Kezdőlap Világgazdaság Fúziós és felvásárlási láz - CNN, Netflix, Disney és a többiek
No menu items!

Fúziós és felvásárlási láz – CNN, Netflix, Disney és a többiek

A film- és tévépiac a Warner és a Discovery egyesült erővel próbálja megállítani a Netflix térnyerését. A hagyományos médiacégek fejlesztésekkel és egyesülésekkel küzdenek a streaming szolgáltatók ellen. Legnagyobb sikerrel a Disney.

Felvásárlás, leválasztás, egyesítés

A nagymúltú médiacég, a WarnerMedia 2016 óta a világ egyik legnagyobb telekommunikációs konszernje, az amerikai AT&T tulajdona. Az 1885-ban alapított, sokáig az amerikai és a kanadai távközlési monopóliumot birtokló dallasi AT&T 5 évvel ezelőtt 85 milliárd dollárt fizetett a Warnerért és átvállalta a 108 milliárdos adósságát is. A felvásárlással megszerezte a Warner két leányvállalatát a CNN-t és a HBO-t is.

Az egyesüléskor megjelent áremelési cáfolat. Az Arst Technik oldalán

Az AT&T nemrégiben önálló céggé alakította a Warnert. Röviddel ez után jelentették be az egyesülést a Discovery Channellel. Utóbbi ismeretterjesztő adói sokaságával a világ 200 országában több mint 431 millió háztartásba jut el. A Warner és a Discovery fúziójával egy 41 milliárd dollárra becsül piaci értékű médiacég áll elő. Ezzel a páros a Disney után a világ második legnagyobb médiakonszernje lesz. Utóbbi tőzsdei értéke 65 milliárd dollárt tesz ki.

Fejleszteni, fejleszteni, fejleszteni!

Az AT&T számára a Warner megvásárlása nem váltotta be a reményeket. Nem sikerült nyereségessé tenni a New York-i központú médiacéget. A tavaly összesen 171 milliárd dollár árbevételt elérő AT&T ismét a fő tevékenységi körére, a telekommunikációra akar koncentrálni. Utóbbi területen a 5G hálózat fejlesztése hatalmas beruházásokat követel meg. Az AT&T-nél joggal tartanak a lemaradástól a mobilszolgáltatókkal folyatott versenyben, attól tart, a melléküzletágnak számító médiatevékenység veszteségének finanszírozása miatt nem jut elég pénz a hálózatfejlesztésre.

A Warner-Discovery duó is a jövő kihívásaira koncentrál. Az egyesüléstől gyorsabb és költséghatékonyabb fejlesztéseket várnak. A netes jelenlét erősítése mindkét cég számra kulcskérdés. A streamingben le van maradva nem csak a netes filmezést forradalmasító Netflix, de a hagyományos konkurencia, mindenekelőtt a Disney mögött is.

Nehéz örökség

A most előálló médiapárosban az AT&T lesz a heghatározó tulajdonos 71 százalékos részesedéssel. A jóval kisebb Discovery tulajdonosainak csak 29 százaléknyi beleszólásuk lesz a közös vállalkozásba.

John Malone médiamogul földbirtokos

A Discovery tulajdonosai közül a milliárdos médiavállalkozó, John Malone a legnagyobb, 45 százalékkal. A 8 milliárd dollárrá becsül vagyonú, 80 éves üzletember többek között az 1909-ben alapított angol-amerikai kiadóház, a Condé Nast tulajdonosa és 930 ezer hektár kiterjedésű birtokaival az USA legnagyobb földtulajdonosa!

David Zaslav a Discoverytől igazol jött

A csatornák többségét a 200 országban sugárzott 80 adójával a Discovery hozza a házasságba, de az új konszern két ékköve a Warnerhez tartozó HBO és a CNN. Az új cég vezetője a Discovery eddigi főnöke, David Zaslav lesz. Nagy kihívás előtt áll, mert a duó 56 milliárd dolláros adósággal kezdi meg a közös tevékenységét. Ráadásul nem csak a Netflixel és a Disneyvel kell majd megküzdenie a dinamikusan bővülő online piacon.

A konkurencia egyre nő. A pandémia tovább gyorsította a médiafogyasztási szokások változását. Az egyre nagyobb streaming-tortából a hagyományos médiakonszernek, mint a ViacomCbs és a Comcast, valamint az informatikai cégek, mindenekelőtt az Apple és a Google is részt kérnek. Már a hátrány ledolgozása is szép siker lenne. A világszerte 208 millió előfizetővel rendelkező Netflix leelőzését a Warner-Discovery legoptimistább menedzserei sem tartják elérhető célnak.

A megállíthatatlan Netflix

Az 1997-ben alapított kaliforniai Netflix a világ leggyorsabban növekvő médiavállalkozása. 2002 és 2020 között 150 millió dollárról 25 milliárdra növelte az éves bevételét. Mindezt egyre gyorsuló növekedési ütem mellett. 2019-hez képest 5 milliárd a bővülés! Alig van ország a világon, ahova nem küldenek online filmes tartalmat a San Franciscotól 50 mérföldre fekvő Los Gatosból. Igaz, a Netflix számára  elérhetetlen államok között van Kína is.

A számok azt mutatják, hogy a Disney sokkal jobban birkózik a Netflix jelentett kihívással. Tavaly az előfizetői száma átlépte a 100 millió állomhatárt. Ezzel második lett a világranglistán. A Discovery messze lemaradva 15 millió, a Warner legnépszerűbb fizetős csatornája, az HBO pedig 10 millió, a tartalomért a zsebébe nyúló nézőt tud felmutatni.

Az ádáz versenyben csak azok a cégek maradhatnak talpon, amelynek folyamatosan fejlesztenek. Tavaly a Disney 24 milliárdot, a Netflix 17-et, a ViacomCbs 15-öt költött a jövőre. A Warnernek sincs szégyenkezni valója szintén 15 milliárddal. A Discovery viszont csak hármat költött invesztícióra.

A streamingé a jövő

A streaming szolgáltatókkal folytatott versenyben az ingyenes, reklámokból élő, tehát hagyományos tévéknél is nehezebb helyzetben vannak a klasszikus fizetős csatornák, mint például az HBO vagy a Sky. Utóbbi a világ legnagyobb kábeltévé társasága, az amerikai Comcast tulajdonában áll, de igazán Nyugat-Európában erős. 23 millió előfizetőjével a kontinens legnagyobb fizetős tévéje.

Rupert Murdoch

A Sky-t a legendás Robert Murdoch, a világ talán legismertebb és leggazdagabb médiavállalkozója alapította 1989-ben, majd tette naggyá a ’90-es években. Murdoch a filmeket és sportközvetítéseket kínáló adókkal rakta le a médiabirodalma alapjait. Nem véletlenül a világ egyik legsikeresebb médiamágnása: időben felismerte a változó médiafogyasztási szokásokat. 2018-ban eladta a Sky-csoportot a Comcastnak. Könnyen lehet, hogy a világ legnagyobb kábeltévé szolgáltatójánál már bánják a vételt. Egyre nehezebben tudják megtartani az előfizetőket, az újak megnyeréséről nem is beszélve. Mind kevesebben hajlandók havi több tíz eurót fizetni hagyományos tévécsatornákért fix programmal, ha a Netfix, az Amazon Prime & Co. hatalmas filmkínálata már havi 10 euró alatt elérhető.

Forr az európai piac is

Évekig tartó felvásárlási küzdelemben Kép/Forrás/paginauno

A Warner és a Discovery egyesülése csak egy állomás a fúzióik sorában. A folyamat része volt az egyik legismertebb amerikai tévécsatorna, a CBS nevével fémjelzett CBS Corporation és a zenei adók úttörőjét, az  MTV-t és a világhírű filmproducer céget, a Paramountot is tulajdonló Viacom 2019-es egyesülése.

Pier Silvio Berlusconi sikerrel állította meg a franciákat

Piaci pletykák szerint a fuzionálók, a ViacomCBS és a Warner-Discovery maguk is felvásárlásokra készül. Utóbbit leginkább az olasz Mediaset érdekli. Az első itáliai kábeltévé társaság csatornái segítségével alapozta meg a politikai karrierjét a tulajdonos, Silvio Berlusconi. A többszörös miniszterelnök 52 éves fia, Pier Silvio Berlusconi vezette Mediaset az elmúlt hónapokban sikeresen akadályozta meg a legnagyobb francia médiavállalat, a Vivendi ellenséges tőzsdei felvásárlási akcióját. A Warner-Discovery az AT&T-vel a háttérben a franciáknál jóval tovább fogja bírni tőkével a támadást, ha eltökélt a felvásárlás mellett. A Discovery korábban, önálló vállalatként komolyan érdeklődött az olasz médiakonszern iránt. A megváltozott médiafogyasztási viszonyok ellenére mindkét konszern kitart az évtizedekig bevált, de ma már elavultnak számító modell mellett: ingyenes a tartalom, de cserébe a nézőknek sok reklámot kell elviselniük.

A Mediaset maga is felvásárlásokra készül. Vételi ajánlatott tett a legnézettebb francia kereskedelmi adóra, az M6-ra a tulajdonos német RTL-csoportnak. Egyidejűleg a német piac felé is kacsingat. Pletykák szerint megvásárolná a második legnagyobb kereskedelmi tévé csoportot, a ProSiebent, az RTL legnagyobb hazai konkurensét.

Petrus Szabolcs

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

ING vezérigazgató: fókuszban a fenntarthatóság, az értékteremtés és a női karriertámogatás

Az ING stratégiájának fókuszában a fenntarthatóság és az értékteremtés...

Szijjártó Péter: Magyarország megkapta a kért energiabiztonsági garanciákat

Magyarország megkapta a kért energiabiztonsági garanciákat.

Megtévesztő ígéretek zöld csomagolásban, hogyan ismerjük fel az igazi öko termékeket?

A Green Brands cím szigorú feltételei például garantálják, hogy a termékek alacsony ökológiai lábnyommal készüljenek, hatékonyak legyenek és megfeleljenek a fogyasztók elvárásainak.

A fogyasztókat, vásárlókat védi a mesterséges intelligenciával kapcsolatos új szabályozás

Ne az AI mondja meg mikor vásároljunk intim higiéniás terméket. AI Act célja, hogy biztonságos, átlátható és emberközpontú mesterséges intelligencia alkalmazásokat hozzanak létre, miközben az MI elősegíti az innovációt.

Hírek

Gyengült a forint szerda reggel

Az euró 1,0425 euróról 1,0416 euróra gyengült.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél, 0,2 százalékkal az euró, 0,8 százalékkal a dollár és 0,4 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült péntek reggelre a forint

Péntek reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a hétfői kezdésnél mindhárom devizával szemben, 0,5 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 0,7 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gyengült a forint árfolyama csütörtök reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtökön reggel a szerda esti szintekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.

Erősödött a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0263 dollár után 1,0272 dolláron áll péntek reggel.

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggel

Az eurót 1,0364 dolláron jegyezték kedden reggel a hajnali 1,0354 dollár után.

Devizapiac – Minimálisan gyengült a forint hétfő reggel

Minimálisan gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.

Vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is?

Évente átlagosan közel 35 ezer forintba kerül egy bankszámla fenntartása egy lakossági ügyfélnek, pedig vannak ingyenesen elérhető bankszámlák is - írja a Privátbankár.huEgy magyar...

Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén

Az elmúlt 25 év legnagyobb magyarországi nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtotta végre a Gránit Bank - mondta Hegedüs Éva, a Gránit Bank Nyrt. alapító tulajdonosa,...