Kezdőlap Fókuszban Mit mond a szakértő, ha nincs új autó és drága a használt...
No menu items!

Mit mond a szakértő, ha nincs új autó és drága a használt kocsi?

Szakemberek egy része azt javasolja, hogy ha lehetséges, inkább halasszuk el a vásárlást addig, amíg ismét el nem érkezik a keresleti piac időszaka. Illusztrációk: Bigstock

A chiphiány és az ukrajnai háború miatti kábelhiány következtében akár 2023-ig is elhúzódhat a jelenlegi autópiaci alkatrészellátási hiány. Mivel már másfél-két évet is várni kell egy új autóra, szakértők szerint érdemes felkészülni az új helyzetre.

A globális chiphiány miatt szinte minden autógyártónak szállítási késedelemmel és ideiglenes leállásokkal kell szembenéznie. Nem véletlenül, hiszen minden új autóba rengeteg mikrochipet építenek be, amelyek az ablakmotoroktól a navigációs rendszerekig mindent vezérelnek. De miközben minden autóban legalább két-három tucat mikrochip van, amelyek az infotainment képernyőktől kezdve az üzemanyag-kezelésen át a stabilitásszabályozásig mindent vezérelnek, a luxusjárművek akár 100 vagy még több processzort is tartalmazhatnak a fedélzeten.

Nem véletlen, hogy már olyan gyártók is vannak, akik az új autók átadásánál ideiglenesen felfüggesztettek bizonyos opcionális funkciókat, vagy azokat csak utólag biztosítják az autókhoz azért, hogy a modelljeik egyáltalán a piacra kerülhessenek. A nonprofit fogyasztóvédelmi szervezet, a Consumer Reports szerint a General Motors például egyes modelleket ülésfűtés és légkondícionáló nélkül gyárt úgy, hogy a hiányzó funkciókat utólag is be lehet építeni az autóba, amint az alkatrészek rendelkezésre állnak. De ez csak egy példa a sok közül, hogy a gyártóknak és a fogyasztóknak milyen kompromisszumokat kell megkötniük azért, hogy belátható időn belül egy új autóhoz jussanak.

Csúcsöt dönt a használt autók ára, összedőlt a maradványérték számítás. Hogyan hat az újautó-átadások csúszása, a kényszerű túlfutás menedzselése a cégautók piacára és a flottaüzemeltetésre? Minden, amit a cégautóhasználat személyi jövedelemadó vonzatairól tudni kell. Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

Hiába a nagy kereslet, az autógyártók 2021-ben 1,7 millióval kevesebb járművet gyártottak, mint 2019-ben, a járvány előtti utolsó teljes évben. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az ukrajnai háború a kábelhiány mellett a félvezetők gyártásához használt neongáz globális ellátását is megzavarta. A számtalanfajta alkatrészhiány miatt az autógyártók itt-ott már szüneteltetik is a gyártást. A Toyota például még azt is bejelentette, hogy öt japán gyárában három hónapra szünetelteti a termelését.

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a járműellátás legkorábban 2022 végéig, de valószínűleg még 2023-ig sem fog visszatérni a normálisnak tekinthető szintre” – mondta Sam Abuelsamid, az autóipart nyomon követő Guidehouse Insights elemzője. “A járművek félvezető-tartalma folyamatosan növekszik, és az elektromos autózásra való átállás ezt a helyzetet a chiphiánnyal csak tovább fogja súlyosbítani.

Az új autók egyre szűkösebb kínálata pedig már ma is azt eredményezi, hogy a fogyasztók nem találnak megfelelő kínálatot – sőt nem ritkán már új kocsit sem. Ráadásul egyre gyakoribb, hogy egy-egy új modellre több, mint egy évet, vagy akár kettőt is várni kell.

Nagyon kevés olyan autó van a márkakereskedésekben, amelyet ténylegesen el lehet adni” – mondja Abuelsamid. “Ezért ha valaki arra számít, hogy a következő hat-tizenkét hónapban új autóra lesz szüksége, valószínűleg a legjobb, ha nem vár. Már most leadja a gyári megrendelést.

Abuelsamid szörnyen hangzó, de reálisnak tűnő előrejelzése egybecseng Patrick Gelsinger, az egyik legnagyobb félvezetőgyártó, az Intel vezérigazgatójának decemberi malajziai látogatása során tett megjegyzéseivel, amikor azt mondta, hogy a félvezetők iránti növekvő kereslet közepette a chiphiány 2023-ig elhúzódhat.

Annak a vevőnek, aki nem tud egy-két évet várni az új autójára, három választási lehetősége marad: nézzen meg olyan modelleket, amelyekben korábban nem gondolkodott, várjon a vásárlással, vagy javítsa meg régi autóját, ha az rossz állapotban van.

Szakemberek egy része azt javasolja, hogy ha lehetséges, inkább halasszuk el a vásárlást addig, amíg ismét el nem érkezik a keresleti piac időszaka. Már csak azért is, mert a piacon most az látszik, hogy az autógyárak úgy ellensúlyozzák a chiphiány okozta értékesítési visszaesést, hogy nagyobb hangsúlyt fektetnek az olyan drágább járművekre, amelyek komolyabb nyereségtartalommal rendelkeznek. Ezek ráadásul többségében a legújabb modellek közül kerülnek ki, ugyanis az autógyárak jellemzően nem a legújabb, hanem a már bevált chipeket használják, amiből a legnagyobb hiány mutatkozik a piacon. Ezért a három, négy, öt éves gyártási ciklusban lévő modellekhez nehezebb megszerezniük a gyártáshoz szükséges alkatrészeket. Így pedig az újabb és nagyobb volumenben előállítható járművek – teherautók, újabb SUV-ok, elektromos járművek – kapnak elsőbbséget.

Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

A jelenlegi helyzetben a szakértők úgy vélik, ha valaki azért vásárolna új kocsit, mert a réginek mechanikai problémái vannak, jobban jár, ha megjavíttatja a régi autóját. Mondván, általában is jobb elkerülni azt a helyzetet, amikor azért kell új autót venni, mert a régi szétesik. Most pedig azért is különösen érdemes sokáig használható állapotban tartani a régit, mert jelenleg mind az új, mind a használt autók kínálata korlátozott, miközben mindkettő ára lényegesen magasabb a szokásosnál.

A szakértői jótanácsok közé tartozik az is, hogy ha mégis autót kell venni, érdemes olyan modelleket keresni, amelyek iránt nem olyan nagy a kereslet. Mivel most a legtöbben a SUV-okat keresik, ilyenek lehetnek a szedánok és a kétkerék-meghajtású autók, miközben azokat a kevésbé felkapott márkákat és modelleket is érdemes górcső alá venni amelyek a paramétereiket tekintve hasonlóak a nagy keresletű modellekhez. Mindehhez érdemes minél több kereskedőnél érdeklődni az ajánlatokért és a keresést a lakókörzetnél messzebbre is kiterjeszteni.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az EKB 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatlábakat

Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.

Kiderült az igazság: itt az ADAC e-autó ár-érték tesztje

A Német Autóklub, az ADAC az ár-hatótávolság arány szempontjából tesztelte a piacon elérhető elektromos autókat. Íme a meglepő eredmények.

Fapadossal szárnyalhatunk Bécsből Szingapúrba

A Singapore Airlines (SIA) diszkont légitársasága megkezdte első közvetlen járatának üzemeltetését Szingapúr és Bécs között.

Johann Strauss zenéje a csillagok között

2025-ben emlékezünk meg Johann Strauss, a bécsi keringőkirály születésének 200. évfordulójáról. A jeles jubileum alkalmából a "Kék Duna keringőt" elektromágneses hullám formájában az űrbe küldték, ezzel is ünnepelve Strauss zenei örökségét.
Hirdetés

Hírek

Az EKB 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatlábakat

Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.

Johann Strauss zenéje a csillagok között

2025-ben emlékezünk meg Johann Strauss, a bécsi keringőkirály születésének 200. évfordulójáról. A jeles jubileum alkalmából a "Kék Duna keringőt" elektromágneses hullám formájában az űrbe küldték, ezzel is ünnepelve Strauss zenei örökségét.

A késés miatt visszajár a fele – a MÁV-csoport 9600 esetben fizetett már

Vasárnap óta működik a késési biztosítás, a rendszer első három napján a MÁV-csoport 9600 esetben térítette vissza a jegyár felét.

A balatoni borok összekötik a múltat és a jelent, a termelőt és a fogyasztót  

A bor nemcsak nemzetgazdasági tényező, hanem kultúra, történelem, az emberi munka és a közösségi szellem esszenciája

Kínai ritkaföldfém stop: pánik előtt az európai autóipar 

Néhány európai autóalkatrész-gyár felfüggesztette a termelést, és a Mercedes-Benz is azt fontolgatja, hogyan védekezhetne a ritkaföldfémek hiányával szemben,

A kosárlegenda az üzleti életben se hátrál: szórja tripla duplát

A Steph Curry's Thirty Ink tavaly 174 millió dolláros bevételt termelt, és a vállalat szerint minden üzletága nyereséges

Sürgősségi mentőhajó fedélzetén született meg az együttműködési megállapodás

A Siófoki Kórház-Rendelőintézet és a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és Önkéntes Tűzoltó Egyesület fogott össze a hatékony együttműködés érdekében.

Az USA keresi, de nem találja a kínai fogást

Donald Trump amerikai elnök a Truth Social platformon tett kijelentésével újabb hullámokat keltett a nemzetközi kereskedelmi színtéren
Hirdetés

Gazdaság

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,