Kezdőlap Turizmus Repülés Covid után: a kevesebb drágább lett
No menu items!

Repülés Covid után: a kevesebb drágább lett

Illusztráció: Bigstock

A Coviddal hirtelen véget ért a jet-korszak, amely fél évszázadra globalizálta a légiközlekedést. Most a repülőgépek újra a levegőben vannak, de a repülés elterjedése fordított irányba halad: kevesebb repülőgép közlekedik egy kisebb hálózaton, és a viteldíjak emelkedtek.

A Cirium adatai szerint hónapról hónapra járatok ezrei kerülnek ki a menetrendből a főbb csomópontok, köztük Szingapúr, London és Doha felé, és szinte mindenhová drágábban lehet repülni. Ráadásul míg egyes piacok – például az Egyesült Államok – éppen csak visszatértek a vírus előtti kapacitáshoz, Ázsia és Európa nagy része több mint egynegyedével a 2019-es szint alatt van.

A Covid utáni gyors keresleti fellendülés túlterhelte a légiközlekedési ágazatot, amely 2020 óta mintegy 187 milliárd dollárt veszített az utazási korlátozások miatt. A repülőgépek és a személyzet hiánya miatt az ágazat több mint 2000 útvonalat szüntetett meg, amelyek 2019-ben még léteztek, és a fuvarozók számos útvonalon többet kérnek a jegyekért.

Vagyis a légi utazás újra a gazdagabbak kiváltságává kezd válni.

Az okokat a Bloomberg négy pontban foglalta össze:

1. Magasabb jegyárak

Olyan nagy az utazási kedv, hogy a légitársaságok egyes útvonalakon több mint kétszeresére tudták emelni a viteldíjakat, különösen a business osztályú helyek esetében.

Valódi egyensúlyhiány van a kereslet és a kínálat között” – mondta Joe Leader, az APEX, egy New York-i székhelyű utasélményt vizsgáló egyesület vezérigazgatója.

2. Nehezebb repülőjegyet találni

Minden régióban kevesebb járat van, így az utazók nehezebben jutnak fel a számukra megfelelő járatra vagy olyanra, amelyik továbbutazási célállomáshoz csatlakozik.

Világszerte mintegy 100 ezer járatot töröltek a Covid előtti menetrendekből. Az OAG repülési adatbázis adatai szerint december elején a heti járatok száma 616 330 volt, ami 14%-os csökkenést jelent a 2019-es év azonos időszakában mért 716 727-hez képest.

3. Kevesebb összeköttetés

A főbb tranzitközpontokba tartó járatok kisebb száma csökkentette a társadalmi mobilitást. A Cathay Pacific Airways és a British Airways például ebben a hónapban mind a 95 járatot Hongkongból London Heathrow-ra üzemelteti a Cirium szerint. Ugyanezen az útvonalon 2019 decemberében 234 járat közlekedett.

4. Harc az ülőhelyekért

A nemzetközi járatokon is kevesebb helyért kell harcolni, mivel a légitársaságok jelenleg is küzdenek azért, hogy újraépítsék a világjárvány előtti flottájukat.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

KSH: októberben a bruttó átlagkereset 692 700 forint volt, ami 8,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit

Január-októberben a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 691 400 forint, a nettó átlagkeresete 476 600 forint volt.

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják le az európai piacot

Mivel nem minden szereplőnek lesz elég tartaléka az átállás finanszírozására, a kivonulás vagy beolvadás okozta piaci rés akár további lendületet is adhat a dinamikusan terjeszkedő kínaiaknak.

Vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek

Az intézkedés bejelentésével egy időben adták át az Év Gyógyszerésze és a Kedvenc Patikám országos szakmai és közönségdíjakat. 

EU-csúcs – Az Európai Tanács jóváhagyta a 90 milliárd eurós uniós támogatást Ukrajnának 2026-27-re

Az Európai Bizottság elnöke tájékoztatott arról is, hogy az uniós vezetők a geogazdasági kérdésekről, köztük a Mercosur-kereskedelmi megállapodásról is tárgyaltak.
Hirdetés

Hírek

KSH: októberben a bruttó átlagkereset 692 700 forint volt, ami 8,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit

Január-októberben a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 691 400 forint, a nettó átlagkeresete 476 600 forint volt.

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják le az európai piacot

Mivel nem minden szereplőnek lesz elég tartaléka az átállás finanszírozására, a kivonulás vagy beolvadás okozta piaci rés akár további lendületet is adhat a dinamikusan terjeszkedő kínaiaknak.

Vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek

Az intézkedés bejelentésével egy időben adták át az Év Gyógyszerésze és a Kedvenc Patikám országos szakmai és közönségdíjakat. 

EU-csúcs – Az Európai Tanács jóváhagyta a 90 milliárd eurós uniós támogatást Ukrajnának 2026-27-re

Az Európai Bizottság elnöke tájékoztatott arról is, hogy az uniós vezetők a geogazdasági kérdésekről, köztük a Mercosur-kereskedelmi megállapodásról is tárgyaltak.

Az EKB változatlanul hagyta az irányadó kamatlábakat

Az EKB szakértői 2026 tekintetében az inflációt felfelé módosították, elsősorban azért, mivel jelenleg a szolgáltatások inflációjának lassabb csökkenésére számítanak.

Új néven működik tovább áprilistól a Magyar Autóklub

A fenntartható mobilitás érdekében szakmai konferenciákat szerveztek, nyílt napjaikon pedig évek óta lehetőséget biztosítanak a mikromobilitási eszközök kipróbálására.

Csökkentette alapkamatát a Bank of England

A csütörtökön bejelentett kamatcsökkentés nyomán 2023 januárja óta először került 4,00 százalék alá a brit jegybanki alapkamat.

Szálló por – Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége

A csütörtökön közölt adatok szerint veszélyes a levegő minősége Debrecenben és Békéscsabán. A mérések adatai szerint Nyíregyháza, Sajószentpéter és Putnok levegőjének minősége egészségtelen.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.