A film- és tévépiac a Warner és a Discovery egyesült erővel próbálja megállítani a Netflix térnyerését. A hagyományos médiacégek fejlesztésekkel és egyesülésekkel küzdenek a streaming szolgáltatók ellen. Legnagyobb sikerrel a Disney.
Felvásárlás, leválasztás, egyesítés
A nagymúltú médiacég, a WarnerMedia 2016 óta a világ egyik legnagyobb telekommunikációs konszernje, az amerikai AT&T tulajdona. Az 1885-ban alapított, sokáig az amerikai és a kanadai távközlési monopóliumot birtokló dallasi AT&T 5 évvel ezelőtt 85 milliárd dollárt fizetett a Warnerért és átvállalta a 108 milliárdos adósságát is. A felvásárlással megszerezte a Warner két leányvállalatát a CNN-t és a HBO-t is.
Az AT&T nemrégiben önálló céggé alakította a Warnert. Röviddel ez után jelentették be az egyesülést a Discovery Channellel. Utóbbi ismeretterjesztő adói sokaságával a világ 200 országában több mint 431 millió háztartásba jut el. A Warner és a Discovery fúziójával egy 41 milliárd dollárra becsül piaci értékű médiacég áll elő. Ezzel a páros a Disney után a világ második legnagyobb médiakonszernje lesz. Utóbbi tőzsdei értéke 65 milliárd dollárt tesz ki.
Fejleszteni, fejleszteni, fejleszteni!
Az AT&T számára a Warner megvásárlása nem váltotta be a reményeket. Nem sikerült nyereségessé tenni a New York-i központú médiacéget. A tavaly összesen 171 milliárd dollár árbevételt elérő AT&T ismét a fő tevékenységi körére, a telekommunikációra akar koncentrálni. Utóbbi területen a 5G hálózat fejlesztése hatalmas beruházásokat követel meg. Az AT&T-nél joggal tartanak a lemaradástól a mobilszolgáltatókkal folyatott versenyben, attól tart, a melléküzletágnak számító médiatevékenység veszteségének finanszírozása miatt nem jut elég pénz a hálózatfejlesztésre.
A Warner-Discovery duó is a jövő kihívásaira koncentrál. Az egyesüléstől gyorsabb és költséghatékonyabb fejlesztéseket várnak. A netes jelenlét erősítése mindkét cég számra kulcskérdés. A streamingben le van maradva nem csak a netes filmezést forradalmasító Netflix, de a hagyományos konkurencia, mindenekelőtt a Disney mögött is.
Nehéz örökség
A most előálló médiapárosban az AT&T lesz a heghatározó tulajdonos 71 százalékos részesedéssel. A jóval kisebb Discovery tulajdonosainak csak 29 százaléknyi beleszólásuk lesz a közös vállalkozásba.
A Discovery tulajdonosai közül a milliárdos médiavállalkozó, John Malone a legnagyobb, 45 százalékkal. A 8 milliárd dollárrá becsül vagyonú, 80 éves üzletember többek között az 1909-ben alapított angol-amerikai kiadóház, a Condé Nast tulajdonosa és 930 ezer hektár kiterjedésű birtokaival az USA legnagyobb földtulajdonosa!
A csatornák többségét a 200 országban sugárzott 80 adójával a Discovery hozza a házasságba, de az új konszern két ékköve a Warnerhez tartozó HBO és a CNN. Az új cég vezetője a Discovery eddigi főnöke, David Zaslav lesz. Nagy kihívás előtt áll, mert a duó 56 milliárd dolláros adósággal kezdi meg a közös tevékenységét. Ráadásul nem csak a Netflixel és a Disneyvel kell majd megküzdenie a dinamikusan bővülő online piacon.
A konkurencia egyre nő. A pandémia tovább gyorsította a médiafogyasztási szokások változását. Az egyre nagyobb streaming-tortából a hagyományos médiakonszernek, mint a ViacomCbs és a Comcast, valamint az informatikai cégek, mindenekelőtt az Apple és a Google is részt kérnek. Már a hátrány ledolgozása is szép siker lenne. A világszerte 208 millió előfizetővel rendelkező Netflix leelőzését a Warner-Discovery legoptimistább menedzserei sem tartják elérhető célnak.
A megállíthatatlan Netflix
Az 1997-ben alapított kaliforniai Netflix a világ leggyorsabban növekvő médiavállalkozása. 2002 és 2020 között 150 millió dollárról 25 milliárdra növelte az éves bevételét. Mindezt egyre gyorsuló növekedési ütem mellett. 2019-hez képest 5 milliárd a bővülés! Alig van ország a világon, ahova nem küldenek online filmes tartalmat a San Franciscotól 50 mérföldre fekvő Los Gatosból. Igaz, a Netflix számára elérhetetlen államok között van Kína is.
A számok azt mutatják, hogy a Disney sokkal jobban birkózik a Netflix jelentett kihívással. Tavaly az előfizetői száma átlépte a 100 millió állomhatárt. Ezzel második lett a világranglistán. A Discovery messze lemaradva 15 millió, a Warner legnépszerűbb fizetős csatornája, az HBO pedig 10 millió, a tartalomért a zsebébe nyúló nézőt tud felmutatni.
Az ádáz versenyben csak azok a cégek maradhatnak talpon, amelynek folyamatosan fejlesztenek. Tavaly a Disney 24 milliárdot, a Netflix 17-et, a ViacomCbs 15-öt költött a jövőre. A Warnernek sincs szégyenkezni valója szintén 15 milliárddal. A Discovery viszont csak hármat költött invesztícióra.
A streamingé a jövő
A streaming szolgáltatókkal folytatott versenyben az ingyenes, reklámokból élő, tehát hagyományos tévéknél is nehezebb helyzetben vannak a klasszikus fizetős csatornák, mint például az HBO vagy a Sky. Utóbbi a világ legnagyobb kábeltévé társasága, az amerikai Comcast tulajdonában áll, de igazán Nyugat-Európában erős. 23 millió előfizetőjével a kontinens legnagyobb fizetős tévéje.
A Sky-t a legendás Robert Murdoch, a világ talán legismertebb és leggazdagabb médiavállalkozója alapította 1989-ben, majd tette naggyá a ’90-es években. Murdoch a filmeket és sportközvetítéseket kínáló adókkal rakta le a médiabirodalma alapjait. Nem véletlenül a világ egyik legsikeresebb médiamágnása: időben felismerte a változó médiafogyasztási szokásokat. 2018-ban eladta a Sky-csoportot a Comcastnak. Könnyen lehet, hogy a világ legnagyobb kábeltévé szolgáltatójánál már bánják a vételt. Egyre nehezebben tudják megtartani az előfizetőket, az újak megnyeréséről nem is beszélve. Mind kevesebben hajlandók havi több tíz eurót fizetni hagyományos tévécsatornákért fix programmal, ha a Netfix, az Amazon Prime & Co. hatalmas filmkínálata már havi 10 euró alatt elérhető.
Forr az európai piac is
A Warner és a Discovery egyesülése csak egy állomás a fúzióik sorában. A folyamat része volt az egyik legismertebb amerikai tévécsatorna, a CBS nevével fémjelzett CBS Corporation és a zenei adók úttörőjét, az MTV-t és a világhírű filmproducer céget, a Paramountot is tulajdonló Viacom 2019-es egyesülése.
Piaci pletykák szerint a fuzionálók, a ViacomCBS és a Warner-Discovery maguk is felvásárlásokra készül. Utóbbit leginkább az olasz Mediaset érdekli. Az első itáliai kábeltévé társaság csatornái segítségével alapozta meg a politikai karrierjét a tulajdonos, Silvio Berlusconi. A többszörös miniszterelnök 52 éves fia, Pier Silvio Berlusconi vezette Mediaset az elmúlt hónapokban sikeresen akadályozta meg a legnagyobb francia médiavállalat, a Vivendi ellenséges tőzsdei felvásárlási akcióját. A Warner-Discovery az AT&T-vel a háttérben a franciáknál jóval tovább fogja bírni tőkével a támadást, ha eltökélt a felvásárlás mellett. A Discovery korábban, önálló vállalatként komolyan érdeklődött az olasz médiakonszern iránt. A megváltozott médiafogyasztási viszonyok ellenére mindkét konszern kitart az évtizedekig bevált, de ma már elavultnak számító modell mellett: ingyenes a tartalom, de cserébe a nézőknek sok reklámot kell elviselniük.
A Mediaset maga is felvásárlásokra készül. Vételi ajánlatott tett a legnézettebb francia kereskedelmi adóra, az M6-ra a tulajdonos német RTL-csoportnak. Egyidejűleg a német piac felé is kacsingat. Pletykák szerint megvásárolná a második legnagyobb kereskedelmi tévé csoportot, a ProSiebent, az RTL legnagyobb hazai konkurensét.
Petrus Szabolcs