Kezdőlap Világgazdaság Magánrepülőiket is mentették az orosz oligarchák, de Dubajban ragadtak
No menu items!

Magánrepülőiket is mentették az orosz oligarchák, de Dubajban ragadtak

Bár az orosz oligarchák gépei Dubajig eljutottak, biztosítás és karbantartás hiányában nem hagyhatják el az Egyesült Arab Emírségek légterét. Illusztráció: Bigstock

Amikor az Egyesült Államok és Európa szankciókat vezetett be Oroszország és elitje ellen az ukrajnai háború miatt, az oligarchák igyekeztek kimenteni magángépeiket a nyugati országokból. A legtöbben Dubajban találtak menedékre, ahol viszont ottragadtak.

Jelenleg orosz oligarchákhoz köthető magánrepülőgépek tucatjai töltik kényszerpihenőjüket a dubaji repülőtereken. A műholdas képek és a WINGX légiközlekedési kutatócég adatai szerint több mint 100 repülőgép gyűlt össze a légikikötőben Oroszország február 24-i inváziója óta – számolt be a The Wall Street Journal.

Az Egyesült Arab Emírségek, amelynek legnépesebb városa Dubaj, a magánrepülőgépek és más ingóságok, például szuperjachtok parkoltatásának egyik legvonzóbb helyévé vált, mivel nagyrészt kerülte az Oroszországgal szembeni nyilvános bírálatokat, és egyelőre nem csatlakozott a Nyugat által bevezetett szankciókhoz. Ehelyett a Perzsa-öböl menti állam diplomáciai megoldást sürgetett Ukrajnában, mondván, hogy az egyértelmű állásfoglalás csak még több erőszakhoz vezetne.

“Az összes orosz átvezényelte a repülőgépeit Dubajba, mert az Egyesült Arab Emírségekre nem terjednek ki a szankciók”

– mondta Alireza Ittihadieh, a londoni székhelyű Freestream Aircraft repülőgép-közvetítő cég vezérigazgatója.

A világ legismertebb orosz oligarchája, Roman Abramovics a Flightradar24 nyomkövető oldal szerint március 4-én reptette 250 millió dolláros Boeing 787 Dreamlinerjét Dubajba, az egyébként 250 utas befogadására alkalmas repülőgép máig utolsó ismert állomáshelyére.

Roman Abramovics

De az Egyesült Arab Emírségekben volt az utolsó ismert tartózkodási helye egy Gulfstream G650ER típusú repülőgépnek is, amely a SuperYachtFan weboldal szerint a szankcionált acélmágnás Viktor Rasnyikov tulajdonában van. Ugyancsak az arab országban látták utoljára azt az Embraer márkájú repülőgépet, amely a szankcionált oligarchához, Mihail Gucerijevhez köthető, valamint azt a Bombardier BD700 Global Expresst, amely az üzletember Arkagyij Rotenberggel, Vlagyimir Putyin orosz elnök korábbi dzsúdós partnerével hozható összefüggésbe.

A dubaji Al Maktoum International repülőtéren, az Egyesült Arab Emírségek legforgalmasabb magánrepülőgép-terminálján a parkolás ára nagyjából 1000 dollár naponta.

A nyugati kormányok ezzel szemben határozatlan időre befagyasztották a szankciókkal sújtott személyek vagyonát, anélkül, hogy a bűncselekményt bizonyítani kellett volna.

Azonban a szankciók nemcsak az orosz oligarchákat célozták meg közvetlenül, hanem a tágabb értelemben vett légiközlekedési ágazatot is, így a repülőgépeket birtokló vagy európai magánrepülőgép-üzemeltetőktől bérlő oroszokat is.

Vagyis a nyugati szankciók miatt az orosz gazdagok máshová már nem reptethetik át magángépeiket Dubajból.

Az Egyesült Államok és az EU megtiltotta ugyanis a vállalatoknak, hogy az oroszok tulajdonában lévő repülőgépeket biztosítsák, vagy olyan szolgáltatásokat nyújtsanak, mint a flottakezelés, javítás és karbantartás. A legtöbb orosz tulajdonú repülőgépet londoni cégek biztosítják és európai cégek kezelik, amelyeknek most újra kell gondolniuk az oroszokkal való kereskedelmi kapcsolataikat – mondták ügyvédek és iparági vezetők.

“Az oroszokhoz köthető repülőgépek nagy része az Egyesült Arab Emírségekbe költözött, mert az ottani légtérben lehet repülni. De ha egyszer odaérsz, akkor tehetetlenné válsz, mert nem tudod karbantartani a repülőgépeket”

– mondta Steve Varsano, a Jet Business vezérigazgatója.

A Boeing már be is jelentette hogy nem fog kiszolgálni egyetlen olyan repülőgépet sem, amely a szankcionált oroszok tulajdonában van, vagy kapcsolatban áll velük. Ez azt jelenti, hogy azok a joghatóságok, ahol a repülőgépeket bejegyezték, valószínűleg légialkalmatlannak fogják minősíteni a gépeket, mert nem kapnak gyártói támogatást.

A hamburgi székhelyű WINGX kutatócég szerint április 6-án összesen 30 olyan magánrepülőgép parkolt a dubaji repülőtereken, amelynek hazai bázisa Oroszországban volt, a legtöbbjük több mint hét napja. A cég egy repülőgép hazai bázisaként azt az országot határozza meg, ahonnan a repülőgép egy év alatt a legtöbbet repült, nem pedig azt, ahol be van jegyezve.

Az adatok szerint további 90 olyan repülőgép parkolt Dubajban, amelyek a világ minden táján be vannak jegyezve. Azt nem lehetett megállapítani, hogy ezek közül hány oroszokhoz köthető, és hányat használnak nem orosz látogatók Dubajban.

A WINGX szerint más, az oroszok számára nyitva maradt légtereken is parkolnak magánrepülőgépek. Isztambulban 54 van, amelyek közül hatnak van oroszországi bázisa, további két orosz kötődésű magánrepülőgép pedig a grúziai Tbilisziben áll – közölte a kutatócég.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Bécs egy nagy keringőtérré válik

Ha a keringőre gondolunk, előbb-utóbb mindenkinek Johann Strauss jut eszébe. 2025-ben Bécsben minden róla szól: az év során a város a zeneszerző születésének 200. évfordulóját ünnepli, és a jubileum alkalmából számtalan kulturális programmal találkozhatnak a látogatók.

Az ipari termelői árak 2025 szeptemberében átlagosan 0,4 százalékkal elmaradtak az előző hónaphoz képest és 2,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit

Az előző hónaphoz viszonyítva a belföldi értékesítési árak 0,5, az exportértékesítési árak 0,3 százalékkal csökkentek, így az ipari termelői árak összességében 0,4 százalékkal mérséklődtek.

Javította az OTP adósosztályzati kilátását és egyes besorolásait a Moody’s

Az EBRD kimutatása szerint Lengyelországban 14,1 százalékkal, Magyarországon 12 százalékkal volt alacsonyabb 2024 végén a rosszhitel-állomány, mint egy évvel korábban.

KSH: Az ipari termelői árak szeptemberi mutatói

Az élelmiszeripar értékesítési árai 6,8 százalékkal nőttek.
Hirdetés

Hírek

Az ipari termelői árak 2025 szeptemberében átlagosan 0,4 százalékkal elmaradtak az előző hónaphoz képest és 2,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit

Az előző hónaphoz viszonyítva a belföldi értékesítési árak 0,5, az exportértékesítési árak 0,3 százalékkal csökkentek, így az ipari termelői árak összességében 0,4 százalékkal mérséklődtek.

Javította az OTP adósosztályzati kilátását és egyes besorolásait a Moody’s

Az EBRD kimutatása szerint Lengyelországban 14,1 százalékkal, Magyarországon 12 százalékkal volt alacsonyabb 2024 végén a rosszhitel-állomány, mint egy évvel korábban.

KSH: Az ipari termelői árak szeptemberi mutatói

Az élelmiszeripar értékesítési árai 6,8 százalékkal nőttek.

Nagy Márton: a gazdasági növekedés az idei évben 0,5 és 1 százalék között alakul

A magyar gazdaság járműipari teljesítménye 100 százalékos együttmozgást mutat a német járműipari teljesítménnyel.

Beigazolódtak a várakozások: már Budapesten is korlátozzák a beköltözéseket

A XVI. kerület korlátozásai ugyanis véget vethetnek annak az egyre gyakoribb jelenségnek, hogy melléképületekből, garázsokból, tárolókból alakítanak ki lakásokat, amiket osztatlan közös tulajdonú ingatlanokként értékesítenek.

Adzsman – Az autentikus emírség, ahol a hagyomány találkozik a jövővel

A Heritage Trail az Adzsman Vision 2030 stratégia egyik kiemelt projektje, amely az emírség elkötelezettségét tükrözi a kulturális örökség megőrzése és az autentikus turisztikai élmények iránt.

Az adócsalás ódivatú, a kiberbűnözés a divat

A kormányzati korrupcióellenes stratégia elsősorban a felderítés, az átláthatóság és a megelőzés megerősítésére irányul.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.
Hirdetés

Gazdaság

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.