A Coviddal hirtelen véget ért a jet-korszak, amely fél évszázadra globalizálta a légiközlekedést. Most a repülőgépek újra a levegőben vannak, de a repülés elterjedése fordított irányba halad: kevesebb repülőgép közlekedik egy kisebb hálózaton, és a viteldíjak emelkedtek.
A Cirium adatai szerint hónapról hónapra járatok ezrei kerülnek ki a menetrendből a főbb csomópontok, köztük Szingapúr, London és Doha felé, és szinte mindenhová drágábban lehet repülni. Ráadásul míg egyes piacok – például az Egyesült Államok – éppen csak visszatértek a vírus előtti kapacitáshoz, Ázsia és Európa nagy része több mint egynegyedével a 2019-es szint alatt van.
A Covid utáni gyors keresleti fellendülés túlterhelte a légiközlekedési ágazatot, amely 2020 óta mintegy 187 milliárd dollárt veszített az utazási korlátozások miatt. A repülőgépek és a személyzet hiánya miatt az ágazat több mint 2000 útvonalat szüntetett meg, amelyek 2019-ben még léteztek, és a fuvarozók számos útvonalon többet kérnek a jegyekért.
Vagyis a légi utazás újra a gazdagabbak kiváltságává kezd válni.
Az okokat a Bloomberg négy pontban foglalta össze:
1. Magasabb jegyárak
Olyan nagy az utazási kedv, hogy a légitársaságok egyes útvonalakon több mint kétszeresére tudták emelni a viteldíjakat, különösen a business osztályú helyek esetében.
“Valódi egyensúlyhiány van a kereslet és a kínálat között” – mondta Joe Leader, az APEX, egy New York-i székhelyű utasélményt vizsgáló egyesület vezérigazgatója.
2. Nehezebb repülőjegyet találni
Minden régióban kevesebb járat van, így az utazók nehezebben jutnak fel a számukra megfelelő járatra vagy olyanra, amelyik továbbutazási célállomáshoz csatlakozik.
Világszerte mintegy 100 ezer járatot töröltek a Covid előtti menetrendekből. Az OAG repülési adatbázis adatai szerint december elején a heti járatok száma 616 330 volt, ami 14%-os csökkenést jelent a 2019-es év azonos időszakában mért 716 727-hez képest.
3. Kevesebb összeköttetés
A főbb tranzitközpontokba tartó járatok kisebb száma csökkentette a társadalmi mobilitást. A Cathay Pacific Airways és a British Airways például ebben a hónapban mind a 95 járatot Hongkongból London Heathrow-ra üzemelteti a Cirium szerint. Ugyanezen az útvonalon 2019 decemberében 234 járat közlekedett.
4. Harc az ülőhelyekért
A nemzetközi járatokon is kevesebb helyért kell harcolni, mivel a légitársaságok jelenleg is küzdenek azért, hogy újraépítsék a világjárvány előtti flottájukat.