Kezdőlap Hírek Brüsszel. Elsőbbség a gyalogosoknak és a bicikliseknek
No menu items!

Brüsszel. Elsőbbség a gyalogosoknak és a bicikliseknek


Brüsszelben közlekedési újratervezés zajlik: sebességkorlátozások, autómentes övezetek és új bicikliutak. A városvezetők meg akarják őrizni a korona-korlátozások alatti nyugalmat és jó levegőt. Sok európai város követheti a példát.

Radikális váltások

Brüsszel egy klasszikus autó központú város: a közösségi közlekedés közepesen kiépített; valódi bicikliutak helyett a járdákra és az úttestekre festettek fel kerékpársávokat, amelyekre az autósok és a gyalogosok sincsenek tekintettel; a járdák keskenyek és nem akadálymentesek kerekesszékesek és babakocsit tolók számára.

Eddig a nagyvonalú adójóváírási lehetőségek is vásárlásra és autózásra csábítottak. Nem csoda, hogy Európa ’fővárosa’ egyben a kontinens dugófővárosa is. A Brüsszeliek töltötték a legtöbb időt torlódás miatt várakozva, 2019-ben 185 órát!

Mindennek ismeretében forradalmi a városi közgyűlés friss rendelete:

  • 5 négyzetkilométeres autómentes övezet a belvárosban;
  • az autók kitiltása az óváros körülvevő körútról, a Pentagonról;
  • 30 km/h sebességkorlátozás az egész városban, 50, ill. 70 km/h csak ott megengedett, ahol ezt tábla kifejezetten jelzi;
  • néhány héten belül 40 km új bicikliút;
  • 350 euróig terjedő bírság a szabályszegőknek.

Próbaidő

Az első intézkedés, a Pentagon sétálóutcává alakítása már hetekkel ezelőtt, a korona-járvánnyal összefüggésben megtörtént. A városvezetők meg akarták előzni, hogy a karantén feloldása után ismét a megszokott tömeg legyen a szűk belvárosi utcákban.

Gyalogosok zónája – irreális elvárás írja a flanderstoday szakértője

Az intézkedéseket azonnali hatállyal, 3 hónapos próbaidőre vezették be. A táblákat azonban még nem helyezték ki, ezért az autósok továbbra is behajtanak azokba az utcákba, ahová már tilos lenne. A gyalogosok közül pedig kevesen veszik a bátorságot, hogy kiálljanak új jogaikért. Többségük marad a járdákon.

Kerékpárral a vírus ellen

Elke Van den Brandt

A városvezetés különösen nagy hangsúlyt fektet az új kerékpárutakra. „Több épül néhány hét alatt, mint eddig összesen” – büszkélkedik a Spiegelnek a Brüsszeli Régió közlekedési minisztere, Elke Van den Brandt. Meg akarja akadályozni, hogy az élet normalizálódásával párhuzamosan tömeg legyen a metrón és a buszokon. Kutatók szerint ezek a korona-vírus gócpontjai.

Csak a családtagok által otthon megfertőzöttek aránya volt magasabb, 22 százalék. Egy korona-betegek fertőzéstörténetét elemző kínai kutatás azt állapította meg, hogy a 2.500, a kutatásba bevont beteg 13 százaléka a tömegközlekedésen kapta el a vírust.

A bicikli ideális alternatíva lehet, mert a tömegközlekedéssel megtett utak átlagosan rövidebb, mint 5 kilométer. Tehát biciklivel 10-15 perc alatt kényelmesen teljesíthető távok.

Jogi kényszer

A vírus mellett a légszennyezettség, illetve a határérték-túllépések miatti várható bírósági eljárások is gyors cselekvésre sarkalják a belga főváros vezetését. Eddig trükközéssel hozták az elvárt számokat: A város legkevésbé frekventált részein helyezték el a mérőállomásokat. A gyakorlatot tavaly nyáron jogellenesnek nyilvánította az Európai Bíróság. A régió közlekedési minisztériuma kénytelen volt Brüsszel két főközlekedési útja sarkán, a 4, illetve 5 sávos Rue de la Loi és a Rue Belliard találkozásánál is egy mérőállomást üzembe helyezni.

Ez a járvány-korlátozások előtt folyamatosan az európai jog által meghatározott határértékek túllépését mutatta. A közlekedési forradalom részeként a két úton, mind a két irányba lezártak 1-1 sávot a bicikliseknek, amelyeket betonelválasztók védenek az autósoktól.

Már korábban, az Európai Bíróság ítélete után lefektették, hogy 2025 után csak Euro 6, vagy annál jobb motorral rendelkező autók hajthatnak a város területére. Most a dátum előrehozatalán is gondolkoznak.

A brüsszeli intézkedéseket Európa szerte követhetik. A legtöbb metropoliszban ugyanis probléma az uniós határértékek betartása.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az energiahivatal 2026 első felében írja ki a szabad hálózati kapacitások kiosztását célzó pályázatot

A szabályozó hatóság készíti elő és bonyolítja le a közép- és nagyfeszültségű hálózaton elérhető betáplálási irányú szabad kapacitások kiosztására irányuló pályázati eljárást.

Megkezdte munkáját az Erdészeti Klímaadaptációs Fórum

A fórum alakuló ülésén létrejött 8 munkacsoportban közel száz szakértő vett részt, köztük gyakorlati erdőgazdálkodók, kutatók, oktatók, természetvédelmi és vízügyi szakemberek, igazgatási szereplők és az érdekképviseletek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról a monetáris tanács szeptemberben

Egyhangúlag szavazta meg az alapkamat szinten tartását a Magyar...

Bécs a legbarátságosabb város Európában

A bécsi "Grant", avagy bécsi zsémbesség, vagy bécsi morgolódás mostanra a város sajátos bájának részévé vált, és úgy tűnik, ez a látogatóknak is tetszik.
Hirdetés

Hírek

Megkezdte munkáját az Erdészeti Klímaadaptációs Fórum

A fórum alakuló ülésén létrejött 8 munkacsoportban közel száz szakértő vett részt, köztük gyakorlati erdőgazdálkodók, kutatók, oktatók, természetvédelmi és vízügyi szakemberek, igazgatási szereplők és az érdekképviseletek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról a monetáris tanács szeptemberben

Egyhangúlag szavazta meg az alapkamat szinten tartását a Magyar...

Bécs a legbarátságosabb város Európában

A bécsi "Grant", avagy bécsi zsémbesség, vagy bécsi morgolódás mostanra a város sajátos bájának részévé vált, és úgy tűnik, ez a látogatóknak is tetszik.

Online vásárolna, ha nem akar bukni, erre nagyon figyeljen!

A Heureka roup marketingigazgatója, Jan Gemrich szerint jelenleg a Heureka Group rendszere a legfejlettebb a Közép- és Kelet-európai régióban ezen a téren.

Fejleszteni kell a kerékpáros infrastruktúrát – Révész Máriusz

A kerékpárosklub összefoglalója szerint a férfiak és a nők között hasonló arányban vannak azok, akik szinte napi gyakorisággal kerékpároznak.

Kedvezőbb feltétekkel juthatnak lakáshitelhez az őstermelők és a mezőgazdasági egyéni vállalkozók

Az átalányadózó mezőgazdasági egyéni vállalkozók és az őstermelők jövedelmét 50 százalékos költséghányaddal kell számolniuk a bankoknak. 

30. Tojás Világnap: közös ünnep a termelők és fogyasztók asztalánál

A magyar Baromfi Termék Tanács (BTT) spanyol és francia testvérszervezeteivel (INPROVO és SNIPO) Európai Uniós támogatást nyert el a tojásfogyasztás promótálására 2023 és 2025 között, amely a 3. évének végén tart.

Száz­ezer gyermek tanulja meg a természet tiszteletét az erdei iskolákban

A háromnapos rendezvényen workshopokkal, előadásokkal, terepi programokkal készülnek.
Hirdetés

Gazdaság

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.