A világ gyorsabban változik körülöttünk, mint ahogyan a változásra mi képesek volnánk. Ez egy eléggé általános, sőt sokakra nézve sértő kijelentés, azonban – ha egy kicsit a részletekbe is betekintünk – részben helytálló. Gyermek fejjel beleszületünk a legújabb technikai eszközök használatába. A számítógép, okostelefon már a 3-6 évesek számára sem ismeretlen eszköz. Aztán telnek az évek és egyre lassabban reagálunk az újdonságokra, sőt ragaszkodunk a megszokott eszközeinkhez, az ismert megoldásokhoz. Idősebb korunkra pedig kifejezetten lemaradunk….
Aztán eljön a pillanat, amikor már a régi eszközök használata elérhetetlenné válik, vagy annyira egyszerű és elterjedt az új megoldás, hogy pár év alatt teljesen elterjed a használata. Arról már nem is beszélve, hogy vannak időszakok, amikor a változások felgyorsulnak. Ilyen élethelyzetet egy világjárvány is teremthet.
Nézzünk pár statisztikai adatot! A mobil telefonos előfizetések száma 100 főre 132 darab, az ügyfélkaput 60%-unk használja és 7 millió mobilnet felhasználó van. Online intézzük a vásárlásaink közel harmadát! Tehát egyre jobb a digitális eszközhasználat az élet szinte minden területén, így a pénzügyekben is. Tehát összességében szerintem hazánkban egyáltalán nem rossz a helyzet.
Mit intézhetünk online a bankunkban?
Röviden? Mindent. Az internet elterjedésével egyre többen használtuk a netbankos fiókunkat ügyintézésre, de ez ma már a múlt: a jövő az okostelefonos applikáció. Ezzel valóban zsebre rakhatjuk a bankunkat.
Minden, amit a bankfiókban intézhetünk, elérhető ma már a számítógépünkön vagy telefonunkon keresztül: számlaadatok, átutalások, bankkártya használat, betétlekötés, sőt egyre több banknál már az online hitel is elérhető.
Az online hitel előnyei
A legfontosabb dolog annak eldöntése, hogy milyen terhet jelent a hitel, a tervezhető jövedelmünk „elbírja-e” annak rendszeres törlesztését. Ezt azonban máris a hitel ügyintézésének körülményei követik a fontossági rangsorban. Az ügyintézésnél pedig a gyorsaság és egyszerűség, érthetőség a fontos.
Az online hitel elindítható általában egy gyors igényfelmérő, adatközlő lapon keresztül, amit aztán a banki videó hívásos hiteltanácsadás és ügyfél azonosítás követ. Ez jelentős mértékben gyorsítja és kényelmesebbé is teszi a hitelfelvételt a személyi kölcsönök esetében.
A hitelfelvétel kapcsán az alábbi szempontokra kell odafigyelni:
- Használjunk online hitelkalkulátort, készüljünk fel a hitelfelvételre, gondoljuk végig, hogy mit szeretnénk, és milyen hitel felel meg leginkább az igényeinknek.
- Nem gond, ha nem válunk hitelspecialistává, vegyük igénybe független tanácsadó segítségét vagy a banki ügyintézőnkön kívül másik ügyintézőt is hallgassunk meg.
- Több hiteltípust is vizsgáljunk meg, az online hitel is lehet személyi kölcsön, gyorskölcsön, igényelhetünk hitelkártyát, stb.
- A bankok egyszeri/induló költségei magasak, ezért amennyiben lehet, meglévő hitelkeretet használjunk fel, ne új ügyletet indítsunk.
- Legjobbak a rulírozó (többször lehívható) hitelek, aztán – ha módunkban áll -, akkor éljünk az előtörlesztés lehetőségével, mert így kevesebb kamatot fizetünk.
- Az online hitel gyors, de a döntést több ajánlat részletes kondíciónak vizsgálatát követően hozzuk meg.
Fontos látnunk, hogy az egész ügyintézési folyamat rögzítésre kerül, így vita, bármilyen félreértés kapcsán sokkal egyszerűbb az elhangzottak rekonstruálása, mint a bankfiókban történő személyes tanácsadás során.
A fentiekben a mi döntésünk előkészítéséről esett szó, de tudnunk kell azt is, hogy a banki döntést végül mi befolyásolja elsősorban. Megismerik az életkörülményeinket, családunkat, munkahelyünket, jövedelmi viszonyainkat, banki hátterünket, fizetési elmaradásainkat stb.
Ha gond lenne a törlesztéssel, akkor el tudjanak érni (cím, telefon, esetleg adóstárs bevonása). Tudnunk kell, hogy bár „fedezet nélküli hitelről” van szó (nincs ingatlan jelzálogjog), azonban nem-fizetés esetén, végrehajtásig eljutva már bármilyen vagyontárgyunk veszélybe kerülhet. Figyeljünk arra, hogy 90 napot meghaladó késedelmünk semmiképpen se legyen.
Kinek ajánlott az online hitel?
Mivel azt írtuk, hogy gyors és egyszerű, így logikus, hogy bárki igénybe veheti, de vannak olyan helyzetek, amikor különösen hasznos megoldás az online hitel felvétel. Ha valaki a mozgásában korlátozott (pl. beteg, idős), annak különösen nagy segítség, hogy nem kell a bankfiókba bemennie. Sokan laknak vidéken, ahonnan a bank elérése nagyobb távolság megtételével oldható csak meg, de szerintem ilyen COVID-járvánnyal sújtott időkben a legtöbben gondolhatjuk úgy, hogy jobb az online hitel, mint a személyes ügyintézés.
Általában a gyorsaság fontos szempont, hiszen a hitel felvétele alapos indokkal történik. Az online hitel a leggyorsabb megoldás, ha saját bankunkban veszünk fel hitelt, akkor pár óra alatt a pénzhez is juthatunk, de az általános ügyintését sem hosszabb maximum 2 napnál – ha minden adatot, dokumentumot késedelem nélkül megadunk.
Biztonságos az online hitelfelvétel?
Mindenképpen, de azért nem árt pár hasznos tanácsra odafigyelni.
Online ügyintézés elsősorban akkor ajánlott, ha már van kapcsolatunk a bankkal – bár ez nem feltétlenül elvárás, de nagyban egyszerűsíti az ügyintézést.
Mindenképpen bizonyosodjunk meg arról, hogy az online hitel igénylése során kinek adjuk meg a személyes adatainkat. Amikor az első nyomtatványt elküldjük, figyeljünk oda, hogy az valóban az érintettek kezeihez érkezzen és ne máshova, ne is férhessen más hozzá!
A videó hívás során kérjük a banki ügyintézőt, hogy azonosítsa magát, figyeljünk oda a bejelentkezésére!
Persze csak az átlagos óvatosságra van szükség, amelyre a számítógépünk használata során mindig is figyelni szoktunk. Ne féljünk az újdonságoktól, vágjunk bele bátran, de ne meggondolatlanul!
Támogatott tartalom