Századunk eddig eltelt éveiben a nemzetközi statisztikák tanúsága szerint a távközlés és az informatika után a harmadik leggyorsabban fejlődő szolgáltatási ágazat a vezetési tanácsadás. A vezetési megkülönböztető kifejezés lényegi elem, mert manapság rengeteg a “tanácsadó”.
A vezetési tanácsadás megítélése ugyanis meglehetősen ellentmondásos még az üzleti életen belül is. Elsősorban azok körében, akik még nem vettek igénybe vezetési tanácsadási szolgáltatásokat, vagy felszínesen ismerik (ha egyáltalán) azokat. (A tanácsadás, tanácsadó szó elé szükséges ebben a cikkben is kitenni a “vezetési” megkülönböztető kifejezést, hiszen ma már szinte mindenki valamilyen “tanácsadó”: biztosítási, ingatlan, média, repülési, egészségügyi, közlekedési, stb.)
Mi a vezetési tanácsadás?
Az 1991-ben alakult Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetsége meghatározása szerint a vezetési tanácsadás vezetési kérdésekben független személyek által nyújtott tanácsadási tevékenység, amely magában foglalja a problémák és lehetőségek felmérését, elemzését, megoldási javaslatok kidolgozását és a megvalósításukhoz nyújtott segítséget.
Munkájuk jellege alapján a vezetési tanácsadókat alapvetően két nagyobb csoportba lehet sorolni:
- szakértő tanácsadó, aki megoldásokat javasol szaktudása és tapasztalatai alapján , meggyőzi az ügyfelet azok helyességéről, segít a megvalósításban
- folyamat tanácsadó, aki az ügyfél munkatársait kreativitást serkentő, elősegítő módszerekkel segíti a megoldások keresésében, amelyet az ügyfelek maguk is meg tudnak valósítani
A tanácsadó számára az együtt-dolgozás során (erről a későbbiekben még lesz szó) a kapcsolat is személyesebbé, közvetlenebbé válik az ügyféllel. Mindez pedig egy új, kérdezés típusú tanácsadói modellhez vezetnek, amely megfelel a komplex és sok esetben bizonytalan környezet adta kihívásoknak.
A vezetési tanácsadás egy olyan szakma, amely a tanácsvevő intézmények, szervezetek, vállalatok számára értéket „szállít”, hatékonyabbá, olcsóbbá, nyereségesebbé, egyszerűbbé, versenyképesebbé, korszerűbbé, „áramvonalasabbá” igyekszik tenni működésüket, szervezetüket, gazdálkodásukat, többnyire sikerrel. Nem véletlen, hogy a vezetési tanácsadók – akik általában több fős csapatban dolgoznak a projekteken – díjazása ma már szorosan kötődik a vállalt és az elért eredményhez. Vagyis az ügyféllel kötött szerződésben rögzített összegben, vagy százalékban részesednek a bevétel növekedésből, a nyereségbővülésből, a költségek csökkentéséből, a létszám csökkentésből adódó megtakarításokból, stb.
Miért hívjunk vezetési tanácsadót?
Miért vesznek igénybe az intézmények, a szervezetek, a közszféra és a vállalatok vezetési tanácsadási szolgáltatásokat? Szó sincs arról, hogy a vezetési tanácsadó jobban ismerné az adott céget, minisztériumot, sportklubot, kórházat, stb. az ottani vezetőknél és dolgozóknál. (Megbízás esetén viszont a tanácsadás első, úgynevezett diagnosztikai, probléma feltáró szakaszában – hatékony módszerekkel – viszonylag rövid idő alatt részletes ismeretekre lehet szert tenni a tanácsvevő intézményről.) Nagy előnye viszont a helyiekkel szemben, hogy objektív, valamint rendelkezik azokkal a módszerekkel, metodikákkal, ismeretekkel és széles körű gyakorlattal, amely alkalmassá teszi a jobbításra, a problémák megoldására, valamint érték teremtésére az ügyfelek számára.
A vezetési tanácsadók a folyamatos tanulás mellett minősíttethetik is magukat mind idehaza, mind nemzetközi szinteken. Ez utóbbiak közül az egyik legrangosabb és nem könnyen megszerezhető cím a „minősített, bejegyzett vezetési tanácsadó” (CMC).
E sorok írója a rendszerváltástól napjainkig sok-sok vezetési tanácsadási projektet vezetett, vagy csapattagként vett részt projektekben. Elsősorban az üzleti folyamatok, a szervezetek átalakítására és változáskezelésre irányuló megbízások teljesítésében. Bizonyos módszereket, technikákat meg lehet tanulni könyvekből és speciális tanfolyamokon, de a vállalati gyakorlatot, a tanácsadói tapasztalatot nem helyettesíti semmi. Minél több projektben vesz részt a vezetési tanácsadó, annál rutinosabb, magabiztosabb, problémamegoldóbb lesz. Öt-hat év szükséges ahhoz, hogy egy kezdő vezetési tanácsadóra önálló munkavégzést lehessen bízni, persze még jó ideig szükséges a tapasztaltabb tanácsadók az iránymutatása és az ellenőrzése a számára.
A vezetési tanácsadó többnyire nem magányos „harcos”, hanem szakértői csapatban dolgozik, s szinte minden esetben az ügyfél kijelölt, delegált munkatársaival együtt. Amikor e sorok írója például egy európai nagybank szervezeti korszerűsítésére és a hitelezési folyamatok átszabására irányuló projekt élén állt, akkor ezt a munkát több tucat tanácsadó munkatársával és a pénzintézet által delegált helyi szakértőkkel végezte egy csapatban. (Az ügyfél delegált munkatársait a vezetési tanácsadók tanfolyamokon látják el a projekthez szükséges tanácsadási ismeretekkel.)
De ugyanez a „felállás” volt, amikor egy cukorgyár-csoport üzleti folyamatait rövidítettük le, vagy amikor egy jelentős létszám leépítéssel kapcsolatos változáskezelési és -kommunikációs feladatot oldottunk meg, vagy amikor egy privatizált nagyvállalatnál jelentős mértékben csökkentettük a termelési és a működési költségeket. S a szerteágazó „műfajú” projekteket még hosszasan lehetne sorolni. De természetesen vannak kisebb vezetési tanácsadási munkák, megbízások is, amikor a feladatot egy vagy két-három tanácsadó teljesíti, ilyen tevékenység például a stratégia-alkotás.
A vezetési tanácsadás bizalmi tevékenység: ahogy az orvost, az ügyvédet, a papot, úgy a vezetési tanácsadót (vagy annak cégét) is a bizalom alapján választják ki az ügyfelek. Hiszen bizalmas, belső információkat osztanak meg vele, s olyan gondjaikra várnak megoldást, amelyeket nem szeretnének nyilvánosságra hozni. Ennek a szakmának nagyon szigorú tanácsadó-ügyfél etikai szabályai, előírásai vannak, amelyek megsértése elsősorban a vezetési tanácsadóra és cégére jelentenek súlyos következményeket.
Egyéni tanácsadók, vezetési tanácsadási cégek
A fentiekből is látható, hogy vannak egyéni, saját vállalkozásban dolgozó vezetési tanácsadók és a vezetési tanácsadásra szakosodott cégek. Közöttük is vannak globális vállalatok (McKinsey, Accenture, stb.), valamint nagy nemzetközi (BDO) és nemzeti cégek (idehaza például az AAM Vezetési Tanácsadó Zrt, CMS Vezetési Tanácsadó Kft.) Az ezredforduló előtt az Ernst and Young, a PricewaterhouseCoopers, a KPMG, a Deloitte and Touche, az Arthur Andersen és még néhány könyvvizsgáló óriáscég is rendelkezett több százezer szakértőt foglalkoztató vezetési tanácsadási részleggel a világ mintegy 160 országában.
Ezt az üzleti ágazatot ezek a cégek azonban az amerikai Enron-botrány (amely a cinkosnak tartott Arthur Andersen bukásával is járt) után bezárással, eladással megszüntették (Az Enron-botrányt követően született meg az USA-ban Sarbanes-Oxley törvény, amely már nem tette lehetővé a nagy könyvvizsgáló cégeknek, hogy vezetési tanácsadással is foglalkozzanak.) 2002-2003 óta a globális könyvvizsgáló vállalatok üzleti, pénzügyi és adó tanácsadási üzletágat működtethetnek a könyvvizsgálói főtevékenység mellett.
Az ügyfelek a vezetési tanácsadóktól elvárják, hogy rendelkezzenek számottevő iparági ismerettel az adott területen, hiszen e nélkül szinte lehetetlen vezetési tanácsadást nyújtani. Nem véletlen, hogy a vezetési tanácsadási vállalatok mind nagyobb számban alkalmaznak iparági szakértőket, akik specialistaként a hagyományos, általános (generalista) vezetési tanácsadókkal együtt kiváló szakértői csapatot alkotnak.
Sok esetben az iparági szakértők a tanácsadási cégekhez az ügyfelektől és a potenciális ügyfelektől érkeznek, s az sem ritka, hogy egy-egy vezetési tanácsadó korábbi ügyfelénél „landol” munkavállalóként. (A szakma véleménye szerint azok a legjobb, a leginkább megoldás-orientált vezetési tanácsadók, akik a „pult” mindkét oldalán – tanácsadóként és tanácsvevőként – sok évet töltenek el.)
Itt érdemes megjegyezni, hogy sok intézmény és vállalat sajnálja a valóban nem kevés pénzt a külső vezetési tanácsadási szolgáltatások megvásárlására, ezért inkább saját maga alkalmaz vezetési tanácsadókat. A szakma véleménye szerint ezek a belső tanácsadók egy idő után elveszítik az egyik legnagyobb tanácsadói értéket, a függetlenséget, hiszen a tanácsvevő alkalmazottai, onnan, a „házból” kapják a jövedelmüket és sok esetben kénytelenek a vezetés „elvárásainak” megfelelni, vagyis oda az objektivitás. A tapasztalatok szerint napjainkban nagyon kevesen élnek a belső vezetési tanácsadási lehetőséggel. Annak ellenére, hogy sok országban a keresletnél nagyobb a kínálat vezetési tanácsadókból.
(Folytatása következik)
Dr. Gonda György
vezetési tanácsadó
Certified Management Consultant (CMC)