni, hogy a rájuk vonatkozó szigorú előírások teljesítésénél azt is figyelembe vegyék, amit a beszállítóik tesznek a zöldebb gyártásért” – véli a német beszállító középvezetője.

Zöld beruházás = újrahasznosítás

A zöld termelés érdekében tett beruházások jelenleg leginkább az újrahasznosítási arány növelését jelentik. Ennek két módja van: a gyártási hulladék (post process recycling) és a termék (post consumer recycling) újrahasznosítása.

A műanyag fröccsöntők általában kidobják a vágási-, illetve gyártási hulladékot Kép/Forrás/greenwarehouse.

Közös bennük, hogy a termelő üzemeken kívül történnek. Amit a fogyasztók leselejteznek nem a gyártóhoz kerül vissza újrahasznosításra. A recycling azt jelenti, hogy az üzemek újrahasznosított alapanyagot vásárolnak a hulladékfeldolgozóktól a termeléshez. Még a ’post process recycling’ estében is ritka a gyáron belüli újrahasznosítás. Bonyolult és drága lenne. A kevés kivétel egyike a fröccsöntés során keletkező műanyag szemét megolvasztása és az új plasztikhoz keverése.

Az recyclingra általában igaz, hogy gazdaságilag nem kifizetődő. Ez különösen igaz a műanyagra. Egyrészt, mert a folyamat során romlik a minőség, a második életét élő plasztikok sokkal kevesebb célra használható, mint az új. Másrészt, mert az új műanyaggranulátum olcsó.

További probléma, hogy az újrahasznosított anyagok gyakran nem teljesítik az összetételre vonatkozó előírásokat. Ezek az autóiparban, leginkább tűzvédelmi okokból, különösen szigorúak: a szelektív kukába dobott PET-palack lehet új kabát, de nem szabad autóüléshuzatnak használni.

Gazdaságilag jobban megéri, azért nagy az újrahasznosítási arany a papírnál, az üvegnél és a fémnél. Utóbbi esetén ez a ritkafémek mellett az acélra és az alumíniumra is vonatkozik.

„Az energetikai beruházás ritka, mint a fehér holló.”

Energetikai beruházásra alig van példa a német autóiparban. Íratlan szabály, hogy az invesztícióknak egy éven belül meg kell térülniük. Ez energetikai beruházásoknál gyakorlatilag lehetetlen. „Az autóipar ezért nem tesz szinte semmit a ’green deal’ főcéljáért, a CO2 semleges termelésért” – mondja a menedzser.

A ritka kivétel a belga ragasztógyáré – szélturbinákat telepített

Cége üzleti partnereik közül csak egyről tud, amely az elmúlt időszakban beruházott a működése CO2 kihatásainak csökkentése érdekében. Egy belga ragasztógyár, az Avery Dennison 3 darab 49 méter magas szélkereket telepített az üzeme mellé egy 1,5 focipályányi területre. A 100 méter átmérőjű rotorok évi 2,2 megawatt áramot állítanak elő. A 1.430 háztartásnak éves igényét kielégítő mennyiség a gyár energiaszükségletének 30 százalékát fedezi.

A belga cég példája is mutatja, hogy az energetikai beruházások középtávon, 5-10 év alatt megtérülnek. Az iparág döntéshozóit jól ismerő menedzser azonban biztos benne, hogy a szemlélet ennek ellenére nem fog változni. „Törvényi előírások, illetve állami támogatások nélkül olyan ritkák fognak maradni az energetika beruházások, mint a fehér holló.”

Petrus Szabolcs

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

MSZÉSZ elnök: a nemzetközi versenyképességhez növelni kell a szállodaipar profitabilitását

A szállodai szakma pozitív jövőképének kulcsa az ember, a...

Győrben nyitotta meg második BYD értékesítési pontját az AutoWallis Csoport

Győrben nyitotta meg második BYD értékesítési pontját, az első vidéki BYD bemutatótermét az AutoWallis

Horvátország 122 külföldi várossal, rekord számú járattal várja a turistákat a 2025-ös nyári szezonban  

A Horvát Idegenforgalmi Közösség adatai szerint Horvátország a 2025-ös nyári repülési szezonban, március végétől október végéig, 122 külföldi várossal lesz közvetlen légi összeköttetésben.

Az MBH Bank 123 forint osztalékot fizethet részvényenként

Az MBH Bank igazgatósága törzsrészvényenként 123 forint osztalék kifizetését javasolja a társaság közgyűlésének a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján közzétett előterjesztés szerint.
Hirdetés

Hírek

Devizapiac – Vegyesen változott kedd estére a forint árfolyama

Az euró árfolyama a reggel hét órakor jegyzett 402,86 forintról 402,12 forintra gyengült 18 órakor, napközben 401,77 forint és 403,69 forint között mozgott.

Nem ússzuk meg: áprilistól ez is kell a beutazáshoz az Egyesült Királyságba

Április 2-tól minden magyar állampolgárnak is szüksége lesz az...

Vidéki otthonfelújító nyugdíjasok irány az Államkincstár

A kormány kibővítette a kedvezményezetti kört, így a nyugdíjasok...

Így módosulhat most az ESG-törvény

A Nemzetgazdasági Minisztérium társadalmi egyeztetést indít az Európai Bizottság...

Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama hétfő reggel a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Március végétől Debrecenből Lipcsébe és Máltára hoz járatot a BMW

A Universal Airlines március 30-tól heti két retúrjáratot indít...

Németország kiszabadult a költségvetési kalodából. Örülhetünk?

Friedrich Merz A német parlament történelmi döntést hozott: elfogadták azt...

Gyengült hétfő reggelre a forint

Az eurót hétfő reggel hét órakor 399,59 forinton jegyezték a péntek esti 398,92 forint után. A dollár jegyzése 367,36 forintra ment fel 366,46-ról, a svájci franké pedig 415,39-re 414,30 forintról.
Hirdetés

Gazdaság

Európai terjeszkedéséhez olasz bankot nézett ki az ING

  Fotó: popso.it Európai terjeszkedési tervéhez igazodva az ING, Olaszország felé vette az irányt, ahol a Banca Popolare di Sondrioval vette fel a kapcsolatot. Az ING Group...

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet