Az internetes vásárlókat gyakran nem tájékoztatják egyértelműen az árakról és az engedményekről. A vizsgált webshopok 60 százalékánál szabálytalanságokra derült fény – közölte az Európai Bizottság.
A tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok a brüsszeli testület koordinációjával mintegy 560 honlapot világítottak át 24 európai uniós országban, illetve Norvégiában és Izlandon.
A vizsgált webshopok nagyjából 60 százalékánál találtak fogyasztóvédelmi szabálysértést, főként az árak és a különleges ajánlatok feltüntetését illetően.
Az engedményeket kínáló oldalak több mint 31 százalékánál vagy fennállt a gyanú, hogy az akciók nem valódiak, vagy pedig nem tüntették fel egyértelműen az akciós ár kiszámításának módját.
Az ellenőrzött 560 honlap közül 211 az online vásárlás kezdetén alacsonyabb vételárat tüntetett fel, mint fizetéskor. Az ezen honlapokat üzemeltető kereskedőknek 39 százaléka nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítés, a fizetés, a foglalás kapcsán felmerülő elkerülhetetlen pluszköltségekről.
Az uniós fogyasztóvédelmi jog értelmében a kereskedőknek az árakat úgy kell feltüntetniük, hogy azok az összes kötelező költséget tartalmazzák, ha pedig ezeket a költségeket nem lehet előre kiszámítani, akkor legalább azt jelezniük kell, hogy számítaniuk kell ilyen költségekre.
A kereskedők a vizsgált honlapok 59 százalékánál megszegték azon kötelezettségüket, hogy könnyen hozzáférhető linket tegyenek közzé, mely az online vitarendezési platform oldalára vezeti a fogyasztót, holott ez kötelező a hatályos jog alapján.
A honlapok csaknem 30 százaléka esetében az ellenőrök szabálytalanságokat tártak fel az elállási jogról való megfelelő tájékoztatással kapcsolatban.
“Megdöbbenéssel tölt el a problémás weboldalak nagy száma. Az online kereskedők kötelesek teljességgel tiszteletben tartani az EU-s fogyasztóvédelmi szabályokat. A nemzeti hatóságok az Európai Bizottság segítségével most megteszik a szükséges lépéseket a tisztességtelen üzleti gyakorlatok megszüntetésére” – közölte Vera Jourová illetékes uniós biztos.