A veszélyhelyzetben is fogadják az ügyfeleket a közjegyzők minden fontos és halaszthatatlan ügyben, de új rendet alakítottak ki – közölte a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK).
Több ügytípusnál elektronikus ügyintézésre tértek át, ha azonban mégis személyesen kell felkeresni a közjegyzőt, azt tanácsolják, hogy az ügyfelek a torlódás elkerülése érdekében telefonon vagy e-mailben előzetesen egyeztessenek az irodával.
Bizonyos eljárásokban – például fizetési meghagyásoknál, hagyatéki eljárásokban, hitelbiztosítéki nyilatkozatok esetén – átmenetileg írásban, postai vagy elektronikus úton lehet ügyet intézni.
A magánszemélyeknél az elektronikus ügyintézéshez többnyire – például a hagyatéki eljárásban – elegendő az Általános nyomtatványkitöltő program (ÁNYK) használata. A fizetési meghagyásos eljáráshoz viszont minősített e-aláírás és időbélyegző vagy e-aláírásra alkalmas személyi igazolvány szükséges. Ezekben az eljárásokban az iratbetekintési jog sem gyakorolható személyesen.
A vállalkozások az eddig is elektronikusan intézett ügyekben továbbra is a megszokott módon járhatnak el.
A feltétlenül személyes megjelenést igénylő legfontosabb ügyekben továbbra is lehetőség van személyes ügyintézésre a közjegyzői irodákban.
Ezek között van a közjegyzői okiratszerkesztési eljárás (például hitel- és kölcsönszerződések, egyoldalú kötelezettségvállaló nyilatkozatok, bérleti szerződések, meghatalmazások ügyében), hiteles kiadmány kiállítása, okirat őrzése, pénz, értéktárgy és értékpapír bizalmi őrzése, az elektronikus letéti tár használata, valamint a hitelbiztosítéki nyilvántartással összefüggésben az azonossági nyilatkozat tételének tanúsítása.
Ezen felül továbbra is tehető közvégrendelet közjegyző előtt, és az írásbeli magánvégrendelet is letétbe helyezhető.