Kezdőlap Közlekedés Taxiáron már nem repülhetünk?
No menu items!

Taxiáron már nem repülhetünk?

Illusztráció: Bigstock

Miközben a légiutasok arra számítottak, hogy a Covid után felfutó kereslet a járvány előtti szintre csökkenti a repjegyárakat, csalatkozniuk kellett. Nézzük miért?

A repjegyárakkal kapcsolatos helyzetet jól mutatja, hogy az illetékes minisztérium szerint Franciaországban mind a hosszú, mind a rövid távú útvonalak esetében 23,6 százalékkal nőttek a repjegyárak 2022-höz képest. A Kayak online utazási portál pedig azt jelezte, hogy a Nagy-Britanniából induló nemzetközi járatok esetében 2023 tavaszán 18 százalékkal kellett többet fizetni, mint 2022-ben.

Szakemberek szerint ebben a légitársaságok áremelését segítő kirobbanó keresletnövekedés mellett a növekvő inflációnak és az ukrajnai háború miatti szankciók által is gerjesztett magas üzemanyagáraknak van meghatározó szerepük. Ráadásul a kerozin ára a légitársaságok üzemelési költségeinek nagyjából 30 százalékát teszi ki.

A repjegyárak csökkenése ellen dolgozott az is, hogy az alapanyagokhoz kötődő logisztikai láncok megszakadásával többféle alkatrész vált nehezen beszerezhetővé és jellemzően drágábbá, ami a karbantartási költségek jelentős növekedését vonta maga után. A dráguláshoz a munkabérek jelentős emelkedése is hozzájárult, miközben a másik oldalon az infláció és az áremelkedések ellenére sem csökken a repülőjegyek iránti kereslet. Amiben annak is szerepe van, hogy a Covid alatt kényszerűen lemondott utazásokhoz kötődő jóváírásként a légitársaságok a repülés lehetőségének elhalasztását adták kompenzációnak – ezek a kreditek jellemzően 2023-ban futnak ki.

Az áremelkedésben annak is szerepe van, hogy a hatalmas utazási kedv miatti nyári légikáoszok – amihez több helyen a sztrájkok is hozzájárultak -, több járattörléssel is együtt járt. Ez a kínálat csökkenésével tovább erősítette a keresletet. És miközben a tőkeszegényebb légitársaságok egy része tönkrement – a Flybe, a Flyr és mások -, a többieknél a Covid alatti leállás miatti pénzügyi nehézségek akadályozták azt, hogy a teljes kapacitásukhoz visszatérve bővítsék a kínálatot. További tényező, hogy a drága business utak home office miatti lecsökkenése is az átlagos repjegyárak emelésében érdekeltek a légitársaságok.

Az árak csökkenését segítő kapacitás bővítést gátolja az is, hogy a két legnagyobb repülőgépgyártó, az Airbus és a Boeing is késésben van a gépek leszállításával. Ez csak a Boeing esetében, idén nyáron akár 10 ezer férőhellyel is csökkenthette az ülőhelykínálatot.

Jens Bischof Eurowings vezérigazgatója a Funke médiacsoportnak azt mondta, hogy az üzemanyag, a személyzeti és a repülőtéri költségek emelkedése miatt a repülőjegyárak további emelkedésére számít, hozzátéve, hogy „taxiáron már nem lehet repülni”. Már csak azért sem, mert az Európai Unió által a károsanyag kibocsátás csökkentése a légitársaságok számára is további kiadásokat jelent az elkövetkező évekre.

És hogy utasként mit tehetünk? Szakemberek szerint egyrészt örülni kell annak, hogy a repjegyárak összességében stabilak. Másrészt, ha olcsóbb jegyre vágyunk foglaljunk előre és az időpontot tekintve legyünk rugalmasak.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Eljött a hazai professzionális vagyonkezelés ideje

Összességében a bizalmi vagyonkezelés ma már nem pusztán jogi forma, hanem valódi stratégiai eszköz.

Amikor az ünnep nem ér véget szilveszterkor – Temesvár télen

A kézműves termékeket kínáló standok, harapnivalók és a belvárosi éttermek különleges ajánlatai tovább erősítik ezt az élményt.

Megérkeztek a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés újabb eredményei

Élőhal-kereskedőket, forralt bor árusokat, őstermelőket, vad- és halfeldogozókat, valamint...

Magyar–indonéz rákdiagnosztikai együttműködés a düsseldorfi MEDICA-n

A megállapodás rögzíti a feladatmegosztást, az adatkezelési és titoktartási elveket, valamint a vitás kérdések rendezésének rendjét is. A konkrét szakmai fókuszterületeket a felek a decemberi jakartai találkozón jelölik ki.
Hirdetés

Hírek

Eljött a hazai professzionális vagyonkezelés ideje

Összességében a bizalmi vagyonkezelés ma már nem pusztán jogi forma, hanem valódi stratégiai eszköz.

Amikor az ünnep nem ér véget szilveszterkor – Temesvár télen

A kézműves termékeket kínáló standok, harapnivalók és a belvárosi éttermek különleges ajánlatai tovább erősítik ezt az élményt.

Megérkeztek a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés újabb eredményei

Élőhal-kereskedőket, forralt bor árusokat, őstermelőket, vad- és halfeldogozókat, valamint...

Magyar–indonéz rákdiagnosztikai együttműködés a düsseldorfi MEDICA-n

A megállapodás rögzíti a feladatmegosztást, az adatkezelési és titoktartási elveket, valamint a vitás kérdések rendezésének rendjét is. A konkrét szakmai fókuszterületeket a felek a decemberi jakartai találkozón jelölik ki.

Az AutoWallis megkezdi két új kínai prémium márka értékesítését Magyarországon

Az AutoWallis részvényeit a BÉT prémium kategóriájában jegyzik. Árfolyama kedden 148,5 forinton zárt, egy éven belül 140 és 184 forint között mozgott.

Otthonstart ár-cunami idején is lehet olcsón vásárolni

A végrehajtási, állami vagy adóhatósági eljárások során értékesített lakások vételára akár 30–40 százalékkal is elmaradhat a piaci értéktől.

Az Európai Unió enyhít a belső égésű motorok forgalomba hozatalának 2035-től tervezett tilalmán

Végül az EU 1,5 milliárd eurónyi kamatmentes hitellel támogatja az európai akkumulátorgyártókat.

Eltűnt csomagok és elérhetetlen ügyfélszolgálat, fogyasztóvédelmi vizsgálat indul magyar csomagküldő szolgálatoknál

A kialakult helyzet miatt a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára fogyasztóvédelmi vizsgálat megindítását kezdeményezte a Fővárosi Kormányhivatalon keresztül.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.