Kezdőlap Hírek Brüsszel. Elsőbbség a gyalogosoknak és a bicikliseknek
No menu items!

Brüsszel. Elsőbbség a gyalogosoknak és a bicikliseknek


Brüsszelben közlekedési újratervezés zajlik: sebességkorlátozások, autómentes övezetek és új bicikliutak. A városvezetők meg akarják őrizni a korona-korlátozások alatti nyugalmat és jó levegőt. Sok európai város követheti a példát.

Radikális váltások

Brüsszel egy klasszikus autó központú város: a közösségi közlekedés közepesen kiépített; valódi bicikliutak helyett a járdákra és az úttestekre festettek fel kerékpársávokat, amelyekre az autósok és a gyalogosok sincsenek tekintettel; a járdák keskenyek és nem akadálymentesek kerekesszékesek és babakocsit tolók számára.

Eddig a nagyvonalú adójóváírási lehetőségek is vásárlásra és autózásra csábítottak. Nem csoda, hogy Európa ’fővárosa’ egyben a kontinens dugófővárosa is. A Brüsszeliek töltötték a legtöbb időt torlódás miatt várakozva, 2019-ben 185 órát!

Mindennek ismeretében forradalmi a városi közgyűlés friss rendelete:

  • 5 négyzetkilométeres autómentes övezet a belvárosban;
  • az autók kitiltása az óváros körülvevő körútról, a Pentagonról;
  • 30 km/h sebességkorlátozás az egész városban, 50, ill. 70 km/h csak ott megengedett, ahol ezt tábla kifejezetten jelzi;
  • néhány héten belül 40 km új bicikliút;
  • 350 euróig terjedő bírság a szabályszegőknek.

Próbaidő

Az első intézkedés, a Pentagon sétálóutcává alakítása már hetekkel ezelőtt, a korona-járvánnyal összefüggésben megtörtént. A városvezetők meg akarták előzni, hogy a karantén feloldása után ismét a megszokott tömeg legyen a szűk belvárosi utcákban.

Gyalogosok zónája – irreális elvárás írja a flanderstoday szakértője

Az intézkedéseket azonnali hatállyal, 3 hónapos próbaidőre vezették be. A táblákat azonban még nem helyezték ki, ezért az autósok továbbra is behajtanak azokba az utcákba, ahová már tilos lenne. A gyalogosok közül pedig kevesen veszik a bátorságot, hogy kiálljanak új jogaikért. Többségük marad a járdákon.

Kerékpárral a vírus ellen

Elke Van den Brandt

A városvezetés különösen nagy hangsúlyt fektet az új kerékpárutakra. „Több épül néhány hét alatt, mint eddig összesen” – büszkélkedik a Spiegelnek a Brüsszeli Régió közlekedési minisztere, Elke Van den Brandt. Meg akarja akadályozni, hogy az élet normalizálódásával párhuzamosan tömeg legyen a metrón és a buszokon. Kutatók szerint ezek a korona-vírus gócpontjai.

Csak a családtagok által otthon megfertőzöttek aránya volt magasabb, 22 százalék. Egy korona-betegek fertőzéstörténetét elemző kínai kutatás azt állapította meg, hogy a 2.500, a kutatásba bevont beteg 13 százaléka a tömegközlekedésen kapta el a vírust.

A bicikli ideális alternatíva lehet, mert a tömegközlekedéssel megtett utak átlagosan rövidebb, mint 5 kilométer. Tehát biciklivel 10-15 perc alatt kényelmesen teljesíthető távok.

Jogi kényszer

A vírus mellett a légszennyezettség, illetve a határérték-túllépések miatti várható bírósági eljárások is gyors cselekvésre sarkalják a belga főváros vezetését. Eddig trükközéssel hozták az elvárt számokat: A város legkevésbé frekventált részein helyezték el a mérőállomásokat. A gyakorlatot tavaly nyáron jogellenesnek nyilvánította az Európai Bíróság. A régió közlekedési minisztériuma kénytelen volt Brüsszel két főközlekedési útja sarkán, a 4, illetve 5 sávos Rue de la Loi és a Rue Belliard találkozásánál is egy mérőállomást üzembe helyezni.

Ez a járvány-korlátozások előtt folyamatosan az európai jog által meghatározott határértékek túllépését mutatta. A közlekedési forradalom részeként a két úton, mind a két irányba lezártak 1-1 sávot a bicikliseknek, amelyeket betonelválasztók védenek az autósoktól.

Már korábban, az Európai Bíróság ítélete után lefektették, hogy 2025 után csak Euro 6, vagy annál jobb motorral rendelkező autók hajthatnak a város területére. Most a dátum előrehozatalán is gondolkoznak.

A brüsszeli intézkedéseket Európa szerte követhetik. A legtöbb metropoliszban ugyanis probléma az uniós határértékek betartása.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az Air China tavasztól naponta indít járatot Budapest és Peking között

Budapest és Peking között az Air China jelenleg heti négyszer közlekedik, de most az a döntés született, hogy jövő tavasztól napi rendszerességűvé teszik a járatot.

Stratégiai partnerség a rugalmasabb csomagátvételért

A GLS Hungary csomaglogisztikai szolgáltató több mint 2000 futárból, 88 depóból, egy központi csomagszortírozó üzemből és több mint 3500 átadópontból álló hálózatával Magyarország teljes területén elérhető.

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul

A nyilvános cégadatok szerint 2024-ben a cégcsoport árbevétele 305 milliárd forint, korrigált adózott eredménye közel 40 milliárd forint vol.

December közepétől jön az éves ország- és vármegyebérlet

A bérletek körét a mentrendváltástól újabb megoldással bővítik, december közepétől váltható lesz az éves ország- és vármegyebérlet is, így nem kell havonta az új bérlet vásárlására figyelni
Hirdetés

Hírek

Stratégiai partnerség a rugalmasabb csomagátvételért

A GLS Hungary csomaglogisztikai szolgáltató több mint 2000 futárból, 88 depóból, egy központi csomagszortírozó üzemből és több mint 3500 átadópontból álló hálózatával Magyarország teljes területén elérhető.

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul

A nyilvános cégadatok szerint 2024-ben a cégcsoport árbevétele 305 milliárd forint, korrigált adózott eredménye közel 40 milliárd forint vol.

December közepétől jön az éves ország- és vármegyebérlet

A bérletek körét a mentrendváltástól újabb megoldással bővítik, december közepétől váltható lesz az éves ország- és vármegyebérlet is, így nem kell havonta az új bérlet vásárlására figyelni

Újra árverésre kerül Salgótarján üresen álló híres szállodatornya

A toronyépület 84 szobás hotelként működött, ma viszont szinte szerkezetkész állapotban várja új tulajdonosát. Az árverés 270 millió forintos kikiáltási árról indul, ami négyzetméterre vetítve mindössze 75 ezer forintot jelent.

Fenntartható módon készülnek a bécsiek a karácsonyra

A 48er-Tandler a beérkező adományokat értékesíti, vagy adott esetben jótékonysági szervezeteknek adja.

Újabb 10 százalékkal emelkedik a szakképzésben oktatók bére 2026 január 1-jével

2020 óta ez az ötödik béremelés, 30 százalékkal kezdődött, majd folytatódott 15 százalékkal, 32 százalékkal, 21 százalékkal, most pedig újabb 10 százalékos béremelés lesz, vagyis 2010 óta két és félszeresre emelkednek a bérek.

Megtartotta vezető importőri pozícióját a Porsche Hungaria az idén

Az Audi, Cupra, SEAT, Skoda, Volkswagen és VW-haszonjárművek modelljeiből az idén 29 500-at adtak el Magyarországon, ez ötszázalékos bővülés a 2024. évihez képest.

BKK: szombattól indul a Pesterzsébet és a belváros közötti kapcsolatot biztosító az új 223E buszjárat

A fejlesztés részeként a BKK új buszsávot alakított ki a Boráros tér és a Bakáts utca között.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.