Vásárolni készpénz és bankkártya nélkül, okostelefonunkat a terminálhoz tartva! Amerikában népszerű, Kínában a legelterjedtebb fizetési mód! Magyarországon tavaly óta lehetséges, a felhasználók és az elfogadóhelyek száma is dinamikusan nő.
Így működik
Az okostelefont egy pillanatra a leolvasóterminálhoz tartjuk és már fizettünk is! Észak-Amerikával és Ázsiával összehasonlítva Európában még gyerekcipőben jár a mobilos fizetés. Pedig gyors, egyszerű és biztonságos.
A szolgáltatás igénybevételéhez mindössze egy mobil alkalmazás (app) letöltésére, regisztrációra és egy NFC-képes telefonra van szükség. A két legnépszerűbb app, a Google Pay és az Apple Pay a legtöbb európai felhasználó számára tavaly óta érhető el. Időközben kisebb app-fejlesztők és bankok is előálltak saját alkalmazásokkal.
A technológia
A fizetés leggyakrabban NFC-technológiával történik: Near Field Communication, „okos készülékek” egymáshoz érintésével vagy pár centire tartásával létrejövő rádiós kommunikáció. Az Android-os mobilok az operációs rendszer 2014-es, 4.4-es variációja óta NFC-képesek. Az Apple-nél az iPhone 6 volt az első ilyen készülék.
Ahhoz, hogy telefon kapcsolatba lépjen a leolvasóterminállal elég, ha be van kapcsolva, internet nem szükséges. A telefon képes raktározni az offline-adatközléseket. Az információkat a legközelebbi világhálóhoz kapcsolódáskor továbbítja. NFC-kommunikációra és így fizetésre a telefonok mellett más intelligens mobil eszközök, például okosórák is képesek.
A fizetés NFC-kommunikáció helyett QR-kóddal is történhet. Ezt a vevő telefonja és a fizetési terminál is generálhatja, a másik készülék pedig odatartva leolvassa. A módszert különösen szupermarketek kedvelik, mert a QR-kód egyedi, így a normál ár mellett személyre szabott kedvezményt is tartalmazhat, és lehetővé teszi kuponok beváltását, pontgyűjtést és törzsvásárlói programban való részvételt is.
Az elszámolás
Az app letöltése utáni regisztrációnál meg kell adni egy bankkártya vagy egy bankszámla számát, ahová a terhelések érkezhetnek. A Mastercard, a Visa és az American Express is együttműködik a Google-el és az Apple-lel. Ennek ellenére a régebbi, a még nem kooperáló bankok által kibocsájtott kártyákkal, és az ezeknél a pénzintézeteknél vezetett számlával nem lehet regisztrálni. Megoldás azonban van: Bankkártya, számla helyett Paypal fiók is használható.
Okostelefonnal a leolvasóterminállal rendelkező üzletek mellett az interneten is lehet fizetni. Sőt, az app felhasználói pénzt is utalhatnak egymás között (peer-to-peer payment), függetlenül attól, hogy melyik szolgáltat alkalmazását használják. A transzferhez csak a fogadó telefonszámát kell megadni. Az összeg rögtön jóváírásra kerül.
Meglepően biztonságos
Ötezer forint, vagy 25 euró felett PIN-kód kell a fizetéshez, amit vagy az app-be, vagy a leolvasóterminálba kell beütni. Aki az Apple Pay-t használja, az PIN helyett ujjlenyomattal vagy arcszkenneléssel is azonosíthatja magát.
További biztonsági intézkedés a Google Pay-nél, hogy csak akkor használható, ha a képernyőkímélő számkód beütésével vagy ujjlenyomattal oldódik fel. Viszont ötezer forint, illetve 25 euró alatt, amikor nem kell PIN-kód, a képernyőzár feloldása sem szükséges. Ha a telefon illetéktelen kezekbe kerül, a nagyobb tranzakciók a képernyőzár feltörése nélkül kizártak.
A tranzakciók kódoltak, így az eladó és az app szolgáltatója sem jut hozzá a terhelendő kártya, száma vagy Paypal-fiók adataihoz. A telefonra letöltött app sem tartalmazza ezeket. Tehát a készüléket illetéktelenül megszerző előtt is rejtve maradnak.
Adatokkal fizetünk
A fizetési app-ek ingyen letölthetők. Nincs regisztrációs, számlavezetési és tranzakciós díj. Ez tehát a fizetés legolcsóbb módja! A szolgáltatókat mégsem kell félteni. A Google-nek illetve az Apple-nek a pénznél is értékesebbek vásárlási szokásaink. A két amerikai óriás megtudja, hogy felhasználói, hol, mikor, mire költenek. Nem kétséges, hogy ezeket az adatokat megőrzik, elemzik és marketing célokra felhasználják, vagy értékesítik.
Dinamikus bővülés
A mobil fizetés Kínában a legnépszerűbb, 350 millió felhasználója van. Ez után az USA következik több mint 60 millióval. Az európai országok közül Nagy-Britanniában (12 millió), Itáliában (7 millió) és Franciaországban (6 millió) a legelterjedtebbek a fizetési mód. Náluk a Google és az Apple régebb óta kínálja a szolgáltatást. Az új piacok közül Németországban regisztráltak a legtöbben, 2,2 millióan.
A fizetési alkalmazásokat az üzlet- és étteremláncok is kínálnak. Ezekkel csak az adott üzletben lehet fizetni. Érdekesség, hogy az USA-ban a legtöbben, 55 millióan a Starbucks app-jét töltötték le. Többen, mint a két nagy szolgáltató, a Google és az Apple alkalmazását együttvéve. Pedig előbbi csak a kávézóban, utóbbi kettővel viszont bárhol, így a Starbucks-nál is ki lehet egyenlíteni a számlát.
A legnagyobb ‘mobil-fizetők’ az amerikaiak. Tavaly átlagosan 1900 eurót költöttek így. Őket a kínaiak követik 550 euróval. A britek 1700, a franciák 670 euró értékeben fizettek tavaly mobillal. Az új piacokon még nagyon alacsony a forgalom. Németországban mindössze 80 euró volt az átlagos költés 2018-ben.
A piac dinamikusan bővül. 2016-ban 95 milliárd euró volt a tranzakciók összvolumene, 2021-re 800 milliárdot várnak a szakértők.
Magyarországról eddig 24 ezren regisztráltak, ők tavaly óta 750 millió forint értékben vásároltak a 87 ezer hazai elfogadóhelyen.