A nyertes pályázatokat hamarosan kihirdetik, ám a java még csak itt kezdődik: a pályázóknak minden apró részletre oda kell figyelniük, hogy a kiválasztott mobilitási program sikeres legyen és a pályázatban vállaltakat maradéktalanul teljesíteni tudják.
Könnyű elveszni az Erasmus+ pályázatok útvesztőiben és ez nem csak a pályázatra való jelentkezésre igaz, de az az utáni folyamatra is. Ráadásul minden év tartogat valamilyen újdonságot, változtatást, amelyeket cseppet sem egyszerű nyomon követni. Most egy pályázati tanácsadással foglalkozó szakértő segítségével összeszedtük azokat a lényeges pontokat, amit a sikeresen pályázóknak mindenképpen érdemes szem előtt tartania.
Véghné Juhász Krisztina több éve foglalkozik már az Erasmus pályázatokkal kapcsolatos tanácsadással, sőt, saját felnőttképző kurzusokat is indít külföldön, illetve Budapesten egyaránt, amelyekre a magyar, illetve a külföldi Erasmus pályázókat várják. A szakember szerint a hamarosan nyilvánosságra hozott nyertes pályázatok beadóinak számos olyan részletre is érdemes odafigyelniük, amelyekre először nem is gondoltak.
„Az első fontos lépés sikeres pályázat esetén, hogy a támogatási szerződést a Tempus Közalapítvány kiértesítése után minél hamarabb aláírassák és visszajuttassák a Tempushoz. Ezzel párhuzamosan azt is érdemes ellenőrizni, habár erre már a Tempus Közalapítvány idejekorán felhívta a pályázók figyelmét, hogy a feltöltött dokumentumok maradéktalanul megvannak-e, ugyanis ezek nélkül a támogatási szerződést nem tudja a Tempus kiküldeni. Ezek azért is nagyon fontosak, mert a fenntartóhoz a támogatási összeg csak az aláírt szerződés kézhezvételét követően érkezik meg. A kiutazó pedagógusok, munkatársak pedig csak ezek után juthatnak a támogatáshoz.” – hívta fel a figyelmet a Hungary Expert ügyvezetője.
Minden részletre oda kell figyelni
A szakértő azt is kiemelte, hogy olyan képzőintézményt válasszunk, akinek van tapasztalata az Erasmus+ képzésekben, és teljesíti a minőségbiztosítási követelményeket. A képzési intézményekkel kapcsolatban pedig arra mutatott még rá, hogy az elérhető kurzusokat egy nemzetközi adatbázis listázza, amelyekből a pályázók választhatnak.
„A European School Education Platform az EU hivatalos kurzuskatalógusaként funkcionál, ezek közül választhatnak a pályázók. Ezzel a listával kapcsolatban azonban fontos tudnivaló, hogy a cégek magukat regisztrálják, és semmilyen dokumentációt a céggel kapcsolatban nem kell feltölteniük. A pályázóknak tehát figyelniük kell arra, hogy a kiválasztott kurzus megfelel-e az előírt minőségbiztosítási követelményekben foglaltaknak. A pályázó vonható ugyanis felelősségre, ha a képzés vagy az intézmény nem felel meg a feltételeknek és akár még a támogatástól is eleshet. Olyan is előfordul, hogy egy képzés nem indul el az érdeklődés hiányában, ekkor is fontos, hogy az intézmény lekövethető legyen és ne vesszen el esetleg egy oda érkező támogatás” – tette hozzá Véghné Juhász Krisztina.
A szakember praktikus szempontokra is kitért, ilyen például az is, hogy ha már az ösztöndíjat megkapta a pályázó kolléga, akkor az utazást csak akkor foglalja le, ha már a képzőintézménytől megkapta a visszaigazolást, hogy a kurzusa biztosan indulni fog.
„Optimális esetben július közepe előtt induló kurzuson való részvételt nem érdemes tervezni azoknak, akik az idei támogatásból kívánják megvalósítani mobilitásaikat. Amennyiben a választott kurzust már vissza tudják igazolni, akkor le lehet foglalni a szállást vagy az utazást. Szállás esetén érdemes mindig olyat választani, amely kötbér nélkül lemondható, ha esetleg csúszik a kifizetés vagy valami oknál fogva a képző visszalép. Ha már elköteleződtünk egy kurzusra vagy egy mobilitási célnak, nem csak utasbiztosítást kell kötni, de ajánlott úgynevezett sztornó-biztosítást is, ami garantálja, hogy az utazás saját hibánkból történő meghiúsulása (pl. utazás előtti betegség) esetén sem ér minket anyagi kár. A pályázat kiírója a kurzust szervező intézményekre nézve felelősség-biztosítást is figyelhet, ezért arról is érdemes meggyőződnünk, hogy a befogadó intézmény rendelkezik-e ilyennel. (Ez magyarországi regisztrált felnőttképző intézményeknél törvényi előírás.) A külföldi iskoláknál megvalósuló projekthetek kapcsán a diákcsoportoknak mindenképpen érdemes egy olyan céghez fordulni segítségért, aki több intézménnyel áll kapcsolatban, és akár utazási irodai jogosultsággal is rendelkezik, hogy a megvalósítás gördülékeny és problémamentes legyen” – sorolta a legfontosabb pontokat Véghné Juhász Krisztina.