Kezdőlap Turizmus Repülés Covid után: a kevesebb drágább lett
No menu items!

Repülés Covid után: a kevesebb drágább lett

Illusztráció: Bigstock

A Coviddal hirtelen véget ért a jet-korszak, amely fél évszázadra globalizálta a légiközlekedést. Most a repülőgépek újra a levegőben vannak, de a repülés elterjedése fordított irányba halad: kevesebb repülőgép közlekedik egy kisebb hálózaton, és a viteldíjak emelkedtek.

A Cirium adatai szerint hónapról hónapra járatok ezrei kerülnek ki a menetrendből a főbb csomópontok, köztük Szingapúr, London és Doha felé, és szinte mindenhová drágábban lehet repülni. Ráadásul míg egyes piacok – például az Egyesült Államok – éppen csak visszatértek a vírus előtti kapacitáshoz, Ázsia és Európa nagy része több mint egynegyedével a 2019-es szint alatt van.

A Covid utáni gyors keresleti fellendülés túlterhelte a légiközlekedési ágazatot, amely 2020 óta mintegy 187 milliárd dollárt veszített az utazási korlátozások miatt. A repülőgépek és a személyzet hiánya miatt az ágazat több mint 2000 útvonalat szüntetett meg, amelyek 2019-ben még léteztek, és a fuvarozók számos útvonalon többet kérnek a jegyekért.

Vagyis a légi utazás újra a gazdagabbak kiváltságává kezd válni.

Az okokat a Bloomberg négy pontban foglalta össze:

1. Magasabb jegyárak

Olyan nagy az utazási kedv, hogy a légitársaságok egyes útvonalakon több mint kétszeresére tudták emelni a viteldíjakat, különösen a business osztályú helyek esetében.

Valódi egyensúlyhiány van a kereslet és a kínálat között” – mondta Joe Leader, az APEX, egy New York-i székhelyű utasélményt vizsgáló egyesület vezérigazgatója.

2. Nehezebb repülőjegyet találni

Minden régióban kevesebb járat van, így az utazók nehezebben jutnak fel a számukra megfelelő járatra vagy olyanra, amelyik továbbutazási célállomáshoz csatlakozik.

Világszerte mintegy 100 ezer járatot töröltek a Covid előtti menetrendekből. Az OAG repülési adatbázis adatai szerint december elején a heti járatok száma 616 330 volt, ami 14%-os csökkenést jelent a 2019-es év azonos időszakában mért 716 727-hez képest.

3. Kevesebb összeköttetés

A főbb tranzitközpontokba tartó járatok kisebb száma csökkentette a társadalmi mobilitást. A Cathay Pacific Airways és a British Airways például ebben a hónapban mind a 95 járatot Hongkongból London Heathrow-ra üzemelteti a Cirium szerint. Ugyanezen az útvonalon 2019 decemberében 234 járat közlekedett.

4. Harc az ülőhelyekért

A nemzetközi járatokon is kevesebb helyért kell harcolni, mivel a légitársaságok jelenleg is küzdenek azért, hogy újraépítsék a világjárvány előtti flottájukat.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Útimorzsák Japánból 1     Újraéled a „mosoly országa”

Az autókereskedő csak akkor ad el gépkocsit, ha a vevő igazolni tudja, hogy van saját vagy bérelt garázsa, illetve kerti beállója.

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

A szülők is használhatják a KRÉTA idegen nyelvi felkészítő modulját

A lehetőség a webes felületen már csütörtökön elérhető, míg a mobilalkalmazásban egy frissítés után hétfőtől.

4,7 százalékos éves inflációval számol idén a jegybank

Az infláció 2025 hátralévő részében várhatóan meghaladja a jegybanki toleranciasávot, idén 4,7 százalékos infláció prognosztizálható,
Hirdetés

Hírek

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

A szülők is használhatják a KRÉTA idegen nyelvi felkészítő modulját

A lehetőség a webes felületen már csütörtökön elérhető, míg a mobilalkalmazásban egy frissítés után hétfőtől.

Bécs is versenyben az európai MI-Gigagyárért

Bécs hivatalosan is pályázik az Európai Unió által tervezett öt MI-Gigagyár egyikének otthont adni, hogy a kontinens mesterséges intelligencia-központjává váljon az adatvédelem, fenntarthatóság és digitális humanizmus elvei mentén.

MVM és Mol – Megérkezett az első közös kőolajszállítmány Omišalj kikötőjébe

Megérkezett az első közös azeri kőolajszállítmány az MVM-csoport és a Mol-csoport együttműködésének eredményeként a horvátországi Omišalj kikötőjébe

11 balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében

Egyelőre 11 balatoni állomáson indul el az a Nyugat-Európából ellesett gyakorlat, amelynek lényege, hogy a peronokat szektorokra osztották, ezeket táblák jelzik a peron mellett, és mindenhol elhelyeztek egy ábrát, ahol mindenki leolvashatja, hogy a vonatában az a kocsi, amivel ő utazik, melyik szektornál áll meg

Budapest strandol – indul a nyár a főváros fürdőiben

Megérkezett a nyár, kezdődik a vakáció – a budapesti fürdők és strandok felkészültek a szezonra, a fürdőzési lehetőségek mellett pedig ez évben is különféle programokkal várják a vendégeket.

Mire fordítsuk az emelkedő családi adókedvezményt?

Július 1-jétől jelentős változás lép életbe a magyar adórendszerben: emelkedik a családi adókedvezmény mértéke, ami további támogatást jelent a magyar családok számára. A szakértő szerint a gyermekek számától függően havonta akár több tízezer forinttal is nőhet a szabadon elkölthető jövedelem.

Robottargonca-rendszert fejlesztett egy magyar konzorcium

Az általánosnál olcsóbb és gazdaságosabban üzemeltethető robottargonca-rendszert fejlesztett ki a QLM Logistics Solutions Kft. és az Allance Kft. konzorciuma - közölte a raktárlogisztikai vállalat
Hirdetés

Gazdaság

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,

Többlettel zárt a központi költségvetés májusban

Májusban többlettel zárt a központi költségvetés: ebben a hónapban 213,5 milliárd forint összegű MVM osztalék-befizetés érkezett a költségvetésbe.

4,5 milliárd forint gyermektartásdíjat előlegezett meg az állam az elmúlt években

Az elmúlt három évben több mint 20 ezer gyermek részére összesen 4,5 milliárd forint értékben előlegezte meg az állam azokat a tartásdíjakat, amelyeket a különélő szülő nem fizetett meg