Kezdőlap Világgazdaság Európai Unió. Lezárt határok - szabad mozgás?
No menu items!

Európai Unió. Lezárt határok – szabad mozgás?

Az európai országok többsége lezárta határait. Az áruellátásról, különösen a lakossági alapellátásról azonban gondoskodni kell, és persze az ipari termelés folytatását biztosító részegységek célba juttatása is kívánatos lenne. Több európai vállalat már a gyárak leállításáról döntött.

A gordiuszi csomó

A fuvarozók azt gondolták a Brexit körüli bizonytalanságok után, az EU-Nagy-Britannia megállapodásnak köszönhetően nyugalmasabb időszak köszönt az ágazatra. Tévedtek! A korona-vírus sosem látott problémákat okoz. A legtöbb európai ország a határai lezárásától reméli a járvány megállítását. Kérdés, hogy ez sikerül-e. Ami biztos, az intézkedések a fuvarozásban jelentős késésekhez vezet. Az sem kizárt, hogy sok áru egyáltalán nem érkezik meg a célállomására.

A Brenner-hágónak rendkívül nagy a forgalma alapesetben is

A tagállamok után kedd reggel az EU is lezárta küldő határait. Egyidejűleg Brüsszel és a tagállamok is biztosítani akarják a zavartalan teherfuvarozást. Ez nem csak a fogyasztók ellátáshoz elengedhetetlen. Az alkatrész- és alapanyagok szállítása nélkül megáll az ipari termelés, de még a szállítások késése is komoly fennakadásokhoz vezethet.

Az első nap után még nem dönthető el, hogy szigorúan ellenőrzött határok mellett működni fog-e az áruszállítás. Európa legnagyobb gazdaságában és ráadásul földrajzilag is a kontinens közepén fekvő Németországban nem biztatóak a jelek.

A Spiegel az érintett német tartományi rendőrségeknél érdeklődött a tapasztalatokról.

Helyzetkép a német határokról

Bajorországban, az osztrák-német határon külön sávba terelik a személy- és a teherkocsikat. Előbbieket ellenőrzik, utóbbiakat átintik, ha uniós rendszámuk van. Az autópályák határátkelőin, az A8-on Salzburgnál, az A9-en Passau mellett, valamint az A93-on Kufsteinnél a menekültválság után kiépítették a szükséges infrastruktúrát. Könnyen ketté tudják választani a járműveket. Ha akadozva is, de megy a forgalom.

Rheinland–Pfalzban, a francia-német határon a teherautók is ritkán jutnak át ellenőrzés nélkül. Leszámítva azt az esetet, ha az ellenőrzést folytató rendőr arcról ismeri a sofőrt és már a nap folyamán ellenőrizte, mindenkit megállítanak. A forgalmat tovább lassítja, hogy a szabad határok 30 éve után hiányzik az ellenőrzéshez szükséges infrastruktúra és a személy és teherkocsik szétválasztásához elengedhetetlen sávok. A legtöbb átkelőnél több órát kell várakozni.

Baden-Württembergben, a francia-német határon hasonló az ellenőrzési rend és a problémák. A legfontosabb átkelőnél, Strasbourg mellett 3 órás a várakozás.

A baden-württembergi svájci-német határon jobb a helyzet. Svájc ugyan a Schengeni-térség része, de nem tagja az európai vámuniónak, így a fuvarozókat eddig is ellenőrizték. Most szigorúbb a kontroll, de a várakozás mindenhol 1 óra alatt van.

Fuvarozók beszámolóiból tudható, hogy sokkal rosszabb a helyzet a kontinens legfontosabb tranzitútján, a Brenner-hágón Ausztria és Itália között. Az osztrák kontroll következtében 80 kilométeres dugó alakult ki a határ olasz oldalán! Ez a Spiegelnek nyilatkozó fuvarozók szerint 3 napos késedelemhez vezethet a szállításban. De legalább átérnek a szállítmányok. Másképp van ez Csehországban, ahol egyelőre átjárhatatlanok a határok.

Ameddig a csehországi egyedi eset marad a fogyasztók ellátás alapvetően biztosított. – mondják a fuvarozók. Az iparban viszont már az alapanyagok érkezésének kiszámíthatatlansága is leálláshoz vezethet. Erre hivatkozva döntött már több vállalat, például a VW valamennyi európai üzemei bezárása mellett, így a győri gyár és az esztergomi Suzuki üzem is leáll.

Európai megoldást!

Ursula von der Leyen

A Spiegelben megszólalt német fuvarozók egyetértettek, hogy nemzeti protekcionizmus helyett európai megoldás kellene a kontinens gazdaságában életben tartáshoz. Az Európai Bizottság, illetve a testület elnöke, Ursula von der Leyen gyorsan reagált. Úgynevezett ’zöld folyósók’ felállítására tett javaslatot. Ez a gyakorlatban külön sávot jelentene a belső határokon, amelyek az áruk lehető leggyorsabb, ellenőrzés nélküli fuvarozást volna hivatott biztosítani a határellenőrzés mellett is.

A német konzervatívok közlekedési szakpolitikusa szerint sürgősen európai jogszabályban kellene rögzíteni, hogy az alapvető szükségleti cikkek szállítását határellenőrzés visszaállítása, határzár esetén is biztosítaniuk kell a tagállamoknak.

Markus Ferber

Az Európai Parlamentben politizáló Markus Ferbernek, a CSU, közlekedési szakpolitikusának tudomása van olyan esetekről, amikor európai kamionsofőrök kerültek a belső határokon 14 napos karanténba, habár nem mutatták a megbetegedés jeleit. „Ha ez így folytatódik, le fog állni az áruszállítás a kontinensen” – figyelmeztetett a Spiegelben.

Amikor az emberek mindenhol el vannak bizonytalanodva, pánikszerűen reagálnak a legkisebb ellátási nehézségekre is, mindent meg kellene tenni, az áruforgalom zavartalan folyása érdekében.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A Fradi az EL-ben, a magyarok vagyona a maximum a BL selejtezőben játszik

A Blochamps Capital friss adatai szerint a hazai privátbanki ügyfélkörnek bő 11.000 milliárd forintnyi vagyonát kezeli a pénzügyi szektor.

Több mint 26 millió utas, 12 ezer járat, brutális pontosságjavulás a Wizz Airnál a nyáron

A Wizz Air idén jelentette be Customer First Compass programját, amelynek keretein belül a légitársaság 14 milliárd eurós beruházással fejleszti üzemelését és utasai ügyfélélményét a következő években.

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.
Hirdetés

Hírek

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A Fradi az EL-ben, a magyarok vagyona a maximum a BL selejtezőben játszik

A Blochamps Capital friss adatai szerint a hazai privátbanki ügyfélkörnek bő 11.000 milliárd forintnyi vagyonát kezeli a pénzügyi szektor.

NIS2: A magyar cégek többsége lemaradt a felkészülésben

Lesújtó képet fest a hazai vállalkozások felkészültsége a NIS2 irányelv teljes körű alkalmazására nézve.

Az utasbiztonságot és az átláthatóságot növelő módosítások a taxirendeletben

Módosította a taxirendeletet szerdán a Fővárosi Közgyűlés, amely az átláthatóságot és az utasbiztonságot növelő szabályozást is elfogadott.

A melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a HCEMM kutatói

A bőr pigmentet termelő sejtjeiből kiinduló rosszindulatú bőrdaganat, a melanóma okozta áttétek hatékonyabb kezelésének lehetőségét vizsgálták a Magyar Molekuláris Medicina Kiválósági Központ (HCEMM) kutatói.

0,1 százalékkal kevesebb új autót adtak el az első nyolc hónapban

Az Európai Unióban éves összevetésben 0,1 százalékkal, 7 millió 169 ezerre csökkent az eladott új autók száma az első nyolc hónapban, a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése 12,6 százalékról 15,8 százalékra nőtt.

Szeptember 30-ig kérhető vissza a 2024-es, külföldön megfizetett áfa

A jogosult hazai vállalkozások szeptember 30-ig igényelhetik vissza a külföldön megfizetett áfát; a határidő jogvesztő, a kérelmeknek eddig az időpontig be kell érkezniük a NAV-hoz. Aki elmulasztja, az már nem kaphatja vissza az áfát 2024-es számlái után, késedelmét pedig igazolási kérelemmel sem mentheti ki.

Devizapiac – Gyengült a forint csütörtök reggelre

Gyengült kissé a forint csütörtök reggelre az előző délutáni jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.
Hirdetés

Gazdaság

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.