Kezdőlap Fókuszban Mit mond a szakértő, ha nincs új autó és drága a használt...
No menu items!

Mit mond a szakértő, ha nincs új autó és drága a használt kocsi?

Szakemberek egy része azt javasolja, hogy ha lehetséges, inkább halasszuk el a vásárlást addig, amíg ismét el nem érkezik a keresleti piac időszaka. Illusztrációk: Bigstock

A chiphiány és az ukrajnai háború miatti kábelhiány következtében akár 2023-ig is elhúzódhat a jelenlegi autópiaci alkatrészellátási hiány. Mivel már másfél-két évet is várni kell egy új autóra, szakértők szerint érdemes felkészülni az új helyzetre.

A globális chiphiány miatt szinte minden autógyártónak szállítási késedelemmel és ideiglenes leállásokkal kell szembenéznie. Nem véletlenül, hiszen minden új autóba rengeteg mikrochipet építenek be, amelyek az ablakmotoroktól a navigációs rendszerekig mindent vezérelnek. De miközben minden autóban legalább két-három tucat mikrochip van, amelyek az infotainment képernyőktől kezdve az üzemanyag-kezelésen át a stabilitásszabályozásig mindent vezérelnek, a luxusjárművek akár 100 vagy még több processzort is tartalmazhatnak a fedélzeten.

Nem véletlen, hogy már olyan gyártók is vannak, akik az új autók átadásánál ideiglenesen felfüggesztettek bizonyos opcionális funkciókat, vagy azokat csak utólag biztosítják az autókhoz azért, hogy a modelljeik egyáltalán a piacra kerülhessenek. A nonprofit fogyasztóvédelmi szervezet, a Consumer Reports szerint a General Motors például egyes modelleket ülésfűtés és légkondícionáló nélkül gyárt úgy, hogy a hiányzó funkciókat utólag is be lehet építeni az autóba, amint az alkatrészek rendelkezésre állnak. De ez csak egy példa a sok közül, hogy a gyártóknak és a fogyasztóknak milyen kompromisszumokat kell megkötniük azért, hogy belátható időn belül egy új autóhoz jussanak.

Csúcsöt dönt a használt autók ára, összedőlt a maradványérték számítás. Hogyan hat az újautó-átadások csúszása, a kényszerű túlfutás menedzselése a cégautók piacára és a flottaüzemeltetésre? Minden, amit a cégautóhasználat személyi jövedelemadó vonzatairól tudni kell. Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

Hiába a nagy kereslet, az autógyártók 2021-ben 1,7 millióval kevesebb járművet gyártottak, mint 2019-ben, a járvány előtti utolsó teljes évben. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az ukrajnai háború a kábelhiány mellett a félvezetők gyártásához használt neongáz globális ellátását is megzavarta. A számtalanfajta alkatrészhiány miatt az autógyártók itt-ott már szüneteltetik is a gyártást. A Toyota például még azt is bejelentette, hogy öt japán gyárában három hónapra szünetelteti a termelését.

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a járműellátás legkorábban 2022 végéig, de valószínűleg még 2023-ig sem fog visszatérni a normálisnak tekinthető szintre” – mondta Sam Abuelsamid, az autóipart nyomon követő Guidehouse Insights elemzője. “A járművek félvezető-tartalma folyamatosan növekszik, és az elektromos autózásra való átállás ezt a helyzetet a chiphiánnyal csak tovább fogja súlyosbítani.

Az új autók egyre szűkösebb kínálata pedig már ma is azt eredményezi, hogy a fogyasztók nem találnak megfelelő kínálatot – sőt nem ritkán már új kocsit sem. Ráadásul egyre gyakoribb, hogy egy-egy új modellre több, mint egy évet, vagy akár kettőt is várni kell.

Nagyon kevés olyan autó van a márkakereskedésekben, amelyet ténylegesen el lehet adni” – mondja Abuelsamid. “Ezért ha valaki arra számít, hogy a következő hat-tizenkét hónapban új autóra lesz szüksége, valószínűleg a legjobb, ha nem vár. Már most leadja a gyári megrendelést.

Abuelsamid szörnyen hangzó, de reálisnak tűnő előrejelzése egybecseng Patrick Gelsinger, az egyik legnagyobb félvezetőgyártó, az Intel vezérigazgatójának decemberi malajziai látogatása során tett megjegyzéseivel, amikor azt mondta, hogy a félvezetők iránti növekvő kereslet közepette a chiphiány 2023-ig elhúzódhat.

Annak a vevőnek, aki nem tud egy-két évet várni az új autójára, három választási lehetősége marad: nézzen meg olyan modelleket, amelyekben korábban nem gondolkodott, várjon a vásárlással, vagy javítsa meg régi autóját, ha az rossz állapotban van.

Szakemberek egy része azt javasolja, hogy ha lehetséges, inkább halasszuk el a vásárlást addig, amíg ismét el nem érkezik a keresleti piac időszaka. Már csak azért is, mert a piacon most az látszik, hogy az autógyárak úgy ellensúlyozzák a chiphiány okozta értékesítési visszaesést, hogy nagyobb hangsúlyt fektetnek az olyan drágább járművekre, amelyek komolyabb nyereségtartalommal rendelkeznek. Ezek ráadásul többségében a legújabb modellek közül kerülnek ki, ugyanis az autógyárak jellemzően nem a legújabb, hanem a már bevált chipeket használják, amiből a legnagyobb hiány mutatkozik a piacon. Ezért a három, négy, öt éves gyártási ciklusban lévő modellekhez nehezebb megszerezniük a gyártáshoz szükséges alkatrészeket. Így pedig az újabb és nagyobb volumenben előállítható járművek – teherautók, újabb SUV-ok, elektromos járművek – kapnak elsőbbséget.

Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

A jelenlegi helyzetben a szakértők úgy vélik, ha valaki azért vásárolna új kocsit, mert a réginek mechanikai problémái vannak, jobban jár, ha megjavíttatja a régi autóját. Mondván, általában is jobb elkerülni azt a helyzetet, amikor azért kell új autót venni, mert a régi szétesik. Most pedig azért is különösen érdemes sokáig használható állapotban tartani a régit, mert jelenleg mind az új, mind a használt autók kínálata korlátozott, miközben mindkettő ára lényegesen magasabb a szokásosnál.

A szakértői jótanácsok közé tartozik az is, hogy ha mégis autót kell venni, érdemes olyan modelleket keresni, amelyek iránt nem olyan nagy a kereslet. Mivel most a legtöbben a SUV-okat keresik, ilyenek lehetnek a szedánok és a kétkerék-meghajtású autók, miközben azokat a kevésbé felkapott márkákat és modelleket is érdemes górcső alá venni amelyek a paramétereiket tekintve hasonlóak a nagy keresletű modellekhez. Mindehhez érdemes minél több kereskedőnél érdeklődni az ajánlatokért és a keresést a lakókörzetnél messzebbre is kiterjeszteni.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Ezért érdemes most a fenntarthatósággal foglalkozni – még akkor is, ha az EU lassít

Fotó:Freepik A fenntarthatóság néhány év alatt vált “jó, ha van”...

Nagy Márton: jövőre 2-3 százalékos növekedéssel számol a kormány

A növekedés a GDP 60-70 százalékát kitevő fogyasztásnak köszönhető, amely évente mintegy 5 százalékkal bővül, és önmagában 1,8-2 százalékponttal javítja a GDP-t.

Holdinggá alakul a Mol

A holdingstruktúra bevezetése a Mol hosszú távú átalakulási programját is szolgálja, amelynek célja a fenntarthatóság, a digitalizáció és a működési kiválóság erősítése.

November 30-ig lehet jelentkezni a Kőrösi Csoma Sándor Program felhívására

Még négy napig, november 30-ig lehet jelentkezni a Kőrösi Csoma Sándor Program déli féltekére szóló felhívására.
Hirdetés

Hírek

Nagy Márton: jövőre 2-3 százalékos növekedéssel számol a kormány

A növekedés a GDP 60-70 százalékát kitevő fogyasztásnak köszönhető, amely évente mintegy 5 százalékkal bővül, és önmagában 1,8-2 százalékponttal javítja a GDP-t.

Holdinggá alakul a Mol

A holdingstruktúra bevezetése a Mol hosszú távú átalakulási programját is szolgálja, amelynek célja a fenntarthatóság, a digitalizáció és a működési kiválóság erősítése.

November 30-ig lehet jelentkezni a Kőrösi Csoma Sándor Program felhívására

Még négy napig, november 30-ig lehet jelentkezni a Kőrösi Csoma Sándor Program déli féltekére szóló felhívására.

Pécs ünnepi díszben: november 28-án kezdődik a XIV. Adventi Kézműves- és Mesevásár

Pécs városa idén is meghitt, ünnepi hangulattal vár minden látogatót a XIV. Adventi Kézműves- és Mesevásáron, amely november 28-a és december 24-e között várja a látogatókat a Széchenyi téren.

Egyre több fogyasztónak segít a tudatos választásban a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegy

A KMÉ-védjegy nem csupán a Magyar Élelmiszerkönyv előírásainak felel meg, hanem annál szigorúbb követelményeket ír elő , ilyen például a magasabb beltartalmi érték, a kevesebb adalékanyag vagy a fenntartható gyártástechnológia.

új adótámogatás segíti a környezeti károkat mérséklő vállalkozásokat

A kormány a környezet helyreállításától társadalmi előnyöket is vár, hiszen így rozsdaövezetek kerülhetnek vissza a gazdasági körforgásba, a környékük felértékelődhet, és javul azoknak a vállalkozásoknak a megítélése, amelyek ezekből a fejlesztésekből részt vállalnak.

EM: a kormány támogatja a hulladék újrafeldolgozását célzó beruházásokat

A december elsejéig véleményezhető felhívás célja, hogy országszerte támogassa az innovatív, versenyképességet növelő technológiák bevezetését.

Öthetes kikapcsolási moratóriumot hirdetett az MVM

November 29. és január 6. között egyetlen lakossági ügyfelnél sem kapcsolják ki az áram- vagy földgázszolgáltatást, még akkor sem, ha valakinek 60 napon túli számlatartozása van.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.