Szankciók fenyegetik Oroszország hatalmas olajprojektjét, márpedig a Vostok Oil – amelynek óriási olajmezői Oroszország északi részén, barátságtalan terepen terülnek el – nyugati pénz és importált technológia nélkül visszaeséssel néz szembe.
Az orosz olaj- és gázipar virágkorát éli. A magas energiaárak tartják talpon az ország gazdaságát és finanszírozzák az ukrajnai háborút. Hogy ez meddig tart, az részben egy hatalmas sarkvidéki olajprojekt függvénye, amelyről korábban Oroszország azt állította, hogy megmenti a világot az energiaválságtól.
A Vostok Oil a tervek szerint egy olyan prémium minőségű, könnyebben finomítható nyersolajat termelne, amely az évtized végére a napi globális termelés akár 2 százalékát is kitenné. A múlt hónapban a Rosznyeft, az orosz állami olajipari nagyvállalat vezetője Noé bárkájához hasonlította, mert – mint mondta – megmentené az emberiséget.
A fejlesztés azonban nyugati pénzre és importált technológiára támaszkodik. Legalább két fontos nyugati pénzügyi támogató azt tervezi, hogy kiszáll a 180 milliárd dolláros projektből, míg a szankciók a fúróberendezésektől és szoftverektől kezdve a tartályhajókig mindennek a beszerzését késleltették vagy korlátozták – állítják az ügyet ismerő személyek, a projektben érintett vállalatok és energetikai tanácsadók.
“Jelenleg Oroszország óriási hasznot húz a magas árakból, de ez rövid távú nyereség a hosszú távú veszteséggel szemben”
– mondta Daniel Yergin, az S&P Global energiatörténésze és alelnöke.
A nyugati szankciók miatt a Rystad Energy tanácsadó cég most azzal számol, hogy a Vostok Oil kulcsfontosságú mezőjén 2029-ben indulhat a kitermelés, szemben a Rosznyeft 2024-es tervével.
“Bármilyen késedelem a projektben érintett hatalmas ellátási lánc egy részénél az egész projekt késéséhez vezet” – mondta Daria Melnik, a Rystad Energy vezető elemzője. A Rosznyeft azt közölte, hogy a projekt jó úton halad, de vannak kihívások.
Az Európai Unió eközben betiltotta az orosz kőolajimportot, és ezzel a projekt egyik kulcsfontosságú piacát megszüntette. A projekt késése – és a szankciók miatt Oroszország teljes olajtermelésének csökkenése – hosszú távon megingathatja az ország gazdaságát és geopolitikai helyzetét.
A világ egyik legnagyobb olajtermelőjeként Oroszország régóta támaszkodik energiagazdagságára, hogy befolyásolja a világpolitikát és nyomást gyakoroljon más országokra, legutóbb az Európába irányuló gázszállítások csökkentésével. A gazdasági tét nagy: Oroszország költségvetési bevételeinek mintegy 40 százalékát az olaj- és gázágazat teszi ki, és mintegy 1,5 millió embert foglalkoztat.
A Vostok Oil a Kreml nagy reménysége a termelés fellendítésére. A krasznojarszki központi régióban, az orosz sarkvidéki partok közelében található mezők csoportja fontos Vlagyimir Putyin orosz elnök számára, aki javítani akarja a távoli régió infrastruktúráját és fejleszteni az ázsiai piacokra vezető északi-tengeri hajóutat.
A projekt egy nagyon kívánatos könnyű nyersolajfajtát szállítana, amelyet könnyebb finomítani, és amely versenyezne egyes amerikai és közel-keleti fajtákkal. Az orosz zászlóshajónak számító uráli keverék jellemzően magasabb kéntartalmú, ami a finomítók számára nagyobb technikai kihívást jelent.
2020 augusztusában Igor Szecsin, a Rosznyeft vezetője egy palackkal ajándékozta meg Putyint a projektből származó nyersolajjal. Mindketten egyetértettek abban, hogy az olaj jobb, mint a közel-keleti.
Amióta Oroszország februárban megszállta Ukrajnát, a Rosznyeft néhány partnere és beszállítója a projektből való távozás felé vette az irányt. A Trafigura Group, amely 2020-ban 10 százaléksos részesedést szerzett a projektben, júniusban közölte, hogy befagyasztotta oroszországi befektetéseit, és ki kíván szállni a Vostokból. Egy másik globális nyersanyagkereskedő, a Vitol Group, amely egy olyan konzorcium tagja, amely 5 százalékosos részesedéssel rendelkezik a projektben, az ügyet ismerő személy szerint szintén ki kíván szállni a befektetéséből.
A finanszírozáson túl a Vostok Oil nyugati berendezésektől és technológiától függ.
Vegyük például a fúrólyukfúrást, amelyet az olajtartalékok magszerkezetének azonosítására és feltérképezésére, valamint a fúráshoz legalkalmasabb területek meghatározására használnak. A Vostok számára ez elengedhetetlen, mivel távoli elhelyezkedése miatt a lehető leghatékonyabban kell termelnie.
James Henderson, az Oxford Institute for Energy Studies Oroszország-szakértője szerint Oroszországban az ehhez szükséges legfejlettebb szoftvereket nagyrészt nyugati szolgáltató cégek szállították.
“Ez tehát nem jelenti azt, hogy nem lehet fúrni a kutakat, de a szoftver elengedhetetlen ahhoz, hogy a lehető leggazdaságosabban fúrhassák ki azokat”
– mondta.
A Rozsnyeft megállapodást kötött a Samsung Heavy Industries vállalattal, a világ egyik legnagyobb hajóépítő cégével, hogy dolgozzanak egy új jégosztályú tankerflottán, amely a rakományt szállítja. A Samsung Heavy Industries azonban közölte, hogy az Oroszország elleni szankciók befolyásolták a hajóépítési projekthez szükséges berendezések és alkatrészek szállítását.
Szecsin júniusban azt mondta, hogy a Vostok Oil fejlesztése a tervek szerint halad, bár elismerte, hogy vannak kihívások.
“Az elkerülhetetlen nehézségeket leküzdjük, de teljes mértékben bízunk abban, hogy minden feladatot teljesíteni fogunk” – mondta. (Wall Street Journal)