Másfél év után újra pozitív értéket vett fel a német fogyasztói hangulatindex októberben – közölte a GfK gazdaságkutató intézet.
Az októberre vonatkozó fogyasztói hangulati felmérés eredménye szerint a hangulatindex 0,3 pontra emelkedett a szeptemberi mínusz 1,1 pontról a várt csökkenés, mínusz 1,6 pont helyett.
Az index legutóbb a koronavírus-válság kezdetén állt pozitív értéken: a tavaly áprilisra vonatkozó index 2,3 pontot mutatott, majd a májusi mínusz 23,1 pontra zuhant. Értéke mínusz 0,2 ponton augusztusban közelítette meg a nullát, majd az őszi-téli hónapokban az újabb korlátozások miatt ismét nagyot zuhant. Az idén februárban egészen mínusz 15,5 pontig.
A szeptemberben végzett és októberre vonatkozó hangulati felmérésben az index emelkedéséhez elsősorban a jövedelmi várakozások javulása járult hozzá, de nagy szerepe volt benne a megtakarítási kényszerérzet enyhülésének is.
Rolf Bürkl, a GfK fogyasztási felméréseket végző szakértője azonban megjegyzi: “Azzal együtt is, hogy a hangulatindex a válság előtti tartományba emelkedett vissza, még korai lenne trendfordulóról beszélni. Minden azon múlik, hogy a fertőzésszám alakulásával összhangban a téli hónapokban milyen korlátozások válnak szükségessé.“