Az egekbe szökhet a gázolaj ára. Nemzetközi előírás kötelezi a tengeri fuvarozókat konténerszállító hajóik kén kibocsátásának drasztikus csökkentésére. Az átállás drága és már érezteti negatív kihatását a világkereskedelemre.
A Dániához tartozó sziget, Fünen közelében néhány hónapja érdekes jelenség figyelhető meg. A nemzetközi tengeri kereskedelmi útszakasz fölött drónok repkednek és szimatolnak.
A Dán Tengerészeti Hivatal (DMA) gépei, amelyek a hajók károsanyag kibocsátást ellenőrzik. Tesztüzem a 2020 január 1-én induló éles bevetés előtt.
Ekkortól kell a hajótársaságoknak 3,5-ről 0,5%-ra mérsékelniük hajóik kén kibocsátását. A nemzeti hatóságok, így Dániában a DMA feladata lesz a szabály betartásának ellenőrzése.
Élesbe fordul tehát Pletser Tamás előrejelzése (A konténerhajók drágítják a gázolajat? Két év múlva a szegények autója lesz a dízelkocsi? – 2018.09.07): Az üzemanyagtisztaság szigorítása miatt jó eséllyel a nyersolaj és a hagyományos dízel ára is emelkedik, Magyarországon akár literenkénti több, mint 30 forintos drágulást hozhat magával az intézkedés.
A hatóságok mellett a fuvarozók is készülnek. „Hatalmas kihívás, de jelentősen csökkenti a tengeri fuvarozás ökológiai lábnyomát” – mondja a legnagyobb német tengeri szállítmányozó, a Hapag-Lloyd igazgatótanácsának elnöke, Rolf Habben-Jansen.
A szabályt egy szakosított ENSZ szerv, a londoni székhelyű Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) keretei között fogadta el a nemzetközi közösség. A cél, a károsanyagkibocsátás csökkentése nemes, a következmények viszont drágák.
Az új összetételű üzemanyag a világ két legnagyobb tengeri fuvarozójának, a dán Mærsknak és az olasz MSC-nek évi 2 milliárd eurójába fog kerülni. Az ötödik legnagyobb, a Hapag-Lloyd egymilliárddal számol. Már bejelentették, hogy továbbadják a plusz költségeket a megrendelőknek, akik – a fuvarozók elmondása szerint – megértéssel reagáltak.
„Tudják, hogy a környezetvédelemnek ára van” – mondja Habben-Jansen a Hapag-Lloydtól. Több fuvarozó azonban még pontosan nem tudja megmondani, mennyivel emelkednek az áraik. Így viszont a megrendelők nem tudnak kalkulálni.
A jobb minőségű, de drágább üzemanyag alternatívája speciális szűrők beépítése. A genfi székhelyű MSC 100 konténerszállítóját szereli fel ezekkel. A koppenhágai Mærsk 263 millió euróból 700 hajós flottájából kétszázat alakít át. A harmadik megoldás folyékony gáz (LNG) tankolásán. Ezt a jövőben épülő hajók esetében akarják alkalmazni.
Minthogy a szűrővel felszerelt hajók továbbra is a magas kén tartalmú üzemanyaggal fognak közlekedik, fontos a károsanyag kibocsátásuk ellenőrzése. Ezt a hajóstársaságok is követelik. Elejét akarják ugyanis annak venni, hogy a konkurencia, amely a környezetvédelemre kevésbé adó országok partja mentén közlekedik, versenyelőnybe kerüljön az által, hogy következmények nélkül ignorálhatja az új szabályokat. A Mærsk nemzetközi ellenőrzést sürget.
Szakértők szerint a környezetbarát üzemanyagból jövőre akár hiány is lehet. A konténerhajó töltőállomások hatalmas tározói 300 millió tonna nehézolajat tartalmaznak. Nagy logisztikai kihívás ezt az alacsony kén tartalmú üzemanyagra cserélni, illetve egyszerre több fajta üzemanyagot tárolni. Ezért szakértők ellátási nehézségekre és fennakadásokra számítanak a világkereskedelemben.
„Észak-Nyugat-Európában, a Földközi-tenger térségében és Szingapúrban, tehát a világ legforgalmasabb kikötőiben biztosított lesz az ellátás” – ígéri a világ vezető konténerhajó töltőállomás hálózatát üzemeltető amerikai Exxon Mobile illetékes menedzsere, Luca Volta. Azonban ő sem zárja ki, hogy máshol lehetnek átmeneti fennakadások.
Sok fuvarozó már elkezdte a hajói tankjainak a tisztítását. Ez után értelemszerűen csak a tisztább üzemanyagból akarnak vásárolni. Így például a Hapag-Llyodnál már az idei harmadik negyedévben át akarnak állni. Emiatt részben módosítaniuk kell a szokásos szállítási útvonalakon, hogy egyetlen hajójuk se maradjon üzemanyag nélkül. Ez hosszabb szállítási idővel és plusz költségekkel fog járni.
Kérdés, hogy a megrendelők ebből mennyit lesznek hajlandók átvenni. Nem rosszak az alkupozícióik, ugyanis a szállítmányozási piacon túlkínálat van. Ennek ellenére pénzügyi spekulációk miatt drágulhat a fuvarozás. A világ vezető befektetési alapkezelői már elkezdték az úgynevezett ’IMO 2020’ befektetési alapok kialakítását, amelyekben a befektetők az új üzemanyagok árváltozására spekulálhatnak.