A repülési üzletág ismét zökkenőmentesen működik, a légitársaságok a világjárvány elmúltával megnőtt utazási keresletnek és a megemelt áraknak köszönhetően profitot is termelnek. Éppen ezért a szakértők tartósan drága repülőjegyekre figyelmeztetnek.
“Három év veszteség után a légitársaságok 2023-ban térhetnek vissza a nyereségességhez, vagyis a vártnál korábban” – mondta Milo Bogaerts, az Allianz Trade németországi, osztrák és svájci vezetője.
“A kapacitáshiány azonban továbbra is a szűk keresztmetszet marad” – elemezte Bogaerts. Ennek következtében a kínálat továbbra is szűkös marad, ami a fogyasztók számára azt jelenti, hogy “a repülés valószínűleg drága marad” – emelte ki a Spiegel beszámolója szerint.
Az Allianz Trade hitelbiztosító tanulmánya szerint az alkatrészhiány miatt a repülőgép-szállítások a felére estek vissza 2020-ban. Bár azóta fokozatosan helyreálltak, a repülőgépgyártók továbbra is küzdenek a kereslet kielégítésével.
A fogyasztók viszont a magas árak ellenére is utazni akarnak – áll a tanulmányban. A jelentés szerint az idei első negyedévben a globális árbevételű utaskilométerek mintegy 58 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest, elérve a járvány előtti szint közel 86 százalékát. Ezzel egyidejűleg a repülőjegyárak – különösen a nemzetközi útvonalakon, például az Egyesült Államok és Európa között – éves átlagban 23 százalékkal emelkedtek – áll a jelentésben.
A növekedés különösen nagy volt Ázsiában, Kína újbóli kinyitása nyomán. De “az európaiak is egyre többet szállnak fel” – mondta Maria Latorre, az Allianz Trade iparági szakértője. Az első negyedévi mintegy 44 százalékos emelkedés után a szint csak mintegy 12 százalékkal volt alacsonyabb, mint a 2019-es világjárvány előtt – mondta. “Ráadásul közeledik az ünnepi szezon, és a fogyasztók a világjárvány és az energiaválság után újra repülőre ülnek” – magyarázta.
A jelentés szerint az idei nyárra (májustól szeptemberig) a globális repülőjegy-értékesítés mintegy 35 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és elérte a Covid előtti szint 92 százalékát. Az Allianz Trade az egész évre vonatkozóan mintegy 4,3 milliárd utazóra számít. Ez a szám 2019-ben 4,5 milliárd volt.