Kezdőlap Turizmus Tengerjáró hajók: határ a csillagos ég
No menu items!

Tengerjáró hajók: határ a csillagos ég

A Carnival tulajdonába tartozó Mardi Gras fedélzetén komplett aquapark várja a nyaralókat. Fotó: Bigstock

A tengeri társasutak a koronavírus tépázta idegenforgalmon belül is nehéz helyzetben vannak. A társaságok új, egyre különlegesebb hajók építésével előre menekülnek. Gokartpálya, tökéletes akusztikájú koncertterem, hullámvasút – minden lehetséges az óceán közepén is.

Szórakozás a rosszullétig

Hogy viselnék az utasok a lesiklás okozta 1,2 G nyomást, ha a hullámvasút egy tengeren imbolygó hajó fedélzetén száguldana velük? A többség rosszul, hiszen a nagyobb hullámzástól is émelyeg. Ennek ellenére biztos sokan ki fogják próbálni a 220 méter hosszú, 60 km/h-ig gyorsuló hullámvasútat a Mardi Gras fedélzetén.

Az amerikai Carnival társaság hullámvasútattal felszerelt óriása nyár óta szeli a Karib-tenger hullámait. Az 5200 vendég befogadására alkalmas hajó környezetvédelmi szempontból is újdonság: cseppfolyós gáz hajtja. A Carnival legnagyobb tengerjárója a finn Meyer Turku Oy turkui üzemében épült. A különlegességét adó hullámvasút pedig a müncheni Maurer Rides terve alapján és kivitelezésében került a fedélzetére.

A Meyer Turku Oy – Európa egyik legnagyobb területű, 144 hektáros hajógyára – 2014-ben az 1795 óta hajókat építő német Meyer Werft tulajdona lett. A dél-finnországi üzemében épült 2010-ben az Allure of the Seas, kora legnagyobb tengerjárója. Hasonlóan nagy múltú a hullámvasutat készítő Maurer Rides. 1876 óta gyárt acélszerkezeteket. Hullámvasútban piacvezető; évi három-négyet épít mindig a megrendelő igényei szerint.

De a hullámvasút nem sokáig marad majd a Mardi Gras egyedi attrakciója. Münchenben ugyanis elkészültek egy 303 méter hosszú és 130 tonnás monstrum tervei. Darabjait Güstrowban fogják elkészíteni egy új tengerjáróra, amely a szintén német MV Werften észak-kelet-németországi, wismari üzemében épül. Ezt is Carnival rendelte.

Minden percet lekötni

Az úszó hullámvasút jól igazodik a tengeri társasutak fejlődési trendjéhez: a hajóscégek abban érdekeltek, hogy az utasok a lehető legtöbb időt töltsék a fedélzeten, különösen amióta az utazási korlátozások miatt a kikötéseknél előfordulhat, hogy az utasokat nem engedik partra szállni. A Meyer Werft által épített tengerjárókon egyre nagyobb színháztermeket alakítanak ki, a korcsolyapálya már szinte alapfelszerelés, egyre nagyobbak a kül- és beltéri medencék és egyre hosszabbak a vízicsúszdák, a hajók valóságos aquaparkokkal a fedélzetükön szelik a vízeket. Sok hajón van lasertag, futó- és ejtőernyőugrás-szimuláló pálya.

A gokartpálya premierje 2017-ben a Norwegian Cruise hajója, a Norwegian Joy fedélzetén volt. Ugyanebben az évben futott ki a Carnival Skyride névre keresztelt óceáncárója egy kültéri függővasút-pályával, amelyen a nyaralók pedállal hajtották a drótkötélpályán függő lanovkákat. Egy tavalyi újdonság, az első beltéri hegymászópálya kialakítása egy tengerjáróan a hullámvasúttal összehasonlítva csekély technikai kihívás volt a Meyer Werft mérnökeinek.

A Norwegian Joy fedélzete. Fotó: Bigstock

Nincs lehetetlen

A hullámvasút ötlete nem új, de megvalósítását egy apróság, a fizika akadályozta: a klasszikus hullámvasutak működése a nehézségi erőn alapszik, a szerelvényt egy külső motor felhúzza a pálya legmagasabb pontjára, majd belöki és minden megy magától, a csúszás utáni új emelkedőre a lendület viszi a kocsikat. Egy hajó mozgása jelentősen kihatna a kocsik menettulajdonságára: nem ott, akkor és annyival gyorsulnának, illetve lassulnának, ahol és amikor kellene.

Marco Hartwig

A tervező, Marco Hartwig új koncepciót talált ki. A kocsikba 1000 Newton-méter nyomatékú motor van építve (Egy átlagos autóé csak 150-200), ami gyorsítással és motorfékkel a megfelelő sebességen tartja a kocsikat. Így a pálya a fizika törvényeire tekintet nélkül, bárhogy kialakítható. A Mardi Gras fedélzetén a hagyományos hullámvasutakkal szemben a legmagasabb pont nem a pálya kezdetén, hanem a közepén van, amikor a kocsik 180 fokban megkerülik a hajókéményeket, 60 méter magasságból páratlan kilátást nyújtva a tengerre. A stabilitás érdekében a hullámvasútat 44 közvetlenül a hajóvázon nyugvó pózna tartja.

Félelmetes és lenyűgöző. Páratlan élmény” – mondta a 2017 óta a megvalósításon dolgozó Marco Hartwig a Frankfurter Allgemeine Zeitungban (FAZ), aki a különleges hullámvasutat még a turkui üzemben kipróbálta.

A klasszikus pályákon a fizika pontosan meghatározza a menetidőt. A Mardi Gras fedélzetén a kocsikba épített irányítópulton kiválasztott sebesség dönt. A tervezők által még biztonságosnak tartott tartományban a siklani vágyó maga dönti el, mennyivel száguldjon a kocsi. Így 35-50 másodpercig tart a kaland. „Nem lenne technikai akadálya két egymással párhuzamos pálya kialakításának, ahol az egymás mellett siklók versenyezhetnének” – vázolta fel új ötletét az FAZ-ben.

Nem mertek ekkorát álmodni

’Der Weg ist das Ziel’, magyarul ’az út a cél’ – a német szállóige a tengeren a XX. század hajnalán valósult meg először. 1911-ben a pionír társaság, a brit White Star Line hajója azzal nyűgözte le a világot, hogy medencével a fedélzetén futott ki Belfastból. A manapság privát kerti pancsolóknak megfelelő nagyságú, 4,3*10 méteres medence mellett squash-pálya és fitneszterem is volt a hajón. Utóbbiban az akkor fantasztikus újdonságnak számító elektromos erőgépek is az utasok rendelkezésére álltak.

De a White Star legjelentősebb konkurenciája, a Cunard is felvette a kesztyűt. Az 1930-tól épülő legendás Queen Mary fedélzetére két medence, a fitneszterembe pedig egy ’horse riding machine’ is került, hogy a brit arisztokrácia a tengeren is hódolhasson a lovassportnak. A Queen Mary mégsem lett konkurencia, mert 1936-es tengerre bocsátásakor a Cunard már a White Star tulajdona volt és az új Cunard-White Star logó került a hajóra. Érdekesség, hogy a konzorcium 1950-ben visszatért a Cunard névhez és 1996 óta a Carnival márkája, tehát azé a társaságé, amely most az első hullámvasúttal felszerelt tengerjárót építtette.

A Mein Schiff 3 hatalmas gyomrában egy koncertterem is helyet kapott. Fotó: Pixabay

Úszó Carnegie Hall

A hajótársaságok a sokszínű kulturális kínálatra is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek. Így például a TUI 2014-ben Mein Schiff 3 névre keresztelt óceánjáróján minden akusztikai igényt kielégítő, 270 négyzetméteres, 300 fős befogadóképességű koncertterem van. A tenger hullámzása nem zavarja a zenészeket, hisz napjaink tengerjárói olyan kiegyensúlyozással épülnek, hogy a legnagyobb hullámverés is csak épp, hogy érződik a fedélzeten.

A kihívás abban állt, hogy a hagyományos koncerttermekben a helyiség formájának és a faburkolatnak köszönhetően erősödnek fel a hangok. Egy hajón azonban jelentős kötöttségek vannak mind a két vonatkozásban. A ’Klanghaus’ (Hangok háza) a világ első, egy hajó fedélzetén a reverberáció elve alapján kialakított zenecsarnoka. A reverberáció lényege, hogy egy hang visszaverődik és ez számos visszhangot eredményez, amely aztán elcsendesedik, amikor a hangot elnyelik a térben lévő tárgyak felületei, beleértve a bútorokat, az embereket és a levegőt is. Ez főleg akkor figyelhető meg, ha a hangforrás elhallgat, de a visszaverődések folytatódnak. Az úszó koncertterem színpadán mikrofonok sokasága felvesz minden rezzenést, amit a falba épített hangszórók százai – számítógépes optimalizálás után – adnak vissza. A nézőtéren ülők ennek hatására úgy érzik, mintha közvetlenül a színpadról jönnének a hangok.

Petrus Szabolcs

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Bécsi tudósok áttörése: klímabarát búzanemesítés

Egy bécsi vezetésű nemzetközi kutatócsoport olyan új búzafajtákat keres és nemesít tovább, amelyek természetes úton csökkenthetik a műtrágyahasználatot.

Gurulóutat újít föl a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. gurulóút-felújítás kezdett a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Zsebbevágó, titkos útitippek a Z(s)eppelintől

A nyári-őszi utazási szezon kapcsán a Z(s)eppelin Utazási Iroda...

Ezek az Otthon Start kritikus pontjai

Megjelent az Otthon Start hitel feltételeiről szóló rendelet, ami azon túl, hogy számos helyen pontosította a társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetet, újdonságokat is tartalmaz.
Hirdetés

Hírek

Bécsi tudósok áttörése: klímabarát búzanemesítés

Egy bécsi vezetésű nemzetközi kutatócsoport olyan új búzafajtákat keres és nemesít tovább, amelyek természetes úton csökkenthetik a műtrágyahasználatot.

Ezek az Otthon Start kritikus pontjai

Megjelent az Otthon Start hitel feltételeiről szóló rendelet, ami azon túl, hogy számos helyen pontosította a társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetet, újdonságokat is tartalmaz.

1,4 milliárd forint bírság az egészségügyi eszközöket gyártó és forgalmazó cégek kartellezése miatt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) összesen 1,4 milliárd forint bírságot szabott ki egészségügyi eszközöket gyártó és forgalmazó cégek kartellezése miatt

Elérte a 45 milliárd forintot a Demján Sándor 1+1 Program kifizetéseinek összege

Gyors ütemben halad a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) fejlesztését célzó Demján Sándor 1+1 Program végrehajtása: már több mint 500 vállalkozás jutott hozzá a támogatási forráshoz összesen 45 milliárd forint értékben, így a kifizetések összege két hét alatt megduplázódott

Lendületben a török turizmus – 26 millió látogató és 25 milliárd dollár bevétel 2025 első felében

Növekedést mutatott Törökország turizmusa 2025 első félévében: a vendégszám és a bevételek is emelkedtek az előző év azonos időszakához képest.

Várnak a Nyitott porták Napok

A Nyitott Porta Napok keretében több mint 150 családi gazdaság, pince és manufaktúra nyitja meg kapuit 2025. augusztus 23. és október 5. között és kalauzolja el az érdeklődőket a vidéki élet szépségeibe, az állattartás, a növénytermesztés és a gasztronómia világába. 

Tart a szociális tűzifa program Észak-Kelet-Magyarországon

Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében 188 település nyert csaknem 30.000 m3 tűzifát, Hajdú-Biharban pedig 46 település jut több mint 7.800 m3 tüzelőhöz a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium pályázatán.

új, kísérleti statisztika készült az iparűzésiadó-bevétel eloszlásáról Magyarországon

A helyi iparűzésiadó-bevétel eloszlásáról tett közzé új, kísérleti statisztikát a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), az elemzés először mutatja be országos szinten az iparűzési adóból (hipa) származó bevételek települési és térségi, valamint ágazati szintű eloszlását.
Hirdetés

Gazdaság

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...