Amikor az Egyesült Államok és Európa szankciókat vezetett be Oroszország és elitje ellen az ukrajnai háború miatt, az oligarchák igyekeztek kimenteni magángépeiket a nyugati országokból. A legtöbben Dubajban találtak menedékre, ahol viszont ottragadtak.
Jelenleg orosz oligarchákhoz köthető magánrepülőgépek tucatjai töltik kényszerpihenőjüket a dubaji repülőtereken. A műholdas képek és a WINGX légiközlekedési kutatócég adatai szerint több mint 100 repülőgép gyűlt össze a légikikötőben Oroszország február 24-i inváziója óta – számolt be a The Wall Street Journal.
Az Egyesült Arab Emírségek, amelynek legnépesebb városa Dubaj, a magánrepülőgépek és más ingóságok, például szuperjachtok parkoltatásának egyik legvonzóbb helyévé vált, mivel nagyrészt kerülte az Oroszországgal szembeni nyilvános bírálatokat, és egyelőre nem csatlakozott a Nyugat által bevezetett szankciókhoz. Ehelyett a Perzsa-öböl menti állam diplomáciai megoldást sürgetett Ukrajnában, mondván, hogy az egyértelmű állásfoglalás csak még több erőszakhoz vezetne.
“Az összes orosz átvezényelte a repülőgépeit Dubajba, mert az Egyesült Arab Emírségekre nem terjednek ki a szankciók”
– mondta Alireza Ittihadieh, a londoni székhelyű Freestream Aircraft repülőgép-közvetítő cég vezérigazgatója.
A világ legismertebb orosz oligarchája, Roman Abramovics a Flightradar24 nyomkövető oldal szerint március 4-én reptette 250 millió dolláros Boeing 787 Dreamlinerjét Dubajba, az egyébként 250 utas befogadására alkalmas repülőgép máig utolsó ismert állomáshelyére.
De az Egyesült Arab Emírségekben volt az utolsó ismert tartózkodási helye egy Gulfstream G650ER típusú repülőgépnek is, amely a SuperYachtFan weboldal szerint a szankcionált acélmágnás Viktor Rasnyikov tulajdonában van. Ugyancsak az arab országban látták utoljára azt az Embraer márkájú repülőgépet, amely a szankcionált oligarchához, Mihail Gucerijevhez köthető, valamint azt a Bombardier BD700 Global Expresst, amely az üzletember Arkagyij Rotenberggel, Vlagyimir Putyin orosz elnök korábbi dzsúdós partnerével hozható összefüggésbe.
A dubaji Al Maktoum International repülőtéren, az Egyesült Arab Emírségek legforgalmasabb magánrepülőgép-terminálján a parkolás ára nagyjából 1000 dollár naponta.
A nyugati kormányok ezzel szemben határozatlan időre befagyasztották a szankciókkal sújtott személyek vagyonát, anélkül, hogy a bűncselekményt bizonyítani kellett volna.
Azonban a szankciók nemcsak az orosz oligarchákat célozták meg közvetlenül, hanem a tágabb értelemben vett légiközlekedési ágazatot is, így a repülőgépeket birtokló vagy európai magánrepülőgép-üzemeltetőktől bérlő oroszokat is.
Vagyis a nyugati szankciók miatt az orosz gazdagok máshová már nem reptethetik át magángépeiket Dubajból.
Az Egyesült Államok és az EU megtiltotta ugyanis a vállalatoknak, hogy az oroszok tulajdonában lévő repülőgépeket biztosítsák, vagy olyan szolgáltatásokat nyújtsanak, mint a flottakezelés, javítás és karbantartás. A legtöbb orosz tulajdonú repülőgépet londoni cégek biztosítják és európai cégek kezelik, amelyeknek most újra kell gondolniuk az oroszokkal való kereskedelmi kapcsolataikat – mondták ügyvédek és iparági vezetők.
“Az oroszokhoz köthető repülőgépek nagy része az Egyesült Arab Emírségekbe költözött, mert az ottani légtérben lehet repülni. De ha egyszer odaérsz, akkor tehetetlenné válsz, mert nem tudod karbantartani a repülőgépeket”
– mondta Steve Varsano, a Jet Business vezérigazgatója.
A Boeing már be is jelentette hogy nem fog kiszolgálni egyetlen olyan repülőgépet sem, amely a szankcionált oroszok tulajdonában van, vagy kapcsolatban áll velük. Ez azt jelenti, hogy azok a joghatóságok, ahol a repülőgépeket bejegyezték, valószínűleg légialkalmatlannak fogják minősíteni a gépeket, mert nem kapnak gyártói támogatást.
A hamburgi székhelyű WINGX kutatócég szerint április 6-án összesen 30 olyan magánrepülőgép parkolt a dubaji repülőtereken, amelynek hazai bázisa Oroszországban volt, a legtöbbjük több mint hét napja. A cég egy repülőgép hazai bázisaként azt az országot határozza meg, ahonnan a repülőgép egy év alatt a legtöbbet repült, nem pedig azt, ahol be van jegyezve.
Az adatok szerint további 90 olyan repülőgép parkolt Dubajban, amelyek a világ minden táján be vannak jegyezve. Azt nem lehetett megállapítani, hogy ezek közül hány oroszokhoz köthető, és hányat használnak nem orosz látogatók Dubajban.
A WINGX szerint más, az oroszok számára nyitva maradt légtereken is parkolnak magánrepülőgépek. Isztambulban 54 van, amelyek közül hatnak van oroszországi bázisa, további két orosz kötődésű magánrepülőgép pedig a grúziai Tbilisziben áll – közölte a kutatócég.