A Thomas Cook csődje felkavarta az idegenforgalmat. Sokan a TUI-t vélik a nagy nyertesnek. A cég árfolyama az egekbe szökött. Ugyanakkor egyes szakértők a csődöt figyelmeztetésnek, jelzésnek tekintik az teljes idegenforgalmi üzletág számára.
TUI, a legnagyobb nyertes
A hannoveri központú TUI (Touristik Union International) a kontinens és egyúttal Németország legnagyobb utazási konszernje. Az 1962-ben alapított cégnek 69 ezer alkalmazottja, évi 21 millió utasa és 19 milliárd euró bevétele van. 150 saját repülővel, 330 hotellel és 16 tengerjáró hajóval is rendelkezik. A tavalyi évet 1,1 milliárd euró nyereséggel zárta. Biztos profitálni fog a Thomas Cook csődjéből. Mindkét cég a kontinens szinte minden országában jelen volt leányvállalataival.
Az utaztatás, a szállás és az ellátás együttes értékesítése az egyik legjövedelmezőbb tevékenység az utazási irodáknak. Ezen a területen erős volt a Thomas Cook. A korábbi utasai jó része minden bizonnyal a jövőben a TUI-nál foglal majd – vélik a hamburgi Berger bankháznál. Ennél is fontosabb, hogy a nyaralási desztinációk negyedére – legalábbis átmenetileg – csak a TUI-nak lesznek charterei. Monopolhelyzetével felverheti az eladása árakat és egyúttal még jobb kondíciókat alkudhat ki a hoteleknél.
Sok pénzpiaci elemző ennek ellenére nem látja rózsásan a német konszern jövőjét. Általában bizonytalanok az utazási irodák kilátásait illetően. A Bloombergnél a csődöt figyelmeztetésnek, jelnek az egész idegenforgalom számára. Az irodák jövője annak ellenére bizonytalan, hogy a turizmus lendületesen nő.
Az ENSZ szakosított ügynöksége, a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) 2035-ig 50%-os növekedést prognosztizál. Ugyanakkor egyre több az utazásszervező, az árak nyomottak, ráadásul egyre inkább az individuális nyaralás és utazásszervezés a trend.A Bloomberg szerint ez vezetett a főleg csomagajánlatokat kínáló Thomas Cook csődjéhez. A piac meggyőzőnek találta az érvelés, a TUI tőzsdei árfolyam emelkedése csak néhány napig tartott.
Vannak eltérő vélemények is. Egy másik amerikai elemzőcég, a Bernstein Researche szerint a nyaralások csomagban történő értékesítése felett nem járt el az idő. Szerintük sokan továbbra is kevés időt és energiát akarnak fordítani az üdülés megszervezésére, ezért a jövőben is utazási csomagokat fognak foglalni.
A Condor a küzdőtéren maradt
A Thomas Cook leányvállalata Németország legnagyobb charter légitársasága. A Condornak 5000 alkalmazottja, 53 repülője, évi 7,5 millió utasa van. A Thomas Cook legtöbb leányvállalatával szemben nem jelentett nem sokkal az anyacég bedőlése után csődöt. A német állam segítségében bízik, és a túlélésért küzd. Független attól, hogy ez sikerülni fog-e, a szakértők átrendeződésre számítanak az egész európai és különösen a német charterpiacon. A Lufthansát, illetve a Condorhoz hasonló profilú leányvállalatait várják az átrendeződés győzteseként.
A TUI-hoz hasonlóan a Lufthansa árfolyamok szárnyalása sem tartott sokáig. A British Airways, a mögötte álló konszern, az IAG első féléves üzleti számainak ismertetése hamar kijózanította a piacokat. A brit konszern a Lufthansánál háromszor gyorsabban, 8%-al növekedett.
A bevételek növekedése ellenére – az utazási irodákhoz hasonlóan – nehéz a légitársaságok helyzete is. Hiába emelkedik megállíthatatlanul az utazók száma, az üzemanyag egyre drágább, a verseny egyre nagyobb, az árak egyre nyomottabbak.
Kockázati tényezők
Az elemzők mindig óvatosak az utazási piac, és egyes utazási irodák jövőjének megítélésében. Ez ugyanis nem csak a piaci folyamatoktól, de előre nem látható geopolitikai eseményektől is függ. Háborúk és terrortámadások egyik napról a másikra elijeszthetik a nyaralni vágyókat egy régiótól vagy akár általában az utazástól is.
Az is kiszámíthatatlan, miként tudnak a nagy konszernekre reagálni a trendre, miszerint a környezetvédelem a társadalmi érdeklődés középpontjába került és egyre többen a fenntartható turizmust követelik. A nagy irodák tipikusan repülős utakat kínálnak és ezek mellett a tengerjáró hajókkal csinálják a legnagyobb üzletet. Ökológiai szempontból mind a kettő problémás módja a nyaralásnak.
Tisztul a piac
A bizonytalanságot mutatja, hogy a 18 legfontosabb európai turisztikai vállalkozást, többek között a TUI-t, a legnagyobb légitársaságokat, az Accor szállodaláncot és a tengeri hajóutakat kínáló Carnivalt magába foglaló tőzsdeindex, a Stoxx Europe 600 értéke évek óta változatlan. Sőt, a Thomas Cook csőd legnagyobb nyerteseinek tartott TUI és Lufthansa papírjainak árfolyama 12 havi átlagban harmadával csökkent.
Elemzők abból indulnak ki, hogy hosszútávon a kontinensen csak a három legnagyobb légitársaság, a Lufthansa, az IAG és az Air France-KLM, valamint a piacvezető utazásszervező konszern, a TUI jövője biztos. A Thomas Cook után tehát várhatóan mások is eltűnnek a porondról.