Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Konténerhajók. A kénmentesítés drágítja a gázolajat
No menu items!

Konténerhajók. A kénmentesítés drágítja a gázolajat

Az egekbe szökhet a gázolaj ára. Nemzetközi előírás kötelezi a tengeri fuvarozókat konténerszállító hajóik kén kibocsátásának drasztikus csökkentésére. Az átállás drága és már érezteti negatív kihatását a világkereskedelemre.

“Dron ellenőrök” a víz felett

A Dániához tartozó sziget, Fünen közelében néhány hónapja érdekes jelenség figyelhető meg. A nemzetközi tengeri kereskedelmi útszakasz fölött drónok repkednek és szimatolnak.

A Dán Tengerészeti Hivatal (DMA) gépei, amelyek a hajók károsanyag kibocsátást ellenőrzik. Tesztüzem a 2020 január 1-én induló éles bevetés előtt.

Ekkortól kell a hajótársaságoknak 3,5-ről 0,5%-ra mérsékelniük hajóik kén kibocsátását. A nemzeti hatóságok, így Dániában a DMA feladata lesz a szabály betartásának ellenőrzése.

Élesbe fordul tehát Pletser Tamás előrejelzése (A konténerhajók drágítják a gázolajat? Két év múlva a szegények autója lesz a dízelkocsi? – 2018.09.07): Az üzemanyagtisztaság szigorítása miatt jó eséllyel a nyersolaj és a hagyományos dízel ára is emelkedik, Magyarországon akár literenkénti több, mint 30 forintos drágulást hozhat magával az intézkedés.

A hatóságok mellett a fuvarozók is készülnek. „Hatalmas kihívás, de jelentősen csökkenti a tengeri fuvarozás ökológiai lábnyomát” – mondja a legnagyobb német tengeri szállítmányozó, a Hapag-Lloyd igazgatótanácsának elnöke, Rolf Habben-Jansen.

A szabályt egy szakosított ENSZ szerv, a londoni székhelyű Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) keretei között fogadta el a nemzetközi közösség. A cél, a károsanyagkibocsátás csökkentése nemes, a következmények viszont drágák.

Rolf Habben-Jansen: “a környezetvédelemnek ára van”

Az új összetételű üzemanyag a világ két legnagyobb tengeri fuvarozójának, a dán Mærsknak és az olasz MSC-nek évi 2 milliárd eurójába fog kerülni. Az ötödik legnagyobb, a Hapag-Lloyd egymilliárddal számol. Már bejelentették, hogy továbbadják a plusz költségeket a megrendelőknek, akik – a fuvarozók elmondása szerint – megértéssel reagáltak.

„Tudják, hogy a környezetvédelemnek ára van” – mondja Habben-Jansen a Hapag-Lloydtól. Több fuvarozó azonban még pontosan nem tudja megmondani, mennyivel emelkednek az áraik. Így viszont a megrendelők nem tudnak kalkulálni.

A jobb minőségű, de drágább üzemanyag alternatívája speciális szűrők beépítése. A genfi székhelyű MSC 100 konténerszállítóját szereli fel ezekkel. A koppenhágai Mærsk 263 millió euróból 700 hajós flottájából kétszázat alakít át. A harmadik megoldás folyékony gáz (LNG) tankolásán. Ezt a jövőben épülő hajók esetében akarják alkalmazni.

Minthogy a szűrővel felszerelt hajók továbbra is a magas kén tartalmú üzemanyaggal fognak közlekedik, fontos a károsanyag kibocsátásuk ellenőrzése. Ezt a hajóstársaságok is követelik. Elejét akarják ugyanis annak venni, hogy a konkurencia, amely a környezetvédelemre kevésbé adó országok partja mentén közlekedik, versenyelőnybe kerüljön az által, hogy következmények nélkül ignorálhatja az új szabályokat. A Mærsk nemzetközi ellenőrzést sürget.

A kénmentes hajtóanyaggal szállító konténerhajók drágítják az üzemanyagot

Szakértők szerint a környezetbarát üzemanyagból jövőre akár hiány is lehet. A konténerhajó töltőállomások hatalmas tározói 300 millió tonna nehézolajat tartalmaznak. Nagy logisztikai kihívás ezt az alacsony kén tartalmú üzemanyagra cserélni, illetve egyszerre több fajta üzemanyagot tárolni. Ezért szakértők ellátási nehézségekre és fennakadásokra számítanak a világkereskedelemben.

Luca Volta: Szingapúrban lesz elég üzemanyag

„Észak-Nyugat-Európában, a Földközi-tenger térségében és Szingapúrban, tehát a világ legforgalmasabb kikötőiben biztosított lesz az ellátás” – ígéri a világ vezető konténerhajó töltőállomás hálózatát üzemeltető amerikai Exxon Mobile illetékes menedzsere, Luca Volta. Azonban ő sem zárja ki, hogy máshol lehetnek átmeneti fennakadások.

Sok fuvarozó már elkezdte a hajói tankjainak a tisztítását. Ez után értelemszerűen csak a tisztább üzemanyagból akarnak vásárolni. Így például a Hapag-Llyodnál már az idei harmadik negyedévben át akarnak állni. Emiatt részben módosítaniuk kell a szokásos szállítási útvonalakon, hogy egyetlen hajójuk se maradjon üzemanyag nélkül. Ez hosszabb szállítási idővel és plusz költségekkel fog járni.

Kérdés, hogy a megrendelők ebből mennyit lesznek hajlandók átvenni. Nem rosszak az alkupozícióik, ugyanis a szállítmányozási piacon túlkínálat van. Ennek ellenére pénzügyi spekulációk miatt drágulhat a fuvarozás. A világ vezető befektetési alapkezelői már elkezdték az úgynevezett ’IMO 2020’ befektetési alapok kialakítását, amelyekben a befektetők az új üzemanyagok árváltozására spekulálhatnak.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Mit és honnan visznek el? Az új lomtalanítási rendszer részletei

a fővárosi lakosok - az eddigiekkel ellentétben - nem a lakóépületük elé történő kihelyezéssel, hanem az egyes kerületekben kifejezetten ezen céllal, ideiglenes jelleggel kialakított gyűjtőpontokon adhatják le a háztartásokban felhalmozott lomhulladékokat,

Január 1-től emelkedik a gázolaj jövedéki adója

A NAV által közzétett lista szerint egy literre vetítve a gázolaj jövedéki adója a mostani 142,9 forint helyett 148,76 forintra emelkedik.

A TEK a karácsonyi vásárokra is figyel

A rendezvények biztonsága érdekében a terrorelhárítók folyamatosan figyelemmel kísérik és elemzik a lehetséges kockázati tényezőket is, a partnerszolgálatokkal folyamatosan együttműködve értékelnek minden információt.

Megjelentek a vidéki közösségeket támogató első LEADER helyi felhívások

A támogatási kérelmek benyújtására 2025 márciusától lesz lehetősége a pályázóknak.
Hirdetés

Hírek

Alig változott a forint árfolyama péntek reggelre

A decemberi kezdéshez képest a forint az euró ellenében 0,4 százalékkal, a dollárral szemben 2,5 százalékkal a svájci frankkal szemben 0,6 százalékkal gyengült.

Csökkent a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

A 6 hónapos diszkontkincstárjegy-aukción az ÁKK 10,0 milliárd forintért vitt piacra állampapírt.

Vegyesen alakult kedd reggel a forint árfolyama

Kedd reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a decemberi kezdésnél, 0,9 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 1,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Országgyűlés – Kedd a döntések napja – két tucat előterjesztés

A Pénzügyminisztérium év végével beolvad a Nemzetgazdasági Minisztériumba.

Címzetes egyetemi docensi címet kapott Feldman Zsolt

Az elismerés átadására a MATE Cselekvő Vezetők Konferenciáján került sor az intézmény kaposvári campusán.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint gyengébben áll a decemberi kezdésnél, 0,3 százalékkal az euró, 0,7 százalékkal a dollár és 0,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

A Mikulás nyomában Antalyában

A templomban található egy római kori szarkofág, amelyet halpikkelyek és akantuszlevelek díszítenek, és amelyről úgy vélik, hogy Szent Miklósé volt.

Vegyesen mozgott a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0553 dollár után 1,0568 dolláron áll péntek reggel.

Gazdaság

Lezárult a állampapír-vásárlási nyereményjáték

A MÁK tájékoztatott arról is, hogy a kincstár értékpapír- vagy Start-számlával rendelkező ügyfélköre az idén elérte az 1 milliót, ezzel 2020-hoz képest megduplázódott az ügyfelei száma.

A Fed 25 bázisponttal csökkentette az irányadó dollárkamatokat

z irányadó dollárkamatláb az idén átlagosan 4,4 százalék lesz.

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

A kamatcsökkentést az EKB a kedvezőbb inflációs kilátásokkal és a monetáris politika transzmissziójának javulásával indokolta.

Egymillió magyar embernek van állampapírja a Magyar Államkincstárnál

Állampapírt ma már akár telefonról is, néhány kattintással lehet vásárolni a WebKincstár és a MobilKincstár felületein