A vártnál jobban alakul a légitársaságok Covid utáni visszatérése: 2023-ban a korábban prognosztizáltnál jóval nagyobb profitra számítanak. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) mégis a túl alacsony árrés miatt panaszkodik.
Az IATA több mint kétszeresére növelte a légitársaságok 2023-as profitprognózisát. Konkrétan a légitársaságok világszerte 9,8 milliárd dolláros profitra számítanak az idei évre, szemben az egy évvel ezelőtti 4,7 milliárd dollárral – írja a Spiegel.
“A járványos évek már mögöttünk vannak, és a határok a megszokott módon nyitva vannak” – mondta Willie Walsh, az IATA főigazgatója az iparági szövetség éves találkozóján. “Sok embernek nemcsak szüksége van az utazásra, hanem akar is utazni. És ezt egész évben folytatni fogják” – tette hozzá.
Elmondta, hogy az utazási kilátásokat a borúsabb gazdasági kilátások ellenére az alacsony munkanélküliség segíti. “Ez bizalmat ad a fogyasztóknak, hogy tudnak pénzt költeni” – fogalmazott.
A repülőjegyek azonban jelenleg is kétszer olyan drágák egyes légitársaságoknál, mint a koronajárvány előtt, igazán olcsó járatok ritkák jelenleg. Ennek ellenére a légitársaságok valószínűleg messze elmaradnak majd a járvány előtti profitszintjüktől, részben a magasabb üzemanyagárak miatt: 2019-ben a korábbi adatok szerint az iparág 26,4 milliárd dollár nyereséget zsebelt be a jobban kihasznált repülőgépekkel.
Az IATA becslése szerint a forgalom idén 4,35 milliárd utasra nő. “Összességében úgy gondoljuk, hogy ez egy jó év lesz a légi közlekedés számára” – mondta Willie Walsh, az IATA vezetője.
Egyelőre még a magas infláció sem hátráltatja a keresletet. A légitársaságok legutóbbi negyedéves eredményei jók voltak. A légitársaságok most készülnek a virágzó nyári szezonra. A bevételek várhatóan idén is emelkednek, 803 milliárd dollárra, ami csak kevéssel marad el a járvány előtti 838 milliárd dolláros szinttől.
A repülőgépgyártóknál azonban szállítási problémák okoznak gondot a cégeknek. Ráadásul a repülőtéri díjak is emelkednek. Ez különösen az amszterdami Schipol repülőteret és a dél-afrikai repülőtereket érinti. Emellett a légitársaságok jövedelemtermelő képessége még mindig túl alacsony – hangsúlyozta Walsh. Jelenleg a társaságok utasonként mindössze 2,25 dollárt keresnek – “kevesebbet, mint egy csésze kávé vagy egy metrójegy” – magyarázta.