Drágábbak lesznek az elektromos autók: a járművekhez és az akkumulátoraikhoz használt fémek iránti kereslet is felfelé húzza az árakat – derül ki a Coface hitelbiztosító elemzéséből.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a második negyedévben az uniós autópiacon eladott új autók 7,5 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású. 2018-ban 2,7 százalékos volt a részesedésük. Az elektromos autók szegmense folyamatosan nő globális szinten is, 2020-ban 13 százalékos volt a részesedésük a 2019-es 8 százalékhoz képest.
A trendek
A Nemzetközi Energia Ügynökség adatai szerint a személyautók értékesítése 6 százalékkal esett vissza 2020-ban. Mindeközben az elektromos autók értékesítése 41 százalékkal nőtt, elsősorban az európai kereslet miatt.
A villanyautó-vásárlásokhoz sok ország ad állami támogatást, ez pedig fokozza a keresletet.
Ezek a trendek jelentősen növelik az autók gyártásához szükséges fémek iránti keresletet. A lítium, a kobalt, a grafit, a nikkel, a ritka földfém. Sok alumínium vagy a réz kell hozzájuk.
Több tízkilónyi, vagy esetenként akár több száz kiló fém szükséges az akkumulátorok gyártásához, különösen alumínium, ami az akkumulátor tömegének a felét teszi ki, amit a réz, a grafit és a nikkel követ.
Az alumíniumot nemcsak az akkumulátorok gyártásához használják, hanem az autó más részein is. A könnyű fém a karosszéria váza, vagy a belső panelek anyaga, mivel kicsi a súly mellett hatékony védelmet tud nyújtani. A réz elengedhetetlen az akkumulátorok gyártásához. A rezet az elektronikai beszállítók is használják. Nekik új hálózatot kell építeniük, hogy alkalmazkodjanak az elektromos járművek által támasztott energiaigényhez.
A Coface várakozásai szerint a nikkel, az alumínium és a réz ára 34, 25 és 47 százalékkal emelkedhet 2021-ben az előző évi szinthez képest, emellett a kereslet is jelentősen nő majd 2020 és 2050 között.
Magyar jövő
A magyar szakértők szerint az elektromos autók jelenleg még szerény, de fokozatosan növekvő piaci részesedése a magyar gazdaságra negatív hatást gyakorolhat. Ennek oka, hogy a magyar GDP alakulása nagyban függ az autószektor teljesítményétől. A hitelbiztosító szerint a hagyományos, dízel- és benzinmotorral szerelt autók összeszerelése bonyolultabb. Több az alkatrészt és több emberi erőforrást igényelnek. Ez a tényező nemcsak a magyarországi autógyárakat, hanem a teljes beszállítási láncot érinti.
Kiemelték ugyanakkor, hogy lehetőséget is jelenthet a magyar autóágazat számára az elektromos autók térnyerése. Új, magasabb hozzáadott értékű feladatokat igénylő munkahelyeket is teremthet a folyamat.