A független GKID piackutató reprezentatív, az utasok körében végzett felmérése alapján öt év alatt jól érzékelhetően emelkedett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szolgáltatásainak színvonala, a válaszadók szerint a légikikötő tiszta, tágas, világos, emberléptékű és biztonságos – adja hírül közleményében a Budapest Airport.
A Budapest Airport közleménye szerint következetes stratégia mentén a minőséget és az utasélményt fókuszba helyezve a cég százmilliárd forint értékű fejlesztés-sorozatot valósított meg a magyar főváros repterén az elmúlt négy évben.
A repülőtéri közösség munkájának köszönhetően a színvonal növekedését számos nemzetközi elismerés és a repülőtér 4 csillagos minősítése is alátámasztja – teszik hozzá.
Az üzemeltető vállalat folyamatosan méri az utasok és a szélesebb közönség véleményét, visszajelzéseit, amelynek részeként a GKID Research & Consulting csaknem 6000 fős mintán reprezentatív reputációkutatást készített.
Aki igénybe veszi, az szereti is a repülőtéri szolgáltatásokat
A 2023 áprilisában történt adatfelvételen alapuló kutatás eredménye összességében visszaigazolja az elmúlt évek fejlesztéseit és szakmai díjait a közlemény szerint. A válaszadók szerint a szolgáltatások minőségét tekintve a budapesti repülőtér nemzetközi összehasonlításban is megállja a helyét: több mint 90 százalékuk gondolja úgy, hogy jobb, vagy legalább azonos színvonalú, mint más nemzetközi repülőterek.
Jellemző tendencia, hogy a légikikötőt nemrégiben használók körében nagyobb az elégedettség mértéke, mint az évekkel ezelőtt utazók esetében – tehát minél frissebb a tapasztalat, annál pozitívabb a megítélése.
A repülőteret az elmúlt 1 évben használók közel kétszer nagyobb arányban vélik úgy, hogy nagyon sok fejlesztés történt a légikikötőben az utóbbi fél évtizedben, mint azok, akik 3-5 éve repültek Budapestről.
Szinte ugyanez a megoszlás figyelhető meg a szolgáltatások színvonalára vonatkozóan is. A kutatást megelőző 1 évben utazók több mint kétharmada ajánlaná a repülőtér szolgáltatásait másoknak, ez az arány is javulást mutat a 3-5 évvel ezelőtt utazók válaszaival összehasonlítva, ami a szolgáltatás növekvő színvonalára utal.
Kellemes környezet, professzionális személyzet
A válaszadók közül legtöbben a tiszta, tágas, világos, emberléptékű és biztonságos jelzőket találták a repülőtérre leginkább jellemzőnek. Szintén gyakran hangzott el a válaszok között az, hogy könnyen meg lehet találni mindent, hangulatos, kellemes a légkör, modern, dizájnos az épület, praktikus a kialakítás, megfelelő az információ- és segítségnyújtás, és a repülőtér autóval könnyen megközelíthető.
A légikikötő szolgáltatásaival kapcsolatban leginkább a személyzet felkészültségét emelték ki: a válaszadók szerint a munkatársak kedvesek, barátságosak és segítőkészek, a munkájukat professzionálisan végzik, amelynek része, hogy beszélnek idegen nyelveket is.
A kutatásban résztvevők szerint a budapesti repülőtér biztonságos (95%), modern (84%), technológiailag fejlett (75%) és gyors a biztonsági ellenőrzés (70%).
A válaszadók többsége a légikikötőt a sajátjának érzi, Magyarországhoz és az utazás öröméhez kötik a létesítményt. A válaszadók 83%-a szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér méltó képviselője a magyar kultúrának.
A magyarok igénylik az infrastruktúra bővítését
A megkérdezettek legnagyobb arányban a repülőtér kötött pályás megközelítését említették fejlesztendő területként, emellett a létesítmény kapacitásainak bővítésére való igény is felmerül.
Utóbbit részben a turizmus támogatása, részben a 2-es terminál telítettségének csökkentése céljából tartják szükségesnek – ez utóbbi szoros összefüggésben van a jelenlegi minőségi színvonal fenntartásával. Az 1-es terminál újranyitását a többség támogatja.
A negyedévente elvégzett nemzetközi utaselégedettségi felmérés (ASQ – Airport Service Quality) legfrissebb eredményei is összhangban vannak a GKID által végzett kutatás következtetéseivel a tájékoztatás szerint: az utasok értékelése alapján a repülőtérrel kapcsolatos általános elégedettségi szint elérte az ötös skálán a 4,19 pontot, túlszárnyalva a 2019-es rekordév azonos időszakát és a tavalyi évben mért értéket is.
Ezzel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a húsz versenytárs repülőtér közül az ötödik helyen szerepel az általános elégedettség tekintetében, megelőzve például a bécsi, a berlini, és a londoni Luton repülőteret, valamint a régiós versenytárs krakkói és varsói légikikötőket is.
Az utasok véleménye alapján a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér lett az egyik legjobb európai légikikötő a 15-25 milliós utasforgalmat bonyolító repülőterek között 2022-ben. A Budapest Airport emellett a kelet-európai régió legjobb repülőtere címet is magáénak tudhatja – ezt szintén az utasok szavazatai alapján tíz egymást követő évben ismerte el a Skytrax, legutóbb 2023-ban. A nemzetközi légiközlekedési kutatási szervezet emellett 2023-ban minden utasszolgáltatásra kiterjedő, ötszáz teljesítménymutatót mérlegelő vizsgálata alapján négycsillagosra emelte a repülőtér minősítését. (Budapest Airport)