Kezdőlap Menedzser Akadémia Üzleti utazások és a COVID - Tájkép újratöltés közben I. rész
No menu items!

Üzleti utazások és a COVID – Tájkép újratöltés közben I. rész

A nyár és a szabadságidőszak vége után „békeidőben” jelentősen megélénkült az üzleti utazási tevékenység a szállodák, a légitársaságok, az utazási irodák, az autókölcsönzők, sőt még a repülőgépgyártó cégek nagy örömére is. A koronavírus járvány miatt tavaly csaknem befagyott ez az üzletág, a személyes találkozásokat, az üzleti megbeszéléseket, a szerződések aláírását stb. többnyire a Zoom, a Teams, a Skype és a többi képernyős informatikai és távközlési tárgyalási megoldások váltották fel, helyettesítették. Már amennyire helyettesítették… A cégvezetők döntő többségének véleménye szerint az üzleti életben a huszonegyedik század első évtizedeiben még mindig a személyes kontaktus a meghatározó, többek között ezért sem mindegy, miként alakul a biznisz utazások világa a belátható jövőben.

Az üzleti utazási ágazat fontos része az egyes országok gazdaságának, nem kevésbé a világgazdaságnak. Az Oxford Economics számításai szerint az üzleti utakra költött minden dollár 12,5 dollár további bevételt generál a légitársaságok, a szállodák, az éttermek, az autókölcsönző cégek, a múzeumok, a városnéző járatok, a bankok, a biztosítók, a konferencia-szervezők (és a sort még hosszan lehet folytatni) számára. Más szavakkal: a biznisz utazások jó bizniszt jelentenek a szolgáltató ágazatoknak. Nem meglepő, hogy az üzleti utazási iparág és maguk az üzleti utak számára is nagy változásokat eredményezett és eredményez a pandémia.

Képernyős és/vagy személyes üzletelés?

Home office – nagy segítség a „képernyős találkozás”

Egyértelmű, hogy a turizmusnak ez a szektora is egyelőre a Covid-járvány jelentős veszteseinek sorát gyarapítja, miközben az elmúlt egy-másfél esztendőben a videokonferenciákat, -tárgyalásokat, -tréningeket, -üzletkötéseket lehetővé tevő szoftverek gyártói és fejlesztői a kis számú nyertesek közé tartoznak.

Az üzleti tárgyalások, az ügyfélkapcsolatok felkutatása és ápolása, a csapatépítés, a tanfolyamok és a vállalati élet számos területe -noha csökkenő mértékben – személyes jelenlétet és kapcsolatot igényel még az informatikai és a távközlési forradalom jelenlegi szakaszában is. (Érdemes megjegyezni, hogy ugyanez vonatkozik minden szinten az oktatásra is.) A „képernyős üzletelés” nagy segítséget jelentett és jelent a home office, az iroda-, gyár- és boltok bezárása, nyitvatartásuk korlátozása, valamint a kijárási tilalom idején, de a nem virtuális, tehát személyes üzleti kapcsolatok visszaállását a gazdasági élet szinte minden szereplője nagyon várta és várja.

A felmérések, a kutatások és a cégvezetők megnyilvánulásai szerte a világon azt bizonyítják, hogy az üzleti utazások iparága, gyakorlata már nem lesz ugyanaz, mint amilyen a járvány előtt volt. S ennek nem kizárólag a pandémia az oka, hanem a gyorsan változó (üzleti) világ is. Új irányok, új megközelítések és új gazdasági, üzleti kényszerek és megoldások vannak kialakulóban, amelyekben fontos szerepet kap a cégek társadalmi felelősség vállalása, különös tekintettel a környezetvédelemre és a fenntartható fejlődésre.

Megdöbbentő statisztikai tükör

A járvány előtti utolsó teljes évben, 2019-ben az üzleti utazásokra fordított összegek az egész turizmus iparág 21,4 százalékával voltak egyenlőek. A világ összesített GDP-jének másfél százalékát adták az üzleti utazások, amelyek piaca 2015-19 között átlagosan évi 3,6 százalékkal növekedett. A globális üzleti utazásokra fordított összegekből az Egyesült Államok és Kína részesedése megközelítette a 45 százalékot. A szállodaipar mellett különösen értékesek az üzleti utasok a légitársaságok számára: a légiközlekedési cégek járvány előtti éves 800 milliárd dolláros bevételében az üzleti utazások 300 milliárd dollárt képviseltek.

Miközben az üzleti utasok az összesített utaslétszámban 12 százalékát adták, a Trondent Development utazási szoftver vállalat adatai szerint a légitársaságok nyereségének közel 75 százaléka köszönhető nekik. (Tudvalevő, hogy az üzleti utasok általában nem fapados járatokkal utaznak, hanem többnyire az első osztályt és a business class-t veszik igénybe, s ezek a kategóriák „termelik ki” a profit nagy részét. Ráadásul az üzletemberek sok esetben az utolsó pillanatban vásárolnak repülőjegyet, s ezért ugyancsak jókora többletet kell fizetni.) Jól jellemzi az új helyzetet, hogy az amerikai United és a Delta légitársaságok friss adati szerint üzleti utasaik száma tavaly 60 százalékkal csökkent.

Az összes utazási költség majd 22 százaléka volt  üzleti 2019-ben

Tavaly április és december között üzleti utakra a világon több mint kétharmaddal kevesebbet fordítottak, mint 2019-ben. Érdemes megjegyezni, hogy a 2001-es és a 2009-es gazdasági válságban a visszaesés „csak” 11, illetve 7,5 százalékos volt. Az amerikai bejegyzett könyvelők szövetségének kutatása szerint az USA-cégek mindössze 9 százalékának sikerült tavaly megismételnie a 2019-ben mért üzleti utazások számát.

Továbbra is a fontosabb számoknál, adatoknál maradva: amennyiben a delta-variáns okozta negyedik hullám nem végez nagyobb rombolást, idén az üzleti utazások – az előrejelzések szerint- elérik a 2019-es állapot 52 százalékát. A következő két esztendőben a várható növekedés 50-50 százalékos lesz, de a Covid előtti szint elérése csak 2025 körül várható. Ismételten feltételezve, hogy nem lobban be újra drámai módon a világjárvány.

Borús kilátások

A tekintélyes The Wall Street Journal (amelynek tulajdonosa az Amazon-főnök Jeff Bezos) véleménye szerint az üzleti utazások számának csökkenése a jövőben elérheti a 38 százalékot, Bill Gates pedig a közelmúltban egy konferencián úgy vélekedett, hogy a járvány elmúlta után a 2019-es szint 50 százalékos „beállására” lehet számítani. Nem optimista az Airbnb vezérigazgatója sem, aki szerint nem tér vissza belátható időn belül az üzleti utazás a koronavírus előtti szintre. Mi az oka a borúlátó, jó esetben pedig a korábbi szint újbóli elérését előrejelző véleményeknek, merre tart az üzleti utazási ágazat?

A Boeing-vezér irányt mutat

David Calhoun, a Boeing vezérigazgatója számára nem jelent gondot a céges repülőgép szolgálati igénybevétele, mégis azt nyilatkozta a közelmúltban, hogy a járvány lecsengése után jelentősen csökkenti saját utazásainak számát a vállalatbirodalom belföldi és külföldi részlegei felé. Véleménye szerint a videókonferencia kényelmesebb, gyorsabban megszervezhető, s több téma tárgyalható meg, mint egy-egy személyes látogatás alkalmával. Számára (és a legtöbb vállalatvezető is így gondolja) tehát egyértelmű, hogy a cégen belüli üzleti utak helyébe döntően a „képernyős” találkozók, a videokonferenciák lépnek. Természetesen időnként szükség van a távoli leánycégek és kollégák meglátogatására is. A vezérigazgató ugyanakkor egyértelművé tette, hogy nem csökkenti a meglévő és a leendő ügyfelek felé irányuló üzleti utak számát, hiszen elengedhetetlen a kapcsolatok ápolása, fejlesztése.

Marad a Zoom-korszak?

Folytatódik, erősödik tehát a „Zoom-korszak”? Igen is és nem is. Az elmúlt másfél évben az üzleti utazások és tevékenységek nagy része „átment” videokonferenciára és az internetre. Ennek nyomán számos üzletember arra a következtetésre jutott, hogy a korábbi utazásaik egy része elvesztegetett idő volt, kedvezőtlen hatással volt egészségi és mentális állapotukra, a családi kapcsolatokra, a környezet megóvására. Arról nem is beszélve, hogy az interkontinentális utazásokkal a koronavírust is terjeszthetik, illetve megfertőződhetnek.

Sok vezető üzletember – igencsak szélsőséges és szakmailag erősen támadható – véleménye szerint egy-egy üzleti utazás jól helyettesíthető egy emaillel vagy egy Zoom megbeszéléssel. A Tripadvisor vállalat egyik felső vezetője szerint nem csak az üzleti utazások tartalmában, hanem az üzleti utasok „jellegében” is gyökeres változások tapasztalhatóak.

Az üzleti utazás jól helyettesíthető emaillel vagy Zoom megbeszéléssel?!

Ez utóbbi azt jelenti, hogy mind több cégnél önkéntes, tehát nem kötelező az üzleti utazás. Ezt egyrészről a pandémiától való további félelem, valamint a családok egészségének a védelme indokolja. Másrészről a cégközponttól távolabb lakók és dolgozók utaznak inkább be időnként a központba stratégiai megbeszélésekre és tanfolyamokra a vezetők korábbi, ellenkező irányú „kirepülése” helyett. Új jelenség, hogy a vállalatok biztonsági és felelősségi okokból csak akkor engedélyezik a vezetők és a dolgozók céges utazását, ha bizonyíthatóan felvették a két oltást.

A felmérések szerint 2019-ben a vállalaton belüli üzleti utazások, valamint a cégen belüli tanfolyamokra történő utazások tették ki a biznisz utak 20 százalékát. Az előrejelzések szerint a cégen belüli utazások száma a jövőben 40-60 százalékkal csökken, egybecsengően a Boeing-vezér véleményével és gyakorlatával. Egyértelmű, hogy az üzleti utazási piac változásának egyik új irányzata a cégen belüli, a leányvállalatok közötti utazások jelentős visszafogása, ezzel párhuzamosan a megbeszélések, értekezletek, tanfolyamok (vagyis a nem létfontosságú üzleti utazások) átterelése digitális platformokra.

Nélkülözhetetlen a személyes „karbantartás”

Nem meglepő, hogy az ügyféllátogatások, a kapcsolatfejlesztések, az értékesítési célú utazások és az új piaci, partneri lehetőségek felkutatása jelenti a jövőben az üzleti utazások fő irányát. Ezt a stratégiát fogalmazta, hirdette meg a Boeing-vezér is, és ezt az irányzatot erősítették meg a könyvelői szövetség kérdéseire érkezett válaszok is. Hogy mennyire fontos az ügyfélkapcsolatok személyes „karbantartása”, azt jól bizonyítja, hogy a JPMorgan Chase bankóriás vezérigazgatója szerint: „komoly ügyfeleket vesztettünk tavaly el amiatt, hogy míg más bankok munkatársai felkeresték a mi ügyfeleinket, mi leállítottuk ezeket a látogatásokat”.

Dr. Gonda György vezetési tanácsadó Certified Management Consultant (CMC) változáskezelés, kommunikáció AzÜzlet.hu

Persze vannak más vélemények is a pénzügyi szektorban: a HSBC, a Lloyds banking Group és az ABN Amro nemrégiben azt jelentette be, hogy radikálisan csökkentik dolgozóik üzleti utazásainak számát. A HSBC vezérigazgatója, Noel Quinn pedig arról tájékoztatta a sajtót és saját munkatársait, hogy maga megfelezi a korábbi üzleti utazásainak számát.

Dr. Gonda György, CMC

vezetési tanácsadó

Certified Management Consultant

Üzleti utazások – Tájkép újra-töltés közben II. rész (Hogyan tovább?) Ide klikkelve olvasható

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Először adtuk át az üzleti élet kiválóságainak AzÜzlet üzleti díjait

AzÜzlet portálunk idén először – ugyanakkor hagyományteremtő céllal –...

Jelentős lakossági energiatárolós támogatási program indul: 2,5 millió forintos állami hozzájárulás 10 kW-os tárolókra

Az A1 Solar Kft. álláspontja szerint a lakossági energiatárolás elterjedése nemcsak a háztartások energiafüggetlenségét erősíti, hanem a villamosenergia-hálózat tehermentesítéséhez és Magyarország fenntarthatósági céljaihoz is érdemben hozzájárul.

Karácsonyi időszak a budapesti fürdőkben, változások az új évben

2025 december 19. és 2026. január 6. között a Széchenyi és a Rudas fürdő ünnepi nyitvatartással üzemel, a Rudas fürdőben csak társas fürdőzés van ezeken a napokon. A többi fővárosi fenntartású fürdőben hétvégi nyitvatartás és jegyárak lesznek érvényben.

Széles kínálatból válogathatnak a szaloncukrot vásárlók

A nagy áruházláncokban kapható márkák mellett erős a kereslet a jellemzően kis mennyiségben cukrászdákban vagy kézműves kisüzemekben készült termékek iránt is, amelyek jellemzően nem is kerülnek kiskereskedelmi forgalomba.
Hirdetés

Hírek

Jelentős lakossági energiatárolós támogatási program indul: 2,5 millió forintos állami hozzájárulás 10 kW-os tárolókra

Az A1 Solar Kft. álláspontja szerint a lakossági energiatárolás elterjedése nemcsak a háztartások energiafüggetlenségét erősíti, hanem a villamosenergia-hálózat tehermentesítéséhez és Magyarország fenntarthatósági céljaihoz is érdemben hozzájárul.

Karácsonyi időszak a budapesti fürdőkben, változások az új évben

2025 december 19. és 2026. január 6. között a Széchenyi és a Rudas fürdő ünnepi nyitvatartással üzemel, a Rudas fürdőben csak társas fürdőzés van ezeken a napokon. A többi fővárosi fenntartású fürdőben hétvégi nyitvatartás és jegyárak lesznek érvényben.

NGM: 5 százalék alatt maradhat a költségvetési hiány jövőre is

A költségvetés 2026. évi nettó finanszírozási igénye 5445 milliárd forint, amelyet ugyanekkora nettó kibocsátás finanszíroz.

A Pegasus veszi meg a Smartwings-csoportot

A Pegasus Airlines megállapodott a Smartwings és a hozzá tartozó Czech Airlines felvásárlásáról – jelentette be rövid közlésében a török légitársaság. A stratégiai befektetéstől a Pegasus az európai jelenlétének erősítését várja.

Kamatot csökkentett a Fed

A bizottság úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Érkezik az okoskedvezmény, péntektől 15 százalék árkedvezmény jár a MÁVPlusz applikációban vásárolt jegy után

A kedvezmény kizárólag az új MÁVPlusz applikációban érhető el.

Elfogadta a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt az Országgyűlés

A 14. havi nyugdíj - a 13. havi nyugdíjjal megegyező módon - annak a nyugdíjasnak jár, aki a tárgyévet megelőző év legalább egy napjára, valamint a tárgyév februárjára részesült az ellátásban.

BM: a rendészeti szervek a mai nappal átveszik a javítóintézetek irányítását és felügyeletét

A rendőrség folyamatos bűnmegelőzési jelenlétet biztosít a javítóintézetekben. A rendelet azonnal, szerdán 11 órakor lép hatályb
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.