Kezdőlap Turizmus Tengerjáró hajók: határ a csillagos ég
No menu items!

Tengerjáró hajók: határ a csillagos ég

A Carnival tulajdonába tartozó Mardi Gras fedélzetén komplett aquapark várja a nyaralókat. Fotó: Bigstock

A tengeri társasutak a koronavírus tépázta idegenforgalmon belül is nehéz helyzetben vannak. A társaságok új, egyre különlegesebb hajók építésével előre menekülnek. Gokartpálya, tökéletes akusztikájú koncertterem, hullámvasút – minden lehetséges az óceán közepén is.

Szórakozás a rosszullétig

Hogy viselnék az utasok a lesiklás okozta 1,2 G nyomást, ha a hullámvasút egy tengeren imbolygó hajó fedélzetén száguldana velük? A többség rosszul, hiszen a nagyobb hullámzástól is émelyeg. Ennek ellenére biztos sokan ki fogják próbálni a 220 méter hosszú, 60 km/h-ig gyorsuló hullámvasútat a Mardi Gras fedélzetén.

Az amerikai Carnival társaság hullámvasútattal felszerelt óriása nyár óta szeli a Karib-tenger hullámait. Az 5200 vendég befogadására alkalmas hajó környezetvédelmi szempontból is újdonság: cseppfolyós gáz hajtja. A Carnival legnagyobb tengerjárója a finn Meyer Turku Oy turkui üzemében épült. A különlegességét adó hullámvasút pedig a müncheni Maurer Rides terve alapján és kivitelezésében került a fedélzetére.

A Meyer Turku Oy – Európa egyik legnagyobb területű, 144 hektáros hajógyára – 2014-ben az 1795 óta hajókat építő német Meyer Werft tulajdona lett. A dél-finnországi üzemében épült 2010-ben az Allure of the Seas, kora legnagyobb tengerjárója. Hasonlóan nagy múltú a hullámvasutat készítő Maurer Rides. 1876 óta gyárt acélszerkezeteket. Hullámvasútban piacvezető; évi három-négyet épít mindig a megrendelő igényei szerint.

De a hullámvasút nem sokáig marad majd a Mardi Gras egyedi attrakciója. Münchenben ugyanis elkészültek egy 303 méter hosszú és 130 tonnás monstrum tervei. Darabjait Güstrowban fogják elkészíteni egy új tengerjáróra, amely a szintén német MV Werften észak-kelet-németországi, wismari üzemében épül. Ezt is Carnival rendelte.

Minden percet lekötni

Az úszó hullámvasút jól igazodik a tengeri társasutak fejlődési trendjéhez: a hajóscégek abban érdekeltek, hogy az utasok a lehető legtöbb időt töltsék a fedélzeten, különösen amióta az utazási korlátozások miatt a kikötéseknél előfordulhat, hogy az utasokat nem engedik partra szállni. A Meyer Werft által épített tengerjárókon egyre nagyobb színháztermeket alakítanak ki, a korcsolyapálya már szinte alapfelszerelés, egyre nagyobbak a kül- és beltéri medencék és egyre hosszabbak a vízicsúszdák, a hajók valóságos aquaparkokkal a fedélzetükön szelik a vízeket. Sok hajón van lasertag, futó- és ejtőernyőugrás-szimuláló pálya.

A gokartpálya premierje 2017-ben a Norwegian Cruise hajója, a Norwegian Joy fedélzetén volt. Ugyanebben az évben futott ki a Carnival Skyride névre keresztelt óceáncárója egy kültéri függővasút-pályával, amelyen a nyaralók pedállal hajtották a drótkötélpályán függő lanovkákat. Egy tavalyi újdonság, az első beltéri hegymászópálya kialakítása egy tengerjáróan a hullámvasúttal összehasonlítva csekély technikai kihívás volt a Meyer Werft mérnökeinek.

A Norwegian Joy fedélzete. Fotó: Bigstock

Nincs lehetetlen

A hullámvasút ötlete nem új, de megvalósítását egy apróság, a fizika akadályozta: a klasszikus hullámvasutak működése a nehézségi erőn alapszik, a szerelvényt egy külső motor felhúzza a pálya legmagasabb pontjára, majd belöki és minden megy magától, a csúszás utáni új emelkedőre a lendület viszi a kocsikat. Egy hajó mozgása jelentősen kihatna a kocsik menettulajdonságára: nem ott, akkor és annyival gyorsulnának, illetve lassulnának, ahol és amikor kellene.

Marco Hartwig

A tervező, Marco Hartwig új koncepciót talált ki. A kocsikba 1000 Newton-méter nyomatékú motor van építve (Egy átlagos autóé csak 150-200), ami gyorsítással és motorfékkel a megfelelő sebességen tartja a kocsikat. Így a pálya a fizika törvényeire tekintet nélkül, bárhogy kialakítható. A Mardi Gras fedélzetén a hagyományos hullámvasutakkal szemben a legmagasabb pont nem a pálya kezdetén, hanem a közepén van, amikor a kocsik 180 fokban megkerülik a hajókéményeket, 60 méter magasságból páratlan kilátást nyújtva a tengerre. A stabilitás érdekében a hullámvasútat 44 közvetlenül a hajóvázon nyugvó pózna tartja.

Félelmetes és lenyűgöző. Páratlan élmény” – mondta a 2017 óta a megvalósításon dolgozó Marco Hartwig a Frankfurter Allgemeine Zeitungban (FAZ), aki a különleges hullámvasutat még a turkui üzemben kipróbálta.

A klasszikus pályákon a fizika pontosan meghatározza a menetidőt. A Mardi Gras fedélzetén a kocsikba épített irányítópulton kiválasztott sebesség dönt. A tervezők által még biztonságosnak tartott tartományban a siklani vágyó maga dönti el, mennyivel száguldjon a kocsi. Így 35-50 másodpercig tart a kaland. „Nem lenne technikai akadálya két egymással párhuzamos pálya kialakításának, ahol az egymás mellett siklók versenyezhetnének” – vázolta fel új ötletét az FAZ-ben.

Nem mertek ekkorát álmodni

’Der Weg ist das Ziel’, magyarul ’az út a cél’ – a német szállóige a tengeren a XX. század hajnalán valósult meg először. 1911-ben a pionír társaság, a brit White Star Line hajója azzal nyűgözte le a világot, hogy medencével a fedélzetén futott ki Belfastból. A manapság privát kerti pancsolóknak megfelelő nagyságú, 4,3*10 méteres medence mellett squash-pálya és fitneszterem is volt a hajón. Utóbbiban az akkor fantasztikus újdonságnak számító elektromos erőgépek is az utasok rendelkezésére álltak.

De a White Star legjelentősebb konkurenciája, a Cunard is felvette a kesztyűt. Az 1930-tól épülő legendás Queen Mary fedélzetére két medence, a fitneszterembe pedig egy ’horse riding machine’ is került, hogy a brit arisztokrácia a tengeren is hódolhasson a lovassportnak. A Queen Mary mégsem lett konkurencia, mert 1936-es tengerre bocsátásakor a Cunard már a White Star tulajdona volt és az új Cunard-White Star logó került a hajóra. Érdekesség, hogy a konzorcium 1950-ben visszatért a Cunard névhez és 1996 óta a Carnival márkája, tehát azé a társaságé, amely most az első hullámvasúttal felszerelt tengerjárót építtette.

A Mein Schiff 3 hatalmas gyomrában egy koncertterem is helyet kapott. Fotó: Pixabay

Úszó Carnegie Hall

A hajótársaságok a sokszínű kulturális kínálatra is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek. Így például a TUI 2014-ben Mein Schiff 3 névre keresztelt óceánjáróján minden akusztikai igényt kielégítő, 270 négyzetméteres, 300 fős befogadóképességű koncertterem van. A tenger hullámzása nem zavarja a zenészeket, hisz napjaink tengerjárói olyan kiegyensúlyozással épülnek, hogy a legnagyobb hullámverés is csak épp, hogy érződik a fedélzeten.

A kihívás abban állt, hogy a hagyományos koncerttermekben a helyiség formájának és a faburkolatnak köszönhetően erősödnek fel a hangok. Egy hajón azonban jelentős kötöttségek vannak mind a két vonatkozásban. A ’Klanghaus’ (Hangok háza) a világ első, egy hajó fedélzetén a reverberáció elve alapján kialakított zenecsarnoka. A reverberáció lényege, hogy egy hang visszaverődik és ez számos visszhangot eredményez, amely aztán elcsendesedik, amikor a hangot elnyelik a térben lévő tárgyak felületei, beleértve a bútorokat, az embereket és a levegőt is. Ez főleg akkor figyelhető meg, ha a hangforrás elhallgat, de a visszaverődések folytatódnak. Az úszó koncertterem színpadán mikrofonok sokasága felvesz minden rezzenést, amit a falba épített hangszórók százai – számítógépes optimalizálás után – adnak vissza. A nézőtéren ülők ennek hatására úgy érzik, mintha közvetlenül a színpadról jönnének a hangok.

Petrus Szabolcs

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A lakóépületeket is rendbe teszi az ÉKM a rádiótömb bontásánál

Hőszigeteléssel látná el és megerősítené a bontás után szabadon maradó szomszédos épületek, társasházak és intézmények tűzfalait az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új kampuszának építését megelőző bontási munkálatok során.

Vissza nem térítendő támogatás a hazai innovációk levédésére

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI Hivatal) idén is meghirdette pályázatát, amely akár 7,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyújt hazai vállalkozások, kutatóhelyek, valamint magánszemélyek számára szellemi alkotásaik jogi védelméhez.

Összeírják a baromfiféléket Csongrád-Csanád vármegyében

A betegség miatt elrendelt járványügyi korlátozás alatt álló területeken a jogszabályok alapján szükséges a baromfiállományok haladéktalan összeírása.

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.
Hirdetés

Hírek

Devizapiac – Vegyesen változott kedd estére a forint árfolyama

Az euró árfolyama a reggel hét órakor jegyzett 402,86 forintról 402,12 forintra gyengült 18 órakor, napközben 401,77 forint és 403,69 forint között mozgott.

Nem ússzuk meg: áprilistól ez is kell a beutazáshoz az Egyesült Királyságba

Április 2-tól minden magyar állampolgárnak is szüksége lesz az...

Vidéki otthonfelújító nyugdíjasok irány az Államkincstár

A kormány kibővítette a kedvezményezetti kört, így a nyugdíjasok...

Így módosulhat most az ESG-törvény

A Nemzetgazdasági Minisztérium társadalmi egyeztetést indít az Európai Bizottság...

Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama hétfő reggel a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Március végétől Debrecenből Lipcsébe és Máltára hoz járatot a BMW

A Universal Airlines március 30-tól heti két retúrjáratot indít...

Németország kiszabadult a költségvetési kalodából. Örülhetünk?

Friedrich Merz A német parlament történelmi döntést hozott: elfogadták azt...

Gyengült hétfő reggelre a forint

Az eurót hétfő reggel hét órakor 399,59 forinton jegyezték a péntek esti 398,92 forint után. A dollár jegyzése 367,36 forintra ment fel 366,46-ról, a svájci franké pedig 415,39-re 414,30 forintról.
Hirdetés

Gazdaság

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.

Európai terjeszkedéséhez olasz bankot nézett ki az ING

  Fotó: popso.it Európai terjeszkedési tervéhez igazodva az ING, Olaszország felé vette az irányt, ahol a Banca Popolare di Sondrioval vette fel a kapcsolatot. Az ING Group...

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.