Kezdőlap Világgazdaság Európai Unió. Lezárt határok - szabad mozgás?
No menu items!

Európai Unió. Lezárt határok – szabad mozgás?

Az európai országok többsége lezárta határait. Az áruellátásról, különösen a lakossági alapellátásról azonban gondoskodni kell, és persze az ipari termelés folytatását biztosító részegységek célba juttatása is kívánatos lenne. Több európai vállalat már a gyárak leállításáról döntött.

A gordiuszi csomó

A fuvarozók azt gondolták a Brexit körüli bizonytalanságok után, az EU-Nagy-Britannia megállapodásnak köszönhetően nyugalmasabb időszak köszönt az ágazatra. Tévedtek! A korona-vírus sosem látott problémákat okoz. A legtöbb európai ország a határai lezárásától reméli a járvány megállítását. Kérdés, hogy ez sikerül-e. Ami biztos, az intézkedések a fuvarozásban jelentős késésekhez vezet. Az sem kizárt, hogy sok áru egyáltalán nem érkezik meg a célállomására.

A Brenner-hágónak rendkívül nagy a forgalma alapesetben is

A tagállamok után kedd reggel az EU is lezárta küldő határait. Egyidejűleg Brüsszel és a tagállamok is biztosítani akarják a zavartalan teherfuvarozást. Ez nem csak a fogyasztók ellátáshoz elengedhetetlen. Az alkatrész- és alapanyagok szállítása nélkül megáll az ipari termelés, de még a szállítások késése is komoly fennakadásokhoz vezethet.

Az első nap után még nem dönthető el, hogy szigorúan ellenőrzött határok mellett működni fog-e az áruszállítás. Európa legnagyobb gazdaságában és ráadásul földrajzilag is a kontinens közepén fekvő Németországban nem biztatóak a jelek.

A Spiegel az érintett német tartományi rendőrségeknél érdeklődött a tapasztalatokról.

Helyzetkép a német határokról

Bajorországban, az osztrák-német határon külön sávba terelik a személy- és a teherkocsikat. Előbbieket ellenőrzik, utóbbiakat átintik, ha uniós rendszámuk van. Az autópályák határátkelőin, az A8-on Salzburgnál, az A9-en Passau mellett, valamint az A93-on Kufsteinnél a menekültválság után kiépítették a szükséges infrastruktúrát. Könnyen ketté tudják választani a járműveket. Ha akadozva is, de megy a forgalom.

Rheinland–Pfalzban, a francia-német határon a teherautók is ritkán jutnak át ellenőrzés nélkül. Leszámítva azt az esetet, ha az ellenőrzést folytató rendőr arcról ismeri a sofőrt és már a nap folyamán ellenőrizte, mindenkit megállítanak. A forgalmat tovább lassítja, hogy a szabad határok 30 éve után hiányzik az ellenőrzéshez szükséges infrastruktúra és a személy és teherkocsik szétválasztásához elengedhetetlen sávok. A legtöbb átkelőnél több órát kell várakozni.

Baden-Württembergben, a francia-német határon hasonló az ellenőrzési rend és a problémák. A legfontosabb átkelőnél, Strasbourg mellett 3 órás a várakozás.

A baden-württembergi svájci-német határon jobb a helyzet. Svájc ugyan a Schengeni-térség része, de nem tagja az európai vámuniónak, így a fuvarozókat eddig is ellenőrizték. Most szigorúbb a kontroll, de a várakozás mindenhol 1 óra alatt van.

Fuvarozók beszámolóiból tudható, hogy sokkal rosszabb a helyzet a kontinens legfontosabb tranzitútján, a Brenner-hágón Ausztria és Itália között. Az osztrák kontroll következtében 80 kilométeres dugó alakult ki a határ olasz oldalán! Ez a Spiegelnek nyilatkozó fuvarozók szerint 3 napos késedelemhez vezethet a szállításban. De legalább átérnek a szállítmányok. Másképp van ez Csehországban, ahol egyelőre átjárhatatlanok a határok.

Ameddig a csehországi egyedi eset marad a fogyasztók ellátás alapvetően biztosított. – mondják a fuvarozók. Az iparban viszont már az alapanyagok érkezésének kiszámíthatatlansága is leálláshoz vezethet. Erre hivatkozva döntött már több vállalat, például a VW valamennyi európai üzemei bezárása mellett, így a győri gyár és az esztergomi Suzuki üzem is leáll.

Európai megoldást!

Ursula von der Leyen

A Spiegelben megszólalt német fuvarozók egyetértettek, hogy nemzeti protekcionizmus helyett európai megoldás kellene a kontinens gazdaságában életben tartáshoz. Az Európai Bizottság, illetve a testület elnöke, Ursula von der Leyen gyorsan reagált. Úgynevezett ’zöld folyósók’ felállítására tett javaslatot. Ez a gyakorlatban külön sávot jelentene a belső határokon, amelyek az áruk lehető leggyorsabb, ellenőrzés nélküli fuvarozást volna hivatott biztosítani a határellenőrzés mellett is.

A német konzervatívok közlekedési szakpolitikusa szerint sürgősen európai jogszabályban kellene rögzíteni, hogy az alapvető szükségleti cikkek szállítását határellenőrzés visszaállítása, határzár esetén is biztosítaniuk kell a tagállamoknak.

Markus Ferber

Az Európai Parlamentben politizáló Markus Ferbernek, a CSU, közlekedési szakpolitikusának tudomása van olyan esetekről, amikor európai kamionsofőrök kerültek a belső határokon 14 napos karanténba, habár nem mutatták a megbetegedés jeleit. „Ha ez így folytatódik, le fog állni az áruszállítás a kontinensen” – figyelmeztetett a Spiegelben.

Amikor az emberek mindenhol el vannak bizonytalanodva, pánikszerűen reagálnak a legkisebb ellátási nehézségekre is, mindent meg kellene tenni, az áruforgalom zavartalan folyása érdekében.

Új cafeteria és HR megoldások a versenyképesség növeléséhez

Konferencia 2025. január 24. Budapest Helyszín: CONTINENTAL HOTEL BUDAPEST**** (Cím: 1074 Budapest, Dohány u. 42-44)

2025 januártól új fejezet nyílt a Cafeteriában. Jelentősen bővült a kedvezményes adózású béren kívüli, valamint az adómentes juttatások köre. A NAV, a PwC, valamint a téma legjobb szakembereinek előadásai megmutatják, hogy egy új Cafeteria stratégiával hogyan növelheti a munkavállalók elkötelezettségét és cége versenyképességét. Tartson velünk! További információ és jelentkezés: https://azuzletkonferenciakozpont.hu/uj-fejezet-nyilik-a-cafeteria-rendszerben-szakmai-konferencia/

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nem feleltek meg az előírásoknak a vizsgált, lítium akkumulátorral működő termékek

A kormányhivatalok munkatársai kisboltokból, nagyobb áruházláncokból, telefonos boltokból, műszaki áruházakból, barkácsáruházakból, szerszám és számítástechnikai webáruházakból egyaránt vettek mintát, és az összes terméknél nagy biztonsági kockázatot állapítottak meg a szakemberek.

A Grand Budapest projekt miatt élénkülés várható a környék lakáspiacán

A XIV. kerületi oldalon a Grand Budapest-közeli részeken a használt lakásokat majdnem 1,1 millió forintos négyzetméteráron kínálják eladásra, az újaknál pedig 1,3 millió forinttal lehet számolni.

A fővárosi agglomerációban tavaly 70 millió forint körül alakultak a lakásárak

A kereslet nem csak Budapesten és környékén, de országos szinten kiemelkedő, két éves csúcson volt tavaly, ami éreztette hatását a fővárost körülvevő agglomerációs gyűrű településein található ingatlanok árszintjén is.

Kamatot emelt a lakáshiteleknél az OTP, követheti a többi bank

A mostani kamatemelés a szabad felhasználású jelzáloghitelek kamatát nem érinti az OTP-nél, ahogyan az állami kamattámogatású lakáshitelekét sem, amilyen például a CSOK Plusz.

Hírek

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél, 0,2 százalékkal az euró, 0,8 százalékkal a dollár és 0,4 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült péntek reggelre a forint

Péntek reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a hétfői kezdésnél mindhárom devizával szemben, 0,5 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 0,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama csütörtök reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtökön reggel a szerda esti szintekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.

Erősödött a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0263 dollár után 1,0272 dolláron áll péntek reggel.

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggel

Az eurót 1,0364 dolláron jegyezték kedden reggel a hajnali 1,0354 dollár után.

Devizapiac – Minimálisan gyengült a forint hétfő reggel

Minimálisan gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

A forint reggel óta tovább erősödött

Az euró a csütörtök reggeli 1,0398 dollár után magasabban, 1,0402 dolláron állt.

Gazdaság

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.

Vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is?

Évente átlagosan közel 35 ezer forintba kerül egy bankszámla fenntartása egy lakossági ügyfélnek, pedig vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is - írja a Privátbankár.huEgy magyar...

Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén

Az elmúlt 25 év legnagyobb magyarországi nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtotta végre a Gránit Bank - mondta Hegedüs Éva, a Gránit Bank Nyrt. alapító tulajdonosa,...